tps eroavaisuudet

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
zhakal
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Sun Aug 06, 2006 19:20

tps eroavaisuudet

Post by zhakal »

auton mylly on 4age tilasin vpv uudent asento anturin. irroitin vanhan ja kun vertailin näitä niin tämä vanha on pirusti isompi. eli eihän tuo uusi sinne sovi. mites nyt? pystyykö tuota vanhaa asentoanturia hyödyntämään?
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

En tunne ko. moottoria, mutta jos anturi on potentiometrityyppinen, eli vastus muuttuu koko matkan, niin pitäis käydä. Anturi ei siis saa olla tyypiltään kytkin joka tajuaa vain tyhjäkäynnin ja täyskaasun. Pikainen googletus sanos että vois olla kytkin tyypiltään tuo, varma en kuitenkaan ole. Jos ei muuten niin yleismittarilla selviää.
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
zhakal
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Sun Aug 06, 2006 19:20

Post by zhakal »

villek wrote:En tunne ko. moottoria, mutta jos anturi on potentiometrityyppinen, eli vastus muuttuu koko matkan, niin pitäis käydä. Anturi ei siis saa olla tyypiltään kytkin joka tajuaa vain tyhjäkäynnin ja täyskaasun. Pikainen googletus sanos että vois olla kytkin tyypiltään tuo, varma en kuitenkaan ole. Jos ei muuten niin yleismittarilla selviää.
joo ne on mutta corollan koneen anturi toimii kahdella piikillä mikä vääntää anturin nystyröitä kun taas vpv anturi on paljon pienempi ja se toimii yhdellä "tapilla" mikä tulee keskelle.
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Post by jake74 »

corollassa on katkaisija mallinen kaasuläppäanturi.
Skal Tura
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Mon Jun 13, 2005 10:03

Post by Skal Tura »

Väärin.

Kyllä se on ihan potentiometri tyyppinen.

Esim http://www.ae92gts.com/ae92gts_tps.html voit katsoa pinnit ja vastusarvot.

IDL kyllä katkeaa sitten kun on tarpeeksi auki, mutta se itse asento katotaan potentiometristä. Tuo IDL varmaan on tyyppiä "yhteydessä+kierroksia=katkase bensan syöttö" ECUssa.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Gen1 4a-fe on katkasija mallinen ja osa vanhemmista ruiskuista. 4a-ge ja Gen2 4a-fe ja 7a-fe esim. ovat potikkalla.
Ja saa helposti toimimaan mekassa.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

zhakal wrote:corollan koneen anturi toimii kahdella piikillä mikä vääntää anturin nystyröitä...
Tähän liityen tuo potentiometrin 'jousta vasten makaava' kääntö kannattaa muuttaa sellaiseksi, että anturi liikkuu kiinteästi kaasuläpän avauskulman mukaan.

Eräässä ahdetussa 4AGE moottorilla varustetussa vehkeessä pähkäilin jonkin aikaa datalogin kaasuläppäpotentiometrin 'häiriötä' - TPS signaali ns. 'pomppi'. Kaasuläpän kulma näytti datalogista katsottuna, muuttuvan nopeasti osakaasulla ja 'värähtelevä potentiometri' aiheutti kiihdytysrikastuksen päällä-olon. Ongelma osoittautui mekaaniseksi, potentiometrin 'vetotyypistä' johtuvaksi.
Post Reply