Sähköinen ahtopaineen ohjaus & flekti

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Sähköinen ahtopaineen ohjaus & flekti

Post by cockjerry »

HOI!

Kysellään jo valmiiksi vähän talven juttuja varten.. eli kyseessä MS2 & V3.

Tossa kun on toi 4 pin Stepper IAC / askelmoottorin systeemit valmiina, niin meniskö toi sähköisenä ahtopaineen ohjauksena?

Mitäs mieltä posse? Joku viritellyt jo itselleen?


Sitten asia2:

Flekti, sen vois ottaa tosta Fidlestä, pitäis olla aika simppeli juttu. Mutta mites rautapuoli? Muistaakseni näin täällä joskus flekti kytkiksen, mutta en löytänyt sitä haulla. Vai voiko tolla suoraan ohjata relettä?

Toi flekti pitäisi saada skulaamaan, mutta taidan ehkä jäädä venailemaan GPIO ton boost controllin kanssa.
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Fidlen kytkennällä pystyy ohjaamaan suoraa flektin relettä, joten sen ei rauta muutoksia pitäisi tarvita.

Boost controlliin odottelisin myös GPIO tai MS2-Extra koodin valmistumista. Jää nähtäväksi tuleeko tuota ominaisuutta ihan ensimmäisiin versioihin tosin, mutta eiköhän jossain vaiheessa joku senkin ota käsittelyyn.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

SamiH wrote:Fidlen kytkennällä pystyy ohjaamaan suoraa flektin relettä, joten sen ei rauta muutoksia pitäisi tarvita.

Boost controlliin odottelisin myös GPIO tai MS2-Extra koodin valmistumista. Jää nähtäväksi tuleeko tuota ominaisuutta ihan ensimmäisiin versioihin tosin, mutta eiköhän jossain vaiheessa joku senkin ota käsittelyyn.
Induktiivisen kuorman ohjaukseen/kytkentään kannattaa lisätä flyback diodi (esim. 1N4003 tai 1N4007), muuten voipi virrat releeltä katkaistaessa ns. toimintasavu poistua.
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Benkku wrote: Induktiivisen kuorman ohjaukseen/kytkentään kannattaa lisätä flyback diodi (esim. 1N4003 tai 1N4007), muuten voipi virrat releeltä katkaistaessa ns. toimintasavu poistua.
Tarvitseeko tuolla piirilevyllä oleva Fidlen kytkentäkin tuon? Sehän kuitenkin on identtinen polttoainepumpun releen kytkennän kanssa?
http://www.megamanual.com/ms2/v3pcb_5.gif
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Kuvan kytkennöissä D 4 ja D 8 ovat flyback suojauksena - jännitekesto saisi vain olla suurempi esim. luokkaa 60-100 volttia.

Nykyautojen puolijohteilla ohjattavissa relekytkettävissä kohteissa käytetään usein vieläpä suojattuja releitä eli suositeltavampaa piikin tappo käyttölaitteen päässä - toki ohjauspään suojauskin on hyvä olla.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Nuo D4 ja D8 ovat zenerdiodeja, joiden zenerjännite on 22V. Mitä tarkoitat jännitteenkestolla tässä yhteydessä?
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

SamiH wrote:
Benkku wrote: Induktiivisen kuorman ohjaukseen/kytkentään kannattaa lisätä flyback diodi (esim. 1N4003 tai 1N4007), muuten voipi virrat releeltä katkaistaessa ns. toimintasavu poistua.
Tarvitseeko tuolla piirilevyllä oleva Fidlen kytkentäkin tuon? Sehän kuitenkin on identtinen polttoainepumpun releen kytkennän kanssa?
http://www.megamanual.com/ms2/v3pcb_5.gif
Luulis skulaavan, kun on kerta samanlainen piiri kuin gasopumpun releen ohjauksella! Ei ainakaan mitään "toimintasavuja" vielä oo tullut! :shock:

Noissa releissä taitaa olla diodit vielä sisällä estämässä piikkejä.. Eli kytken suoraan?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

KariM wrote:Nuo D4 ja D8 ovat zenerdiodeja, joiden zenerjännite on 22V. Mitä tarkoitat jännitteenkestolla tässä yhteydessä?
Diodin Vrpm arvoa eli magneettikentän romahtaessa esiintyvää käänteisen jännitteen huippuarvoa(peak repetitive reverse voltage). 'Normi' releellä kyseinen piikki voi hyvinkin olla jopa 100 volttia.

esim. 1N4001 jännitekesto (50 V) lienee hiukan alakanttiin.

viewtopic.php?t=1970
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/outputs.htm
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Benkku wrote:Diodin Vrpm arvoa eli magneettikentän romahtaessa esiintyvää käänteisen jännitteen huippuarvoa(peak repetitive reverse voltage).
Ok. Miten tämän arvon sait selville esimerkkikytkennän zeneristä? V3:n BOM:in mukaan osa on 1N4748ADICT, datalehti.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Benkku wrote: Diodin Vrpm arvoa eli magneettikentän romahtaessa esiintyvää käänteisen jännitteen huippuarvoa(peak repetitive reverse voltage). 'Normi' releellä kyseinen piikki voi hyvinkin olla jopa 100 volttia.

esim. 1N4001 jännitekesto (50 V) lienee hiukan alakanttiin.
Niin, noilla zener-diodeilla tuossa se jännitekesto on 22V. Ja kun kyseessä on zener-diodi, niin ne myös kestävät estosuuntaisen läpilyönnin. Eli tässä tapauksessa noiden diodien "jännitekeston" pitää olla alhaisempi kuin trankkujen jännitekesto. Zenereillä rajataan jännitepiikki 22V tienoille.

Tyypillisemmin tuossa kohtaa käytetään käyttöjännitteeseen kytkettyä tavallista diodia, jolla jännitepiikki rajataan käyttöjännitteen tasolle. Ilmeisesti tässä tapauksessa on haluttu estää tilanne, jossa eri lähteestä otettu kuorman jännitesyöttö työntää virtaa ohjaimen käyttöjännitelinjaan kun ohjaimelta on katkaistu sähköt.
Arttu
GSX1100 -85
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Jaa, en kyllä lähtisi releen ohjauskytkennässä rajaamaan estosuuntaista jännitepiikkiä 22 volttin. Parempi estää piikki kokonaan.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

cockjerry wrote:Noissa releissä taitaa olla diodit vielä sisällä estämässä piikkejä.. Eli kytken suoraan?
Jos releet 'jotain halpisreleitä' niin suojausta niissä tuskin on - luonnollisesti homma kannatta varmistaa/todeta mittaamalla käämin jaloista.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Benkku wrote:
cockjerry wrote:Noissa releissä taitaa olla diodit vielä sisällä estämässä piikkejä.. Eli kytken suoraan?
Jos releet 'jotain halpisreleitä' niin suojausta niissä tuskin on - luonnollisesti homma kannatta varmistaa/todeta mittaamalla käämin jaloista.
Eipä noi nyt mitään kalliita oo (3egee) jotain unipointin releitä. Releen päällä näkyy kaavio ja siinä on kela suojattu diodilla. :roll:

Täytyy tänään kytkeä flektille systeemit valmiiksi!

Kiitoksia kaikille!
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Benkku wrote:
cockjerry wrote:Noissa releissä taitaa olla diodit vielä sisällä estämässä piikkejä.. Eli kytken suoraan?
Jos releet 'jotain halpisreleitä' niin suojausta niissä tuskin on - luonnollisesti homma kannatta varmistaa/todeta mittaamalla käämin jaloista.
Mitenkäs tuo mitataan
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Eli pitäisi vetästä tuo flekti megan kautta, levynä v2.2 ja koodina 029t.

Ulostulona ajattelin käyttää x4. Voinko käyttää 1N4002 sijasta 1N4004 ja 2n2222 sijasta 2n2222a:ta? Eikös kytkentä mene tämän mukaan?
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Herätellääns tätä.

Eli jos teen tuon sultzin linkistä löytyvän kaavion mukaan tuon flektin ohjauksen niin jos releen navoissa 30 (releelle syötettävä "kova virta") ja 85 (releen käämin toinen napa) on koko ajan +12v niin sotkeeko tuo megan toimintaa samoin kuin vastaava tilanne bensapumpun releessä. Eli mega saa virtaa releen käämin kautta ja jää päälle yms

Eli pääseekö virta kulkemaan tuon transistorin läpi prossulle yms ja jos ei niin kulkee ilmeisesti piirilevyn maadoitetuissa osissa mutta haittaako tuo
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Mitä hä

Tietääkö joku vai pitääkö kokeilla
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

VesQ wrote:Mitä hä

Tietääkö joku vai pitääkö kokeilla
Otat releen virrat virtalukolta niin katkeaa kuin kanan lento kun avaimen kääntää offille..
powercontrol
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Wed Nov 07, 2007 17:21
Location: Jämsä

Post by powercontrol »

Ahtojen ohjauksesta...
En juurikaan ymmärrä elektroniikasta mitää joten vastaukset suomeksi! :lol:
Kyseessä Mitzu galant vr4, joskus tulevaisuudessa pitäisi ahtoja voida ohjata megalla. Autossa on jo vakiona venttiilli joka ainakin ohjaa ns. "over boost protectionia" eli veto katkeaa jos paineet yrittää karata ylös. Isot pojat puhuu että sillä vois mahdollisesti ohjata myös hukkista???
Lueskelin yhdestä topicista joitaki solenoidikokeiluja mut vaikutti siltä ettei kovin hyvällä pohjalla ollu.. :?:
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

powercontrol wrote:Ahtojen ohjauksesta...
Kuvan kytkentää käyttämällä ainakin Saabin ahtopaineenohjausventtiili suostuu toimimaan ongelmitta.

Kun en tarkemmin tunne sen mitsun venttiiliä, niin en siitä sano mitään.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
powercontrol
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Wed Nov 07, 2007 17:21
Location: Jämsä

Post by powercontrol »

melko simppeli juttu näyttäis olevan..
Kiitos ja kumarrus!
Post Reply