Suuttimien resistanssi vai impedanssi?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
rassaaja
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Mon Apr 11, 2005 22:13

Suuttimien resistanssi vai impedanssi?

Post by rassaaja »

Eli kun lueskelin tuota erästä suomennosta Megamanualista, pisti siinä silmään tuo kun puhutaan välillä suuttimien resistanssista ja välillä impedanssista.
Että kumpaa tuo tarkoittaa, ja mitä eroa niillä on?
Eli saanko suuttimien ohmi-lukeman selville yksinkertaisesti mittaamalla niiden resistanssin?
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Ne kumpikin tarkoittavat varmaan vastusta, joka voidaan mitata ihan vastusmittarilla, omat suuttimet on 16ohmia, minä menen aina vähän hämmilleen noiden hienojen sanojen kanssa :)
Volvo 360GL -88
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Impedanssi on resistanssin, kapasitanssin ja induktanssin yhteisvaikutus. Koska solenoidisuutin on kela, sille ominaisin suure on induktanssi, mutta myös resistanssia sillä on, ja ilmeisesti näiden suuruussuhde ja/tai käyttöolosuhteet ovat sellaisia että kiinnostuneita ollaan lähinnä tuosta resistanssista.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Jep, kuten tuossa jo vastattiinkin, niin resistanssi on se mistä yleensä ollaan kiinnostuneita ja mitä oikeasti tarkoitetaan kun puhutaan ohmeista.

Resistanssi määrää sen, kuinka suuri virta suuttimen läpi kulkee, kun sitä pidetään päällä vähänkään pidempään (>1ms).

Induktanssi taas määrää sen, kuinka nopeasti suuttimen virta kasvaa jännitteen kytkemisen jälkeen. Eli pienemmällä induktanssilla saadaan suuttimen virta kasvamaan nopeammin ja siten suutin saadaan nopeammin auki. Mutta koska avautumisnopeuteen vaikuttavat muutkin tekijät, niin pelkkä induktanssi ei kerro nopeudesta juuri mitään.

Eli sähköisistä suureista resistanssi on ainoa tavallista käyttäjää kiinnostava ja sen voi mitata yleismittarilla. Induktanssi voi olla kiinnostava jos on suunnittelemassa omaa ohjauskytkentää suuttimille. Suuttimen kapasitanssi on todennäköisesti niin pieni, että se ei kiinnosta ketään :)
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply