Mikähän nyt kärähti?

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Mikähän nyt kärähti?

Post by cockjerry »

Kyseessä tietty V2.2 levy :roll:

Ensin meni sikalaihalle --> käynti todella huonoa. Sitten laitoin 100% rikkaammalle ---> käynti parani vähän, mutta silti sikahuonoa, ei ota jengaa, ei käy tyhjää ja tasakaasulla jengat heittelehtii 1000-500rpm.

Lopulta ei enää lähtenyt käyntiin ollenkaan.

Kaikki ok megatunessa ja säädöt + asetukset. Mitään muutoksia ei tehty, yhtäkkiä tuli vika.

Alkaa kyllä vituttamaan tää V2.2 levyn "luotettavuus" pikkuhiljaa.. kumma kun V3 ei oo mitään probleemia eikä anna häiriöitä signaaleihin! Hieman paremmin suojattu & eristetty.. (Pulttasin vähäksi aikaa ton tilalle MS2/V3 kun alko vituttaa.)

Taitaa olla suuttimien fetit poksahtaneet tjsp, eli suutinpiirin osat vaihtoon? Mitään ei ole kyllä mustunut levyltä.. :roll:
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

fettien ohjauslutikka morjens?
Tiara Kit Car - MsnS-E
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

kuulostaa aika liki samalta pulmalta kun mulla. Mitään muutoksia en itsekkään mielestäni ollut tehnyt. Ilmottele jos saat ongelman ratkeamaan.

Mikä tuon ohjauslutikka U7:n särkis? Ei kai se ihan syyttä sais palaa.
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Se ohjausosa on aika heikosti suojattu varsinki v2.2 levyllä. v3 on lisätty diodit ohjauslinjoihin tappamaan negatiivisen takaisinkytkennän ja + 12v jännite mikä osalle tulee on paremmin suojattu. Ylijännitepiikki voi tappaa ton osan nopeesti kun osa on speksattu maksimissaan 20-22v ja v2.2 ainoa suojaus ton luteen jännitteensyöttölinjassa on 36v zeneri :roll:. Samaten v2.2 flyback on tulilinjalla jos matalaohmiset suuttimet. Fetit ei pitäs helpolla hajota tehonkestonsa puolesta jos asianmukaset sulakkeet on linjassa.

Cockjerry, toimiiko sulla kaikki anturit ok megatunelle asti? Varmistan, vaikka sanoit et megatunnelle asti kaikki toimii. Map-anturi jos on morjens ni vois aiheuttaa jotain tollasta. Tosin en oo kuullu että kenelläkään kyseenomainen osa ois oikeesti hajonnu.
Tiara Kit Car - MsnS-E
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

Mun laudassa ainakin on tuo FET ohjain MC33151P, vaikka pitäisi komponenttilistan mukaan olla MC34151
Sitä en sitten tiedä onko vaikutusta asiaan, tai mitä eroa niillä on keskenään. Datalehdet näistä

Mulla on ollut ainakin välillä akku latauksessa joka varmaan vois aiheuttaa jännitepiikkejä. (mielestäni en kyllä ole autoa käynnistellyt latauksen aikana)
Vähän keskustelua suutinpuolen osista myös täällä.
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Tuo 34151p on muuten täysin sama osa mutta ei ole speksattu pakkaskeleille, käyttöalue muistaakseni 0c - +70c.

33151p on periaatteessa oikeampi koska sillä käyttöalue -40c - +85c.
Varhaisissa dokumenteissa ilmoitetaan osa 34151 ja myöhemmissä 33151.
Tiara Kit Car - MsnS-E
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

risu wrote: Cockjerry, toimiiko sulla kaikki anturit ok megatunelle asti? Varmistan, vaikka sanoit et megatunnelle asti kaikki toimii. Map-anturi jos on morjens ni vois aiheuttaa jotain tollasta. Tosin en oo kuullu että kenelläkään kyseenomainen osa ois oikeesti hajonnu.
Jep!

Fettien lutikka oli hajonnut ! Taas skulaa.. Kiitoksia taas :)

Tossa on 2.9ohm suuttimet + 5ohm vastukset..

Täytyy alkaa kattelemaan V3 levyä, jos sama meininki jatkuu tän kanssa.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Helppo modaus on lisätä ne diodit v2.2 levylle. Ainakin vähentävät luteen virrankulutusta jos ei muuta.

Diodit kytketään maasta R12 ja R17 jalkoihin (ne 22 ohm vastukset ennen fettiä), sille puolen joka on vastuksen ja ohjausluteen välissä (ei vastuksen ja fetin väliin, tarkoitan signaalia, en tarkistanut miten menee fyysisesti levyllä). v3 käyttää 1n5819 diodia tuossa (schottky) mutta vastaavat diodit käy myös. esim 1n5822 on muuten vastaava mutta 3A osa (1n5819 on 1A), toi 5822 on sitten vaan kooltaan melkoisesti isompi.

Huomasin myös että eihän sillä v2.2 levyllä ole edes sitä 36v zeneriä mitä aiemmin mainitsin vaan sekin on v3 kamaa. Sen voi lisätä D20 ja maan väliin D20 sille puolen joka on ohjauslutikan signaaliin päin. En tähän hätään keksi miksi tohon on valittu noin iso arvo, tuskin ainakaan haittaa vaikka heittäisi 22v zenerin tilalle.

Kunnollisen flybackin puutetta nuo eivät kuitenkaan korjaa vaikka voivatkin vähän lisäturvaa tuoda. Yksi vaihtoehto voisi olla ostaa vaikka jenkeistä erillinen flybackboard tai tämä: http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=19661 tai sitten tehdä itse pieni lisälevy, tuo levyhän ei lopulta kovin iso tarvi olla.
Tiara Kit Car - MsnS-E
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Itsekin ihmettelin kärähtänyttä FET-ohjainta reilu vuosi sitten, ja päädyin väsäämään nämä suojaukset. Toistaiseksi on kestänyt, ja eipä tuota enää talvella tullutkaan kiusattua.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Varsinki tuo vastus hyvä lisä tohon mut lautaa joutuu vielä enemmän modailemaan.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Post Reply