Meneeköhän ihan mettään?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Juu lambda on kiinni muttei näytä järkeviä lukuja koska en ole päässyt käyttelemään lämpöseks.Tuo inverted juttu hämää koska auto käy melkein yhtä huonosti molemilla asennoilla? Ihmettelen kuinka tuo sytkämoduli on kestänyt tota rääkkiä :lol: Vaihdoin koodin uuteen 025v ja kaasua voi jopa jo pikkasen painaa eikä auto sammu :lol: Jotenki epäilyttää nuo piirilevymuutokset? Tossa kuvaa tämänhetkisistä kytkennoistä.
http://i169.photobucket.com/albums/u214 ... 3363-1.jpg
Löytyykö puutteita/vikaa:?:

Tota logia en pysty uppaamaan minnekkään...
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Autoa on taas käytelty ja ei meinaa ottaa kierroksia enempää kun 700rpm. Jostain syystä pätkii tota kierroslukua kun moottori käy! Porakoneella kun pyörittää hallin edessä rautaa kierrokset nousee nätisti 2000rpm eikä pätki? Suuttimen johdot oli irrotettu porakonetestin aikana ja puolanjohto räki kipinää venakoppaan, eli luulisi ettei auton johdotuksesta ainaakaan tuo häiriö tuu? Alkaa mielikuvitus loppumaan :cry:
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Yks mitä tulee mieleen niin tarkista vielä että sulla on jakajan kansi oikein asemoitu. Ts ettei kipinä hyppää väärään paikkaan kun kierroksia alkaa tulemaan lisää.
Tiara Kit Car - MsnS-E
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Jotenki tuntuu etten saa tota triggeranglea kohilleen? Kun kone on ykk:ssa ja pyöritän konetta taaksepäin, niin eka tappi on hallin kohdalla n.70 astetta! Auto käy tyhjäkäyntiä ilman katkoksia parhaiten kun triggerangle on 89 astetta ja trimanglessa on -35astetta. Lampulla kun kattoo nii sytkä myöhäsellä n:30 astetta..Ja mitäs tolla trimanglella nyt sitten tehään?


Tossa vielä kuva tosta triggeripyörästä. Tuo "astelevyn" nollakohta on moottorin yläkuolokohta, eli eikös tuo triggerangle pitäisi olla n.70 astetta?

http://i169.photobucket.com/albums/u214 ... 007288.jpg
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Joo näyttäis siltä että trikkerangle on noin 65-70 riippuen siitä ottaako mega trikkauksen tapin tullessa anturin eteen vaiko poistuessa. Trim anglella saa ennakkoa muutettua koko kartan alueella, esim jos kartan mukaan onennakkoja 40 astetta ja trimangle tuon -35 niin ennakko on silloin 5 astetta. Noista sun asetuksista ja anturin asennosta laskettuna niin ennakko on noin 55 astetta kartalla lukevaa lukua myöhäisemmällä, joten varsinainen ihme jos ylipäätänsä käy. Oletko varmistanu että hihnapyörän ykk merkki pitää paikansa todellisuudessa, eli siis ykkösestätulppa pois ja vaikka ruuvarilla koittaa koska mäntä on ylimmässä asennossa.
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Post by jake74 »

hyvä konsti hakea ykk ku sulla on astelevy. ota vanha tulppa ja purat pois kaikki sisusta tulpasta sillee että jää vain jäljelle kierteet.
tulpaan jäänesee reikää tukit nii pitkän pultin joka yltää mäntää asti.
pyörität konettaa sillain että männät on puolesssa välissä matkaa ykk ja jakk.

sitten tuo pultin mallinen sytystulppa paikallee ja pyörität konetta varovasti nii kauak ku ottaa kiinni tulpaan. aste luku ylös ja pyöritää toiseen suunta kunnes ottaa tulpaa kiinni. aste luku ylös. ykk on näiten lukujen puolesa välissä.

alkuperäiset merkit ei oo aina kohallaan joten kannattaa aina tarkistaa.
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Merkit pitää kutinsa!
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

On sekin vaihtoehto vielä että hal-anturin väli tohon hammaskehään on väärä. Hitaasti pyörittämällä hall tunnistaa helpommin.

Onhan sulla valittu myös sytkän asetuksista time based eikä trigger return? En jaksanut ajatella mitä tuo tekee jos on väärin mutta oikein se ei ainakaan toimi startatessa trigger returnilla.
Tiara Kit Car - MsnS-E
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Juu Time based on päällä!
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Nyt auto käy nätisti tyhjäkäyntiä n.700rpm.Mutta kun nostaa kierroksia nii tuntuu pätkivän tota sytkän singaalia led 17 alkaa vilkuttelemaan samaa tahtia kun kone pätkii..Tarkistelin tota piirilevyn muutosta ja huomasin että en ole maadoittanut Xg2:sta minnekkään ja ton kaavion mukaan se pitäis maadoittaa?

http://i169.photobucket.com/albums/u214 ... -neg12.jpg

Ja nyt on näin!

http://i169.photobucket.com/albums/u214 ... 3363-1.jpg

Minne se pitäis maadoittaa ja mitä se maadoitus yleensä vaikuttaa?
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Nyt on tilauksessa VPV:ltä uusi hall-anturi! Koitetaan nyt jos aito honeywell tunnistaisi paremmin, kun tuo vastaava halvempi malli.
http://www.hallsensors.de/CYGTS101DC.pdf
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Xg2:sta ei tarvitse erikseen maadoittaa, se on jo maadoitettu piirilevyllä valmiiksi. Tolla kytkentämallilla asialla ei ole mitään merkitystä koska et käytä sitä edes.

Led17 vilkkuu varmasti samaa tahtia kun kone pätkii ihan siksi koska kone pyörii heikommin pätkimishetkellä ja myös hall-anturi antaa signaalia koneen käytöksen mukaan. Tuosta ei siis voi suoraan päätellä mitään.

Jotain sulla on päin honkia noiden asteiden kanssa. Aika epätodennäköistä että kone kävisi edes tyhjäkäyntiä jos on myöhäsellä 30 astetta. Veikkaisin ettei tuo ole todellinen ajoitus. Kai mittaat lampulla samaa pyttyä jonka YKK:ta tarkastelet? Käykö kone kaikilla pytyillä kun käy sen 700rpm? Kutosessa vähän hankala kuulla jos muutenkin käynti ontuvaa. Onhan tulpat ehjät, sytytysjohtimet oikeassa järjestyksessa jne?
risu wrote:aluksi kannattaa pistää megalle sytkään fixed angleen joku tyhjäkäynnille sopiva luku (eli se mihin normaalisti pistetään -10 jos halutaan että mega käyttää sytkäkarttaa). Eihän se kierroksia tietenkään ota silloin hyvin kun sama ennakko koko ajan mutta ainakin saat triggeranglen säädettyä kohdilleen ajoituslampun avulla.

Jäi vielä hämäräksi oletko tehnyt näin? minkä luvun olet syöttänyt fixed angleen? joku 10 paikkeilla oleva on yleensä ok. Lampulla pitää saada sama ajoitus minkä olet fixed angleen syöttänyt. Vasta kun ajoitus on kohdillaan fixed angleen syötetään -10 ja aletaan rukkaamaan sytkäkartan kautta.

Trim angle on lopulta aika turha ja parempi olisi jos käytät pelkkää triggeranglea. Jos triggerangle ei riitä niin siihen voi lisätä alasvetovalikosta lisäasteita.
Tiara Kit Car - MsnS-E
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Joo kaikilla käy ja triggerangle on nyt 71 astetta ja trimanglessa 0. Trikkeriltä kattoo lampulla ennakko on 10 astetta! Eli kaikki näyttää luonnolliselta muttei vaan kierrä!
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

risu wrote:Xg2:sta ei tarvitse erikseen maadoittaa, se on jo maadoitettu piirilevyllä valmiiksi. Tolla kytkentämallilla asialla ei ole mitään merkitystä koska et käytä sitä edes.

Led17 vilkkuu varmasti samaa tahtia kun kone pätkii ihan siksi koska kone pyörii heikommin pätkimishetkellä ja myös hall-anturi antaa signaalia koneen käytöksen mukaan. Tuosta ei siis voi suoraan päätellä mitään.

Jotain sulla on päin honkia noiden asteiden kanssa. Aika epätodennäköistä että kone kävisi edes tyhjäkäyntiä jos on myöhäsellä 30 astetta. Veikkaisin ettei tuo ole todellinen ajoitus. Kai mittaat lampulla samaa pyttyä jonka YKK:ta tarkastelet? Käykö kone kaikilla pytyillä kun käy sen 700rpm? Kutosessa vähän hankala kuulla jos muutenkin käynti ontuvaa. Onhan tulpat ehjät, sytytysjohtimet oikeassa järjestyksessa jne?
risu wrote:aluksi kannattaa pistää megalle sytkään fixed angleen joku tyhjäkäynnille sopiva luku (eli se mihin normaalisti pistetään -10 jos halutaan että mega käyttää sytkäkarttaa). Eihän se kierroksia tietenkään ota silloin hyvin kun sama ennakko koko ajan mutta ainakin saat triggeranglen säädettyä kohdilleen ajoituslampun avulla.

Jäi vielä hämäräksi oletko tehnyt näin? minkä luvun olet syöttänyt fixed angleen? joku 10 paikkeilla oleva on yleensä ok. Lampulla pitää saada sama ajoitus minkä olet fixed angleen syöttänyt. Vasta kun ajoitus on kohdillaan fixed angleen syötetään -10 ja aletaan rukkaamaan sytkäkartan kautta.

Trim angle on lopulta aika turha ja parempi olisi jos käytät pelkkää triggeranglea. Jos triggerangle ei riitä niin siihen voi lisätä alasvetovalikosta lisäasteita.

ÖÖ kyllä mä ton kaavion mukaan koitin piirilevyä tuhota :lol:
eli
poistin! XG1 JA XG2 hypärin R10 ja D5:n D8:n tilalle 1.3k vastus. XG1:stä hypäri D5:n oikealle puolelle ja R10 alhaalta on hypäri D9:n oikeallepuolelle
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Jossain kaavioissa vedetään R10:stä hypäri R9:siin mikäs ero tuolla tulee?

http://www.msefi.com/viewtopic.php?p=12 ... 139#121615
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Koetahan pistää vielä led18 toiminnoksi codebase&output-valikosta IRQtrigger, jolloin voit katsoa hallin toiminnan pyörittämällä konetta käsin. Tuolla valinnalla keskimmäinen ledi seuraa opton toimintaa ja voit tarkistaa, että triggaus toimii oikein. Jos se on sytkäulostulona, niin tietysti vähintään sytty-yksikölle menevä piuha pitää irrotaa (tai yksikkö irti)
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Mikäs sytkäpoksi on käytössä? Sulla näyttäis olevan ylös veto 5v linjaan, mutta joissain sytkäpokseiissa on sisäinen ylös veto johonkin 7v tienoille. JOs tuollainen poksi niin sekoilu voi johtua siitä. Ainakin bosch 139 loppuiset ja vastaavat kopiot toimivat ilman erillistä ylösvetoa.
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Boschin 139 loppuinen kopio! Aitoa boschiakin on kokeiltu muttei mitään eroa..Pitäskö muuttaa levy ihan alkuperäiseksi paitsi ton led 17 kannalta. Ja D8 jumpperoituna?
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Tai sitten käyttää fidleä ulostulona ilman ylösvetoa. Led-lähtö ei toimi oikein missään tilanteessa jos ylösvedon poistaa. Luulin aiemmin että käytät wheel decoderia ja siksi neuvoin LED17 lähtöön. Jakajamoodissa ulostulana toimii kumpikin. Itsellä oli viimeksi msns-moodissa juuri FIDLE ulostulona ilman ylösvetoja ja hyvin toimi.
Tiara Kit Car - MsnS-E
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

No lauantaina taas pääsee auton ääreen ja alkaa armoton testaaminen :D
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Kuinkas toimii tuo äänikortti skooppi? Sillähän näkisin loppuuko hallilta tuleva singaali kierrosten noustessa! Mitenkä tollanen skooppi nyt toteutetaan ladataan ohjelma ja laitetaan MIC puolelle piuhat toinen maahan ja toinen singaaliin? Pitääkö tohon väliin tunkea jotain ettei koko läppäri mosahda?
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

No nyt toimii 8) HALLI oli rikki/tai muuten vain huono!
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Nyt autoa on testailtu ja tuntuu pelittävän kohtuu hyvin, mutta n. 3000rpm kohilla tulee joku ihme katkos? Piikki tulee ainoastaan jos kaasu painetaan nopeasti pohjaan. Logia olen koittanyt vahtailla ja ainoa joka pistää silmään on TPSacc? Mikä lie edes on? Arvo on noin 100 ja sitten kun pätkäsy tulee niin arvo oli 100000000 :D Eli hiukan jossakin mätää?
Post Reply