Sytkäongelmaa

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Sytkäongelmaa

Post by peanuts »

Oli kone remontissa ja siinä välissä lainasin kaverille virranjakajaa, ja nyt ei enää tule kipinää, pitäis selvittää onko menny jakajasta se hall-anturi vai mikä. Eli sytkä on toteutettu tuolla GM 7-pin HEI yksiköllä ja hall-anturillisella virranjakajalla (opel). Miten tietääkö kukaan noista hall-anturin jännitteistä ym, voiko niitten perusteella selvitellä onko anturi rikki? Anturiin ku kytkee maan ja jännitteen kiinni niin siitä hall signaali lähdöstä tulee joku 8V ulos. Samoin megalta tulevasta signaalijohdosta tulee 8V hallille päin, onko tuossa sitten joku vika, onkohan joku komponentti rikki? Piirilevyltä, johtosarjan päästä oli siitä toisesta pystyyn tulevasta mustasta kolmijalkaisesta palikasta pari jalkaa poikki ja kolvasin kiinni, vaikuttaako nuo komponentit sytkän toimintaan?

Kiire ois saada auto tulille kun katsastus lähestyy... :)
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Ja semmonen vielä että se keskimmäinen ledi on ihan pimeenä koko aika... Ei välkä tai mitään...
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Ei kellään löytys apuja? Kuuluuko megalta tulla tuohon hall anturille muuta kuin se 5V käyttöjännite? Kun siitä signaalijohdostakin antaa mitatessa 8V jännitteen...
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Sieltä hallilta pitäisi mitattaessa tulla signaalijohdosta joko 0V tai 5V (tai 12V riippuen onko siellä ylösvetoa ja onko se ylösveto vedetty 5V tai 12V)
riippuen siitä onko hallin edessä trikkeripyörännasta vai ei.
Jos sieltä tulee koko ajan 8V on jossain vikaa, jos tuo keskimmäinen ledi on konffattu asetuksissa niin että se vilkkuu noitten trikkeripulssien tahtiin niin siitäkin sen sitten huomaa ettei niitä pulsseja tule.

Onko signaalijohto ollut hallissa kiinni kun sen 8V sieltä mittasit?
Koeta ottaa se irti kokonaan ja mittaa sitten mitä tulee megan pinnistä mihin signaali tulee kiinni ja mitä tulee hallilta kun pyörität sitä triggeri hallin eteen ja pois.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

signaalijohto oli hallista irti kun mittasin, jatkuva 8V antaa siitä signaalilähdöstä, ei mitään vaikutusta vaikka pyöritti jakajan akselia ympäri, eli nasta meni anturin ohitse. Myös megan hall-signaalin pinniltä tulevasta johdosta kun mittasin niin antaa 8V jännitteen kun on virrat päällä. onkohan jokin komponentti piirilevyltä rikki?
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

8V on kyllä melko kumma jännite sieltä mitattavaksi mutta mitä muutoksia levylle on tehty hallia varten?

Hallin signaalin pysyminen 8V vaikuttaisi rikkinäiseltä anturilta.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

en muista että mitä muutoksia mutta se oli se aika perusmuutos, tai luulisin että se yleisin mitä hallilla olevaa jakajaa varten tehdään. Ja sytkän ohjaus on siitä fidle lähdöstä... mutta tuo kummastuttaa kun megan hall-signaali johto on anturista irti ja siihen laittaa jännitemittarin kiinni niin näyttää sitä n.8-10V jännitettä siitäkin... toi opelin virranjakaja on semmonen että se ottaa käyttöjännitteeks n.10V, johtuisko siitä tuo Hall-anturin antama jännite? mutta joo eli sitä akselia muutaman kierroksen pyöritteli ympäri mutta ei tuo lukema muuttunut
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Siellä megassa on varmaan ylösveto hallin signaalille +12volttiin, olisko siellä joku tälläinen kytkentä sitten? Tuo voisi selittää sen noin 10V siellä megan hall-pinnissä.

Anturi nyt ainakin vaikuttaa vialliselta.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Taitaa se kytkentä olla jotakuinkin tollanen minkä kuvan laitoit, en muista enää ku on niin pitkä aika kun on tarttennu sen piirilevyn kans mitään kikkailla. Lähinnä se nyt tässä huolettaa että jos on tosta levystä jotain menny rikki ku ei ehkä oma taito riitä sitä sitten selvittelemään... mutta onko se sitten ihan normaalia että siitä pinnistä mikä megasta menee hallin signaaliin ni tulee jotain jännitettä? Nyt ois tarkotus viikonlopuks hommata toinen virranjakaja ja kokeilla sillä josko lähtis käyntiin, ei vaan viittis sitä sit rikkoo samantien ku saa kiinni
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

On se ihan normihomma että siellä joku jännite on. Jollei se megan päästä ihan oikosulussa ole jännitteeseen tai maahan niin ei se sitä hallia riko, sullakin se vastus siellä välissä +12V:iin luultavasti jossain on tai se ei olisi koskaan varmaan toiminut. Eikä vastuksetkaan ihan ensimmäisenä oikosulkuun pala jos käry käy.
Melko huoletta voi pistää hallin kiinni.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Joo kyllähän sinne joku vastus tuli sillon laitettua ja hyvin on tähän asti toiminu. Pitää toivoo että se jakaja on menny rikki siinä ku yrittivät sitä kaverin autoo herätellä henkiin, ei noita viittis joka viikko käydä hakee ku ei oo käytettynäkään niin kovin halpoja ainakaan näin opiskelija budjettiin... Mutta kiitokset avusta, katsotaan josko se viikonloppuna hörähtäis taas käyntiin!
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Ihan muuten vielä mielenkiinnosta, että miten toi hall-systeemi toimii ku en oo ikinä siihen enempää perehtyny, et jos sieltä jakajalta tulee jännite hall-signaali johdosta, ja megalta tulee jännite siitä pinnistä mihin hall-signaalin johto menee, ni mikä tossa sit on se toiminta periaate ku se nasta osuu siihen hall-anturin kohdalle??
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Lainaus tältä sivulta: "...virrallisen johteen ollessa kohtisuorassa magneettikentässä elektronien kulkurata muuttuu...Toisin sanoen, jos johtimeen tuodaan jännite ja kohtisuoraan siihen magneettikenttä, syntyy virransuunnalle ja magneettikentälle kohtisuoraan jännite, Hall-jännite UH..."

Edelleen:"Hall´in keksintöä on sovellettu sytytysjärjestelmien tahdistimessa.
Hall-ilmiöön perustuvan tahdistimen ilmaisin koostuu seuraavista osista: Vahva Alnigo-magneetti (alumiini, nikkeli ja koboltti raaka-aineena), magneetivuon ohjaimet ja Hall-IC-piiri.
Hall-IC:ssä on n-puolijohdeliuska, vahvistin, pulssimuokkauspiiri ja pääteaste. Piiriin sisältyy sen oman toiminnan kannalta tarpeellisia korjainpiirejä. Liikkuva tahdistusosa on virranjakajan pyörijään kiinnitetty sakarahelma.
Toiminta on seuraavanlainen:
Kun pyörijän sakarahelman sakara on pois ilmaisimen raosta. Magneetivuo kulkee magneettivuon ohjaimien ja Hall-IC:n kautta. Vuo lävistää IC:ssä olevan n-puolijohdeliuskan kohtisuoraan, jolloin elektronit ajautuvat virran kulkusuunnassa vasempaan laitaan liuskaa. Liuskan reunojen välille syntyy Hallin jännite UH.
Jännite vahvistetaan IC:n vahvistimessa ja ohjataan IC:n päätetransistorin kannalle. Pääteaste johtaa ja yhdistää ilmaisimen navat (0) nolla ja (-) miinus.
Katkojan transistorin kannalla on tällöin vain muutaman millivoltin jännite, mikä aiheutuu Hall-IC:n pääteasteen vähäisestä jännitehäviöstä. Jännite on niin pieni, että transistori pysyy tukossa. Tästä seuraa se, että ensiövirta on katkaistuna.
Kun pyörijän sakarahelma on ilmaisimen raossa, se ohjaa magneettivuon Hall-IC:n ohi. n-aineliuska ei ole magneettikentässä eivätkä sen elektronit siirry liuskan reunaan. Liuskaan ei synny Hallin jännitettä. Hall-ilmaisimen pääteaste napojen (0) ja (-) välillä on tukossa.
Katkojalla transistorin kannalta ei ole yhteyttä miinus-napaan, jolloin transistori johtaa ja ensiövirta pääsee kulkemaan.
Virranjakajassa toimiva Hall-tahdistin voi olla myös suoraan kampiakselilla. Kampiakselin mukana pyörii sakaralevy, joka ohjaa sytytystä Hall- ilmaisimen
 välityksellä. Kampiakselilla oleva tahdistin on ajoitukseltaan tarkka, koska kampiakselin ja jakajan välityksen aiheuttamaa epätarkkuutta ei ole.
 
Mitään apua?
Se Hall-anturi siis on niin kauan johtamattomassa tilassa kun siihen tulee magneettista materiaalia kohdalle, jolloin se muuttuu johtavaksi. Noinniinku maalaisjärjellisesti.

Muok:vai justi toisinpäin?
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

just toisinpäin... se magneettinen materiaali eli rautainen sakara "sieppaa" sen magneetin magneettikentän niin ettei se kulje hall-anturin läpi jolloin se ei johda.

Tuossakin on kuvattu tuollainen avokollektori hall jossa ei ole sisällä sitä ylösvetoa eli silloin kun hall johtaa on signaaliin yhdistetty maa ja silloin kun hall ei johda ei signaaliin oleyhdistetty mitään, se kelluu.
Tuon takia megan levylle siihen hallin signaalijohtimeen laitetaan se ylösvetovastus joka tuossa tilanteessa kun hall ei johda tuo sinne sen vastuksen läpi +12V/5V jännitteen joten sinne optoerottimelle saadaan tarvittava kanttiaalto sakaran pyöriessä hallin edessä. Ja se opto erottaa sen kanttiaallon megan jännitteistä ja tuottaa 0..5V välillä vaihtelevan kantin prossuun josta rpm lasketaan.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Nyt tuli haettua purkaamolta uus jakaja, ja kummasti rupes auto taas toimii, nyt pitäis vielä purkaa toi jakaja sen verran et sais sieltä sen keskipakosäätimen hepattua jumiin... jos sitä vaikka pääsis sit taas ajelee vähäks aikaa ennen ku joku paikka taas laukee :D
Post Reply