MS V2.2 extra - kysymys outputeista

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

MS V2.2 extra - kysymys outputeista

Post by BlackZ »

Tässä taas pientä mietintää tullu harrastettua ku ehtii taas välillä MS:n ja sen adapterin rakennuksen kimppuunkin. Elikkäs, nyt olis seuraavanlaiset muutokset tarkoitus tehdä:

- MS ohjaa sytytystä (GM 7pin HEI), eli LED 17&19 menee tähän (?)
- MS ohjaa flektiä, eli LED 18 ja output 4 menee tähän (?)
- MS ohjaa vesimetanoliruiskun pumppua, eli X2 menee tähän käyttöön (?)

Eli nuo outputit ymmärtääkseni kuluu noiden toteuttamiseen. Sen lisäksi olen suunnitellut turbiinilukituksen tekemistä käyttämällä ainakin kahta jäljelle jäävää outputia. Enhän ole nyt käsittänyt mitään väärin, eli käyttööni jää ainakin seuraavat outputit (olettaen että kaikki nuo yläpuolella luetellut toiminnot toteutetaan), joita voin hyödyntää turbiinilukituksen tekemisessä:
- output 1
- output 2
- output 3

Jääkö vielä muita outputteja vapaaksi? Vai meneekö joku noistakin kenties joko sytytyksen ohjaukse, flektin ohjauksen tai tuon vesimetanoliruiskun ohjaukseen? Mulle nää extran outputit on hieman epäselviä vielä... :oops:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Ihan oikein näyttäis menevän. Miten ajattelit tehdä turbiinilukituksen? Joissain autoissa lukitus on estetty kaupunkinopeuksissa, vastaavan ominaisuuden ymppääminen megaan vaatisi yhden ylimääräisen ad-sisäänmenon uhraamista nopeusarvolle.
Tiara Kit Car - MsnS-E
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

risu wrote:Ihan oikein näyttäis menevän. Miten ajattelit tehdä turbiinilukituksen? Joissain autoissa lukitus on estetty kaupunkinopeuksissa, vastaavan ominaisuuden ymppääminen megaan vaatisi yhden ylimääräisen ad-sisäänmenon uhraamista nopeusarvolle.
Juu tiedetään. Kaupungissahan ei kuulu edes ajaa OD:llä (eli 4:lla) joten sehän hoituu yksinkertaisuudessaan sillä, että kytkee OD:n päälle vasta siinä vauhdissa ku haluaa että turbiinilukituskin alkaa pelaamaan. Ja kun ottaa sen yhdeksi ehdoksi turbiinilukitukselle, että OD pitää olla päällä, eli ei lukitse muilla vaihteilla. En mä sitä nopeustietoa ala tuohon turhaan värkkäämään, luulenpa että tulee ihan toimiva kampe noinkin. :roll:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Löytyiskös noihin outputteihin sopivia valmiita logiikkakytkentöjä mistään?? Tarkoitus siis toteuttaa vain noilla output 1-3:lla turbiinilukituksen ohjaus yhdessä sen ylimmän vaihteen tiedon kanssa. Eli 4-tuloinen AND tai NAND logiikkakytkentä pitäis tehdä (riippuu nyt miten päin nuo outputit toimii), joka tekisi seuraavaa:

Output 1-3 ehdot toteutuu && OD-tieto toteutuu -> maadoittaa logiikkaportin lähdön (muutoin 12V:ssa)

Ja toimiiko nämäkin output 1-3 lähdöt samalla tavalla kuin esim. bensapumpun lähtökin, eli ehdon toteutuessa maadoittaa outputin ja muutoin on hi-Z tilassa?? Vai toimiiko kuten logiikka, eli on aina joko 0V tai 5V?
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

En oo lukenu tältä foorumilta että kukaan suomessa ois tollasta värkänny, ehkä msefin foorumeilta jotain vois löytää. Logiikkapiirien kytkeminen on lopulta sen verta suoraviivasta ettei siihen mitään erikoisia ohjeita edes tarvita. Pitää vaan huolen että sisään syötetään TTL/CMOS-kelposta tavaraa ja lopullinen ulostulo tarvittaessa puskuroidaan.

Outputtien toiminta riippuu ihan millä tavalla kasaat nuo. Jos pistät trankulle ylösvetovastuksen niin toimii 0v tai 5v. Ilman vastusta joko maissa tai kellumassa. Diodia et tartte ellet aja relettä tai muuta induktiivista kuormaa suoraan ko lähdöllä.

Ota myös huomioon ku mietit tota et osassa lähtöjä (output1 ja 2) on hysterisis eli voit asettaa eri arvon millä kytkee ja eri arvon millä kytkee irti. Myös output3:ssa on mahdollisuus käyttää suoraan output1:n tietoa eli molempien ehdot kun toteutuu niin sitten vasta kytkee. Samassa kolmosessa tais myös olla mahdollisuus johonkin viiveeseen. Megatunen valikot kertoo paremmin + extran vanhat kotisivut.
Tiara Kit Car - MsnS-E
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

risu wrote:
Outputtien toiminta riippuu ihan millä tavalla kasaat nuo. Jos pistät trankulle ylösvetovastuksen niin toimii 0v tai 5v. Ilman vastusta joko maissa tai kellumassa. Diodia et tartte ellet aja relettä tai muuta induktiivista kuormaa suoraan ko lähdöllä.

Ota myös huomioon ku mietit tota et osassa lähtöjä (output1 ja 2) on hysterisis eli voit asettaa eri arvon millä kytkee ja eri arvon millä kytkee irti. Myös output3:ssa on mahdollisuus käyttää suoraan output1:n tietoa eli molempien ehdot kun toteutuu niin sitten vasta kytkee. Samassa kolmosessa tais myös olla mahdollisuus johonkin viiveeseen. Megatunen valikot kertoo paremmin + extran vanhat kotisivut.
Hmmm, eli noilla outputeilla ei siis suoraan voi ohjata logiikkaportteja tms., nekö on tarkoitettu että niillä ohjataan transistoreita jotka taas ohjaa releitä, logiikkaportteja tms.?? Kun ainakin nuo Output 1-3 on ton prossun molemminpuolin eikä siellä mitää transistoreita valmiina levyllä näy ainakaan ihan niiden läheisyydessä kuten esim. LED17-19:lla... :oops:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Niin siis meinasit suoraan prossun porteista ottaa ne, ymmärsin vähän väärin eka. Kyllä ne sieltä prossun päästä on logiikkatasosia ja ihan voi hyvin ajaa TTL-logiikkaa niillä mutta ei mitään sitä isompaa kuormaa. Eli kun prossu kytkee jotain niin se syöttää loogisen ykkösen(5v) ja kun irrottaa niin syöttää nollaa (0v).

Mikäli vedät prossun signaalit ulos boksista niin kannattaa kytkeä vaikka 1kohm vastus linjan alkuun jolloin et polta prossua mikäli johto kytkeytyy/nirhautuu maihin silloin kun mega kytkee 5v ko porttiin.
Tiara Kit Car - MsnS-E
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

risu wrote:Niin siis meinasit suoraan prossun porteista ottaa ne, ymmärsin vähän väärin eka. Kyllä ne sieltä prossun päästä on logiikkatasosia ja ihan voi hyvin ajaa TTL-logiikkaa niillä mutta ei mitään sitä isompaa kuormaa. Eli kun prossu kytkee jotain niin se syöttää loogisen ykkösen(5v) ja kun irrottaa niin syöttää nollaa (0v).

Mikäli vedät prossun signaalit ulos boksista niin kannattaa kytkeä vaikka 1kohm vastus linjan alkuun jolloin et polta prossua mikäli johto kytkeytyy/nirhautuu maihin silloin kun mega kytkee 5v ko porttiin.
Voiko ne ottaa jostaki muualtaki ku prossun porteista..?? :roll:

En vedä boksista ulos, se adapteri ja MS tulee samaan koteloon ja niiden väliin vedän tarvittavat piuhat.
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

No siis ajattelin ensin että tarkoitit outputteja jotka rakennnettu extran sivujen mukaisella transistorikytkennällä.
Tiara Kit Car - MsnS-E
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

risu wrote:No siis ajattelin ensin että tarkoitit outputteja jotka rakennnettu extran sivujen mukaisella transistorikytkennällä.
Tarkoitat vissiin tuolla alhaalla olevia kytkentöjä: http://megasquirt.sourceforge.net/extra/outputs.htm ??
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Juu. Mutta tosiaan kuten todettua niin ei tohon trankkuja tarvita logiikkapiirien ja prossun väliin.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Post Reply