
millä helpointen sytytys prätkään
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 31
- Joined: Fri Apr 29, 2005 21:12
millä helpointen sytytys prätkään
onxelman nimi on et olis 4mukinen kawa kone missä on 1kpl induktiivisiä antureita ja hyvinkin tekemätön paikka lisätä toista anturaa,eli millä tota sais ohjattua.oma laatikkokin on mut sieltä ei kipinää oo ulos saanut millään,on kaaviot ja kaikki.konehan ei siis ole enää pyörässä joten kaikki krääsä on jäänyt pois kyyristä
puolina on 2kpl normaaleita hukkakipinöitä...

Siis sytkä Megasquirttia käyttäen?
Saahan sen toimimaan yhdelläkin anturilla. Tarvitaan vaan joku sopiva triggeripyörä puuttuvalla hampaalla. Itse suosittelisin vähintään 12-1 pyörää, pienemmillä hammasmäärillä starttaus saattaa olla vähän tuuripeliä. Toisaalta kovin isoihin hammasmääriin ei kannata mennä, ettei Mega tikahdu isoilla kierroksilla.
Sitten tarvitset tietysti ohjaimet puolille. Joko jotkut ulkoiset sytkäpäätemodulit tai sitten itse askarrellen vaikka IGBT-trankuilla. Mikäli kone on vähänkään vanhempi, niin puolat ovat todennäköisesti 3 ohmin ensiöllä. Näitten ohjaaminen on vähän helpompaa, kun ei tarvitse välittää virtarajoituksesta.
Saahan sen toimimaan yhdelläkin anturilla. Tarvitaan vaan joku sopiva triggeripyörä puuttuvalla hampaalla. Itse suosittelisin vähintään 12-1 pyörää, pienemmillä hammasmäärillä starttaus saattaa olla vähän tuuripeliä. Toisaalta kovin isoihin hammasmääriin ei kannata mennä, ettei Mega tikahdu isoilla kierroksilla.
Sitten tarvitset tietysti ohjaimet puolille. Joko jotkut ulkoiset sytkäpäätemodulit tai sitten itse askarrellen vaikka IGBT-trankuilla. Mikäli kone on vähänkään vanhempi, niin puolat ovat todennäköisesti 3 ohmin ensiöllä. Näitten ohjaaminen on vähän helpompaa, kun ei tarvitse välittää virtarajoituksesta.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 31
- Joined: Fri Apr 29, 2005 21:12
No joo, onhan niitä muitakin ratkaisuja vaikka kuinka paljon. Laita vaikka kärjet siihen.
Koitapas selittää niin, että muillakin on mahdollisuuksia ymmärtää:
-Mitä oikein haluaisit tehdä? Joo, saada sytkän siihen koneeseen, mutta millä tavalla?
-Mikä kone tarkalleen on kyseessä?
-Minkälainen anturointi siinä on, anturin tyyppi, triggauskohdat?
-Onko sulla valmiina jotain osia mitä hommassa pitäisi käyttää? Jos on niin mitä tarkalleen?
-Muita tavoitteita hommalle?
Täällä tuskin on kovin montaa niin pätevää ajatustenlukijaa, että osaisivat tarjota sulle suoriltaan kelvolllisen ratkaisun...
Koitapas selittää niin, että muillakin on mahdollisuuksia ymmärtää:
-Mitä oikein haluaisit tehdä? Joo, saada sytkän siihen koneeseen, mutta millä tavalla?
-Mikä kone tarkalleen on kyseessä?
-Minkälainen anturointi siinä on, anturin tyyppi, triggauskohdat?
-Onko sulla valmiina jotain osia mitä hommassa pitäisi käyttää? Jos on niin mitä tarkalleen?
-Muita tavoitteita hommalle?
Täällä tuskin on kovin montaa niin pätevää ajatustenlukijaa, että osaisivat tarjota sulle suoriltaan kelvolllisen ratkaisun...
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 31
- Joined: Fri Apr 29, 2005 21:12
Itse asiassa noita yhdellä anturilla toteutettuja ratkaisuja on olemassa aika monenlaisia. Yleensä kyseessä on jonkinlainen puuttuvan hampaan systeemi. Eli jos et ole tarkistanut koneesta, niin siellä voi olla liki mitä vaan. Mutta ei takerruta pikkuseikkoihin.
Eli koitetaanpa tehdä yhteenvetoa. Sulla on kone, alkuperäinen sytkäboksi ja mahdollisesti myös puolat. Mutta kipunaa ei tule noilla. Ja nyt haluaisit jonkun alkuperäistä sytkää vastaavan systeemin mahdollisimman helpolla. Menikö oikein?
Tästä lähtökohdasta suosittelisin ehdottomasti alkuperäisen sytkän toimintaan laittamista. Kerran sulla on kaaviot ja kaikki, niin kytket vaan palikat kiinni oikeaan järjestykseen. Ja jos sulta puuttuu jotain, niin purkaamoilta varmaan löytyy. Eiköhän siinä kuitenkin pääse helpommalla ja halvemmalla kuin minkään muun virityksen kanssa. Ja jos ei toimi edelleenkään, niin sitten vaan vikaa etsimään ja korjaamaan.
Eli koitetaanpa tehdä yhteenvetoa. Sulla on kone, alkuperäinen sytkäboksi ja mahdollisesti myös puolat. Mutta kipunaa ei tule noilla. Ja nyt haluaisit jonkun alkuperäistä sytkää vastaavan systeemin mahdollisimman helpolla. Menikö oikein?
Tästä lähtökohdasta suosittelisin ehdottomasti alkuperäisen sytkän toimintaan laittamista. Kerran sulla on kaaviot ja kaikki, niin kytket vaan palikat kiinni oikeaan järjestykseen. Ja jos sulta puuttuu jotain, niin purkaamoilta varmaan löytyy. Eiköhän siinä kuitenkin pääse helpommalla ja halvemmalla kuin minkään muun virityksen kanssa. Ja jos ei toimi edelleenkään, niin sitten vaan vikaa etsimään ja korjaamaan.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 31
- Joined: Fri Apr 29, 2005 21:12
on kolmen kohdan trikkaus..sehän tässä on hauskaa ja outoa et omasta laatikosta ei kipinää ulos oo saanu,täs on aika huomattava määrä ajonestoja ja muuta kivaa,kaaviot on maahantuojalta ja niissäkin on parissa kohtaa piirtämisessä käynyt outoja,releitä avattu ja kytkennät ei ole ollut ihan piirustuksien mukasia.sytytys siis helpoimmalla on tarkotus.
pakko varmaan hitsaa lohkoo ja laittaa toinen antura ja kiinteät ennakot,haittaa niistä ei tässä ole nimeksikään
tota omaa aivolaatikkoa pitäis saada mitattua sen sielun elämää mut laitteita siihen ei ole,enkä tunne ketään ketä sais tutkittua..meneiskö laatikkoon anturan ja virtojen lisäx muistaakseni 7johtoa,eli kiekkamittari ja maadotus pois ni 5 piuhaa käynnistyksen estoja,voin lähettää kuvan jos haluat ihmetellä
ei se kaavio ole mitenkään hepreaa mulle eli ihan
aiheellisesti mietin muuta sytkää...
pakko varmaan hitsaa lohkoo ja laittaa toinen antura ja kiinteät ennakot,haittaa niistä ei tässä ole nimeksikään


aiheellisesti mietin muuta sytkää...
Ajonesto tosiaan voi tehdä hommasta mielenkiintoista. Mutta pistä kaaviot jonnekin näkysälle, niin voihan niitä ehtiessään ihmetellä. Tiedä vaikka niistä jotain keksisi.
Korvaavista systeemeistä tuollainen kahden anturin "palikkaversio" on varmaan se helpoin, jos ei tarvitse ennakon säätöä. Ja jos mekaniikan näpertely menee helpommin kuin elektroniikan. Tuo onnistuu aika helposti vaikka optohaarukoilla ja puolien ohjaukseen ei montaa komponenttia tarvita.
Mutta jos mekaniikan tekeminen edellyttää kovasti jumppaa, niin MS voisi olla myös ihan varteen otettava vaihtoehto. Edellyttäen, että se triggeripyörä on tuettua mallia tai sen saa helposti vaihdettua sopivaksi.
Mutta itse kyllä yrittäisin aika pitkään saada sitä alkuperäistä sytkää toimimaan.
Korvaavista systeemeistä tuollainen kahden anturin "palikkaversio" on varmaan se helpoin, jos ei tarvitse ennakon säätöä. Ja jos mekaniikan näpertely menee helpommin kuin elektroniikan. Tuo onnistuu aika helposti vaikka optohaarukoilla ja puolien ohjaukseen ei montaa komponenttia tarvita.
Mutta jos mekaniikan tekeminen edellyttää kovasti jumppaa, niin MS voisi olla myös ihan varteen otettava vaihtoehto. Edellyttäen, että se triggeripyörä on tuettua mallia tai sen saa helposti vaihdettua sopivaksi.
Mutta itse kyllä yrittäisin aika pitkään saada sitä alkuperäistä sytkää toimimaan.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 31
- Joined: Fri Apr 29, 2005 21:12