Ongelmia käynnin kanssa, 2-suutinpankki? *toimii*
Moderator: Masi_K
Ongelmia käynnin kanssa, 2-suutinpankki? *toimii*
Noniin. Nyt on auto muuten valmis, mutta ei käy kunnolla. Logeista ja megasta käydessä selviää, että kakkossuutinpankin duty cycle on 100000-yli miljoonan prosentin luokkaa, joten kaks pyttyä käy todella rikkaalla, kun suuttimet jatkuvasti auki!
Mikähän tuon aiheuttaa? Vika on paikallistettu piirilevyyn, koska tekee täysin samaa vielä stimulaattorillakin testatessa, asetuksilla ei tunnu olevan väliä. Tinaukset olen suurennuslasilla katsonut ja poistin pari tinasiltaa, mutta silti tekee samaa.
Logeja ja asetuksia löytyy täältä: http://koti.mbnet.fi/andzy/Logit.
Kokeilen tänään vielä ajaa extra koodin uudestaan prossuun, katsotaan vaikuttaako.
Edit: Ei mitään vaikutusta, vaikka extran ajoin uudestaan prossuun.
Apua kaivataan! Auto pitäisi saada piakkoin ajoon.
Mikähän tuon aiheuttaa? Vika on paikallistettu piirilevyyn, koska tekee täysin samaa vielä stimulaattorillakin testatessa, asetuksilla ei tunnu olevan väliä. Tinaukset olen suurennuslasilla katsonut ja poistin pari tinasiltaa, mutta silti tekee samaa.
Logeja ja asetuksia löytyy täältä: http://koti.mbnet.fi/andzy/Logit.
Kokeilen tänään vielä ajaa extra koodin uudestaan prossuun, katsotaan vaikuttaako.
Edit: Ei mitään vaikutusta, vaikka extran ajoin uudestaan prossuun.
Apua kaivataan! Auto pitäisi saada piakkoin ajoon.
Last edited by Sultzi on Mon Mar 05, 2007 16:45, edited 1 time in total.
Nelospytyn tulpan otin irti, se oli ihan musta noesta ja märkä.
Myös bensa rupeaa haisemaan aika rankasti kun on käynnissä.
Edit: Kyseessä siis Sierra 2.0l ohc turbo, tfi sytyksellä. Extran sivuillahan sanotaan näin "Set the trigger angle to 10 degrees and spark output inverted to Yes." Mutta jos output on inverted, ei edes käynnisty, tai ei ainakaan ennen käynnistynyt, en ole nyt ongelmien myötä sitä kokeillut laittaa päälle, nyt on off.
Edit2: Stimulla testatessa stimun suutinledit vilkkuu kyllä tasaisesti.
Myös bensa rupeaa haisemaan aika rankasti kun on käynnissä.
Edit: Kyseessä siis Sierra 2.0l ohc turbo, tfi sytyksellä. Extran sivuillahan sanotaan näin "Set the trigger angle to 10 degrees and spark output inverted to Yes." Mutta jos output on inverted, ei edes käynnisty, tai ei ainakaan ennen käynnistynyt, en ole nyt ongelmien myötä sitä kokeillut laittaa päälle, nyt on off.
Edit2: Stimulla testatessa stimun suutinledit vilkkuu kyllä tasaisesti.
Gve arvo on ve taulukon korjattu arvo, megasquirt käyttää neljän lähimmän ve taulukon solun arvoa määrittäessään koneeseen ruiskutettavan polttoaineen määrää... noin yksinkertaistettuna selitettynäSultzi wrote:Tänään se kävi jo tyhjäkäyntiä, vaikkakin todella vaikeasti. Mutta logeista näkee myös että sytytysennakko seilaa aikalailla kokoajan. Mielenkiintoista etten sanoisi
Mikä tuo gve arvo on?

eli koska koneen kierrokset ja ali- ylipaine harvoin osuu juuri taulukkoon annettujen arvojen kohdalle, megasquirt "soveltaa" ve taulukkoa määrittäkseen ve arvoa (joka tekee samalla 12x12 kartoista luultua laajemmat

sun logeissa näkyy, että ve kartalla mennään arvoissa 88-95, mutta Gve arvo pysyy säännöllisesti arvossa 45-50


ja ei tuo sytkäennakkokaan näytä oikein pysyvän kartalla

edit: saattaa muuten olla, että olen "epähuomiossa" katsellut omaa ve karttaa, kun olen noita sun logeja katsellut


kattelin tuota sun ve karttaa ja on se niin "laiha", ettei ihmekkään, jos ei oikein meinaa käydä... rikasta ve karttaa nyt aluksi edes 200%

Imuilman anturi löytyy kyllä.
Lambda ei tunnu näyttävän mitään järkevää, tosin en ole saanut yhteyttä läppärillä siihen, jäi vain kohtaan "detecting devices" tjsp. Joten en oo saanut ohjelmoitua sitä, mutta eikös 1 ulostulossa ole vakiona ohjelmoitu 0-5v alue? Innovaten lc-1 laajakaista käytössä siis. Ledi kyllä palaa jatkuvasti, näyttäen että on toimintavalmis.
Tuntuu hassulta, että bensakartat olis reilusti laihalla, kun ovat täysin samantyyppisestä koneesta otettu (ainoa ero on eri turbo, pakosarja, putkisto, bensapumppu). Muuten samat.
PS. tyhmä kysymys, mutta miten rikastan karttaa 200%?
Edit: Jaajoo, sen saa tuolta skaalattua. Mutta jos vain suurennan tuota req fuel arvoa? Käynti kun tosiaan on sellasta pätkivää, *nönnönnönnön*
Perkele kun pääsen vasta maanantaina seuraavan kerran auton luo
Edit2: Tuo duty cycle 2 tosiaan taitaa näyttää höpöjä kun ei ole dual table käytössä.
Myös ajoituslampulla katsottu kipinää, kipinä tulee tasaisesti jatkuvasti, ainakin sille yhdelle tulpalle josta katottiin. Sillä myös pystyi toteamaan saman, että ennakko heittelehtii huonon käynnin mukana.
Lambda ei tunnu näyttävän mitään järkevää, tosin en ole saanut yhteyttä läppärillä siihen, jäi vain kohtaan "detecting devices" tjsp. Joten en oo saanut ohjelmoitua sitä, mutta eikös 1 ulostulossa ole vakiona ohjelmoitu 0-5v alue? Innovaten lc-1 laajakaista käytössä siis. Ledi kyllä palaa jatkuvasti, näyttäen että on toimintavalmis.
Tuntuu hassulta, että bensakartat olis reilusti laihalla, kun ovat täysin samantyyppisestä koneesta otettu (ainoa ero on eri turbo, pakosarja, putkisto, bensapumppu). Muuten samat.
PS. tyhmä kysymys, mutta miten rikastan karttaa 200%?

Edit: Jaajoo, sen saa tuolta skaalattua. Mutta jos vain suurennan tuota req fuel arvoa? Käynti kun tosiaan on sellasta pätkivää, *nönnönnönnön*


Edit2: Tuo duty cycle 2 tosiaan taitaa näyttää höpöjä kun ei ole dual table käytössä.
Myös ajoituslampulla katsottu kipinää, kipinä tulee tasaisesti jatkuvasti, ainakin sille yhdelle tulpalle josta katottiin. Sillä myös pystyi toteamaan saman, että ennakko heittelehtii huonon käynnin mukana.
Last edited by Sultzi on Thu Feb 22, 2007 22:17, edited 1 time in total.
jos sillä toisella on regfuel arvo väärin, sillä toimii hyvin sen kartoilla, mutta jos sulla on reg fuel oikein, ei sen kartat enää toimi sulla...Sultzi wrote:Imuilman anturi löytyy kyllä.
Lambda ei tunnu näyttävän mitään järkevää, tosin en ole saanut yhteyttä läppärillä siihen, jäi vain kohtaan "detecting devices" tjsp. Joten en oo saanut ohjelmoitua sitä, mutta eikös 1 ulostulossa ole vakiona ohjelmoitu 0-5v alue? Innovaten lc-1 laajakaista käytössä siis. Ledi kyllä palaa jatkuvasti, näyttäen että on toimintavalmis.
Tuntuu hassulta, että bensakartat olis reilusti laihalla, kun ovat täysin samantyyppisestä koneesta otettu (ainoa ero on eri turbo, pakosarja, putkisto, bensapumppu). Muuten samat.
PS. tyhmä kysymys, mutta miten rikastan karttaa 200%?
menet ve kartaan megatunella ja sieltä tools valikkoon, sieltä taas valitset table transform, valitset scale ja annat arvoksi 2.0
mulla oli aluksi hyvin samantyyppisiä ongelmia, kasteli tulppiakin... rikastin karttaa aika reilusti ja ongelmat poistuivat

mulla on jo tyhjäkäynnillä n. 60 arvot ve kartassa

Sillä toisella näyttää olevan req fuel 8.6ms ja mulla on 8.8ms. Ja alternating on ruiskutuksen tyyppi, 4 ruiskausta/täystahti. Väliä onko 4 vai 2 ruiskausta per täystahti?
Pitää maanantaina sitten vaan kokeilla rohkeesti eri arvoja tossa req fuelissa ja ve kartassakin.
Mutta mikähän tota ennakkoo vaivaa?
Pitää maanantaina sitten vaan kokeilla rohkeesti eri arvoja tossa req fuelissa ja ve kartassakin.
Mutta mikähän tota ennakkoo vaivaa?
ei sitä ennakkoa mikään vaivaakkaan, kun älysin käyttää sun .msq:ta login kanssa... sama koskee Gve taulukkoa, eli niissä on kaikki ok.
ennakko seuraa hyvin niitä sytkäkartan arvoja, eli megasquirt laskee ennakot samalla tyylillä, kuin ve:kin (se keskiarvo juttu)
ja muuta mielummin ve taulukon avulla seoksia, kuin reg fuel arvolla
onko sulla minkä kokoiset suuttimet? jos isot suuttimet käytössä ja 4 ruiskutusta/täystahti, niin ve taulukon luvut ovat melko epämääräisiä (oman käsityksen mukaan...)
ja jos sulla on käytössä hi-res koodi ja toisella normaali, se selittäis myös miksi sulla käy laihalla samoilla ve kartan arvoilla
ennakko seuraa hyvin niitä sytkäkartan arvoja, eli megasquirt laskee ennakot samalla tyylillä, kuin ve:kin (se keskiarvo juttu)
ja muuta mielummin ve taulukon avulla seoksia, kuin reg fuel arvolla

onko sulla minkä kokoiset suuttimet? jos isot suuttimet käytössä ja 4 ruiskutusta/täystahti, niin ve taulukon luvut ovat melko epämääräisiä (oman käsityksen mukaan...)
ja jos sulla on käytössä hi-res koodi ja toisella normaali, se selittäis myös miksi sulla käy laihalla samoilla ve kartan arvoilla

Toisella ei ollut hires, taisi olla jokin 029 koodi.
Toimiiko nuo 029t:n asetukset jos päivitän 029v:hen koodin? Onko mitään hyötyä päivittää tuohon?
Suuttimet on boschin 390cc. Täytyy vaikka kokeilla tuolla 2ruiskausta, jolloin tulee vain minimiruiskausmäärä.
Edit: Mä oon koko ajan luullu että suurin ve arvo on 100, mutta sehän onkin 255. No sitten ymmärrän tuon että tuo kartasto olisi laihalla.
Toimiiko nuo 029t:n asetukset jos päivitän 029v:hen koodin? Onko mitään hyötyä päivittää tuohon?
Suuttimet on boschin 390cc. Täytyy vaikka kokeilla tuolla 2ruiskausta, jolloin tulee vain minimiruiskausmäärä.
Edit: Mä oon koko ajan luullu että suurin ve arvo on 100, mutta sehän onkin 255. No sitten ymmärrän tuon että tuo kartasto olisi laihalla.

No niin, tänään sain koneen käymään siististi. Sytytysasetuksista fixed angle 0 (-10 normaalisti, jolloin käyttää MAPpia), jolloin oli kiinteä 16 asteen ennakko. Tuon kanssa kävi siististi, ilman kierrosten seilaamista.
Kysymys kuuluukin, mitä pitää tehdä, jotta saa toimimaan MAPin kanssa? Letkua yritettiin pihdeillä kuristaa, muttei merkittävää eroa ollut käyntiin kuitenkaan. Letku tulee IS sierran kaasuläppäkotelosta, alareunassa olevasta lähdöstä (kaksi lähtöä, toinen menee bensapainesäätimelle ja mittarille). Nuo lähdöthän sijaitsevat kaasuläpän alareunasta n. 10mm imusarjaan päin.
Letku joka menee Megaan, on haaroitettu myös ahtimen integroituun by-pass venttiilille letku. Voisikohan tuo tehdä kiusaa?
Eli kun alipaineohjaus on sytytyksessä käytössä, sytytysennakko heittelehtii 15-30 asteeseen tasakaasulla, jonka takia käynti on huonoa ja pätkivää.
Kun käytössä on Ford TFI sytytys, pitäisi spark output inverted olla "yes", mutta ei käynnisty ollenkaan tuolloin. pitää olla pois päältä, niin toimii. Mikähän kumma sekin on? Johdot on kyllä oikein.
Kysymys kuuluukin, mitä pitää tehdä, jotta saa toimimaan MAPin kanssa? Letkua yritettiin pihdeillä kuristaa, muttei merkittävää eroa ollut käyntiin kuitenkaan. Letku tulee IS sierran kaasuläppäkotelosta, alareunassa olevasta lähdöstä (kaksi lähtöä, toinen menee bensapainesäätimelle ja mittarille). Nuo lähdöthän sijaitsevat kaasuläpän alareunasta n. 10mm imusarjaan päin.
Letku joka menee Megaan, on haaroitettu myös ahtimen integroituun by-pass venttiilille letku. Voisikohan tuo tehdä kiusaa?
Eli kun alipaineohjaus on sytytyksessä käytössä, sytytysennakko heittelehtii 15-30 asteeseen tasakaasulla, jonka takia käynti on huonoa ja pätkivää.
Kun käytössä on Ford TFI sytytys, pitäisi spark output inverted olla "yes", mutta ei käynnisty ollenkaan tuolloin. pitää olla pois päältä, niin toimii. Mikähän kumma sekin on? Johdot on kyllä oikein.
Aiheuttaako tuo sitten juuri tuota seilaus ongelmaa?
Testaus hetkellä tais trigger angle olla 15 tai 10, en muista tarkkaan. Ohjearvoksi annetaan 5-15 astetta TFI sytyksellä. 10 käsketään laittamaan asetuksiin.
Jakajaakin on kyllä käydessä pyöritelty.
Pitääkö vain muuttaa trigger anglea isommaksi kuin ohjearvo (5-15) on, vai saanko jakajan asentoa muuttamalla korjattua sen?
Edit: Eikun jakajan asento määrää vain maksimi ennakon?

Testaus hetkellä tais trigger angle olla 15 tai 10, en muista tarkkaan. Ohjearvoksi annetaan 5-15 astetta TFI sytyksellä. 10 käsketään laittamaan asetuksiin.
Jakajaakin on kyllä käydessä pyöritelty.
Pitääkö vain muuttaa trigger anglea isommaksi kuin ohjearvo (5-15) on, vai saanko jakajan asentoa muuttamalla korjattua sen?
Edit: Eikun jakajan asento määrää vain maksimi ennakon?
Selvä, täytyy tuollai vetästä oikeelle kohille!
Kartta tuollainen. Oliskohan tuossa liian isoja harppauksia ennakoissa? Tosin kun tekee samaa korkeillakin kierroksilla kyllä.
Kartta tuollainen. Oliskohan tuossa liian isoja harppauksia ennakoissa? Tosin kun tekee samaa korkeillakin kierroksilla kyllä.
Koitin tasoittaa sytytyskarttaa niin, ettei tulisi isoja harppauksia, ei suurta parannusta käyntiin. Laitoin myös jakajan oikeaan kohtaan.
http://koti.mbnet.fi/andzy/Logit löytyy tän päiväset kolme logia ja asetukset. Kahdessa ensimmäisessä lokissa on kiinteä 18 asteen ennakko, viimeisessä on mapin mukaan säätyvä.
http://koti.mbnet.fi/andzy/Logit löytyy tän päiväset kolme logia ja asetukset. Kahdessa ensimmäisessä lokissa on kiinteä 18 asteen ennakko, viimeisessä on mapin mukaan säätyvä.
Vähän offtopic mutta ai että tuossa sierrassa on sitten TILAVA konehuone, itsellä alkaa taas vähän huumori loppua tuohon ekkerin ahtauteen, prkele kaikki osat saat koneistaa millilleen kohdalleen että edes jotenkin mahtuuSultzi wrote:Selvä, täytyy tuollai vetästä oikeelle kohille!
Kartta tuollainen. Oliskohan tuossa liian isoja harppauksia ennakoissa? Tosin kun tekee samaa korkeillakin kierroksilla kyllä.

hyvältähän tuo jo näyttää
olet rikastanut ensin VE karttaa reilusti ja sitten säätänyt sitä megalogviewerillä
ei se ainakaan mitenkään "sikarikkaalla" käynyt, vaikka VE kartta onkin rikkaammalla (jios vain lambdan kalibrointi on oikein
), mitä aluksi... Gve arvokin näytti seuraavan ihan hyvin ve arvoa.
sytkä näyttäis menevän ihan hyvin kartan mukaan (mutta mikä on todellisuus, ajoituslampun mukaan?) sytkäkartan hienosäädöllä saa myös tasoiteltua, mutta se ei varmaan ole nyt se eka paikka, mistä kannattaa hakea tasaista käyntiä...
mikä sulla on asetettu cranking rpm ? näytti login alussa menevän cranking tilaan vissiin kerran (sytkäennakko muuttui 10, vaikka kartan mukaan olis pitänyt olla n. 18 tai jotain)
edit: kokeilin kattella sillä sun vanhalla .msq:lla ja uudella logilla, sun ve kartta oli todellakin ihan liian laihalla aluksi
nyt Gve näytti 59 (AFR n. 16:1) ja alkuperäisen ve kartan mukaan olis pitänyt olla vain 25, olisit pidemmän päälle polttanut mäntäsi, jos et olisi rikastanut raakasti 



sytkä näyttäis menevän ihan hyvin kartan mukaan (mutta mikä on todellisuus, ajoituslampun mukaan?) sytkäkartan hienosäädöllä saa myös tasoiteltua, mutta se ei varmaan ole nyt se eka paikka, mistä kannattaa hakea tasaista käyntiä...
mikä sulla on asetettu cranking rpm ? näytti login alussa menevän cranking tilaan vissiin kerran (sytkäennakko muuttui 10, vaikka kartan mukaan olis pitänyt olla n. 18 tai jotain)
edit: kokeilin kattella sillä sun vanhalla .msq:lla ja uudella logilla, sun ve kartta oli todellakin ihan liian laihalla aluksi


Rikastin karttaa aika reilusti kyllä, jotta sain tyhjäkäynnillä seokset n. 13:1. Kierroksilla tasakaasulla myös seokset pysyy rikkaalla (kun siis kiinteä ennakko). Tänään kokeilin laittaa trigger angleksi 15, ennakko map mukaan säätyväks niin hieman parani käynti, tyhjää käy lähes yhtä tasaisesti kuin kiinteällä. Mutta tyhjäkäynnillä ja varsinkin korkeilla kierroksilla seokset hyppii rajusti edes takas ja samoilla ve arvoilla, menee laihalle herkästi ylhäällä, vaikkei muuta eroa ole kuin että ennakko säätyy map mukaan. Lambda korjaus ei ole päällä.
En ole vielä logviewerillä säätänyt karttaa ollenkaan. Mutta huomenna ajan sen kotiin kiinteällä ennakolla ja voisin ottaa koko matkasta logia ja säätää kotona sitten viewerillä. Lambda pitäis ok, vaikka megatune näyttää jatkuvasti n. 18.3:1 ilman käyntiä, samaa näytti irti putkestakin. Tiedä sitten mikä on, täytyy varmaan kattoo vielä lc-1 omalla ohjelmistolla mitä näyttää seokseks pois käynnistä. Säädin lambdan alueeksi 0-5v ja 10-20afr lc-1 omalla ohjelmalla, megatunessa on laitettu asetuksista muistaakseni "INNOVATE_0_5_LINEAR "Innovate, PLX 0-5V 10-20:1 AFR".
Hei, voinko käyttää Fidle ulostuloa SUORAAN flektin ohjaukseen? Yritin tänään rakentaa x2 kautta ohjausta, en saanut toimimaan. Jos vetäsen vaan fidlen pinnistä flektin releen 85 napaan (86 maihin?)? Vaiko toisinpäin, että mega katkoo maata? Vai miten se tarvitsee kytkeä, vaikutti niin perkeleen oudolta se extran sivuilla oleva ohje että huhhuh.
En ole vielä logviewerillä säätänyt karttaa ollenkaan. Mutta huomenna ajan sen kotiin kiinteällä ennakolla ja voisin ottaa koko matkasta logia ja säätää kotona sitten viewerillä. Lambda pitäis ok, vaikka megatune näyttää jatkuvasti n. 18.3:1 ilman käyntiä, samaa näytti irti putkestakin. Tiedä sitten mikä on, täytyy varmaan kattoo vielä lc-1 omalla ohjelmistolla mitä näyttää seokseks pois käynnistä. Säädin lambdan alueeksi 0-5v ja 10-20afr lc-1 omalla ohjelmalla, megatunessa on laitettu asetuksista muistaakseni "INNOVATE_0_5_LINEAR "Innovate, PLX 0-5V 10-20:1 AFR".
Hei, voinko käyttää Fidle ulostuloa SUORAAN flektin ohjaukseen? Yritin tänään rakentaa x2 kautta ohjausta, en saanut toimimaan. Jos vetäsen vaan fidlen pinnistä flektin releen 85 napaan (86 maihin?)? Vaiko toisinpäin, että mega katkoo maata? Vai miten se tarvitsee kytkeä, vaikutti niin perkeleen oudolta se extran sivuilla oleva ohje että huhhuh.
Tänään sain käymään (eilen ei lähtenyt).
Kävin testaamassa kiinteällä ennakolla. Toimii ihan ok sillä ja seokset pysyy alle 15 melko hyvin kokoajan.
Mutta sitten kun kokeilin ottaa käyttöön säädetyn ennakon, niin käynti menee ihan perseelleen, seos rupeaa menemään reilusti laihalle, vaikka sama kartta. Ampuilee välillä putkeen, tasakaasulla käynti epätasaista jne. En edes käynyt koeajamassa tuolla säätyvällä sytyllä. Map, sekä ennakko ei heittelehdi paljoa (molemmat vain 1-2 numeroa).
Tosin epäilen, että se ennakko heittelehtii silti, vaikka megatune näyttääkin sen pysyvän melko tasaisena. Mistähän sekin sitten taas johtuu?
Kävin testaamassa kiinteällä ennakolla. Toimii ihan ok sillä ja seokset pysyy alle 15 melko hyvin kokoajan.
Mutta sitten kun kokeilin ottaa käyttöön säädetyn ennakon, niin käynti menee ihan perseelleen, seos rupeaa menemään reilusti laihalle, vaikka sama kartta. Ampuilee välillä putkeen, tasakaasulla käynti epätasaista jne. En edes käynyt koeajamassa tuolla säätyvällä sytyllä. Map, sekä ennakko ei heittelehdi paljoa (molemmat vain 1-2 numeroa).
Tosin epäilen, että se ennakko heittelehtii silti, vaikka megatune näyttääkin sen pysyvän melko tasaisena. Mistähän sekin sitten taas johtuu?