900 cbr
Moderator: Masi_K
900 cbr
Kaippa tätä jo voi jonkunlaiseksi "menestys tarinaksi" kutsua.Pyörä on siis vm:96 900 cbr honda.Mitsun td04-t16 ahtimella.Läppärunkoina toimii 750 gsxr rungot.Peli lähti käyntiin aika helposti,pienien alku ongelmien jälkeen,jotka johtuivat omasta tietämättömyydestä.Pyörällä on ajettu nyt muutamia säätö lenkkejä pienillä paineilla ja melko hyvin tuntuu toimivan.
Nyt takana reilu 1500km 0.5 bar paineilla.Pientä hienosäätöä ollut,kun opetuttaa tuo säätäminen,mutta alan pikkuhiljaa luottaa tuohon megan toimintaan.Hyvin tuntuu tuo staged injection toimintokin toimivan. alipaineella käytössä 4 pääsuutinta ja paineilla 4 lisäsuutinta lähtee mukaan.Pikkuhiljaa voisi paineita nostaa ja penkissä käyttää.
Miten sulla on asetukset nuitten suuttimien käyttöön?? Ite kokeilin et kierosluvun mukaan tulee 2 pankki matkaan mut se tiputtaa 1 kokonaan pois? Pitääkö se both condition olla valittuna ja onnistuuko tuo kierosluvun mukaan vaikka siinä pitää olla se MAP based.. Aika heikkoa nuitten tietämys ku kaikki sanat menee arvauksen puolelle mitä ne tarkottaa..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Päivitelläämpä tännekkin.Pari tonnia tuli ajettua kesällä.Mega toimi hemmetin hyvin.Loppu kesästä aukaisin padan,reilun öljyn kulutuksen vuoksi.Aloin ihmetellä kun moottori on porattu muutama tuhat kilometriä sitten ja sen jälkeen on öljy maistunut.No pata levälleen ja ruvettiin ihmettelemään sylintereitä.Joka pytyssä oli vastakkaisilla puolilla koko sylinterin pituudella n.5mm leveät poikittaiset jäljet,muualla nätti hoonauksen jälki.No käytin sylinterin duuni paikalla mittauksessa jossa selvisi että joka pytty on melkein kympin soikea..Selvisi öljyn kulutuksen syy.Jäljistä päätellen nimeltä mainitsematon koneistamo oli porannut sylinterit päin #ittua!!Samalla huomasin lohkon kyljessä pienen vajaa 10mm pitkän hius halkeaman vesitilan reunassa,josta tihkui nestettä konetta paikallaan kierrättäessä.No hitsailtiin halkeama umpeen ja eikun koneistamolle kyselemään asiaa.Siellä oli oikein negatiivinen vastaanotto,että mitenkä se pora voi soikeaa tehä jne..No aikani kinasteltuani lupasivat korjata virheen..Meni pari päivää ja koneistamolta tuli puhelu.Tätä sinun lohkoahan on hitsattu..niin mitäs sitten?Se on se hitsaus vääntänyt kaikki sylinterit soikeksi joten ei korvata sulle mitään..Kun mitattiin lohko ennen hitsausta niin miten se hitsaaminen on muka voinut vääntää sen lohkon?..No jokatapauksessa tee sylinterillä mitä haluat me ei sitä korvata.Kyselin ,että onko se hitsaaminen aiheuttanut myös nuo jäljet tuonne sylinterin seinämiin niin eivät osanneet mitään sanoa..Jotta tämmöstä..No nyt on pata uudella poratulla lohkolla kasassa ja heti kun olen moottorin ajanut sisään niin sitten penkkiin niin näkee mitä sieltä irtoaa..Tämän tapahtuman johdosta kannattaa aina koneistamon tekemän työn jälkeen tarkistus mittauttaa osat.Niin ei tarvitse jälkikäteen taistella jos tulee jotain ongelmia.
Paineita oli hetkellisesti parhaimmillaan 1.3 bar.Mutta en ole mistään kuullut ,että CBR:rän sylinteri putkissa olisi ollut kestävyyden kanssa olisi ongelmia.Tosiaan tuo öljyn kulutus oli heti ensikilometreistä lähtien litra/1000km.JE:n tako männät 8:sin puristuksilla.Kansia höylätty jonkin verran.Mitattu/laskettu puristus-suhde oli 8.5.Ei ole kulumalla menneet soikeaksi koska mittakuvissa soikeus oli juuri noitten jälkien kohdalta suurimmillaan.Luultavasti ovat työstäneet liian kovalla syötöllä poratessa jolloin sylinterin seinämä on antanut periksi tai pöytään kiinnittäessä on jäänyt jotain lohkon ja pöydän väliin ja kun lohko on vedetty pöytään kiinni niin lohkossa on tapahtunut vääntymistä..Noista ennakoista mitä olen lukenut niin vakio sytkällä pitäisi pelata varsin hyvin.Ovat RB:racingillä ottaneet 360Hv:tä koneesta vakio sytkällä käsittääkseni.Oikaiskaa jos olen saanut väärää informaatiota..Toisaalta kun mietii niin sytytyksellähän ei taida olla mitään tekemistä sylinteri putkien soikeutumisen kanssa.Ja tuosta porauksesta.Ikinähän ei täysin pyöreää sylinteriä saada poraamalla.Vaan koneistamoilla on tietyt tolerassit mihinkä mittoihin sylinterit pitää saada.Joko valmistajan tai koneistamon oman toleranssin mukaan käsittääkseni.Ikinähän ei täysin pyöreää muotoa saada.Aina löytyy muotovirhettä jonkin verran.Tämä uusi lohko on mitattu koneistamon porauksen jälkeen mittakoneella.Sylintereissä oli soikeutta suurimmillaan 2 satasta koneistamon jäljiltä ja työn jälki on hyvä.Ei löydy samanlaisia jälkiä,kuin edellisen koneistamon jäljiltä.Kyseessä oli Savonlinnan moottorikoneistamo,joka teki tuon edellisen lohkon hutiloimalla.
njoo.. kysyin muuten vaan noista ennakoista.
Omassa laitteessa joutuu kyllä myöhästämään sytkää jonkun verran "rasitushuipun" kohdalla, tosin siinä on melkein 10:1 puristukset ja samanverran ahtoa tai enemmänkin, mutta se nyt on aika erinlainen konekin. 
Oli se kyllä aika hutiloimalla sitten duunattu, enpä oo tollasesta tosiaan vielä kuullut.
Pistä dynokäyrää tänne kun käyt penkissä.. pitäis itsekin kohta!


Oli se kyllä aika hutiloimalla sitten duunattu, enpä oo tollasesta tosiaan vielä kuullut.
Pistä dynokäyrää tänne kun käyt penkissä.. pitäis itsekin kohta!
Juu pitää laittaa.Tuolta löytyy jotain rojekti kuvia ja myös Dyno käyrä vaparina.cockjerry wrote:njoo.. kysyin muuten vaan noista ennakoista.Omassa laitteessa joutuu kyllä myöhästämään sytkää jonkun verran "rasitushuipun" kohdalla, tosin siinä on melkein 10:1 puristukset ja samanverran ahtoa tai enemmänkin, mutta se nyt on aika erinlainen konekin.
Oli se kyllä aika hutiloimalla sitten duunattu, enpä oo tollasesta tosiaan vielä kuullut.
Pistä dynokäyrää tänne kun käyt penkissä.. pitäis itsekin kohta!
http://www.mp-foorumi.com/gallery/galle ... rib1&gid=0
Taitaa olla samasta koneistamosta kyse kun itse teetin kansirempan siellä... suzuki gsx f 750 oli kapistus ja ennen remonttia kävi nätisti vaikka 500 kierroksilla ja remontin jälkeen ei enään käynyt alle 3000 tyhjää ja saattoi yhtä-äkkiä sammua kuin seinään... mp-mestan heikkinen kattoi pyörää eikä keksinyt vikaa...
muutakin pahaa kuullut tästä... mm. että olivat jonkun harvinaisen auton lohkon poranneet liian isoksi eikä siihen saanut sopivia mäntiä...
yhteenkään minun laitteeseen ei tämä koneistamo enään koske...
muutakin pahaa kuullut tästä... mm. että olivat jonkun harvinaisen auton lohkon poranneet liian isoksi eikä siihen saanut sopivia mäntiä...
yhteenkään minun laitteeseen ei tämä koneistamo enään koske...
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Tehopenkissä tuli käytyä.Säädöt saatiin hyvin kohdalleen.Ylä kierrosalue jäi hieman mietityttämään...Vääntö käyrä pysähtyy kuin seinään 7000.. kohdalla.Ajossakin tuntuu ettei konetta kannata kierrättää yli 8000:nin kun veto ei enää parane.Pitää vielä kokeilla ilman vaimenninta.Turbolta lähtee 60mm putki ja vaimentimessa halkaisija supistuu näköjään 50mm:iin.Voisikohan tuo vaimennnin ahdistaa tuota yläpäätä..
http://www.mp-foorumi.com/gallery/galle ... rib1&gid=0
Säädössä speed density vaihdettiin hybrid alphaan.Tuolla saatiin hyvin toimimaan,myös kiihdytys rikastukset.Samalla cranking pulse widht temps:asetus vaihdettiin pelkän coolantin sijaan käyttämään clt ja mat arvoa yhdessä.Tuo auttoi tuohon imuilman lämpenemisestä johtuvaan seoksien laihenemiseen.Nyt käy hyvää tyhjäkäyntiä kuumanakin eikä seos seilaa.
http://www.mp-foorumi.com/gallery/galle ... rib1&gid=0
Säädössä speed density vaihdettiin hybrid alphaan.Tuolla saatiin hyvin toimimaan,myös kiihdytys rikastukset.Samalla cranking pulse widht temps:asetus vaihdettiin pelkän coolantin sijaan käyttämään clt ja mat arvoa yhdessä.Tuo auttoi tuohon imuilman lämpenemisestä johtuvaan seoksien laihenemiseen.Nyt käy hyvää tyhjäkäyntiä kuumanakin eikä seos seilaa.
Testasitko jo tota vaimennin hommaa? Mulla on vähän samantyylistä probleemaa, vaikka on täysin erinlainen pata. Ahtimelta lähtee 60mm putki ja supistuu vaimentimessa aika paljon pienemmäksi (900cbr micron vaimennin)petrib1 wrote:Tehopenkissä tuli käytyä.Säädöt saatiin hyvin kohdalleen.Ylä kierrosalue jäi hieman mietityttämään...Vääntö käyrä pysähtyy kuin seinään 7000.. kohdalla.Ajossakin tuntuu ettei konetta kannata kierrättää yli 8000:nin kun veto ei enää parane.Pitää vielä kokeilla ilman vaimenninta.Turbolta lähtee 60mm putki ja vaimentimessa halkaisija supistuu näköjään 50mm:iin.Voisikohan tuo vaimennnin ahdistaa tuota yläpäätä..
http://www.mp-foorumi.com/gallery/galle ... rib1&gid=0
Säädössä speed density vaihdettiin hybrid alphaan.Tuolla saatiin hyvin toimimaan,myös kiihdytys rikastukset.Samalla cranking pulse widht temps:asetus vaihdettiin pelkän coolantin sijaan käyttämään clt ja mat arvoa yhdessä.Tuo auttoi tuohon imuilman lämpenemisestä johtuvaan seoksien laihenemiseen.Nyt käy hyvää tyhjäkäyntiä kuumanakin eikä seos seilaa.
Eli tuntuu ajossa, ettei kande kierrättää yli 6500rpm, vaikka rajoitin on vasta 8000rpm. Ottaa maksimi paineet jo tossa 6500rpm. Kaiken järjen mukaan pitäis vetää nokan takia iloisesti tonne 7500-8000rpm. Silloinkun kytkin luisti, niin kiersi iloisesti loppuun asti.

Jos ei mitään suurta eroa tullut, niin en taida jaksaa testata. Antaa matalat soundit. Ei jaksa sellasta älytöntä lekalla takomista.
minä taas en näe mitään ihmeellistä tuossa vääntökäyrässä
tottakai turbokone käyttäytyy noin, kun ahdot nousee ensin "pystysuoraan" ja väännöt myös, niin tuntuu ajossa tietysti, ettei vedä enää kummemmin turbon lähdettyä kunnolla mukaan...
tehothan nousi kuitenkin kokoajan kierrosten myötä, eli ihan ok säädöissä ja muutenkin tuo kone tuntuis olevan
moottorin paras hyötysuhde näyttäis olevan tuossa 8000 rpm:n paikkeilla (vaparin laposta päätelty), mutta johtuisko turbosta, että ei pysty samaan turbotettuna (turbon hyötysuhde jo liian huono tms.
), eli turbotettuna paras "mekaaninen VE" oli 7000 rpm paikkeilla.
sitten taas kaikki hukkaportin viiveet ym. asiat vaikuttaa tuollaisiin asioihin, ahdot on voineet olla hieman suuremmat tuossa 7000 rpm paikkeilla, kuin 8000 rpm
mistään "hälyttävästä" tuossa ei kuitenkaan pitäisi olla kyse, eikä mistään pakoputken ahdistamisesta.

tottakai turbokone käyttäytyy noin, kun ahdot nousee ensin "pystysuoraan" ja väännöt myös, niin tuntuu ajossa tietysti, ettei vedä enää kummemmin turbon lähdettyä kunnolla mukaan...
tehothan nousi kuitenkin kokoajan kierrosten myötä, eli ihan ok säädöissä ja muutenkin tuo kone tuntuis olevan

moottorin paras hyötysuhde näyttäis olevan tuossa 8000 rpm:n paikkeilla (vaparin laposta päätelty), mutta johtuisko turbosta, että ei pysty samaan turbotettuna (turbon hyötysuhde jo liian huono tms.

sitten taas kaikki hukkaportin viiveet ym. asiat vaikuttaa tuollaisiin asioihin, ahdot on voineet olla hieman suuremmat tuossa 7000 rpm paikkeilla, kuin 8000 rpm

mistään "hälyttävästä" tuossa ei kuitenkaan pitäisi olla kyse, eikä mistään pakoputken ahdistamisesta.
Jees.300hv:hen pitäisi ahtimen riittää.Tuli vaan mieleen tuo pakoputken halkaisija kun tuo vaimennin on tuollainen mehupilli..Taidan vielä kuitenkin kokeilla avarammalla putkella niin siitähän sen näkee onko vaikutusta,suuntaan taikka toiseenHöylä wrote:minä taas en näe mitään ihmeellistä tuossa vääntökäyrässä![]()
tottakai turbokone käyttäytyy noin, kun ahdot nousee ensin "pystysuoraan" ja väännöt myös, niin tuntuu ajossa tietysti, ettei vedä enää kummemmin turbon lähdettyä kunnolla mukaan...
tehothan nousi kuitenkin kokoajan kierrosten myötä, eli ihan ok säädöissä ja muutenkin tuo kone tuntuis olevan
moottorin paras hyötysuhde näyttäis olevan tuossa 8000 rpm:n paikkeilla (vaparin laposta päätelty), mutta johtuisko turbosta, että ei pysty samaan turbotettuna (turbon hyötysuhde jo liian huono tms.), eli turbotettuna paras "mekaaninen VE" oli 7000 rpm paikkeilla.
sitten taas kaikki hukkaportin viiveet ym. asiat vaikuttaa tuollaisiin asioihin, ahdot on voineet olla hieman suuremmat tuossa 7000 rpm paikkeilla, kuin 8000 rpm![]()
mistään "hälyttävästä" tuossa ei kuitenkaan pitäisi olla kyse, eikä mistään pakoputken ahdistamisesta.

Pyörä seissyt pari vuotta. Nyt olisi tarkoitus päästä taas ajamaan. Pieni epäilys oli , että mitenhän tuo purkki lähtee taas käyntiin. Kun on ollut ilman virtoja pitkän aikaa. Uusi akku paikoilleen, ilman tulppia öljyn paineet koneeseen (yläkerta oli auki), tulpat kiinni ja samalla sekunnilla tärähti käyntiin kun starttia painoin. Alkaa luotot kasvamaan tuota purkkia kohden 

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 20
- Joined: Mon Jun 23, 2008 13:31
- Location: Kerava
- Contact:
Nokan ajoitusta kannattaisi kokeilla muuttaa, jos jotenkin kohtuudella toteutettavissa. Vaparin nokkien ajoitus on usein miten liian aikainen ahto-käyttöön.
Hiljattain testasin dynossa yhden projektimme vaparin nokkakortin arvoa myöhäisempiä ajoituksia. 8 astetta myöhästettynä irtosi 129 kW kun nokkakortin arvoilla sai 106 kW eli +22%. Kyseessä ahdettu 1600cc 8v moottori.
Hiljattain testasin dynossa yhden projektimme vaparin nokkakortin arvoa myöhäisempiä ajoituksia. 8 astetta myöhästettynä irtosi 129 kW kun nokkakortin arvoilla sai 106 kW eli +22%. Kyseessä ahdettu 1600cc 8v moottori.
Bensalla on vain vara ajaa kilpaa!
Re: 900 cbr
Päivitelläämpä tännekkin. Boksi pelaa hyvin. Kytkintä shimmailtu tiukemmaksi talven aikaan. Nyt luistaa kytkimen sijaan taas takarengas. 

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Tue May 31, 2011 19:21
- Location: Leppävirta
- Contact:
Re: 900 cbr
Vanhaa asiaa mutta tuli tuosta lohkosta mieleen että eikös sulla ole pinnoitettu sylinteri ryhmä siinä Hondassa? vai muistanko ihan väärin. Oliko siis koneistamolla putkitettu pata joka väänti pytyt soikeeks?
Re: 900 cbr
Ei ole pinnoitetut sylinterit tuossa moottorissa. Ensimmäiseen ylikokoon on porattu. Seuraavaan joutuu putkittamaan.
Re: 900 cbr
nostellaas.. itellä sama rojekti joten ois mukava tietää minkä vuotisesta gikseristä on noi läppärungot.
Re: 900 cbr
En ihan tarkkaan enää muista noiden vuosimallia. Oisiko ollu 00-02vm..
Ei ainakaan uudemmat.
Nuo on siis 4 erillisellä rungolla. Uudemmissa taisi olla 2 kurkkua per runko.

Nuo on siis 4 erillisellä rungolla. Uudemmissa taisi olla 2 kurkkua per runko.
Re: 900 cbr
Se pitäisi cebaria herätellä taas tulille. Pariin kesään ei oo ajettu. Katotaan vieläkö purkki toimii. Sen verran pitäs selvitellä, kun tuo vanha kannettava millä olen tuota megaa säädellyt tuli tiensä päähän eli ei enää pelaa.
Saakohan uudella tunerstudiolla yhteyden tuohon vanhaan 2.2 megaan? Onko tuossa jotain tiedosto muoto kikkailua edessä?
Kun on purkissa ainoat kartat mitkä pelaa hyvin etten nyt vahingossakaan niitä hävittäisi.
Saakohan uudella tunerstudiolla yhteyden tuohon vanhaan 2.2 megaan? Onko tuossa jotain tiedosto muoto kikkailua edessä?
Kun on purkissa ainoat kartat mitkä pelaa hyvin etten nyt vahingossakaan niitä hävittäisi.
Re: 900 cbr
Saa yhteyden kun ei sillä piirilevyversiolla ole merkitystä. Prosessori oli sama 2.2 ja 3.0 levyissä ms1 llä. Hyvä kun joku toinenkin herättää vanhan squirtatun pelinsä henkiin. 

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: 900 cbr
No hyvä homma ettei heti ala homma tökkimään. Pitääpä tosiaan alkaa tutkailemaan jos tuohon purkkiin vielä yhteyden saisi.
Kunhan ensin muut perus huollot saa tehtyä. Näköjään melkein 20 vuotta on ketjun aloittamisesta..
Kunhan ensin muut perus huollot saa tehtyä. Näköjään melkein 20 vuotta on ketjun aloittamisesta..

Re: 900 cbr
Sieltäpä se käyntiin tärähti ja boksiin sai yhteyden kertalaakista. Ainut mikä pitää vielä tutkia oli tuo moottorin lämpötila anturi se näyttää omiaan.
Vaatiikohan Tunerstudio tuon anturin kalibrointi tiedoston että näyttää oikein? Anturi pitäisi kyllä olla ehjä. Tunerstudion valikossa ei näy tuota kalibrointi mahdollisuutta.
Vaatiikohan Tunerstudio tuon anturin kalibrointi tiedoston että näyttää oikein? Anturi pitäisi kyllä olla ehjä. Tunerstudion valikossa ei näy tuota kalibrointi mahdollisuutta.
Re: 900 cbr
Tunerstudiossa ei ole kalibraatio kohtaa kun sitä ei purkissakaan ole. Tunerstudio vaatii samat kalibraatio tiedostot itsekkin millä olet kääntänyt koodin uudelleen omille antureillesi. Tämä ei ole tunerin syy vaan ms1 oninaisuus.
Ja ne väittää että mekarötä on huono ku ei toimi. Seisoo pitkään ja käyntiin taas vaan.
Ja ne väittää että mekarötä on huono ku ei toimi. Seisoo pitkään ja käyntiin taas vaan.

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII