Eli kun lueskelin tuota erästä suomennosta Megamanualista, pisti siinä silmään tuo kun puhutaan välillä suuttimien resistanssista ja välillä impedanssista.
Että kumpaa tuo tarkoittaa, ja mitä eroa niillä on?
Eli saanko suuttimien ohmi-lukeman selville yksinkertaisesti mittaamalla niiden resistanssin?
Suuttimien resistanssi vai impedanssi?
Moderator: Masi_K
Impedanssi on resistanssin, kapasitanssin ja induktanssin yhteisvaikutus. Koska solenoidisuutin on kela, sille ominaisin suure on induktanssi, mutta myös resistanssia sillä on, ja ilmeisesti näiden suuruussuhde ja/tai käyttöolosuhteet ovat sellaisia että kiinnostuneita ollaan lähinnä tuosta resistanssista.
Jep, kuten tuossa jo vastattiinkin, niin resistanssi on se mistä yleensä ollaan kiinnostuneita ja mitä oikeasti tarkoitetaan kun puhutaan ohmeista.
Resistanssi määrää sen, kuinka suuri virta suuttimen läpi kulkee, kun sitä pidetään päällä vähänkään pidempään (>1ms).
Induktanssi taas määrää sen, kuinka nopeasti suuttimen virta kasvaa jännitteen kytkemisen jälkeen. Eli pienemmällä induktanssilla saadaan suuttimen virta kasvamaan nopeammin ja siten suutin saadaan nopeammin auki. Mutta koska avautumisnopeuteen vaikuttavat muutkin tekijät, niin pelkkä induktanssi ei kerro nopeudesta juuri mitään.
Eli sähköisistä suureista resistanssi on ainoa tavallista käyttäjää kiinnostava ja sen voi mitata yleismittarilla. Induktanssi voi olla kiinnostava jos on suunnittelemassa omaa ohjauskytkentää suuttimille. Suuttimen kapasitanssi on todennäköisesti niin pieni, että se ei kiinnosta ketään
Resistanssi määrää sen, kuinka suuri virta suuttimen läpi kulkee, kun sitä pidetään päällä vähänkään pidempään (>1ms).
Induktanssi taas määrää sen, kuinka nopeasti suuttimen virta kasvaa jännitteen kytkemisen jälkeen. Eli pienemmällä induktanssilla saadaan suuttimen virta kasvamaan nopeammin ja siten suutin saadaan nopeammin auki. Mutta koska avautumisnopeuteen vaikuttavat muutkin tekijät, niin pelkkä induktanssi ei kerro nopeudesta juuri mitään.
Eli sähköisistä suureista resistanssi on ainoa tavallista käyttäjää kiinnostava ja sen voi mitata yleismittarilla. Induktanssi voi olla kiinnostava jos on suunnittelemassa omaa ohjauskytkentää suuttimille. Suuttimen kapasitanssi on todennäköisesti niin pieni, että se ei kiinnosta ketään

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85