tps eroavaisuudet
Moderator: Masi_K
tps eroavaisuudet
auton mylly on 4age tilasin vpv uudent asento anturin. irroitin vanhan ja kun vertailin näitä niin tämä vanha on pirusti isompi. eli eihän tuo uusi sinne sovi. mites nyt? pystyykö tuota vanhaa asentoanturia hyödyntämään?
En tunne ko. moottoria, mutta jos anturi on potentiometrityyppinen, eli vastus muuttuu koko matkan, niin pitäis käydä. Anturi ei siis saa olla tyypiltään kytkin joka tajuaa vain tyhjäkäynnin ja täyskaasun. Pikainen googletus sanos että vois olla kytkin tyypiltään tuo, varma en kuitenkaan ole. Jos ei muuten niin yleismittarilla selviää.
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
joo ne on mutta corollan koneen anturi toimii kahdella piikillä mikä vääntää anturin nystyröitä kun taas vpv anturi on paljon pienempi ja se toimii yhdellä "tapilla" mikä tulee keskelle.villek wrote:En tunne ko. moottoria, mutta jos anturi on potentiometrityyppinen, eli vastus muuttuu koko matkan, niin pitäis käydä. Anturi ei siis saa olla tyypiltään kytkin joka tajuaa vain tyhjäkäynnin ja täyskaasun. Pikainen googletus sanos että vois olla kytkin tyypiltään tuo, varma en kuitenkaan ole. Jos ei muuten niin yleismittarilla selviää.
Väärin.
Kyllä se on ihan potentiometri tyyppinen.
Esim http://www.ae92gts.com/ae92gts_tps.html voit katsoa pinnit ja vastusarvot.
IDL kyllä katkeaa sitten kun on tarpeeksi auki, mutta se itse asento katotaan potentiometristä. Tuo IDL varmaan on tyyppiä "yhteydessä+kierroksia=katkase bensan syöttö" ECUssa.
Kyllä se on ihan potentiometri tyyppinen.
Esim http://www.ae92gts.com/ae92gts_tps.html voit katsoa pinnit ja vastusarvot.
IDL kyllä katkeaa sitten kun on tarpeeksi auki, mutta se itse asento katotaan potentiometristä. Tuo IDL varmaan on tyyppiä "yhteydessä+kierroksia=katkase bensan syöttö" ECUssa.
Tähän liityen tuo potentiometrin 'jousta vasten makaava' kääntö kannattaa muuttaa sellaiseksi, että anturi liikkuu kiinteästi kaasuläpän avauskulman mukaan.zhakal wrote:corollan koneen anturi toimii kahdella piikillä mikä vääntää anturin nystyröitä...
Eräässä ahdetussa 4AGE moottorilla varustetussa vehkeessä pähkäilin jonkin aikaa datalogin kaasuläppäpotentiometrin 'häiriötä' - TPS signaali ns. 'pomppi'. Kaasuläpän kulma näytti datalogista katsottuna, muuttuvan nopeasti osakaasulla ja 'värähtelevä potentiometri' aiheutti kiihdytysrikastuksen päällä-olon. Ongelma osoittautui mekaaniseksi, potentiometrin 'vetotyypistä' johtuvaksi.