Ongelmia käynnin kanssa, 2-suutinpankki? *toimii*

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Ongelmia käynnin kanssa, 2-suutinpankki? *toimii*

Post by Sultzi »

Noniin. Nyt on auto muuten valmis, mutta ei käy kunnolla. Logeista ja megasta käydessä selviää, että kakkossuutinpankin duty cycle on 100000-yli miljoonan prosentin luokkaa, joten kaks pyttyä käy todella rikkaalla, kun suuttimet jatkuvasti auki!

Mikähän tuon aiheuttaa? Vika on paikallistettu piirilevyyn, koska tekee täysin samaa vielä stimulaattorillakin testatessa, asetuksilla ei tunnu olevan väliä. Tinaukset olen suurennuslasilla katsonut ja poistin pari tinasiltaa, mutta silti tekee samaa.

Logeja ja asetuksia löytyy täältä: http://koti.mbnet.fi/andzy/Logit.

Kokeilen tänään vielä ajaa extra koodin uudestaan prossuun, katsotaan vaikuttaako.

Edit: Ei mitään vaikutusta, vaikka extran ajoin uudestaan prossuun.

Apua kaivataan! Auto pitäisi saada piakkoin ajoon.
Last edited by Sultzi on Mon Mar 05, 2007 16:45, edited 1 time in total.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

unohdin eilen sanoa, että älä välitä tuosta 2 pankin lukemasta... siinä on joku bugi, että näyttää noin, vaikka ruiskuttaakin ihan saman, kuin 1 pankki...
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Nelospytyn tulpan otin irti, se oli ihan musta noesta ja märkä.

Myös bensa rupeaa haisemaan aika rankasti kun on käynnissä.

Edit: Kyseessä siis Sierra 2.0l ohc turbo, tfi sytyksellä. Extran sivuillahan sanotaan näin "Set the trigger angle to 10 degrees and spark output inverted to Yes." Mutta jos output on inverted, ei edes käynnisty, tai ei ainakaan ennen käynnistynyt, en ole nyt ongelmien myötä sitä kokeillut laittaa päälle, nyt on off.

Edit2: Stimulla testatessa stimun suutinledit vilkkuu kyllä tasaisesti.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mua häiritsee edelleen tuo Gve:n arvo noissa logeissa :roll: mun koneessa Gve arvo seuraa aika kiltisti itse ve taulukon arvoja, mutta sulla se näyttäis olevan vähän mitä sattuu (oikeastaan aina 45-50, riippumatta itse ve taulukon lukemasta)

ja käyhän se tänään jo pidempään, kuin eilen :wink:
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Tänään se kävi jo tyhjäkäyntiä, vaikkakin todella vaikeasti. Mutta logeista näkee myös että sytytysennakko seilaa aikalailla kokoajan. Mielenkiintoista etten sanoisi :lol:

Mikä tuo gve arvo on?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Sultzi wrote:Tänään se kävi jo tyhjäkäyntiä, vaikkakin todella vaikeasti. Mutta logeista näkee myös että sytytysennakko seilaa aikalailla kokoajan. Mielenkiintoista etten sanoisi :lol:

Mikä tuo gve arvo on?
Gve arvo on ve taulukon korjattu arvo, megasquirt käyttää neljän lähimmän ve taulukon solun arvoa määrittäessään koneeseen ruiskutettavan polttoaineen määrää... noin yksinkertaistettuna selitettynä :roll:

eli koska koneen kierrokset ja ali- ylipaine harvoin osuu juuri taulukkoon annettujen arvojen kohdalle, megasquirt "soveltaa" ve taulukkoa määrittäkseen ve arvoa (joka tekee samalla 12x12 kartoista luultua laajemmat :wink: )

sun logeissa näkyy, että ve kartalla mennään arvoissa 88-95, mutta Gve arvo pysyy säännöllisesti arvossa 45-50 :? tai joskus jopa 23 jne. seilaa kuitenkin sellaisissa arvoissa, jotka ei kuuluis siihen Gve arvoon :roll:

ja ei tuo sytkäennakkokaan näytä oikein pysyvän kartalla :roll: jotain häikkää siinä sun purkissa nyt on...

edit: saattaa muuten olla, että olen "epähuomiossa" katsellut omaa ve karttaa, kun olen noita sun logeja katsellut :oops: eli se taas niistä neuvoista :P

kattelin tuota sun ve karttaa ja on se niin "laiha", ettei ihmekkään, jos ei oikein meinaa käydä... rikasta ve karttaa nyt aluksi edes 200% :wink: niin pitäis käydä paremmin... tietysti, jos sulla ei ole imuilmanlämpötila anturia, niin silloin tuo sun karttas vois olla jotenkin kartalla, mutta ei muuten...
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Imuilman anturi löytyy kyllä.

Lambda ei tunnu näyttävän mitään järkevää, tosin en ole saanut yhteyttä läppärillä siihen, jäi vain kohtaan "detecting devices" tjsp. Joten en oo saanut ohjelmoitua sitä, mutta eikös 1 ulostulossa ole vakiona ohjelmoitu 0-5v alue? Innovaten lc-1 laajakaista käytössä siis. Ledi kyllä palaa jatkuvasti, näyttäen että on toimintavalmis.

Tuntuu hassulta, että bensakartat olis reilusti laihalla, kun ovat täysin samantyyppisestä koneesta otettu (ainoa ero on eri turbo, pakosarja, putkisto, bensapumppu). Muuten samat.

PS. tyhmä kysymys, mutta miten rikastan karttaa 200%? :lol:

Edit: Jaajoo, sen saa tuolta skaalattua. Mutta jos vain suurennan tuota req fuel arvoa? Käynti kun tosiaan on sellasta pätkivää, *nönnönnönnön* :lol: Perkele kun pääsen vasta maanantaina seuraavan kerran auton luo :evil:

Edit2: Tuo duty cycle 2 tosiaan taitaa näyttää höpöjä kun ei ole dual table käytössä.

Myös ajoituslampulla katsottu kipinää, kipinä tulee tasaisesti jatkuvasti, ainakin sille yhdelle tulpalle josta katottiin. Sillä myös pystyi toteamaan saman, että ennakko heittelehtii huonon käynnin mukana.
Last edited by Sultzi on Thu Feb 22, 2007 22:17, edited 1 time in total.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Sultzi wrote:Imuilman anturi löytyy kyllä.

Lambda ei tunnu näyttävän mitään järkevää, tosin en ole saanut yhteyttä läppärillä siihen, jäi vain kohtaan "detecting devices" tjsp. Joten en oo saanut ohjelmoitua sitä, mutta eikös 1 ulostulossa ole vakiona ohjelmoitu 0-5v alue? Innovaten lc-1 laajakaista käytössä siis. Ledi kyllä palaa jatkuvasti, näyttäen että on toimintavalmis.

Tuntuu hassulta, että bensakartat olis reilusti laihalla, kun ovat täysin samantyyppisestä koneesta otettu (ainoa ero on eri turbo, pakosarja, putkisto, bensapumppu). Muuten samat.

PS. tyhmä kysymys, mutta miten rikastan karttaa 200%? :lol:
jos sillä toisella on regfuel arvo väärin, sillä toimii hyvin sen kartoilla, mutta jos sulla on reg fuel oikein, ei sen kartat enää toimi sulla...

menet ve kartaan megatunella ja sieltä tools valikkoon, sieltä taas valitset table transform, valitset scale ja annat arvoksi 2.0

mulla oli aluksi hyvin samantyyppisiä ongelmia, kasteli tulppiakin... rikastin karttaa aika reilusti ja ongelmat poistuivat :shock:

mulla on jo tyhjäkäynnillä n. 60 arvot ve kartassa :roll: aluksi lähdin kans yrittämään joillakin 30 arvoilla, mutta ei siitä mitään tullut...
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Sillä toisella näyttää olevan req fuel 8.6ms ja mulla on 8.8ms. Ja alternating on ruiskutuksen tyyppi, 4 ruiskausta/täystahti. Väliä onko 4 vai 2 ruiskausta per täystahti?

Pitää maanantaina sitten vaan kokeilla rohkeesti eri arvoja tossa req fuelissa ja ve kartassakin.

Mutta mikähän tota ennakkoo vaivaa?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

ei sitä ennakkoa mikään vaivaakkaan, kun älysin käyttää sun .msq:ta login kanssa... sama koskee Gve taulukkoa, eli niissä on kaikki ok.

ennakko seuraa hyvin niitä sytkäkartan arvoja, eli megasquirt laskee ennakot samalla tyylillä, kuin ve:kin (se keskiarvo juttu)

ja muuta mielummin ve taulukon avulla seoksia, kuin reg fuel arvolla :roll:

onko sulla minkä kokoiset suuttimet? jos isot suuttimet käytössä ja 4 ruiskutusta/täystahti, niin ve taulukon luvut ovat melko epämääräisiä (oman käsityksen mukaan...)

ja jos sulla on käytössä hi-res koodi ja toisella normaali, se selittäis myös miksi sulla käy laihalla samoilla ve kartan arvoilla :roll:
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Toisella ei ollut hires, taisi olla jokin 029 koodi.

Toimiiko nuo 029t:n asetukset jos päivitän 029v:hen koodin? Onko mitään hyötyä päivittää tuohon?

Suuttimet on boschin 390cc. Täytyy vaikka kokeilla tuolla 2ruiskausta, jolloin tulee vain minimiruiskausmäärä.

Edit: Mä oon koko ajan luullu että suurin ve arvo on 100, mutta sehän onkin 255. No sitten ymmärrän tuon että tuo kartasto olisi laihalla. :oops:
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Mutta mitenköhän se laihalla olis, kun nelosen tulppa oli kuitenkin musta ja märkä? Noh, pitää saada se lambda toimiin niin näkee sitten ainakin.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Sultzi wrote:Mutta mitenköhän se laihalla olis, kun nelosen tulppa oli kuitenkin musta ja märkä? Noh, pitää saada se lambda toimiin niin näkee sitten ainakin.
se on omituinen ilmiö, että kastelee tulpat, kun on liian laihalla, niin mullakin kävi :roll:
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Noh, maanantaina tosiaan pitää kokeilla tosiaan reilusti rikkaalla kartastolla, että mitä tekeepi, palataan asiaan jollei auta :lol:
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

No niin, tänään sain koneen käymään siististi. Sytytysasetuksista fixed angle 0 (-10 normaalisti, jolloin käyttää MAPpia), jolloin oli kiinteä 16 asteen ennakko. Tuon kanssa kävi siististi, ilman kierrosten seilaamista.

Kysymys kuuluukin, mitä pitää tehdä, jotta saa toimimaan MAPin kanssa? Letkua yritettiin pihdeillä kuristaa, muttei merkittävää eroa ollut käyntiin kuitenkaan. Letku tulee IS sierran kaasuläppäkotelosta, alareunassa olevasta lähdöstä (kaksi lähtöä, toinen menee bensapainesäätimelle ja mittarille). Nuo lähdöthän sijaitsevat kaasuläpän alareunasta n. 10mm imusarjaan päin.

Letku joka menee Megaan, on haaroitettu myös ahtimen integroituun by-pass venttiilille letku. Voisikohan tuo tehdä kiusaa?

Eli kun alipaineohjaus on sytytyksessä käytössä, sytytysennakko heittelehtii 15-30 asteeseen tasakaasulla, jonka takia käynti on huonoa ja pätkivää.

Kun käytössä on Ford TFI sytytys, pitäisi spark output inverted olla "yes", mutta ei käynnisty ollenkaan tuolloin. pitää olla pois päältä, niin toimii. Mikähän kumma sekin on? Johdot on kyllä oikein.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

sulla on trigger angle vituillaan. Jos pistät kiinteäksi ennakoksi (fixed angle) 0 niin silloin ennakon pitää tosiaan olla 0

Nyt sulla on ennakkoa 16 astetta enemmän kuin mitä sun kartassa.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

turbosbc wrote:sulla on trigger angle vituillaan. Jos pistät kiinteäksi ennakoksi (fixed angle) 0 niin silloin ennakon pitää tosiaan olla 0

Nyt sulla on ennakkoa 16 astetta enemmän kuin mitä sun kartassa.
tuo kyllä selittää ihan kivasti jo niitä ongelmia :roll:
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Aiheuttaako tuo sitten juuri tuota seilaus ongelmaa? :?

Testaus hetkellä tais trigger angle olla 15 tai 10, en muista tarkkaan. Ohjearvoksi annetaan 5-15 astetta TFI sytyksellä. 10 käsketään laittamaan asetuksiin.

Jakajaakin on kyllä käydessä pyöritelty.

Pitääkö vain muuttaa trigger anglea isommaksi kuin ohjearvo (5-15) on, vai saanko jakajan asentoa muuttamalla korjattua sen?

Edit: Eikun jakajan asento määrää vain maksimi ennakon?
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Pistä trigger angleksi vaikka 10 (5-15)
Pistä fixed angleksi 10
Säädä jakajasta siten että ennakko on sama kuin trigger angle eli 10.
Sitten fixed angleen takaisin -10

Näin jakajan asento pitäisi olla oikein. Minkälaisia arvoja sun sytkäkartassa on tyhjäkäynnin alueella?
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Selvä, täytyy tuollai vetästä oikeelle kohille!

Kartta tuollainen. Oliskohan tuossa liian isoja harppauksia ennakoissa? Tosin kun tekee samaa korkeillakin kierroksilla kyllä.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

En tohon heittelyyn osaa muuta sanoa mutta tossa kartassa on ainakin melkoinen "porras" kun 1400 rpm on 17 astetta ja 1600 rpm on 32 astetta. Ainakin tossa välimaastossa ennakko sahaa pirusti.
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Saman ison harppauksen huomasin itsekin, nuo on samanlaisesta koneesta toimivat kartat, joilla oon käytelly. Täytyy yrittää hieman tasoittaa.
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Koitin tasoittaa sytytyskarttaa niin, ettei tulisi isoja harppauksia, ei suurta parannusta käyntiin. Laitoin myös jakajan oikeaan kohtaan.

http://koti.mbnet.fi/andzy/Logit löytyy tän päiväset kolme logia ja asetukset. Kahdessa ensimmäisessä lokissa on kiinteä 18 asteen ennakko, viimeisessä on mapin mukaan säätyvä.
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Sultzi wrote:Selvä, täytyy tuollai vetästä oikeelle kohille!

Kartta tuollainen. Oliskohan tuossa liian isoja harppauksia ennakoissa? Tosin kun tekee samaa korkeillakin kierroksilla kyllä.
Vähän offtopic mutta ai että tuossa sierrassa on sitten TILAVA konehuone, itsellä alkaa taas vähän huumori loppua tuohon ekkerin ahtauteen, prkele kaikki osat saat koneistaa millilleen kohdalleen että edes jotenkin mahtuu :evil:
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Uskon, sierran konehuoneeseen voi suunnilleen vaan heittää osat kiinni, sen enempää miettimättä :lol:
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

hyvältähän tuo jo näyttää :roll: olet rikastanut ensin VE karttaa reilusti ja sitten säätänyt sitä megalogviewerillä :?: ei se ainakaan mitenkään "sikarikkaalla" käynyt, vaikka VE kartta onkin rikkaammalla (jios vain lambdan kalibrointi on oikein :roll:), mitä aluksi... Gve arvokin näytti seuraavan ihan hyvin ve arvoa.

sytkä näyttäis menevän ihan hyvin kartan mukaan (mutta mikä on todellisuus, ajoituslampun mukaan?) sytkäkartan hienosäädöllä saa myös tasoiteltua, mutta se ei varmaan ole nyt se eka paikka, mistä kannattaa hakea tasaista käyntiä...

mikä sulla on asetettu cranking rpm ? näytti login alussa menevän cranking tilaan vissiin kerran (sytkäennakko muuttui 10, vaikka kartan mukaan olis pitänyt olla n. 18 tai jotain)

edit: kokeilin kattella sillä sun vanhalla .msq:lla ja uudella logilla, sun ve kartta oli todellakin ihan liian laihalla aluksi :wink: nyt Gve näytti 59 (AFR n. 16:1) ja alkuperäisen ve kartan mukaan olis pitänyt olla vain 25, olisit pidemmän päälle polttanut mäntäsi, jos et olisi rikastanut raakasti :?
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Rikastin karttaa aika reilusti kyllä, jotta sain tyhjäkäynnillä seokset n. 13:1. Kierroksilla tasakaasulla myös seokset pysyy rikkaalla (kun siis kiinteä ennakko). Tänään kokeilin laittaa trigger angleksi 15, ennakko map mukaan säätyväks niin hieman parani käynti, tyhjää käy lähes yhtä tasaisesti kuin kiinteällä. Mutta tyhjäkäynnillä ja varsinkin korkeilla kierroksilla seokset hyppii rajusti edes takas ja samoilla ve arvoilla, menee laihalle herkästi ylhäällä, vaikkei muuta eroa ole kuin että ennakko säätyy map mukaan. Lambda korjaus ei ole päällä.

En ole vielä logviewerillä säätänyt karttaa ollenkaan. Mutta huomenna ajan sen kotiin kiinteällä ennakolla ja voisin ottaa koko matkasta logia ja säätää kotona sitten viewerillä. Lambda pitäis ok, vaikka megatune näyttää jatkuvasti n. 18.3:1 ilman käyntiä, samaa näytti irti putkestakin. Tiedä sitten mikä on, täytyy varmaan kattoo vielä lc-1 omalla ohjelmistolla mitä näyttää seokseks pois käynnistä. Säädin lambdan alueeksi 0-5v ja 10-20afr lc-1 omalla ohjelmalla, megatunessa on laitettu asetuksista muistaakseni "INNOVATE_0_5_LINEAR "Innovate, PLX 0-5V 10-20:1 AFR".

Hei, voinko käyttää Fidle ulostuloa SUORAAN flektin ohjaukseen? Yritin tänään rakentaa x2 kautta ohjausta, en saanut toimimaan. Jos vetäsen vaan fidlen pinnistä flektin releen 85 napaan (86 maihin?)? Vaiko toisinpäin, että mega katkoo maata? Vai miten se tarvitsee kytkeä, vaikutti niin perkeleen oudolta se extran sivuilla oleva ohje että huhhuh.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mulla on käytössä tämä "INNOVATE_LC1_DEFAULT Innovate LC-1 default, 0-5v = 0.5-1.5 lambda" en sitten ole itsekkään vielä varma, kumpaako kannattaa käyttää :? kokeilin tuota toistakin, mutta näytti mielestäni liian rikasta (ainakin pakokaasujen hajun perusteella...)
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Täytyy kokeilla myös tuolla toisella asetuksella mitä näyttääpi. Ja täytyy samalla testata tuota flektin ohjausta fidlestä.

Cranking rpm 400 muistaakseni.
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Tänään sain käymään (eilen ei lähtenyt).

Kävin testaamassa kiinteällä ennakolla. Toimii ihan ok sillä ja seokset pysyy alle 15 melko hyvin kokoajan.

Mutta sitten kun kokeilin ottaa käyttöön säädetyn ennakon, niin käynti menee ihan perseelleen, seos rupeaa menemään reilusti laihalle, vaikka sama kartta. Ampuilee välillä putkeen, tasakaasulla käynti epätasaista jne. En edes käynyt koeajamassa tuolla säätyvällä sytyllä. Map, sekä ennakko ei heittelehdi paljoa (molemmat vain 1-2 numeroa).

Tosin epäilen, että se ennakko heittelehtii silti, vaikka megatune näyttääkin sen pysyvän melko tasaisena. Mistähän sekin sitten taas johtuu?
Post Reply