MSnS GSX-R

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Pakoputki
Megasquirttaaja

MSnS GSX-R

Post by Pakoputki »

Elikkäs turboahdettu pyörä olisi kyseessä ja sytytyksen ohjaukseen tarvittaisiin ohjeita.

Millainen trigger-pyörä olisi paras noin 11000rpm ottavaan koneeseen?

32-1 vai 4 piikkinen?

Sytkäpyörä ei tilan takia voisi olla kovin iso joten nyt vinkkejä tarvittaisiin.

Artulla oli yksi kuva oman 1100 sytkäpyörästä kuva joten sen tyyppistä ollaan hakemassa.

Tässä vielä linkki kyseiseen vehkeeseen.

http://www.bomber.fi/modules.php?name=F ... ic&t=26406
Mitä tässä kuuluu lukea?
P_KASA
Megasquirttaaja

Post by P_KASA »

Enpä oo kyllä yhtään varma miten toimii korkeilla kierroksilla, mutta itselle laitan 8-1 pyörän ja yksi olisi ylimmääräinen.

Pyörylä on suunniteltu honeywell 2AV54 anturille ja on 70mm halkaisijaltaan!
I_me
Kokenut Megasquirttaaja

Post by I_me »

8-1 pyörää olen omaankin mopoon suunnitellu.
Olisi yhdenlaisesta versiosta jopa kuvatkin valmiina, vieläkun saisi jonkun tekemään.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Pakoputki
Megasquirttaaja

Post by Pakoputki »

I_me wrote:8-1 pyörää olen omaankin mopoon suunnitellu.
Olisi yhdenlaisesta versiosta jopa kuvatkin valmiina, vieläkun saisi jonkun tekemään.
Onko kuvasi siis CAD-kuva syttypyörästä?
Mitä tässä kuuluu lukea?
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Omien kokemuksien perusteella en suosittelisi käyttämään 12-1:tä pienempiä hammasmääriä, jos aikoo yhdellä anturilla pärjätä. Tuollakin mulla on satunnaisesti ongelmaa starttauksen kanssa, jos akku sattuu olemaan yhtään tyhjempi. Ilmeisesti hampaiden lasku sekoaa, kun koneen pyörimisnopeus vaihtelee turhan paljon puristuskohtien yli mentäessä. Sitten kun koneen on saanut käyntiin niin mitään ongelmia ei ole esiintynyt. Tietysti nämä jutut on aivan tapauskohtaisia, eli jos mäihä käy, niin saattaa toimia hyvin vähemmilläkin hampailla.

Tulevalle kesälle olisi tarkoitus siirtyä kahden anturin käyttöön, kunhan mopo tuosta kasaantuu. Tuon pitäisi periaatteessa korjata kaikki sekoiluongelmat. Itse en ole vielä kokeillut, mutta yksi kasaamani systeemi toimii kuulemma hyvin potkukäynnisteisessä koneessa.

Mutta tuosta mun triggeripyörästä löytyy myös CAD-kuva, jos sillä joku jotain tekee.
Arttu
GSX1100 -85
I_me
Kokenut Megasquirttaaja

Post by I_me »

Pakoputki wrote:
Juu on CAD-kuva. rillahan itsessään ei kummoinen ole, mutta tuohon minun mopoon pitää tehdä kampuran pään peitelaippa myös että sen pyörän saa kiinni yleensäkään minnekkään.

Tuossa jammun koneessa kun ei kampura tule lohkon ulkopuolella kummastakaan päästä, ja peitelaipan kun irroittaa niin sitten tuleekin öljyt pihalle, eli stefalla varustettu laippa pitäisi tehdä. Kampuran toisesta päästä löytyisi 45° sisäkartio joka jatkuu M8 kierteellä (vai olikohan M10), eli siihen saisi kiinni helposti tarvittavan akselin tunpin johon sitten kiinnittäisi itse tiggeri pyörän. Tuo kartio ja kierre + kampuran päässä oleva lukkotapin reikä on ajoituksen säätö astelevyn kiinnitystä varten tuossa koneessa.

Myös tarvittavanlaisesta peitelaipasta olisi kuva, oli vain paikallisen amitsun opettajan mielestä liian vaikea työ oppilaille. Ihmetyttää vain että mitähän koko laitos tekee viimeisen päälle CNC koneilla kun eivät tuollaista palikkaa pysty tekemään jonka pystyy tekemään jopa manuaali koneilla ja vieläpä kohtalaisen helposti.

Niin juu ja alkuperäinen tiggeröinti on VR-anturilla kampuralta (limpusta) mutta reikäjako on aivan joku kummallinen (reikiä vähän miten sattuu ja seassa vielä pari nastaa)
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Pakoputki
Megasquirttaaja

Post by Pakoputki »

ArttuH wrote:Omien kokemuksien perusteella en suosittelisi käyttämään 12-1:tä pienempiä hammasmääriä, jos aikoo yhdellä anturilla pärjätä. Tuollakin mulla on satunnaisesti ongelmaa starttauksen kanssa, jos akku sattuu olemaan yhtään tyhjempi. Ilmeisesti hampaiden lasku sekoaa, kun koneen pyörimisnopeus vaihtelee turhan paljon puristuskohtien yli mentäessä. Sitten kun koneen on saanut käyntiin niin mitään ongelmia ei ole esiintynyt. Tietysti nämä jutut on aivan tapauskohtaisia, eli jos mäihä käy, niin saattaa toimia hyvin vähemmilläkin hampailla.

Tulevalle kesälle olisi tarkoitus siirtyä kahden anturin käyttöön, kunhan mopo tuosta kasaantuu. Tuon pitäisi periaatteessa korjata kaikki sekoiluongelmat. Itse en ole vielä kokeillut, mutta yksi kasaamani systeemi toimii kuulemma hyvin potkukäynnisteisessä koneessa.

Mutta tuosta mun triggeripyörästä löytyy myös CAD-kuva, jos sillä joku jotain tekee.
Epäilinkin, että jotain tuon tyyppisiä ongelmia varmasti 12-1:ssä olisi, mutta jostain se on aloitettava ja ei se nyt niin kauhean merkityksellistä ole jos peli nyt ei ensimmäisellä tai toisella lähde käyntiin....Kysehän on kuitenkin harraste pelistä!

Voisin olla hyvinkin kiinostunut tästä kahden-anturin järjestelmästä. Käsittääkseni meillä taitaa olla melko samanlaiset nuo kampi-akselin päädyt joten todennäköisesti teettämällä kahdet osat pientä korvausta vastaan saisin myös minäkin kahden-anturin järjestelmän.

Tuleeko Arttu tämän kahden-anturin järjestelmän myötä myös uusi piirilevy? Entistä pienempi?
Mitä tässä kuuluu lukea?
Pakoputki
Megasquirttaaja

Post by Pakoputki »

I_me wrote:
Pakoputki wrote:
Juu on CAD-kuva. rillahan itsessään ei kummoinen ole, mutta tuohon minun mopoon pitää tehdä kampuran pään peitelaippa myös että sen pyörän saa kiinni yleensäkään minnekkään.

Tuossa jammun koneessa kun ei kampura tule lohkon ulkopuolella kummastakaan päästä, ja peitelaipan kun irroittaa niin sitten tuleekin öljyt pihalle, eli stefalla varustettu laippa pitäisi tehdä. Kampuran toisesta päästä löytyisi 45° sisäkartio joka jatkuu M8 kierteellä (vai olikohan M10), eli siihen saisi kiinni helposti tarvittavan akselin tunpin johon sitten kiinnittäisi itse tiggeri pyörän. Tuo kartio ja kierre + kampuran päässä oleva lukkotapin reikä on ajoituksen säätö astelevyn kiinnitystä varten tuossa koneessa.

Myös tarvittavanlaisesta peitelaipasta olisi kuva, oli vain paikallisen amitsun opettajan mielestä liian vaikea työ oppilaille. Ihmetyttää vain että mitähän koko laitos tekee viimeisen päälle CNC koneilla kun eivät tuollaista palikkaa pysty tekemään jonka pystyy tekemään jopa manuaali koneilla ja vieläpä kohtalaisen helposti.

Niin juu ja alkuperäinen tiggeröinti on VR-anturilla kampuralta (limpusta) mutta reikäjako on aivan joku kummallinen (reikiä vähän miten sattuu ja seassa vielä pari nastaa)
Kuulostaa aika hankalalta toteutukselta.

Eikö noita sorvaamoja tai koneistamoja ole paikkakunnallasi, jotka voisi kuvillasi pyörät sulle pyöräyttää??
Mitä tässä kuuluu lukea?
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Pakoputki wrote: Epäilinkin, että jotain tuon tyyppisiä ongelmia varmasti 12-1:ssä olisi, mutta jostain se on aloitettava ja ei se nyt niin kauhean merkityksellistä ole jos peli nyt ei ensimmäisellä tai toisella lähde käyntiin....Kysehän on kuitenkin harraste pelistä!

Voisin olla hyvinkin kiinostunut tästä kahden-anturin järjestelmästä. Käsittääkseni meillä taitaa olla melko samanlaiset nuo kampi-akselin päädyt joten todennäköisesti teettämällä kahdet osat pientä korvausta vastaan saisin myös minäkin kahden-anturin järjestelmän.

Tuleeko Arttu tämän kahden-anturin järjestelmän myötä myös uusi piirilevy? Entistä pienempi?
Sehän ei vielä ole kovin traagista, jos ei ensimmäisellä starttaa, mutta kun tuo yleensä seotessaan räiskii kipinää aivan liian aikaisin. Ei tee hyvää startille tai muille koneen sisuksille. Multa levisi starttikytkin todennäköisesti osittain tuon takia.

Mulla tuon toisen anturin lisäys käy aika pienillä muutoksilla, poraan vaan triggerikiekkoon reiän yhdelle ylimääräiselle magneetille ja lisään toisen hallin anturilevylle. En ole vielä päättänyt teenkö anturilevyn uusiksi vai muokkaanko nykyistä jollain purkkavirityksellä.

Veikkaan, että meidän koneissa on kuitenkin sen verran eroa, ettei samat palikat käy ihan heittämällä. Mutta ei se mitään, mun pitäisi joka tapauksessa kehitellä jonkinlainen triggausysteemi Suzukin i/ö-koneelle joskus tässä lähitulevaisuudessa. Että otapa vaikka vähän mittoja koneesta anturien kiinnityksestä ja kampuran päästä sekä muutama kuva koko hoidosta ja lähetä mulle. Katsotaan jos tästä vaikka saataisiin jotain aikaan.
Arttu
GSX1100 -85
Pakoputki
Megasquirttaaja

Post by Pakoputki »

ArttuH wrote:Sehän ei vielä ole kovin traagista, jos ei ensimmäisellä starttaa, mutta kun tuo yleensä seotessaan räiskii kipinää aivan liian aikaisin. Ei tee hyvää startille tai muille koneen sisuksille. Multa levisi starttikytkin todennäköisesti osittain tuon takia.

Mulla tuon toisen anturin lisäys käy aika pienillä muutoksilla, poraan vaan triggerikiekkoon reiän yhdelle ylimääräiselle magneetille ja lisään toisen hallin anturilevylle. En ole vielä päättänyt teenkö anturilevyn uusiksi vai muokkaanko nykyistä jollain purkkavirityksellä.

Veikkaan, että meidän koneissa on kuitenkin sen verran eroa, ettei samat palikat käy ihan heittämällä. Mutta ei se mitään, mun pitäisi joka tapauksessa kehitellä jonkinlainen triggausysteemi Suzukin i/ö-koneelle joskus tässä lähitulevaisuudessa. Että otapa vaikka vähän mittoja koneesta anturien kiinnityksestä ja kampuran päästä sekä muutama kuva koko hoidosta ja lähetä mulle. Katsotaan jos tästä vaikka saataisiin jotain aikaan.
Totta turiset, en ajatellut ihan loppuun asti asiaa. Kone alkaa siis potkia vastaan, kun luulee sytytyshetken olevan käsillä vaikka todellisuudessa on paljon myöhemmin vasta.

Joo voitais tehdä joku yhteistyö tuon i/ö kampiakselin kanssa. Mulla on tossa parikin konetta mistä saa kaikki mitat mitä tarvii.

Aloitetaanko samantien ettei sun tarvi ruveta tekemään purkkavirityksiä ja minun tarvi kärsiä 12-1 aiheuttamista ongelmista?
Mitä tässä kuuluu lukea?
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Pakoputki wrote: Aloitetaanko samantien ettei sun tarvi ruveta tekemään purkkavirityksiä ja minun tarvi kärsiä 12-1 aiheuttamista ongelmista?
Alotetaan vaan. Mutta ennakkovarotuksena: mulla on tässä aika hyvin ohjelmaa muutenkin näköpiirissä, eli aikataulusta ei uskalla luvata mitään. Tuossa ei pitäisi olla mitenkään tolkuttomasti hommaa, eli voi onnistua aika nopeastikin. Mutta jos muut asiat painaa riittävästi päälle, niin voipa venyä pitkällekin.

Näppää joitakin kuvia alkuperäisestä triggerisysteemistä ja antureiden kiinnityspaikasta lohkossa. Sitten lisäksi mitat kaikesta olennaisesta (hehe...). Paiskaa maililla mulle: arttuh (miukumauku) iki.fi Mä koitan sitten ideoida jotakin sopivana luppohetkenä.
Arttu
GSX1100 -85
j-k
Kokenut Megasquirttaaja

Post by j-k »

Huh! :roll: Onneksi kawassa on kunnollinen kampuran pää johon pulttaa minkä pyörän huvittaa. Ja valmiiksi 2 coiliakin jos haluaa vr-anturaation..

Mutta toi hammasmäärä on yksi juttu mikä pitää ottaa huomioon. Mullehan käy fyysisesti vaikka polkupyörän takaratas joten eikun testaamaan. Tosin vetää syksyyn eli ajellaan tämä kausi kaasareilla pyörällä (sain hommattua GPZ1100 spruuttakamat taas vaihteeksi, tällä kertaa täydelliset)

Vois testejä varten kokeilla alupellistä tehtyjä rilloja joihin poraa reiät ja lukee haarukalla optisesti. Muovista ei viiti kun taitaa akselinpää lämmetä liikaa :twisted:
Pakoputki
Megasquirttaaja

Post by Pakoputki »

ArttuH wrote:
Pakoputki wrote: Aloitetaanko samantien ettei sun tarvi ruveta tekemään purkkavirityksiä ja minun tarvi kärsiä 12-1 aiheuttamista ongelmista?
Alotetaan vaan. Mutta ennakkovarotuksena: mulla on tässä aika hyvin ohjelmaa muutenkin näköpiirissä, eli aikataulusta ei uskalla luvata mitään. Tuossa ei pitäisi olla mitenkään tolkuttomasti hommaa, eli voi onnistua aika nopeastikin. Mutta jos muut asiat painaa riittävästi päälle, niin voipa venyä pitkällekin.

Näppää joitakin kuvia alkuperäisestä triggerisysteemistä ja antureiden kiinnityspaikasta lohkossa. Sitten lisäksi mitat kaikesta olennaisesta (hehe...). Paiskaa maililla mulle: arttuh (miukumauku) iki.fi Mä koitan sitten ideoida jotakin sopivana luppohetkenä.
Ohjelmaa on myös täällä päässä ihan riittämiin ja en odottanutkaan että valmis sytkäpyörä tulee postissa ensi viikolla :D

Koitan tässä joku päivä ottaa pirusti kuvia ja sitten kun olet joitakin saanut niin pistä sitten viestiä jos tarvit jotain vielä jotain näitä oleellisia mittoja :oops:

Olisitko kiinostunut myös myymään mulle sun miniboksia? Eli piirilevyn piirustukset, komponenttien sijoitukset ja tarvike listan yms. tai sitten vaihtoehtoisesti sinun valmiiksi kasaaman boksin?

Tuskin sun boxi eroaa kovinkaan paljon antureista jota itse tulen tarvitsemaan?

MAP
TPS
Sitte toi sytytys mikä se sitten tulee olemaan joku 2 anturinen
LAMBDA

Unohtuiko joku oleellinen?
Mitä tässä kuuluu lukea?
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Ok, katsellaan sitten eteenpäin kun kuvia ilmaantuu tänne.

Valmista boksia ei tällä hetkellä pysty lupaamaan, ei riitä aika kasaamiseen. Piirilevy dokumenteilla järjestyy kyllä. Mutta setvitään tätä tarkemmin vaikka sähköpostilla. Anturit tuon mun boksin kanssa menee ihan kuten tavallisellakin MS:llä. Lisäksi siihen voi liittää vielä nakutusanturin ja termoparin pakokaasujen lämpöä varten.

Noiden sun mainitsemien lisäksi oleellisia antureita on ilman ja koneen lämpöanturit.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply