MS ja Charade GTti

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
GTti_993
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Thu Feb 15, 2007 23:48
Location: Helsinki ,Finland

MS ja Charade GTti

Post by GTti_993 »

Terve siis kaikille!

Olis tarkoitus asennella tässä kesään mennessä ms tai vems 3.3 tollaseen litraseen Daihatsuun.

Auto on siis 3 pyttynen twincam turbo. ruiskulla luonnollisesti.

Minkälaista konkoonpanoa kokeneemmat osaisi suositella kyseiseen kattilaan? nykyinen moottorinohjaus (oem) käyttää VR signaalia virranjakajasta sytkän tunnistamiseen.

Isot olis tavoitteet, eikä vakiojärjestelmä pysty enää nykyisestä viritysasteesta ylöspäin järkevää säätöä antamaan, joten olisi aika pistää laajempaa laitteistoa kehiin ihan tosissaan.

Kiitoksia, JONI
3 Pot, 993cc what's your excuse?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Itse suosittelisin ehkä MS1:stä ja luonnollisesti extra-koodilla. V3-piirilevy olisi fiksu valinta tuon kaveriksi, kun siinä on VR-anturin signaalimuunnin ja yhden puolan tehoaste jo valmiina. Tuon vaan joutuu tilailemaan ulkomailta. Sitten voi tietysti käyttää vaikka Partcon sarjaa (V2.2 levy) ja tehdä siihen tarvittavat muutokset ja lisäykset. Tai sitten tekee jonkun näistä täällä esitellyistä harrasteversioista, jossa on kaikki tarvittava valmiina.

VEMS olisi varsin fiksu ratkaisu, periaatteessa parempi kuin MS, varmaan kai. Sen kanssa sinuiksi pääseminen vaan saattaa olla vähän isompi homma. Itse en ainakaan ole koskaan saanut mitään kunnon tolkkua tuon dokumenteista, eli mulle on täysi arvoitus mitä ominaisuuksia siinä loppujen lopuksi on toteutettuna ja miten ne toimivat käytännössä. Eli dokumentaatio ja tuki ovat MS:lle huomattavasti paremmat. Täällä pyörivät VEMS-käyttäjät osaavat varmaan kertoa paremmin aiheesta.
Arttu
GSX1100 -85
GTti_993
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Thu Feb 15, 2007 23:48
Location: Helsinki ,Finland

Post by GTti_993 »

ArttuH wrote:Itse suosittelisin ehkä MS1:stä ja luonnollisesti extra-koodilla. V3-piirilevy olisi fiksu valinta tuon kaveriksi, kun siinä on VR-anturin signaalimuunnin ja yhden puolan tehoaste jo valmiina. Tuon vaan joutuu tilailemaan ulkomailta. Sitten voi tietysti käyttää vaikka Partcon sarjaa (V2.2 levy) ja tehdä siihen tarvittavat muutokset ja lisäykset. Tai sitten tekee jonkun näistä täällä esitellyistä harrasteversioista, jossa on kaikki tarvittava valmiina.

VEMS olisi varsin fiksu ratkaisu, periaatteessa parempi kuin MS, varmaan kai. Sen kanssa sinuiksi pääseminen vaan saattaa olla vähän isompi homma. Itse en ainakaan ole koskaan saanut mitään kunnon tolkkua tuon dokumenteista, eli mulle on täysi arvoitus mitä ominaisuuksia siinä loppujen lopuksi on toteutettuna ja miten ne toimivat käytännössä. Eli dokumentaatio ja tuki ovat MS:lle huomattavasti paremmat. Täällä pyörivät VEMS-käyttäjät osaavat varmaan kertoa paremmin aiheesta.
eli ei kannata suoraan ostaa viimeisintä ms versiota kasailtuna?
3 Pot, 993cc what's your excuse?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Mitä tarkoitat viimeisimmällä versiolla?

Jos elektroniikka ja nämä ruiskusysteemit tuntuvat hiukan vierailta, niin valmiiksi kasattu levy voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Mutta sitten kannattaa hommata suoraan sellainen versio, jossa on valmiina kaikki tarvittavat ominaisuudet. Sarjan kasaaminen on mun mielestä paljon helpompi homma kuin kaikenlaisten modauksien tekeminen enemmän tai vähemmän puutteellisten ohjeiden mukaan.

Jos kaipaat ihan suoraa suositusta hommattavista palikoista, niin teeppä jonkinlainen lista tarvitsemistasi ominaisuuksista, koitetaan sitten arpoa. Eli ymmärtääkseni tarvitset ainakin seuraavia:
-polttoaineen suihkutus
-sytkä jakajan kanssa

Entäpä muuta? Kiinnostaako kolvailu vai haluatko mahdollisimman valmista? Pitääkö löytyä Suomesta vai onko jenkeistä tilaaminen vaihtoehto?
Arttu
GSX1100 -85
GTti_993
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Thu Feb 15, 2007 23:48
Location: Helsinki ,Finland

Post by GTti_993 »

Alkaa noi elektroniikan ja ruiskun osat olemaan aik tuttua tavaraa kun oon koko auton alusta asti rakentanut, plus että on tullu radallakin 16 vuotta pyörittyä. Tosin ei ole järin paljoa ollut aikaa tutkia koko sytkäpuolta niin tarkkaan, että osais ulkoa.

tosiaan joo ruiskun ohjaus, laajakaista, pakolämpö, sytkän ohjaus (jakaja, tietty kärjetön). Noilla olis hyvä lähteä liikkeelle. Boost control pelkkää plussaa. Tukeeko ms nykyään ohjelmointia suoraan laajakaistalta (autotune)

Kyllä se kasaan saadaan, kunhan saa oikeat romut sitä varten. Tosin jos latteen saa edes lähes kasattunua, niin mikäs siinä
3 Pot, 993cc what's your excuse?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

GTti_993 wrote:Alkaa noi elektroniikan ja ruiskun osat olemaan aik tuttua tavaraa kun oon koko auton alusta asti rakentanut, plus että on tullu radallakin 16 vuotta pyörittyä. Tosin ei ole järin paljoa ollut aikaa tutkia koko sytkäpuolta niin tarkkaan, että osais ulkoa.
Hyvä juttu. Asiat on paaljon helpompia jos on edes jonkin verran pohjatietoa.
GTti_993 wrote: tosiaan joo ruiskun ohjaus, laajakaista, pakolämpö, sytkän ohjaus (jakaja, tietty kärjetön). Noilla olis hyvä lähteä liikkeelle. Boost control pelkkää plussaa. Tukeeko ms nykyään ohjelmointia suoraan laajakaistalta (autotune)
Ruisku tietty onnistuu kaikilla versioilla. Laajakaista-lambda vaatii aina erillisen sovittimen, mutta sen kanssa toimii myös kaikki versiot. Jakajasytkä onnistuu suoraan V3-levyllä ja sitten näillä "harrastelevyillä", MS1- ja MS2-prossuilla.

Pakolämpö on sitten vähän kinkkisempi. Ensinnäkään MS2 ei vielä tue sen mittausta. Sitten näissä "virallisissa" levyissä ei myöskään ole tukea sille, eli niihin joutuu rakentelemaan termoparivahvistimen erikseen. Mutta onnistuu, eikä ole kovin paha homma.

Boost control on myös samanlainen tapaus, "virallisiin" levyihin tarvitsee lisätä sopiva ohjaintrankku oheishilppeineen.

Eli eli, tarvitset ensinnäkin MS1:n extra-koodilla. Myöhemin siitä on sitten helppo päivittää MS2:een, jos siihen tulee tarvetta. Piirilevyn osalta homma ei ole ihan niin suoraviivainen. Voit hommata "virallisen" levyn, joko V2.2 (Partcolta) tai V3 (USA:sta), ja tehdä siihen tarvittavat lisäykset. V3 on tässä suhteessa vähän parempi, kun siinä on valmiina sytkäpääte ja protoalue omille virityksille.

Tai sitten voit hankkia/tehdä jonkin näistä harrastelevyistä, jossa on kaikki tarvittava valmiina. Tässä vaan joudut tekemään ja selvittelemään enemmän itse, ellet löydä jostain sopivaa levyä valmiina.

Muistaakseni jostain Turtanan levyversiosta löytyisi kaikki tarvittava valmiina. Mun "moottoripyöräversiosta" löytyisi myös kaikki ja vähän lisää, mutta lähiaikoina mulla ei ole aikaa kasailla lisää noita. Piirilevy ja jotain muitakin hiluja kyllä järjestyy tarvittaessa, jos haluat alkaa itse juottelemaan.
Arttu
GSX1100 -85
GTti_993
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Thu Feb 15, 2007 23:48
Location: Helsinki ,Finland

Post by GTti_993 »

ArttuH wrote:
GTti_993 wrote:Alkaa noi elektroniikan ja ruiskun osat olemaan aik tuttua tavaraa kun oon koko auton alusta asti rakentanut, plus että on tullu radallakin 16 vuotta pyörittyä. Tosin ei ole järin paljoa ollut aikaa tutkia koko sytkäpuolta niin tarkkaan, että osais ulkoa.
Hyvä juttu. Asiat on paaljon helpompia jos on edes jonkin verran pohjatietoa.
GTti_993 wrote: tosiaan joo ruiskun ohjaus, laajakaista, pakolämpö, sytkän ohjaus (jakaja, tietty kärjetön). Noilla olis hyvä lähteä liikkeelle. Boost control pelkkää plussaa. Tukeeko ms nykyään ohjelmointia suoraan laajakaistalta (autotune)
Ruisku tietty onnistuu kaikilla versioilla. Laajakaista-lambda vaatii aina erillisen sovittimen, mutta sen kanssa toimii myös kaikki versiot. Jakajasytkä onnistuu suoraan V3-levyllä ja sitten näillä "harrastelevyillä", MS1- ja MS2-prossuilla.

Pakolämpö on sitten vähän kinkkisempi. Ensinnäkään MS2 ei vielä tue sen mittausta. Sitten näissä "virallisissa" levyissä ei myöskään ole tukea sille, eli niihin joutuu rakentelemaan termoparivahvistimen erikseen. Mutta onnistuu, eikä ole kovin paha homma.

Boost control on myös samanlainen tapaus, "virallisiin" levyihin tarvitsee lisätä sopiva ohjaintrankku oheishilppeineen.

Eli eli, tarvitset ensinnäkin MS1:n extra-koodilla. Myöhemin siitä on sitten helppo päivittää MS2:een, jos siihen tulee tarvetta. Piirilevyn osalta homma ei ole ihan niin suoraviivainen. Voit hommata "virallisen" levyn, joko V2.2 (Partcolta) tai V3 (USA:sta), ja tehdä siihen tarvittavat lisäykset. V3 on tässä suhteessa vähän parempi, kun siinä on valmiina sytkäpääte ja protoalue omille virityksille.

Tai sitten voit hankkia/tehdä jonkin näistä harrastelevyistä, jossa on kaikki tarvittava valmiina. Tässä vaan joudut tekemään ja selvittelemään enemmän itse, ellet löydä jostain sopivaa levyä valmiina.

Muistaakseni jostain Turtanan levyversiosta löytyisi kaikki tarvittava valmiina. Mun "moottoripyöräversiosta" löytyisi myös kaikki ja vähän lisää, mutta lähiaikoina mulla ei ole aikaa kasailla lisää noita. Piirilevy ja jotain muitakin hiluja kyllä järjestyy tarvittaessa, jos haluat alkaa itse juottelemaan.
sen verran sain tässä dataa kasaan, että pakolämpö ja laajakaista tulee yhtenä mittarina nyt käyttöön, eli niiden tuke ei tarvita muussa kuin laajakaistan mappauksessa. eli kartta laajakaistalla jne.

Oon ujosti nyt noista versioista pihalla, varmaankin hommat kehittynyt sen verran että on vaikea päästä kiinni koko systeemiin. Mitä konkreettisia eroja ms1&2 on? sama levyversioissa.??
3 Pot, 993cc what's your excuse?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

MS1 ja MS2 tarkoittaa käytännössä prosessorin versiota, MS2 on luonnollisesti uudempi ja nopeampi. Itse asiassa MS2 on pieni piirilevymoduli, joka sisältää tuon prosessorin, askelmoottoriohjaimen tyhjäkäynnin säätöön ja jotain muuta oheissälää. Moduli tulee levylle prosessorin kantaan MS1 prosessorin tilalle. Eli periaatteessa mihin tahansa levyyn voi asentaa MS1:n tai MS2:n.

MS1:lle löytyy lukuisia eri ohjelmaversioita. Alkuperäinen ("virallinen") Bowling & Grippo -tuotantoa oleva versio on hyvin pelkistetty, siinä on lähinnä ruiskutus 8x8 kartalla. Ajan kuluessa on tehty lukuisia erilaisia ominaisuuksia sisältäviä ohjelmaversioita harrastepohjalta. Nykyään kaikki tärkeimmät kehitetyt ominaisuudet löytyvät MSnS-extrasta.

MS2:lle löytyy tällä hetkellä "virallinen" ohjelmaversio, jossa on ruiskutuksen lisäksi tuki yhdelle sytytyskanavalle ja jonkin verran lisäominaisuuksia. Merkittävin etu MS1-extraan verrattuna on parempi resoluutio suuttimien ohjaukselle. MS2-extra on kehityksen alla ja siihen olisi tarkoituksena saada olennaisimmat ominaisuudet mitä MS1-extrasta löytyy, mutta kehitys on vielä alpha-asteella, eli ominaisuuksia puuttuu ja bugeja riittää.

Eli tällä hetkellä MS2 ei tarjoa juurikaan etuja MS1-extraan verrattuna. Paitsi paremman resoluution suuttimille ja senkin saa tarvittaessa MS1:lle hires-ohjelmaversiolla.

Piirilevyistä markkinoilla on kahta "virallista" B&G:n kehittämää versiota. V2.2 on vanhempi ja yleisempi versio. Esim. Partcon myymät rakennusarjat ovat kopioita tästä. V3.0 on uudempi paranneltu versio. Uusina ominaisuuksina siinä on sytkäpääte yhdelle puolalle, VR-anturin liitäntä ja erillinen protoalue omille virityksille. Muuten siinä on korjailtu vanhemman version vikoja ja parannettu luotettavuutta, mm. matalaohmisten suuttimien ohjaaminen toimii luotettavasti ilman lisävirityksiä.

Sitten on nämä muiden suunnittelemat "harrastelevyt". Niihin on yleensä otettu pohjaksi jompi kumpi noista virallisista ja sitten lisäilty haluttuja ominaisuuksia ja tehty muita muutoksia. Esim. tuo mun levy on tehty lähinnä V3.0 pohjalta, siihen on lisätty esim. kaksi sytkäpäätettä, termoparianturin liitäntä, nakutusanturin liitäntä, yleiskäyttöisiä teholähtöjä yms, koko on reilusti pienempi ja kaikki on suunniteltu vesitiiviiseen koteloon pakattavaksi.
Arttu
GSX1100 -85
GTti_993
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Thu Feb 15, 2007 23:48
Location: Helsinki ,Finland

Post by GTti_993 »

ArttuH wrote:MS1 ja MS2 tarkoittaa käytännössä prosessorin versiota, MS2 on luonnollisesti uudempi ja nopeampi. Itse asiassa MS2 on pieni piirilevymoduli, joka sisältää tuon prosessorin, askelmoottoriohjaimen tyhjäkäynnin säätöön ja jotain muuta oheissälää. Moduli tulee levylle prosessorin kantaan MS1 prosessorin tilalle. Eli periaatteessa mihin tahansa levyyn voi asentaa MS1:n tai MS2:n.

MS1:lle löytyy lukuisia eri ohjelmaversioita. Alkuperäinen ("virallinen") Bowling & Grippo -tuotantoa oleva versio on hyvin pelkistetty, siinä on lähinnä ruiskutus 8x8 kartalla. Ajan kuluessa on tehty lukuisia erilaisia ominaisuuksia sisältäviä ohjelmaversioita harrastepohjalta. Nykyään kaikki tärkeimmät kehitetyt ominaisuudet löytyvät MSnS-extrasta.

MS2:lle löytyy tällä hetkellä "virallinen" ohjelmaversio, jossa on ruiskutuksen lisäksi tuki yhdelle sytytyskanavalle ja jonkin verran lisäominaisuuksia. Merkittävin etu MS1-extraan verrattuna on parempi resoluutio suuttimien ohjaukselle. MS2-extra on kehityksen alla ja siihen olisi tarkoituksena saada olennaisimmat ominaisuudet mitä MS1-extrasta löytyy, mutta kehitys on vielä alpha-asteella, eli ominaisuuksia puuttuu ja bugeja riittää.

Eli tällä hetkellä MS2 ei tarjoa juurikaan etuja MS1-extraan verrattuna. Paitsi paremman resoluution suuttimille ja senkin saa tarvittaessa MS1:lle hires-ohjelmaversiolla.

Piirilevyistä markkinoilla on kahta "virallista" B&G:n kehittämää versiota. V2.2 on vanhempi ja yleisempi versio. Esim. Partcon myymät rakennusarjat ovat kopioita tästä. V3.0 on uudempi paranneltu versio. Uusina ominaisuuksina siinä on sytkäpääte yhdelle puolalle, VR-anturin liitäntä ja erillinen protoalue omille virityksille. Muuten siinä on korjailtu vanhemman version vikoja ja parannettu luotettavuutta, mm. matalaohmisten suuttimien ohjaaminen toimii luotettavasti ilman lisävirityksiä.

Sitten on nämä muiden suunnittelemat "harrastelevyt". Niihin on yleensä otettu pohjaksi jompi kumpi noista virallisista ja sitten lisäilty haluttuja ominaisuuksia ja tehty muita muutoksia. Esim. tuo mun levy on tehty lähinnä V3.0 pohjalta, siihen on lisätty esim. kaksi sytkäpäätettä, termoparianturin liitäntä, nakutusanturin liitäntä, yleiskäyttöisiä teholähtöjä yms, koko on reilusti pienempi ja kaikki on suunniteltu vesitiiviiseen koteloon pakattavaksi.
osaatko heittää approx hintaa tolle sun sarjalle? vaikuttais aika toimivalta.
3 Pot, 993cc what's your excuse?
Post Reply