3-napaisen tyhjäkäyntimoottorin johtojen järjestys?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Riper
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Thu Jan 25, 2007 15:48
Location: Espoo

3-napaisen tyhjäkäyntimoottorin johtojen järjestys?

Post by Riper »

Maa, +12v ja johto megalta tulee moottoriin, mutta missä järjestyksessä? Eli jos naarasliitin kyseiseen moottoriin olisi edessänne niin, että siinä olevista urista yksi on ylöspäin ja kaksi alaspäin ja sitä katsotaan edestäpäin, niin missä järjestyksessä pitää nämä kolme johtoa kytkeä siihen? Itsellä ei riitä taito asian selvittämiseksi, kun säädinkin on autossa kiinni. Jos jotain vaikuttaa niin moottorina on bosch 0 280 140 501. Kiitos.
Riper
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Thu Jan 25, 2007 15:48
Location: Espoo

Post by Riper »

Eikö kukaan ole tämmöistä asentanut? Meneekö johdot samalla tavalla kuin tps:ssäkin?
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Oot varmaan lukenu tän?

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/pwmidle.html

Maalinjaan tarttet vastuksen mutta tehonkestoltaan ei tartte olla noin järeä. 15W pitäs riittää.

Veikkaisin että keskimmäinen on +12v. Mutta voit mitata ton yleismittarillakin. Jos tuo moottorisi on PWM tyyppinen 3-napanen niin siinä on 2 solenoidia sisällä. Se nasta mistä on molempiin muihin nastoihin about sama vastus (voit mitata kelan arvollakin jos yleismittarisi tukee sitä) niin tiedät että se nasta on +12v. Ne muut voit ilmeisesti arpoa. Jos ei saa helpolla säädettyä niin vaihtaa sitten ohjaussignaalin ja ton toisen paikkaa (jos sillä on käytännössä mitään eroa edes).
Tiara Kit Car - MsnS-E
Riper
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Thu Jan 25, 2007 15:48
Location: Espoo

Post by Riper »

Joo olen lukenut, ja on tip120 asennettu, vastus vaihdettu ja vastus maalinjaan hankittu. Epäselvyyttä aiheutti tosiaan vaan se, kun tuossa kuvassa ei oteta kantaa johtojärjestykseen. Tai kun liitin ei ole symmetrinen ja kuvassa ei ole mainintaa siitä sen tarkemmin. Jos sillä ei ole väliä, kummin päin maa ja pwm johto on, niin uskoisin myös, että keskimmäinen on +12v, aivan kuten kaasuläpän asentotunnistimessa.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Periaatteessa toimii kummin päin tahansa.
Last edited by risu on Wed Feb 28, 2007 11:43, edited 1 time in total.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Riper
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Thu Jan 25, 2007 15:48
Location: Espoo

Post by Riper »

Selvä homma, eli ei muuta kuin asentelemaan liitin paikalleen. Täytyy pelata varman päälle niin ei tuu ikäviä yllätyksiä :wink:
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Eikä ton suhteen voi ees pahasti kämmiä. Jos muistaa pitää sen vastuksen maalinjan välissä ja koska aina on se solenoidi välissä niin vaikka väärinki kytkis ni ei pitäs mitään hajota.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Post Reply