VE-kartta TPS anturilla?

Keskustelu Megasquirtin firmwaresta ja muista Megasquirtiin liittyvistä ohjelmistoista

Moderator: Masi_K

Post Reply
ak racing
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Wed Sep 06, 2006 6:33
Location: Valkeala

VE-kartta TPS anturilla?

Post by ak racing »

Onko Megan VE-kartassa mahdollista käyttää MAP-anturin painetiedon sijasta TPS:n asentotietoa. Tarkoituksena on rakentaa Pösön mi16 moottori kisakäyttöön läppärungoilla, megalla ja suorasytkällä.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Re: VE-kartta TPS anturilla?

Post by JesseT »

ak racing wrote:Onko Megan VE-kartassa mahdollista käyttää MAP-anturin painetiedon sijasta TPS:n asentotietoa. Tarkoituksena on rakentaa Pösön mi16 moottori kisakäyttöön läppärungoilla, megalla ja suorasytkällä.
On, hae "alpha-n" hakusanalla tietoa niin löytyy paremmin.
TRD
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Mon Apr 10, 2006 16:22

Post by TRD »

Tuleekohan tuosta missään vaiheessa sellasta versioo, että sais VE karttaan sekä TPS:n että MAP:n. Käsittääkseni tällä hetkellä ei ole mahdollista vai onko?
Toyota Starlet EP91 5e-fe 1500cc 16-v
petski3
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 114
Joined: Sun Jul 02, 2006 14:41
Location: Pori

Post by petski3 »

TRD wrote:Tuleekohan tuosta missään vaiheessa sellasta versioo, että sais VE karttaan sekä TPS:n että MAP:n. Käsittääkseni tällä hetkellä ei ole mahdollista vai onko?
Tuosta saa sitten enemmän tietoa "hybrid alpha-N" hakusanalla...
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Tuostakin on aika vähän tietoa loppujen lopuksi... Kyseistä toimintoa käyttävät huomio! :) Se vuosi sitten kysymäni kysymys ei ole saanut vielä kokonaisvaltaista vastausta :) Yksi kertoo että toimii hyvin, mutta millanen säätää jne. Ja saako sen Extrassakin vai pitääkö olla MS2...
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Ms2 extrassa on ominaisuus jossa voi määritellä kaksi toisistaan poikkeavaa taulukkoa jotka ynnättään yhteen. Kummankin taulukon toimintamallin voi itse valita: Speed Density(MAP), persent baro ja Alpha-N(TPS)
Tiara Kit Car - MsnS-E
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

olafu wrote:Tuostakin on aika vähän tietoa loppujen lopuksi... Kyseistä toimintoa käyttävät huomio! :) Se vuosi sitten kysymäni kysymys ei ole saanut vielä kokonaisvaltaista vastausta :) Yksi kertoo että toimii hyvin, mutta millanen säätää jne. Ja saako sen Extrassakin vai pitääkö olla MS2...
Extrassa hybrid alpha-n toimii siten, että VE-taulukko perustuu täysin TPS:ään ja kierroslukuun, mutta lopullinen ruiskutusmäärä kerrotaan vielä MAP-arvolla. Eli MAP:in vaikutus tulee ikään kuin automaattisesti eikä siitä tarvitse (eikä pysty) huolehtia säätäessä. Tuntuisi toimivan ihan pätevästi. Oli ainakin toimiva ratkaisu erillisillä kaasuläpillä varustetun turbokoneen säätöongelmiin.
Arttu
GSX1100 -85
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

ArttuH wrote:Tuntuisi toimivan ihan pätevästi. Oli ainakin toimiva ratkaisu erillisillä kaasuläpillä varustetun turbokoneen säätöongelmiin.
Ongelmat oli ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Lähinnä liian korkeat MAP-arvot osakaasulla matka-ajossa, kun turbo alkoi heräilemään. Tasaista satasen vauhtia päästeltäessä MAP saattoi huidella 110kPa tienoilla. Tämä teki säätämisestä melko hankalaa, joko matka-ajossa mentiin poskettoman rikkaalla tai sitten kiihdytyksissä laihalla. Hybrid alpha-N:llä tuon sai ratkaistua melko hyvin. Haittapuolena on tosin sytkäennakoiden säätö TPS:n perusteella, mikä ei ole turbokoneessa kovin kätevää. Tuon saisi ilmeisesti muutettua melko pienellä virityksellä niin, että sytkä säätyisi MAP:in mukaan.
Arttu
GSX1100 -85
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Tässä kyseinen muutos koodiin:

http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=23809
Post Reply