Tuli vaan mieleen kun kävin letkua (kumikurkun korvikkeeksi prätkään) hakemassa paikallisesta liikkeestä, että kusettaako noi turboliikkeet asiakkaita kauppaamalla hienonnäköisiä silikoniletkuja ahtoputkina sikahintaan vai mikä on homman juju?
Tuossa kun katsoin (www.hydromarket.fi) katalookia niin silikoniletkujen työpaine on 2,5 bar ja räjähdyspaine 10 bar. Vastaavat arvot ostamalleni 55/64 vesiletkulle ovat 6 ja 18 bar. Jos ahtaisin niin laittaisin tuota kumiletkua... Komeampaakin on, mattamustaa
Lämmön kestossa taitaa olla eroa. Ja kuulemma sillä olisi joissain tapauksissa jopa käytännön merkitystäkin.
Tuota mustaa kangasvahvisteista letkua mullakin on ahtoputkiston liitoksina ja hyvin on kestänyt. Mutta mulla onkin ihan tyttömäiset ahtopaineet ja koko hässäkkä on varsin hyvin tuuletettu
lämmönkesto on tosiaan se ainut oleellinen ero noiden mustien ja silikonisten letkujen välillä.
mutta kuka muka luukuttaa yli 2 bar ahdoilla jatkuvasti, jolloin voi tulla tuo mustan letkun lämmönkeston raja vastaan ja coolerin jälkeen sitä sinistä silikonia ei ainakaan tarvitse tai sitten on huono cooleri
no notkeampaa se sininen silikooni ainakin on ja ohuemmal seinämäl ja ebaysta voi ulkomailta tilaa semmosen asennussarjan mis tulee vähän sitä sun tätä silikoonia ja ei ole kallista
*ttumaisen liukkaita on ne silikoniletkut. volvoon on aluperin sellaiset laitettu ja eikä tahtonu saada pysymään paikallaan kun kerran erehty irrottamaan. Lisäksi tuommonen öljyn ja moskan peittämä silikoniletku on mitä veemäisin yritää söhriä paksun putken päälle, vaikka vähän venyykin. Edelliseen turboprojektiin hankin metrin pätkinä semmosta mustaa kudosvahvisteista putkea. "cooler" luki kylessä ja jonkunverran sai venymään voimalla. Ei tuntunut säikähtävän lämmöstä, eikä öljystä. Paljon tukevamman olosta muutenkin kun silikoni. Vaihtuu nuo silikonit kyllä pois jossain vaiheessa tuolta pellin alta.