Jännite ja rpm alkoi heittelehtimään

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Riper
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Thu Jan 25, 2007 15:48
Location: Espoo

Jännite ja rpm alkoi heittelehtimään

Post by Riper »

Eli on reikälevylle kasattu stimu ja partcon mega. Alkuun testailin kaikki testit 9v paristolla ja ne menivät läpi. Nyt paristo kuitenkin loppui ja hankin auton akkulaturin, jolla syötän stimuun 12v 3A sulakkeen kautta. Tarkoitus oli ladata tunen asetukset megaan. Siinä kun ropelsin, niin ilmeisesti kaapelit tai jotain osuivat toisiinsa, kun sulake kärähti. No uusi sulake peliin ja toimii paitsi:

Jännite heittelehtii megatunesta katsottuna 6-13V alueella
Myös rpm heittelehtii hieman
Jos laittaa stimusta kierrokset täysille, mega buuttaa itsensä, eli ilmeisesti jännite laskee liian alas.
Muut anturit kyllä toimivat niin kuin pitää.

Onko jotain voinut kärähtää piirilevyltä, kaikki osat kyllä ulospäin näyttävät ehjiltä ja vastuksetkin antavat oikeita arvoja. Mittailen ne vielä uusiksi kuitenkin. Elektroniikka ei ole se kaikkein vahvin ala niin apuja kaivattaisiin :)

Voiko akkulaturi tuottaa noin epätasaista jännitettä? Yleismittari näyttää reilua 12 volttia jännitteeksi, mutta se ei niin nopea kuitenkaan ole.

E: Prossukannan nastat 2, 19 ja 32 olivat maanapoja ja 1, 20 ja 31 napoihin tulee 5v jännite mitattuna mistä tahansa maasta, eli ne näyttäisivät toimivan.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Yleensä akkulaturit tuottaa hyvin epätasaista jännitettä. Perinteisesti akkulatureissa on vaan tasasuuntaaja muuntajan perässä eikä mitään suodatusta. Tällaisen laturin jännite pomppii kuormittamattomana välillä 0-17V 100Hz taajuudella. Eli ei ole kovin hyvä yleiskäyttöiseksi virtalähteeksi. Modernimmat "elektroniset" laturit ovat sitten eri juttu, mutta ne saattavat sitten kieltäytyä antamasta sähköä ulos jos kuorma ei näytä riittävästi akulta.

Akkulaturin jännitettä voi tasata vaikka isolla konkalla tai pienellä akulla. Konkan kanssa kannattaa kuitenkin mitata jännite ennen megaan kytkemistä. Jos näyttää yli 16V, niin kannattaa jättää kytkemättä. Tai sitten voi koittaa jotain sopivaa lisäkuormaa jännitteen laskemiseksi, esim. vilkun polttimoa.
Arttu
GSX1100 -85
Riper
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Thu Jan 25, 2007 15:48
Location: Espoo

Post by Riper »

Biltemastahan tuo laturi on, joten taitaa siitä johtua sitten tämä koko sotku. No ei muuta ku tarvikkeita hankkimaan niin ehkä tää tästä selviää.
Post Reply