Olen nyt reilun vuoden hakenut arvoja että vaunun saisi käymään tällaisella 20 asteen pakkasella, turhaan.
Jos lämpötila on 15c tietämillä 30%warm ja 30% ase saa moottorin käynnistymään ok. Tästä kylmemmällä ensin käynnistyy, ravistaa, sammuu, 2 tai 3 kerralla käynnistyy ok. Ja kun kylmenee ei enää ollenkaan. Olen kokeillut kaikkia arvoja maan ja taivaan väliltä!
Jos joku tietää viisastenkiven säätöihin tai jos jollain on auto missä on ms ja se käynnistyy tällaisilla keleillä voitko mailata msq fileen juha-matti.laine(miau)elisanet.fi tai postata arvot tänne (req, warm, ase, cr, ve kartta).
Alkaa oleen keinot käytetty-
Ei käynnisty kylmämä!
Moderator: Masi_K
Ei ole kyse mistään noin helposta ongelmasta.
Kävin testaamassa orggis Mondeo 2.0 -99 mallista datalogilla suuttimien pulssileveydet käynnistyksen jälkeen.
Kuumana 2,98ms. Prime 450ms, cr 35ms, sen jälkeen ase 19ms->8,8ms 15sec, warm up 8,8-> 5,8 80ms. Tällöin moottorin lt 0c ja warm up päällä 76%. Tämä siis 20c pakkasessa.
Eli karkeasti 20 pakkasessa warm up 200% ja siihen ase päälle 380% = 600%. Ms:n koodi rajoittaa warm up:in 255% joten on mahdottomuus laittaa ainakin kyseisiä arvoja ms:llä suuttimille.
Koodi pitäisi kirjoittaa uusiksi niin että Gamma E warm up arvo olisi pelkästään warm up ja ase tuli samanlaisena tekijänä gamma e:n laskukaavaan.
Myös prime:en voisi laittaa kertoimen cr taulukossa oleville arvoille. Esim cr arvo 10 kertaisena olisi kokeilemisen arvoinen.
Pitäisi kirjoittaa jenkkifoorumille kunhan kerkeäisi.
Kunhan jaksan kuivatella tulppia omasta autosta niin kokeilen laittaa gammaan kyseisiä luokkaa olevia arvoja. (warm up 200% + ase 150% 15sec). Katotaan auttaako?
Kävin testaamassa orggis Mondeo 2.0 -99 mallista datalogilla suuttimien pulssileveydet käynnistyksen jälkeen.
Kuumana 2,98ms. Prime 450ms, cr 35ms, sen jälkeen ase 19ms->8,8ms 15sec, warm up 8,8-> 5,8 80ms. Tällöin moottorin lt 0c ja warm up päällä 76%. Tämä siis 20c pakkasessa.
Eli karkeasti 20 pakkasessa warm up 200% ja siihen ase päälle 380% = 600%. Ms:n koodi rajoittaa warm up:in 255% joten on mahdottomuus laittaa ainakin kyseisiä arvoja ms:llä suuttimille.
Koodi pitäisi kirjoittaa uusiksi niin että Gamma E warm up arvo olisi pelkästään warm up ja ase tuli samanlaisena tekijänä gamma e:n laskukaavaan.
Myös prime:en voisi laittaa kertoimen cr taulukossa oleville arvoille. Esim cr arvo 10 kertaisena olisi kokeilemisen arvoinen.
Pitäisi kirjoittaa jenkkifoorumille kunhan kerkeäisi.
Kunhan jaksan kuivatella tulppia omasta autosta niin kokeilen laittaa gammaan kyseisiä luokkaa olevia arvoja. (warm up 200% + ase 150% 15sec). Katotaan auttaako?
Omassa mossessa on AEMin moottorinohjaus ja vaikka sen kartta nyt ei olekaan käsillä niin muistelisin että kylmä-osaston maksimikorjaus tyhjäkäynnin pulssinleveyksiin olisi jäänyt sinne noin 200 % tietämille ja maksimi "ase" eli ilmeisesti after start enrichment olisi siihen lisää noin 50%.
Moottori on läppärungoilla oleva korkeapuristeinen nelikko ja siinä ei ole minkäänlaista tyhjäkäynnin lisäilmaventtiiliä. Kylmänä eli siis miljuuna (20) astetta pakkasta se on aika kankea kääntää käyntiin mutta noin 20 - 30 sek kun jaksaa pitää maltillisesti kaasulla käynnissä niin jää asiallisesti ropsottamaan korotettua tyhjää ja siitä 20 - 30 sek voi jo ajaa ilman mitään nykimisiä tai muita oksenteluja. AEMissa siis tyhjäkäynnin kierrosluvun voi valita myös lämpötilan funktiona sekä samaan aikaan funktiona startista kuluneesta ajasta muiden asioiden ohella, megasta en tiedä.
Varsinainen tyhjäkäynnin ohjaus tapahtuu niin että läppäpaketti on "liikaa" auki ja sytytysennakon muutoksilla verrattuna sillä hetkellä voimassa oleviin tyhjäkäynnin tavoitekierroksiin saadaan se pysymään kivasti siinä plus-miinus 40 rpm ikkunassa riippumatta esim sähköjen kuormasta tai lämpötiloista. Pointti on se että oli moottori minkälainen vaan ja oli ohjausmetodi minkälainen vaan niin oikein kylmänä se vaatii reiluhkosti enemmän ilmaa ja sen mukaisen lisän myös bensaa pysyäkseen käynnissä. Ilman tyhjäkäyntiventtiliä tai liikaa auki olevia läppiä se ei onnistu, oletan että sulla on sellainen / sellaiset?
Moottori on läppärungoilla oleva korkeapuristeinen nelikko ja siinä ei ole minkäänlaista tyhjäkäynnin lisäilmaventtiiliä. Kylmänä eli siis miljuuna (20) astetta pakkasta se on aika kankea kääntää käyntiin mutta noin 20 - 30 sek kun jaksaa pitää maltillisesti kaasulla käynnissä niin jää asiallisesti ropsottamaan korotettua tyhjää ja siitä 20 - 30 sek voi jo ajaa ilman mitään nykimisiä tai muita oksenteluja. AEMissa siis tyhjäkäynnin kierrosluvun voi valita myös lämpötilan funktiona sekä samaan aikaan funktiona startista kuluneesta ajasta muiden asioiden ohella, megasta en tiedä.
Varsinainen tyhjäkäynnin ohjaus tapahtuu niin että läppäpaketti on "liikaa" auki ja sytytysennakon muutoksilla verrattuna sillä hetkellä voimassa oleviin tyhjäkäynnin tavoitekierroksiin saadaan se pysymään kivasti siinä plus-miinus 40 rpm ikkunassa riippumatta esim sähköjen kuormasta tai lämpötiloista. Pointti on se että oli moottori minkälainen vaan ja oli ohjausmetodi minkälainen vaan niin oikein kylmänä se vaatii reiluhkosti enemmän ilmaa ja sen mukaisen lisän myös bensaa pysyäkseen käynnissä. Ilman tyhjäkäyntiventtiliä tai liikaa auki olevia läppiä se ei onnistu, oletan että sulla on sellainen / sellaiset?
PQ
katopas www.msextra.com ja ms1 development siellä joku kirjoittelee että tuo ase ei pelais kun 38% asti hr koodilla..
monta suihkutusta on työ kierrolle huomasin omasta kulkineesta että kun muutin 2 per kierros ja ennen oli 4 käynnistys huononi selvästä vaikka muuta arvot oli korjattu oikeaksi . Olen saanut koneen käymään -27 käymään ja tuntuis että soppaa vaan ei tule . Möin auton vasta pois ja muutin sen vakio ruiskulle niin kyllä se selvästi enemmän antaa geissiä kylmänä muutaman sekunnin. Luulen että toi koodipuolta tulisi muutella tänne sopivaksi . Ongelma on siinä että rauta ja muut jutut taipuvat mutta koodipuolta en ymmärrä tässä olis jollekin gurulle korjaamista. Tai toinen juttu että lämpötilan mukaan lisäis kylmäkäyntisuutimen megan ohjauksella se toimii pommin varmasti
Pwm iac vena joka kyllä antaa oikean määrän ilmaa käynnistyksessä.
Kävin äsken kokeilemassa -8 käynnistystä arvoilla (req fuel 5,4ms) cr 7,3ms, ase 100% ja warm 170% ja ekaa kertaa auto käynnistyi heti ja jäi käymään ekalla. Ehkä vähän "ravistaen" mutta joka tapauksessa lähellä ollaan. Tiedä sitten mitä tapahtuu paukkupakkasella, riittääkö 255%; tuossahan on jo maksi määrä kakkua pelissä.
Mulla on hr koodi 0.9a ja ainakin siinä toimii gammae normaalisti.
Kävin äsken kokeilemassa -8 käynnistystä arvoilla (req fuel 5,4ms) cr 7,3ms, ase 100% ja warm 170% ja ekaa kertaa auto käynnistyi heti ja jäi käymään ekalla. Ehkä vähän "ravistaen" mutta joka tapauksessa lähellä ollaan. Tiedä sitten mitä tapahtuu paukkupakkasella, riittääkö 255%; tuossahan on jo maksi määrä kakkua pelissä.
Mulla on hr koodi 0.9a ja ainakin siinä toimii gammae normaalisti.