Volvo 244 B21ET bensalinjat?
Moderator: Masi_K
Volvo 244 B21ET bensalinjat?
Eli kysymys bensalinjoista tähän omaan projektiin.
Jotain tähän suuntaan olisi tarkoiitus rakentaa:
http://s23.photobucket.com/albums/b362/ ... =bensa.jpg
Lähinnä kiinnostaisikin miten suuri tuon meno ja paluulinjojen tulisi olla noille k-jetin turbopumpuille?
Haittaako jos pumput on erilaiset/erimerkkiset?
Millaista putkea tjms. olisi hyvä käyttää?
Koneeseen siis tulee 4 x 1000cc suuttimet ja tehotavoite on siinä 400hp..
Jotain tähän suuntaan olisi tarkoiitus rakentaa:
http://s23.photobucket.com/albums/b362/ ... =bensa.jpg
Lähinnä kiinnostaisikin miten suuri tuon meno ja paluulinjojen tulisi olla noille k-jetin turbopumpuille?
Haittaako jos pumput on erilaiset/erimerkkiset?
Millaista putkea tjms. olisi hyvä käyttää?
Koneeseen siis tulee 4 x 1000cc suuttimet ja tehotavoite on siinä 400hp..
Re: Volvo 244 B21ET bensalinjat?
Ensinnäkin,yksi kjet turbon pumppu riittää taatusti sulle.400hp saa vapari kjetinkin pumpulla.Vai haetko tässä nyt sitä kun pumppu on jo valmiina rikki,niin paikataan sitä kahdella?mista wrote:Eli kysymys bensalinjoista tähän omaan projektiin.
Jotain tähän suuntaan olisi tarkoiitus rakentaa:
http://s23.photobucket.com/albums/b362/ ... =bensa.jpg
Lähinnä kiinnostaisikin miten suuri tuon meno ja paluulinjojen tulisi olla noille k-jetin turbopumpuille?
Haittaako jos pumput on erilaiset/erimerkkiset?
Millaista putkea tjms. olisi hyvä käyttää?
Koneeseen siis tulee 4 x 1000cc suuttimet ja tehotavoite on siinä 400hp..
Menolinjaksi riittää sisämitalta 8mm,muutaman koneprojektin jälkeen voi tarvita jo 10mm ja sitä toista pumppua.Paluulinja ei saa ahdistaa,joten vähintään yhtä paksua kun meno.
http://www.kumipojat.fi/earls.htm tai hydtauliikkaliikkeestä teräspunos teflonia ja prässätyt liittimet.Niissä vaan vähän pienemmät reiät liittimissä.Näihin kannattaa varata muutaman kuukauden opintotuet,jos tekee kunnolla.
Ts,ei klemmareita ja kumiletkua.(paitsi jos haluaa polttaa autonsa.)
Re: Volvo 244 B21ET bensalinjat?
Kyl maar ne tuotantoautoissaki luottaa klemmareiden tapasiin. Hipostella saa tietenkin ja parempiahan noi varmasti on mutta prässättyjä liittimiä tärkäempää kuitenki omasta mielestäni on että asennus tehdään muuten oikein. Ts kiinnitetään huomiota mistä niitä linjoja vedetään ja millä kääntösäteillä. Otetaan huomioon että kone liikkuu ja et jossain on kuumempaa yms.Suppari wrote:Ts,ei klemmareita ja kumiletkua.(paitsi jos haluaa polttaa autonsa.)
Sisältä kudosvahvistettu kumiletku toimii bensalinjana oikein hyvin, rumaa ja paksua tavaraa ku mikä mutta ainakin näkee jo ajoissa jos letku ei oo ok (toisin kuin niistä missä on kudos päällä).
Tiara Kit Car - MsnS-E
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Volvo 244 B21ET bensalinjat?
400hp vinokoneesta yhdellä hyväkuntoisella vaparin k-jet pumpulla on kyllä mahdollista, mutta ei kovin suositeltavaa. Tällöin pumpun tuotto on aika 1:1 suuttimista tulevan määrän kanssa ~14v jännitteellä ja esimerkiksi laturin rikkoontuminen voi riittää tappamaan moottorin.Suppari wrote:Ensinnäkin,yksi kjet turbon pumppu riittää taatusti sulle.400hp saa vapari kjetinkin pumpulla.
Kävin hiflexillä ja selvittelin asioita. Eli auton alle tulee suorat putket 10mm sisähalkaisijoilla ja päihin tulee hydrauliikkaliittimillä letkut. 10mm sisähalkaisijoille nekin. 20bar kestoa eli ei ihan heti mene rikki. Y - liitin vaarmaan perään ja molemmat pumput siihen kiinni.
Nyt vaan täytyy miettiä mistä saan toisen samanlaisen pumpun, kun ei tekis mieli lyödä tota turbo k-jetin pumppua ja toiseen y-haaraan jotain pierburgin outoa pumppua: http://i23.photobucket.com/albums/b362/ ... CT4924.jpg
vai mitä mieltä olette?
Availin tuota bensatankkiakin ja tälläinen härpäke sieltä löytyi:
http://i23.photobucket.com/albums/b362/ ... CT4951.jpg
Ei vaan näy mitään siirtopumppuja missään.. mitäs sitten?
Nyt vaan täytyy miettiä mistä saan toisen samanlaisen pumpun, kun ei tekis mieli lyödä tota turbo k-jetin pumppua ja toiseen y-haaraan jotain pierburgin outoa pumppua: http://i23.photobucket.com/albums/b362/ ... CT4924.jpg
vai mitä mieltä olette?
Availin tuota bensatankkiakin ja tälläinen härpäke sieltä löytyi:
http://i23.photobucket.com/albums/b362/ ... CT4951.jpg
Ei vaan näy mitään siirtopumppuja missään.. mitäs sitten?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Kannattas varmaan hommata joku "tavallinen" suurtuottobensapumppu (Facet,Carter tms.) imemään bensat välisäiliöön, josta painepumput imee. Voi tulla ongelmia jos on ihan lapposysteemin varassa. Enkä usko et volvon vakioimupumppu, mikä siellä säiliössä on (tai joissakin on), pystys ruokkimaan kahta k-jetin pumppua, jos soppaa tosiaan menee niin paljon et kaks pumppua oltava...
Boschillahan on nykyään se systeemi, et ne kaikki aikasemmat miljoona erilaista pumppua on korvattu muutamalla "yleispumpulla" joiden tuotto ja painearvot sattuu sopivimmin lähelle.
Motonetistä (varmaan jostain muualtakin) löytyy esim. tuotenrolla 28-1386 Boschin pumppu jota ehdotetaan mm. Porsche 3.3t ja 3.6t:hen. MuTu tuntumalta saattas riittää sen toisen pumpun viereen?
Boschillahan on nykyään se systeemi, et ne kaikki aikasemmat miljoona erilaista pumppua on korvattu muutamalla "yleispumpulla" joiden tuotto ja painearvot sattuu sopivimmin lähelle.
Motonetistä (varmaan jostain muualtakin) löytyy esim. tuotenrolla 28-1386 Boschin pumppu jota ehdotetaan mm. Porsche 3.3t ja 3.6t:hen. MuTu tuntumalta saattas riittää sen toisen pumpun viereen?
tuo välisäiliö tosiaan säästää monelta pulmalta... ja sitä välisäiliötä ruokimaan riittää pienempi tuottoinenkin pumppu, koska se tyhjenee vain niin paljon mitä kone oikeasti kuluttaa polttoainetta... (moottorista palaava bensa tulee siis takaisin välisäiliöön ja täyttää sitä omalta osaltaan...)Vauhtivaunu wrote:Kannattas varmaan hommata joku "tavallinen" suurtuottobensapumppu (Facet,Carter tms.) imemään bensat välisäiliöön, josta painepumput imee. Voi tulla ongelmia jos on ihan lapposysteemin varassa. Enkä usko et volvon vakioimupumppu, mikä siellä säiliössä on (tai joissakin on), pystys ruokkimaan kahta k-jetin pumppua, jos soppaa tosiaan menee niin paljon et kaks pumppua oltava...
Boschillahan on nykyään se systeemi, et ne kaikki aikasemmat miljoona erilaista pumppua on korvattu muutamalla "yleispumpulla" joiden tuotto ja painearvot sattuu sopivimmin lähelle.
Motonetistä (varmaan jostain muualtakin) löytyy esim. tuotenrolla 28-1386 Boschin pumppu jota ehdotetaan mm. Porsche 3.3t ja 3.6t:hen. MuTu tuntumalta saattas riittää sen toisen pumpun viereen?
taidan hommata toisen turbo k-jetin pumpun ja laitan tuon pierburgin pikkupumpun pyörittämään bensaa tankista välisäiliöön ja säiliöstä kaksi k-jet pumppua pumppaamaan eteenpäin. Paluubensat tosiaan sinne säiliöön takas...Höylä wrote:tuo välisäiliö tosiaan säästää monelta pulmalta... ja sitä välisäiliötä ruokimaan riittää pienempi tuottoinenkin pumppu, koska se tyhjenee vain niin paljon mitä kone oikeasti kuluttaa polttoainetta... (moottorista palaava bensa tulee siis takaisin välisäiliöön ja täyttää sitä omalta osaltaan...)Vauhtivaunu wrote:Kannattas varmaan hommata joku "tavallinen" suurtuottobensapumppu (Facet,Carter tms.) imemään bensat välisäiliöön, josta painepumput imee. Voi tulla ongelmia jos on ihan lapposysteemin varassa. Enkä usko et volvon vakioimupumppu, mikä siellä säiliössä on (tai joissakin on), pystys ruokkimaan kahta k-jetin pumppua, jos soppaa tosiaan menee niin paljon et kaks pumppua oltava...
Boschillahan on nykyään se systeemi, et ne kaikki aikasemmat miljoona erilaista pumppua on korvattu muutamalla "yleispumpulla" joiden tuotto ja painearvot sattuu sopivimmin lähelle.
Motonetistä (varmaan jostain muualtakin) löytyy esim. tuotenrolla 28-1386 Boschin pumppu jota ehdotetaan mm. Porsche 3.3t ja 3.6t:hen. MuTu tuntumalta saattas riittää sen toisen pumpun viereen?