Kierrospulssi otto. Miten teen?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
kakepro
Megasquirt aloittelija

Kierrospulssi otto. Miten teen?

Post by kakepro »

Terve. Olen tässä kaavaillu megaa tuohon käyttöautoon ohjailemaan vain pensoja, ei sytkää.

Elikkäs kysäisisin näin ensimmäiseksi että miten otan kierrospulssin jakajalta. Olen ymmärtänyt että mega tarvii kierrospulssin vaikka pelkkää pensaa syöttäisi, vai miten se muuten ymmärtäisi alkaa penssiiniä ruikkimaan.

Mega olisi v2.2 ja sytkä josta tarttis pulssia saada on tälläinen -> http://img214.imageshack.us/my.php?imag ... 024kj9.jpg Honda civicin jakaja.

On varmaan ihan lastenleikkiä ottaa tuosta pulssi, ja niin on miljoonat kerrat varmaan tehtykin. Mutta kysyn varmuudeksi etten töppää.

Jakajaan menee kaksi johtoa sisään -> http://img263.imageshack.us/my.php?imag ... 031ag0.jpg Toisesta menee vamaankin jatkuvaa 12 volttii, mutta mitäs toinen johto tekee :?: Lieko joku kierroslukumittarin lähtö. Autossa ei kuitenkaan ole kiekkamittaria.
Jakajassa on kaikki samassa. Puola ja ohjainvermeet, eli mitään ulkoista osaa ei ole.

Jospas apua saisin niin olisin kiitollinen. Lisää kuvaa ja jotain infoa saa jos tarvitaan :wink:

Edit: Ajattelin ottaa tuon pulssin jakajasta koska sen on kuitenkin mahdollista ja ei ole juuri aikomusta laitella trikkeripyörää ja anturia kampuralle.
Btw. Megamanuaali on luettu.
Rahalla saa ja Hondalla pääsee kun mega sitä tahdittaa.
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja

Post by mazajns »

jos yhtään oikein ton jakajan merkintöjä tulkitsen niin...

Jakajaan sisään tulevat
Musta keltainen= B2 =battery +12v
Vihreä = T(tach?) = kierroslukumittari
sytkämoduulilta puolaan.
mustakeltainen = B1 = +12v puolalle
vihreä= C =puolan -

Mun mielestä sen pitäisi toimia kun kytket tuohon jakajaan menevään vihreään johtoon.

Civikissä menee esim 1.3sessa johdot valmiina kierroslukumittarille jolloin mittarin vaihtamalla se toimii suoraan.

Mulla oli "aikoinaan" suoraan kierros mittarin takaa otettu megasquirtille.

Ps. jos tartteet tuohon squirttaukseen jotain osia tai neuvoja niin laittele priva viestii?
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
kakepro
Megasquirt aloittelija

Post by kakepro »

mazajns wrote:jos yhtään oikein ton jakajan merkintöjä tulkitsen niin...

Jakajaan sisään tulevat
Musta keltainen= B2 =battery +12v
Vihreä = T(tach?) = kierroslukumittari
sytkämoduulilta puolaan.
mustakeltainen = B1 = +12v puolalle
vihreä= C =puolan -

Mun mielestä sen pitäisi toimia kun kytket tuohon jakajaan menevään vihreään johtoon.

Civikissä menee esim 1.3sessa johdot valmiina kierroslukumittarille jolloin mittarin vaihtamalla se toimii suoraan.

Mulla oli "aikoinaan" suoraan kierros mittarin takaa otettu megasquirtille.

Ps. jos tartteet tuohon squirttaukseen jotain osia tai neuvoja niin laittele priva viestii?
Juu tuota olen miettinyt että onko tuo jakajaan menevä vihreä johto se josta saadaan kierrolukumittarille tietoa. Jakajaan menee nuo kaksi johtoa musta keltaisella raidalla ja vihreä. Tuo virheä on jäänyt arvuuttelujen varaan, mutta varmistuihan sekin nyt :wink:

Olen kuullut ennenkin että jos tuohon autoon vaihtaa mittariston joka sisältää rundimittarin niin se toimii siinä suoraan koska johdot ovat valmiina. Itsellä on vaan sen verran karvalakkimallin civikki ettei siinä ole ko. mittaria vakiona.

Täytyy tutkia mittarin takaa niitä liittimiä jospa löytyis se johto johonka tulee tuota signaalia jakajasta.

Oliko signaali riittävän vahvaa megalle? Olen jokusen kerran törmänny tapauksiin jossa jakajalta otettu signaali ei ole ollut riittävää megalle. On tullut katkoksia ja signaalissa ollut häiriöitä.

Kiitos tästäkin avusta jo alkuunsa
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja

Post by mazajns »

megalle se signaali oli riittävän vahva mutta alkup kierrosmittari lopetti toiminnan... mulla siis. välillä saattoi hyppiä vähän ylös päin mutta siihen se sitten jäikin. ei jaksanut kiinnostaa siinä versiossa korjata tuota ongelmaa vaan nykyisin on sytkäkin megalta.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
kakepro
Megasquirt aloittelija

Ahaa

Post by kakepro »

mazajns wrote:megalle se signaali oli riittävän vahva mutta alkup kierrosmittari lopetti toiminnan... mulla siis. välillä saattoi hyppiä vähän ylös päin mutta siihen se sitten jäikin. ei jaksanut kiinnostaa siinä versiossa korjata tuota ongelmaa vaan nykyisin on sytkäkin megalta.
Vai sellaisen ropleeman se vaan aiheutti. No itsellä ei tuota alkuperäistä kiekkamittaria ole. Jossain kohtaa lisään sellaisen, mutta en alkuperäistä.

Pääasia on että mega toimii hyvin ja signaalissa ei olisi mitään häiriöitä. Se riittää minulle.

Mietein, että olisiko se singaalijohto hyvä olla jotenkin häiriösuojattua :roll:
Vai onkohan sillä jotain merkitystä ylipäätänsä.

En tiedä että mitenkä häiriö herkkää tuollainen pulssi on, jotenka siksi olen kaavaillut asiaa. Esim laturi saattaa aiheuttaa häiriön. Radiossa ei ole koskaan ollut mitään laturin tai sytkän aiheuttamia ininöitä. Joten jo olemassa olevia häiriöitä ei ole.

Tietty jos maadoitukset ja virran otot megalle tekee hyvin niin siinäkin jo häiriöalttius on paljon pienempi.
Post Reply