Miten nopea Megasquirt on?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

ArttuH wrote: Ymmärsinkö oikein, että kipinöiden määrä kierrosta kohti tuplaantuisi alkuperäiseen verrattuna? Silloin tehokkaampi magneetto olisi varmasti hyvä juttu. Muuten konkkien lataus voi jäädä vähän vajaaksi.

Hahaa, minähän elän jo nyt vaarallisesti, mm. poltan paljon tupakkaa. Eli kyllähän se passaa :lol:

Kipinöitä olis tarkoitus saada yhtä paljon kuin alunperinkin, mutta hiukan eri aikaan. Alunperin tulee 4 kipinää kerrallaan 180 asteen välein, nyt pitäis saada 2 kipinää kerrallaan 90 asteen välein.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Oho, onpas viritys! Hoitaako siis yksi ohjainboksi molempien puolien liipaisun, yhtäaikaa? Mä kun kuvittelin, että tuossa pistämässäsi linkissä ollut ohjaimen kytkis oli vaan toiselle puolalle.

Jos näin on, niin kipinätehon kanssa ei pitäisi tulla mitään ongelmia, edes alkuperäisellä magneetolla. Siis jos kipunassa on alunperin riittävästi tehoa.
Arttu
GSX1100 -85
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

Joo, noi Suzukin insinöörit rakentelee sakepäissään kaikkea omituista :roll:

Vehkeessä tosiaan on alunperin kaksi tuplapuolaa ja yksi CDI-boksi ohjaa molempia. Nytten kun kampurat on laitettu hiukan uuteen uskoon niin tarvitsee saada kipinää hiukan eri lailla.

Ellei kipinäteho ainakaan merkittävästi alkuperäisestä laske niin kyllä sen kanssa pärjää.

Kaveri katsoi eilen tuota alkuperäisen sytytyksen kaaviota ja sanoi niistä kysymistäni lähdöistä että jossain (ilmeisesti CDI-boksissa) on jännitteen tasaaja. Luulenpa ettei selviä paljonko sieltä ilman sitä tasaajaa jännitettä oikein tulee ja asia ei varmaan selvinne ennenkuin vehkeen saa käyntiin. Minä en ainakaan osaa arvailla.

Sori alkaa tulla jo sekavaa tekstiä, mutta mukulat tappelee minkä ehtii. paree mennä ittekkin kattomaan Muumeja :P
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Smokie wrote: Vehkeessä tosiaan on alunperin kaksi tuplapuolaa ja yksi CDI-boksi ohjaa molempia. Nytten kun kampurat on laitettu hiukan uuteen uskoon niin tarvitsee saada kipinää hiukan eri lailla.
Ei muuta kuin kaksi purkkia ja Mega ohjaamaan niitä. Helppo homma :)
Smokie wrote: Kaveri katsoi eilen tuota alkuperäisen sytytyksen kaaviota ja sanoi niistä kysymistäni lähdöistä että jossain (ilmeisesti CDI-boksissa) on jännitteen tasaaja. Luulenpa ettei selviä paljonko sieltä ilman sitä tasaajaa jännitettä oikein tulee ja asia ei varmaan selvinne ennenkuin vehkeen saa käyntiin. Minä en ainakaan osaa arvailla.
Meinaatko tuota MAGNETO LO- piuhaa? Mun nähdäkseni siitä otetaan käyttösähkö elektroniikalle ja siinä tosiaan on jännitteen rajoitus. Kipinää varten sähkö otetaan MAGNETO HI+ ja HI- välistä ja varastoidaan konkkaan C1. Siinä ei näyttäisi olevan mitään rajoitusta.
Arttu
GSX1100 -85
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

ArttuH wrote:Ei muuta kuin kaksi purkkia ja Mega ohjaamaan niitä. Helppo homma :)
Mahtavaa että alkaa helpottaa. Tähän asti on vaan vastustanut kokoajan lujempaa. Tosin en tajua, enkä varmaan tulekkaan tajuamaankaan miten tälläiset laitteet rakennetaan, mutta voisko sulta ostaa rahalla moisia lootia? Ei oo paljolle puutetta, ainoastaan kaikki puuttuu :lol: Tai onhan mulla ne puolat jo...

Taidat olla oikeassa noista magneetosta tulevista piuhoista. Magneetossa on erillinen piiri akun lataukseen, mutta muistin että kyllä tuo pyörä käy vaikka ilman akkua. Tsekkasin johtokaavion ja eipä noi akulta tulevat piuhat CDI-boksiin mene.

Hieno juttu jos tää projekti alkaa vähän helpottumaan, vois alkaa taas rakentamaan sitä eteenpäin kun tietää tai edes luulee että sen saa noinkin käymään. Justiin nyt rakennan jarrupenkkiä, varmaan jokunen viikko menee vielä sen kimpussa.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

sen mangneeton voi testata jos se on aivan pakko testata kun tekee sille pienen testipenkin ja pyörittää kampetta esim tehokkaalla porakoneella, testaaminen olisi itseasiassa ihan suotavaa jos ei ole mitään hajua mitä se pukkaa ulos.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

Joo se olis varmaan viikonloppuna edessä. Homma onnistuu vielä vallan näppärästi kun kampiakselit ei ole koneessa kiinni ja magneetto on eri akselilla. Se vaan että porakoneella saa vain noin 3000 kierrosta, pitääköhän se viritellä rälläkkään? :lol:

Tohon vissiin tarvisi oskilloskoopin? Semmoista ei tähän hätään löydy.

Mahtaako magneetto tykätä huonoa kun sitä pyörittää "tyhjänä", eli pitäiskö viritellä kaikki sähköosat kiinni siihen?
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Ei pitäisi olla moksiskaan vaikka ilman kuormaa pyörittää. Eiä se oskiloskooppikaan välttämätön ole, kun se jännitehän siinä on ratkaisevin, taajuushan muuttuu kierrosluvun mukaan ja on laskettavissa, taajuus tosin vaikuttaa tehoon...
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Smokie wrote: Mahtavaa että alkaa helpottaa. Tähän asti on vaan vastustanut kokoajan lujempaa. Tosin en tajua, enkä varmaan tulekkaan tajuamaankaan miten tälläiset laitteet rakennetaan, mutta voisko sulta ostaa rahalla moisia lootia? Ei oo paljolle puutetta, ainoastaan kaikki puuttuu :lol: Tai onhan mulla ne puolat jo...
Jos sulla ei tosiaan ole hirveää kiirettä, niin voisinhan minä koittaa rakennella jotain tarkoitukseen sopivaa. Jos pystyt mittailemaan magneetolta tulevaa jännitettä, niin siitä olisi kovasti hyötyä. Parantaisi onnistumisen todennäköisyyttä.

Tuo "helppo homma" oli sitten hiukan sarkastinen heitto. Periaatteessa tämä on aika yksinkertainen juttu, mutta hommassa on kuitenkin paljon tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa yllätyksiä ja ylimääräistä säätämistä. Eli en väitä, että toimii varmasti ja ilman ongelmia, mutta en myöskään näe mitään suurempia esteitä onnistumiselle.
Arttu
GSX1100 -85
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

Nojjoo, nyt on tämäkin rojekti ollut jo käynnissä. Bensapuolta hoitelee vakio kaasuttimet ja sytytystä ohjaa Artun rakentelema Mega. Megan asentaminen hoitui yllättävän helposti eikä tarvinnut edes raapia päätään puhki :lol: Kaikki kunnia vaan Artulle noista sähköistä.
j-m kujala
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 112
Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
Location: vaasa

Post by j-m kujala »

Smokie wrote:Nojjoo, nyt on tämäkin rojekti ollut jo käynnissä. Bensapuolta hoitelee vakio kaasuttimet ja sytytystä ohjaa Artun rakentelema Mega. Megan asentaminen hoitui yllättävän helposti eikä tarvinnut edes raapia päätään puhki :lol: Kaikki kunnia vaan Artulle noista sähköistä.
ihn mielenkiinnolla et muuttuuko tulla kampiakselin asennon muutoksella , kenties teho tai joku , eli mikä hyöty tuosta on , muutakun se kokeilemisen ilo :)
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

äänet pitäis ainakin muuttua :roll:
j-m kujala
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 112
Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
Location: vaasa

Post by j-m kujala »

Höylä wrote:äänet pitäis ainakin muuttua :roll:
no sen kaiken muun lisäksi :) kai ne tehtan pojat on jonkun syyn keksineet miksi ne noin on tehtaalta lähtiessä ! . kestävyys , vai parempi teho . tasainen käynti tjsp , kaiketi tuolla johonkin ominaisuutenkin voi vaikuttaa !
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

Äänet ei muuttunut oikein mihinkään, oli pikku pettymys. Kuullostaa aika pitkälti samalta kuin mehevällä nokka-akselilla kiusattu pikkulohko V8, nuotti tietty on "hiukan" korkeampi :lol: Katotaan nyt kunhan saan ennakot kohilleen ja kierroksia myllyyn miltä sitten kuullostaa.

Periaatteessa ja melkein käytännössäkin voimansiirron pitäis päästä helpommalla koska voima tulee kampiakseleilta nyt tasaisemmin. Pito tosin kärsii koska renkaalla on nyt vähemmän palautumisaikaa, mutta empä usko että siitä tulisi mulle ongelma, ei tämä mikään hirmu ole muutenkaan. Jos nyt edes 120 konia sais tiehen asti. Tärinöitä tai muuta vastaavaa ei oo tuossa koekäytöissä tuntunut ollenkaan enempää kuin normaalisti, tosin oon ajellut viime vuosina kolmepätkä IC:llä ja Harrikalla notta on voinut toi käsitys tärinästä vähän venyä :lol:

Eipä tuossa muuten paljoa iloa ole kuin tekemisen vaiva ja päänsä seinään hakkaaminen. Onhan siinä jo syytä rakentaa moinen mylly :wink:
Post Reply