Meneeköhän ihan mettään?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Meneeköhän ihan mettään?

Post by jantunen »

Eli ruutattava auto BMW E30 325i

Sytkä johdoista ajattelin hakea varmistusta ja sytkä olis tarkoitus toteuttaa seuraavasti.

HALL Ja kampuralla 3 tappia

-139-päätteinen sytkämoduli

megaruutta V.2.2 EXTRA ja sytkälähdöksi fidle

HALL johdot ensin

+12 Esim. Megan sulakkeen takaa

SINGAALI kytketään megaan pin 24 ja laitetaan 10kohm vastus singaalin ja +12 väliin

Kannattaisko maa ottaa megalta vaiko suoraan kiukaasta?

halli olis tollanen onkos muilla kokemuksia?

http://www.hallsensors.de/CYGTS101DC.pdf

Pitääkös tohon megaan nyt sitten tehä jotain muutoksia sisälle vai ei :oops:
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Itse käyttäisin mieluummin LED17-lähtöä sytkälle.
Minulla, kun tuli vähän ongelmia tuon Fidle-lähdön kanssa, vaikka ilmeisesti muilla ei ole semmoista näkynyt.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... rd-d17.jpg
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Muutenko ei tarvis tehä mitään muutoksia ite boksiin? Lueskelin tuolta extra sivuilta jostain D8 YMS YMS. Muttei taho tajuta kun jää joka toinen sana lontoosta pimentoon..

Ja nuo kaaviotki tahtoo välillä mennä yli hilseen :lol:
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Koska kyse on wheel decoder moodista niin toi fidle ei taida toimia ollenkaan ulostulona, en ole ihan varma mutta joku muistikuva asiasta on. Jos haluat varmuuden asiaan voit itse lukea lähdekoodista huomautukset, muistaakseni siellä oli maininta. Oletan myös että ajattelit käyttää virranjakajaa jakamaan kipinöitä.

Eli teet normaalin kytkennän sytkälähdölle LED17 ja konffaat megan sille:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... ut5V22.GIF

Sisäänmenosta. 1kohm ylösveto riittää, ei tartte olla 10kohm. Toi anturi maattaa kun rautaa edessä ja mega periaatteessa haluaa signaalin toisinpäin. Ykkösmega (sulla on tämä) näkee ainoastaan laskevan reunan sytkäpulssista joten wheel decoder toimii periaatteessa kummin päin tahansa kytkettynä mutta tämä pitää ottaa huomioon kun asetat anturia paikoilleen. Jos asennat anturin niin kuin yleensä ohjeistetaan, joudut käyttämään jompaa kumpaa seuraavista kytkiksistä joissa signaalin vaihe kääntyy:

http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... matic2.jpg
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... -neg12.jpg

Itse suosittelisin jälkimmäistä selvyyden vuoksi, varsinkin jos lauta kasataan itse.

Jos haluat syöttää signaalin vakiokytkennällä suoraan tohon 24 pinniin ylösvedon kanssa niin käy sekin mutta tällöin joudut vähän pähkäilemään anturin sijoutusta, huom tämäkin toimii kyllä. Tässä kuva:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... matic1.jpg

Jos haluat asiaan selvyyttä niin huomaat eron kun piirrät vaikka ruutupaperille aikaviivan jossa hall-anturin pulssi ja otat siitä ylös signaalin laskevat reunat, huomaat että kummin päin kytketkin tuon niin lopulta tulee samanlainen kuvio, ainoastaan eri kohdassa aikaviivalla. Saman verran joudut tällöin muuttamaan anturin sijaintia.

Sytkämoduulista en olisi niin huolissaan että on just toi -139 loppuinen mutta hyvähän se on jos jostain löydät tuon. Perusasennukseen melkein mikä tahansa ohjausmoduli pelittää hyvin kunhan megalle syöttää oikeat asetukset. Ainoastaan HEI4-moduulia en suosittelisi suoraan puolaa ohjaamaan ellei ole ko pakettiin kuuluvaa puolaa.

Toivottavasti tästä oli jotain apua :)
Tiara Kit Car - MsnS-E
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Kiitokset ohjeista! Tulee tarpeeseen...

Eli tuo viimenen kytkentäkö menis ilman mitään lauta muutoksia?
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Juu, mikäli toi D8 zeneri on sillattu, yleensä sitä edes laiteta laudalle mutta jos kasaaja on pistäny ni tarkistaa et siin on kans hyppylanka sen yli. Kasausohjeessa jo käsketään siltaamaan se.
Tiara Kit Car - MsnS-E
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Näyttihän tuo olevan sillatuna! Taas päästään asioissa eteenpäin :lol:
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Nyt on päästy testailemaan, eli laitoin halliin ylösvedon ja sitten singaalin tohon pin 24:seen ja megatune näytti että se saisi RPM singaalin ja FIDLE vilahtelee myös :wink: eli ilmeisesti toimii näillä eväillä...Mutta paljonkos tuo nyt sitten asteina vaikuttaa suunnilleen suuntaan/toiseen kun käytän tota viimeistä kytkentää?
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

3-1 pyörän konffaus, trigger A = 1 trigger B = 3, trigger returneja et voi määrittää tolla hammasmäärällä, trigger angle = 60 (suositus, mutta muutkin arvot vielä toimii, 60-90 on vielä kai ihan ok, isommatkin toiminee mutta lue manuskat läpi jos haluat koittaa jotain muuta jotta tiedät mitä teet). Koitat sitten asettaa sen anturin kampuran kehälle niin että puuttuvan tapin jälkeen pyörimissuuntaan seuraavaksi tuleva tappi (tappi nro 1) on anturin kohdalla kun koneessa 60 (tai se arvo minkä anturille määrität) astetta ennakkoa. Toi heitto mikä tulee tossa on tapin paksuus, eli ei mitään massiivista. Jos tappi on ohkanen niin voit jättää huomioimatta, muutoin lasket sen 60 astetta siitä tapin reunasta joka puuttuvaan tappiin päin. Normaalisti se lasketaan hampaan (tai tässä tapauksessa tapin) toiselta puolelta. Tämä siis jos pikainen päätelmäni meni oikein. :)
Tiara Kit Car - MsnS-E
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Jossakin vielä häikkää? Eli led 17 välähtää kun vilautan hallin edessä rautaa. Aikansa kun vilauttelee :lol: syttyy led18 palamaan ja tunessa loistaa fan output? Eli pitäskö tässä nyt koittaa tehä tosta led 17 sytkälähdöksi?

Mittasin fidlestä 5 voltin jännitteen mutta sitten kun syttyi led 18 ei jännitettä enään tullut? Kun led 18 sammuu ja koittaa uudestaan nii taas toimii n. 10 vilautusta....

Ulostulot on nyt näin

- FIDLE spark output A
- led 17 squirt
- led 18 warmup
- led19 acceleration

ja extrakoodina on tuo 029q2
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

risu wrote:Koska kyse on wheel decoder moodista niin toi fidle ei taida toimia ollenkaan ulostulona, en ole ihan varma mutta joku muistikuva asiasta on. Jos haluat varmuuden asiaan voit itse lukea lähdekoodista huomautukset, muistaakseni siellä oli maininta. Oletan myös että ajattelit käyttää virranjakajaa jakamaan kipinöitä.

Eli teet normaalin kytkennän sytkälähdölle LED17 ja konffaat megan sille:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... ut5V22.GIF
Tiara Kit Car - MsnS-E
Neppo
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Wed Nov 15, 2006 9:26

Post by Neppo »

Heräsi eräs kysymys:

Eikös tässä ole kysymys ihan normaalista jakajallisesta MSnS -toiminnosta, eli eihän silloin pitäisi laittaa noita wheel decoder hommia...? Vai olenko aivan hukassa.
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Nyt sitten on tuo led 17 sytkälähtönä ja sinne tulee 4.95v ja kun heittää rautaa hallin eteen :arrow: nollille :shock:
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

http://img385.imageshack.us/img385/2778/mekaoe5.jpg

139 ja jakajasytkä.
V8 ja neljä tappia kampuralla.
Last edited by MrFairlane on Sat Mar 24, 2007 11:26, edited 3 times in total.
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Nonii! vaati ton spark inverted jutun nii singaali tulee oikein :) , mutta tuo led 17 jää palamaan/palaa kun megaan kytketään virrat, vilkkuu kyllä kun rautaa vilauttelee edessä ja tuo fan outputti myös häiriköi välillä..
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Koitan nyt tehä tolla kytkiksellä jos toi led ja fan outputti rauhottuisi


http://i169.photobucket.com/albums/u214 ... -neg12.jpg


Eli poistan D5,D8,R10
Jumpperi pois xg1 ja xg2 väliltä
D8 tilalle 1.3-2k vastus

Mutta sitten??? Fit wire between bottom of R10 and right side of D9

ja mitä tolla nyt sitten tarkoitetaan right side, oikee puoli mutta mistä suunnasta :?
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Nyt on tuotakin sitten kokeiltu mutta ei ei ei :cry: Samalailla toimii paitsi sen verran huonommin että ruutasta tulee pinni 25 eli sytkälähtö 3.0v jatkuvasti ulos ja kun rautaa edessä tulee 8.8v (ruutta kiinni 9v paristossa) Pitäskö koittaa ajaa uusi koodi sisään :?:
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Selvennyksen vuoksi: onko sulla wheel decoder vai distributor valittuna?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Distributor on valittuna

Minkälainen singaali tolle sytkämodulille pitäs antaa (139 loppuinen) Alkaa pikkuhiljaa mennä usko :evil:
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

MrFairlane wrote:http://img385.imageshack.us/img385/2778/mekaoe5.jpg

139 ja jakajasytkä.
V8 ja neljä tappia kampuralla.

Lisäksi minulla on näin kytketty Honeywell ja ILMAN Spark Invertediä.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... t-neg5.jpg
Alternate to schematic 2 for 5v sensor (connect sensor to pin 24)

Siis HALL:n syöttöjännite on 5V.
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Mutta paljonko mega lykkää yksikölle voltteja? Vai maata :shock:
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

jantunen wrote:Distributor on valittuna
Jos käytät kolmella tapilla niin sulla TÄYTYY olla wheel decoder valittuna. Se että itse kipinä jaetaan jakajalla on eri juttu. Wheel decoder on sulla se mikä laskee sytkän. Jakajamoodissa tarttisit kaksi pulssia per koneen kierros ja sit toi sytkän sisäänmenomalli mistä puhuin ei toimikkaan samalla tavalla miten aiemmin neuvoin (tosin taisit jo muuttaa tuon toisen sinne).
Tiara Kit Car - MsnS-E
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

risu wrote:Jos käytät kolmella tapilla niin sulla TÄYTYY olla wheel decoder valittuna.
Miksi?
Jakajamoodissa tarttisit kaksi pulssia per koneen kierros.
Mistenkäs mega sitten osais lopuille sylintereille arpoa kipinät? eihäs 2 tappia piisaa ku neljälle sylinterille.


Ja asiaan 139 loppuisen sytkä poksin signaali nasta maadoitetaan silloin kun puolan ensiö virta halutaan katkaista joilloin kipinä hyppää, eli siis navan jännite pitäisi olla 0v ja ledi palaa sitten kun kierrostietoa tulee ledin pitäisi sammua ja jännite nousta noin 5v(tulee ledin kautta). Yksikkö kiinni mitattuna lataus vaiheessa jänniteluultavasti jotain välillä 5v12v ja jännite siis tulee yksiköltä silloin kun sitä ei maadoiteta.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Eikus joo kyllähän se piisaakin. Olen jotenkin koko ajan ajatelu et ois ollu nelipyttynen ja koitettu 4-1 hammasta toteuttaa katoin vaan e30 ja kelasin heti et nelosella, jotenki meni ohi toi 325 :)

Distributor-moodissa 3 tappia ok.
Tiara Kit Car - MsnS-E
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Kiitokset taas! Testailut jatkukoon :D

Jees nyt kun kytken ruuttaan virrat niin sytkä ulostulosta tulee ulos 5v ja kun rauta hallin edessä niin ulostulo vetää maihin! Olisko se nyt oikein?

Tuo fan outputti välkähtelee aina vain mutta haittaako se jotain???
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Kuulostaa oikealta. Fan outputin (ja muidenkaan ominaisuuksien mitä ei olla säädetty oikein eikä käytetetä) välkynnästä ei kannata välittää ellei oikeasti käytä fan outputtia. Saa senkin kurin kun konfiguroi sen erikseen valikoista jos se oikeasti häiritsee.
Tiara Kit Car - MsnS-E
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Juu hilppeet on autoon asenettu ja pientä testailua on tehty! Bensapumppu hörähtää pyörimään pariksi sekunniksi kun laittaa virrat päälle ja kun hallin edessä vilauttelee(trikkeripyörä ei vielä valmis) nii pumppu lähtee pörräämään ja kipinää tulee suuttimet tykittää, eli kaikki tuntuis olevan kohillaan ainakin toiveet on kovat :twisted: Saapi nähä viikonloppuna.. :wink:

Säätäminen on vielä hepreaa mutta kai sitä varovasti eteenpäin päästään :lol:
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

No niin auto lähti vaivoin käyntiin mutta , sammuu heti kun kaasuun koskee. Säätöjä on kokeiltu eikä mikään vaikuta käyntiin :oops: Kaasuläppä on kalibroitu ja tuntuu toimivan, triggeraglea on koiteltu suuntaan jos toiseenkin mutta ei vaikutusta paitsi käyntiin lähdossä...Auto käy spark inverted yes ja spark inverted no tilassa :?: Onkohan nyt piirilevykytkennöissä vikaa??
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Onko logia laittaa näytille?
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

jantunen wrote:No niin auto lähti vaivoin käyntiin mutta , sammuu heti kun kaasuun koskee. Säätöjä on kokeiltu eikä mikään vaikuta käyntiin :oops: Kaasuläppä on kalibroitu ja tuntuu toimivan, triggeraglea on koiteltu suuntaan jos toiseenkin mutta ei vaikutusta paitsi käyntiin lähdossä...Auto käy spark inverted yes ja spark inverted no tilassa :?: Onkohan nyt piirilevykytkennöissä vikaa??
Kaasuläpän kalibrointi ei sitten ykkösmegalla ainakaan vaikuta millään tavalla megan itse boksin toimintaan, eli toiminnan kannalta se kalibrointi on yhtä tyhjän kanssa eikä sitä tarvitse oikeasti edes suorittaa. Ilmeisesti Megatunen mittariin vaikuttaa vain ja sen avulla myös helppo todeta että anturi on kytketty oikeinpäin.

Onko sulla lambda kiinni? Jos on niin käykö laihalla vai rikkaalla kun käy? Jos seoset on päin honkia niin sammuu kyllä helposti. Koko seoskarttaa voi megatunessa säätää prosenttiarvolla isommaksi tai pienemmäksi.

Olet varmaan näin tehnytkin mutta varmuudeksi: aluksi kannattaa pistää megalle sytkään fixed angleen joku tyhjäkäynnille sopiva luku (eli se mihin normaalisti pistetään -10 jos halutaan että mega käyttää sytkäkarttaa). Eihän se kierroksia tietenkään ota silloin hyvin kun sama ennakko koko ajan mutta ainakin saat triggeranglen säädettyä kohdilleen ajoituslampun avulla.

Toi inverted noninverted juttu pitää pistää kuten ko moduulille suositellaan. Mitä asetuksia olet käyttänyt dwell-säädössä? Tossa sun moduulissahan tais olla dwell jo itessään.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Post Reply