4-6ohm suuttimille etuvastukset?
Moderator: Masi_K
4-6ohm suuttimille etuvastukset?
Eli harkinnassa olis Ford Motorsport 1575ccm 4-6ohm suuttimet, ja nämä kytkettäisiin 2 kumpaankin suutinpankkiin, eli 4kpl yhteensä?
TARVITSEEKO ETUVASTUKSET?
Kaavan mukaan laskettuna, tarvitsisi 1-3ohm etuvastuksen, ei sellaisia oikeen löydy... 5ohm taitaa olla pienimmät melkeen?
TARVITSEEKO ETUVASTUKSET?
Kaavan mukaan laskettuna, tarvitsisi 1-3ohm etuvastuksen, ei sellaisia oikeen löydy... 5ohm taitaa olla pienimmät melkeen?
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Mistä etit vastuksia? Tämmösiä löytyy ainakin. Ja eikös normaalilla extran koodilla saa virtaa rajotettua PWM-ohjauksen avulla. Hi-res-koodissahan tarvitaan etuvastukset. ainakin vielä?
Koodin puolesta Hiressiin käytännössä mahdotonta sisällyttää aktiivista PWM:ää. Tämä oli jo tilanne B&G hiress-koodin aikana. Elektroniikan kautta toteutettu PWM on hiressilläkin mahdollista. MSEfillä on aiheesta keskustelua ja valmis lisäpiirilevykin tohon käyttöön.Vauhtivaunu wrote:Hi-res-koodissahan tarvitaan etuvastukset. ainakin vielä?
Tiara Kit Car - MsnS-E
Juu, Hi-res koodilla pakko ajella, taitaa 1575ccm suuttimet 625ccm pytyissä muuten olla liikaa.
Ja se on tiedossa että ohjelmallinen PWM on poissa hires koodilla.
Partcolta meinasin muuten 25W 5ohm vastukset tilata, mutta koska moottoreita on 2 ja sylintereitä ja suuttimia 8kpl yhteensä, ni tulee pelkille vastuksillekkin turhaan hintaa, jos pärjäis ilman. Ja vastuksien sijoituksessakin ongelmia, kun pitäis saada johonki kiinni että jäähtyvät.
Eli onko vastukset 4-6ohm suuttimille pakollisia, jos tulee 2 suutinta per fetti? Vai käykö käry?
Korkeaohmisilla suuttimilla fetit eivät lämpene edes vähääkään, vaikka kaikki olivat yhdessä pankissa...
Ja se on tiedossa että ohjelmallinen PWM on poissa hires koodilla.
Partcolta meinasin muuten 25W 5ohm vastukset tilata, mutta koska moottoreita on 2 ja sylintereitä ja suuttimia 8kpl yhteensä, ni tulee pelkille vastuksillekkin turhaan hintaa, jos pärjäis ilman. Ja vastuksien sijoituksessakin ongelmia, kun pitäis saada johonki kiinni että jäähtyvät.
Eli onko vastukset 4-6ohm suuttimille pakollisia, jos tulee 2 suutinta per fetti? Vai käykö käry?
Korkeaohmisilla suuttimilla fetit eivät lämpene edes vähääkään, vaikka kaikki olivat yhdessä pankissa...
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Fettien osalta ei vastuksia pitäisi tarvita. 2kpl 4 ohmin suuttimia tekee kuormaksi 2 ohmia, mikä tarkoittaa 12V jännitteellä 6A virtaa. Fettien pitäisi kestää hienosti. Mutta varsinainen kysymys on, että mitä suuttimet tuosta tykkäävät? Tietääkseni monille matalaohmisille suuttimille suositellaan n.1A pitovirtaa, mikä tässä tapauksessa ylittyisi kolminkertaisesti. Esim. eräille mullla käytössä olleille suuttimille oli avausvirta 1,5A ja pitovirta 0,5A.
Koita saada virta-arvot käyttämillesi suuttimille. Jos ne kestävät 3A, niin sitten voit käyttää niitä ilman vastuksia.
Koita saada virta-arvot käyttämillesi suuttimille. Jos ne kestävät 3A, niin sitten voit käyttää niitä ilman vastuksia.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
etuvastukset kehiin vain, miksi ottaa typeriä riskejä
(5€:n säästön takia polttaa 150 €:n suutin... tai pahimmassa tapauksessa polttaa kaikki suuttimet.)
mulla on tuollaiset etuvastukset, eikä ne mitään lämpene, eli ei ne tarvi mitään erillistä jäähdytystä (tehonkesto siis 25W ilman jäähdytystä ja jäähdytyksen kanssa 50w)

mulla on tuollaiset etuvastukset, eikä ne mitään lämpene, eli ei ne tarvi mitään erillistä jäähdytystä (tehonkesto siis 25W ilman jäähdytystä ja jäähdytyksen kanssa 50w)
Kyllä se vastus kasvaa ihan oikeastikin, eli sen puolesta olisi ihan toimiva ratkaisu. Ongelmana vaan on se, että myös induktanssi kasvaa silloin, mikä taas kasvattaa aukeamisaikaa. En osaa sanoa kuinka paljon aukeamisaika käytännössä kasvaa, mutta veikkaan lähes tuplaantuvan. Etenkin isoilla suuttimilla tämä voi olla aika harmillista. Etuvastuksia käytettäessä avautumisaika kasvaa myös hiukan, mutta paljon vähemmän kuin sarjaankytkennällä.Teeli wrote:Olen joskus miettinyt että mitäköhän suuttimet tykkäisivät jos kytkisi kaksi suutinta sarjaa... Silloin "periaatteessa" vastus kasvaa 10-12ohm, siis noilla 5-6ohm suuttimilla.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Juu, kai ne vastukset sitten joutuu hommaamaan, JOS virrankesto ei ole 3A noilla. 3A kuullostaa kyllä hurjalle tommosille suuttimille...
Juu, sarjakytkennässä tosiaan itsekin näen sen ongelman että aukeamisaika nousee lähes tuplaten, mikä on ISO ongelma, kun on IIIISOT suuttimet ja kohtuupieni sylinteritilavuus. Eli suttimien on pysyttävä JUST eikä melkeen hallinnassa.
Olispa 5e/moottori, mutta kun vastukset tuntuvat olevan 5e/kpl hinnoissa, ja 8 vastusta olis tarvis, ja noita kun ei taida kun tilaamalla saada, ni tulee niillekkin 50e hintaa.
Ja sitten kun käytän näitä suuttimia yli 85% aukioloajoilla, ni tiedätte että suomen teillä on epäturvallista. Tollanen 340 volvo liikkuu aika napakaan sellasella lähemmäs 1000hv teholla
Juu, sarjakytkennässä tosiaan itsekin näen sen ongelman että aukeamisaika nousee lähes tuplaten, mikä on ISO ongelma, kun on IIIISOT suuttimet ja kohtuupieni sylinteritilavuus. Eli suttimien on pysyttävä JUST eikä melkeen hallinnassa.
Olispa 5e/moottori, mutta kun vastukset tuntuvat olevan 5e/kpl hinnoissa, ja 8 vastusta olis tarvis, ja noita kun ei taida kun tilaamalla saada, ni tulee niillekkin 50e hintaa.
Ja sitten kun käytän näitä suuttimia yli 85% aukioloajoilla, ni tiedätte että suomen teillä on epäturvallista. Tollanen 340 volvo liikkuu aika napakaan sellasella lähemmäs 1000hv teholla

Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Hei,
Mietin tuossa omaan projektiini kanssa samaa vastus asiaa. Omassa kyseessä kuutoskone eli 6 vastusta. Ostin ne kuusi, mutta mietin olisiko kaksi riittänyt..
Tämä sen pohjalta, että jos jokaiselle suuttimille laittaa oman vastuksen ja kytkee itse suuttimet ja vastukse rinnan, niin eikö nuo vastukset voisi korvata laittamalla yhden vastuksen sarjaan megan ja koko kolmen suuttimen nipun väliin?
Samanhan pitäisi myös päteä 4 syl. moottoreihin. Eli laskee vain ensin suuttimien resistanssin rinnan kytkennässä ja sitten katsoo pakettiin sopivan etuvastuksen sarjaan asennettuna.
No, onpahan neljä varalla
Mietin tuossa omaan projektiini kanssa samaa vastus asiaa. Omassa kyseessä kuutoskone eli 6 vastusta. Ostin ne kuusi, mutta mietin olisiko kaksi riittänyt..
Tämä sen pohjalta, että jos jokaiselle suuttimille laittaa oman vastuksen ja kytkee itse suuttimet ja vastukse rinnan, niin eikö nuo vastukset voisi korvata laittamalla yhden vastuksen sarjaan megan ja koko kolmen suuttimen nipun väliin?
Samanhan pitäisi myös päteä 4 syl. moottoreihin. Eli laskee vain ensin suuttimien resistanssin rinnan kytkennässä ja sitten katsoo pakettiin sopivan etuvastuksen sarjaan asennettuna.
No, onpahan neljä varalla

Mietin vain, että mitenkä suuttimen n. 5ohm kelan vastuslanka eroaa n. 5ohm LANKAvastuksesta, joka sinällään on myös teknisesti KELA? Tämä siis koskien kahden suuttimen sarjakytkentä ja sen hitaus vs. yksi suutin+etuvastus. Eihän näiden induktanssissa tai varsinkaan vastusarvossa pitäisi olla mainittavaa eroa, vai?
Tää kuuluu varmaan tähän... PAM!
Juu, teknisesti lankavastuskin on kela, jopa suora johdonpätkä on teknisesti kela. 5 ohmin suuttimen ja 5 ohmin vastuksen vastusarvot ovat kyllä samat, kuten voisi olettaakin. Mutta induktanssissa on sitten huomattava ero, ainakin useimmiten. Vastuksessa on vastuslankaa muutama kierros keraamisen sydämen ympärillä, suuttimessa taas on noin miljoona kierrosta kuparilankaa rautasydämen ympärillä. Näistä sitten johtuu ero induktansseissa. Hatusta vetäisten sanoisin vastuksen induktanssiksi alle 1uH ja suuttimen induktanssiksi muutama mH, eli vähintään tuhatkertainen ero.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Juu, noi 20W lankavastukset kuullostaa jo HUOMATTAVASTI paremmalta.
Rupesin niitä miettimään, kun Vaasan elektroniikkakeskukseta löysin 20W mallisia (muualta ei tunnu löytyvän helposti), ja kun hintakin oli murto-osan.
Nimittäin tarkotus olis jemmata ne 11mm halkaisijaltaan olevan muoviputken sisälle, joka kulkee suutinten liittimiltä johtosarjalle.
Mutta ei taida noikaan mennä ton muoviputken sisälle...
Ja vielä kun tulevat veneeseen, niin käyttövarmuus on saatava ihan omalle tasolleen. Eli KAIKKI joka vaan on mahdollista niin juotetaan, ja tiivistetään viimeisen päälle.
4,7ohm malli varmaan toiminee hyvin 4-6ohm suutinten kanssa?
Rupesin niitä miettimään, kun Vaasan elektroniikkakeskukseta löysin 20W mallisia (muualta ei tunnu löytyvän helposti), ja kun hintakin oli murto-osan.
Nimittäin tarkotus olis jemmata ne 11mm halkaisijaltaan olevan muoviputken sisälle, joka kulkee suutinten liittimiltä johtosarjalle.
Mutta ei taida noikaan mennä ton muoviputken sisälle...
Ja vielä kun tulevat veneeseen, niin käyttövarmuus on saatava ihan omalle tasolleen. Eli KAIKKI joka vaan on mahdollista niin juotetaan, ja tiivistetään viimeisen päälle.
4,7ohm malli varmaan toiminee hyvin 4-6ohm suutinten kanssa?
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Induktanssikammoisille on myytävänä tehovastuksia myös ilman induktanssia 
Lankasellaiset ovat käämitty bifilaarisesti eli puolivälissä langan kulkusuunta vaihtuu.
Ja edelleen noista tehoista: 14V käyttöjännitteellä 5 ohmin suutin ja 5 ohmin vastus;
- virta 1,4A (I=U/(R1+R2))
- molempien jännite 7V
- molemmissa hukkuu tehoa 9,8W (P=I²*R)
5 ohmin ja 12W tehovastuksen saa myös laittamalla 20 kpl 0,6W 100 ohm metallikalvovastuksia rinnan. Voi tulla halvemmaksikin

Lankasellaiset ovat käämitty bifilaarisesti eli puolivälissä langan kulkusuunta vaihtuu.
Ja edelleen noista tehoista: 14V käyttöjännitteellä 5 ohmin suutin ja 5 ohmin vastus;
- virta 1,4A (I=U/(R1+R2))
- molempien jännite 7V
- molemmissa hukkuu tehoa 9,8W (P=I²*R)
5 ohmin ja 12W tehovastuksen saa myös laittamalla 20 kpl 0,6W 100 ohm metallikalvovastuksia rinnan. Voi tulla halvemmaksikin

Noni, nyt ajeltu tunninverran näillä Ford Motorsport 1575ccm suuttimilla.
Kytketty siis 2 pankkiin, 2 suutinta per pankki, alternating, 2squirt/kierros.
Sillä saadaan aukioloajaksi 1,45ms about tyhjäkäynnillä, ja toimii nätisti.
Suuttimien impedanssi siis 4,6ohm ja ILMAN etuvastuksia.
Voin vain sanoa, että kone käy näillä nätimmin tyhjäkäyntiä kun vakioilla 200ccm suuttimilla.
Koodina siis Extra HR09.
Kytketty siis 2 pankkiin, 2 suutinta per pankki, alternating, 2squirt/kierros.
Sillä saadaan aukioloajaksi 1,45ms about tyhjäkäynnillä, ja toimii nätisti.
Suuttimien impedanssi siis 4,6ohm ja ILMAN etuvastuksia.
Voin vain sanoa, että kone käy näillä nätimmin tyhjäkäyntiä kun vakioilla 200ccm suuttimilla.

Koodina siis Extra HR09.
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Msefi foorumilla tuumailivat, että vaikka suuttimilla on pieni impedanssi, mutta suhteessa suuri bensamäärä, joka menee läpi jäähdyttää tarpeeksi.
Käytössä eivät ainakaan lämmenneet yhtään ulospäin, vaikka aukiolo vain 1,4ms luokkaa ja DC 1,1% tyhjäkäynnillä.
1575ccm suuttimet 625ccm sylintereihin on ollut monta epäilijää, mutta voin vain sanoa ja todeta että toimii loistavasti ja ovat TODELLA NOPEAT.
Käytössä eivät ainakaan lämmenneet yhtään ulospäin, vaikka aukiolo vain 1,4ms luokkaa ja DC 1,1% tyhjäkäynnillä.
1575ccm suuttimet 625ccm sylintereihin on ollut monta epäilijää, mutta voin vain sanoa ja todeta että toimii loistavasti ja ovat TODELLA NOPEAT.

Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Kylläpä nuo on laskettu toimivaksi ainakin Vemssissä, suositelevat käytettäväksi juuri noita vastuksia Delphin litraisten kanssa. Omassa rojektissa on kyseiset vastukset kiinni samaisten suuttimien kanssa. H-hetki lähestyy, ilmottelen sitten miten toimii.teg wrote:Älä missään nimessä laita noin suuria etuvastuksia.. Ilman laskutoimituksia, hihasta ravistaen, nuo 3.3 ohm on ok.
Jos sinulla olisi 6R8 vastukset, ei suuttimille jäisi juurikaan jännitettä enää.
JZS147
Nyt on ollut reilun kuukauden käytössä kahdessa samanlaisessa Volvo Penta AQ171 koneessa (toinen autossa, toinen veneessä), ja toimii edelleen.
Suutinten käyttöaste tyhjäkäynnillä 1% ympärillä, ja aukioloaika 1,075ms aika tarkkaan, eli HYVIN pieni aukioloaika. Ja seokset pysyvät nätimmin kohdallaan lambda-anturin mukaan, kun vakio 200ccm/3bar 16ohm suuttimilla.
Ja ovat siis ILMAN vastuksia, 2suutinta per pankki.
Bensaa ainakin riittää niin paljoksikin, että lambda-anturi saattaa joskus jopa lähellä 6000rpm sekoilla, kun menee ylirikkaalle. ;D
Suutinten käyttöaste tyhjäkäynnillä 1% ympärillä, ja aukioloaika 1,075ms aika tarkkaan, eli HYVIN pieni aukioloaika. Ja seokset pysyvät nätimmin kohdallaan lambda-anturin mukaan, kun vakio 200ccm/3bar 16ohm suuttimilla.
Ja ovat siis ILMAN vastuksia, 2suutinta per pankki.
Bensaa ainakin riittää niin paljoksikin, että lambda-anturi saattaa joskus jopa lähellä 6000rpm sekoilla, kun menee ylirikkaalle. ;D
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Jos tarkoitus on ajaa myös talvella, niin alhaisen akkujännitteen vuoksi saattaa käydä niin ettei suuttimet aukeakkaan startatessa...Japso wrote:Kylläpä nuo on laskettu toimivaksi ainakin Vemssissä, suositelevat käytettäväksi juuri noita vastuksia Delphin litraisten kanssa. Omassa rojektissa on kyseiset vastukset kiinni samaisten suuttimien kanssa. H-hetki lähestyy, ilmottelen sitten miten toimii.teg wrote:Älä missään nimessä laita noin suuria etuvastuksia.. Ilman laskutoimituksia, hihasta ravistaen, nuo 3.3 ohm on ok.
Jos sinulla olisi 6R8 vastukset, ei suuttimille jäisi juurikaan jännitettä enää.
Tämä liippaa nyt sen verta läheltä omaa tilannetta suuttimien kanssa, että jatketaan tähän.
Eli pitäisikö noita 5.5Ohm suuttimia käsitellä matala- vai korkeaohmisena megassa? Eli laitanko nuo PWM time threshold/limit/period asetukset kumman mukaan?
Käytössä on ms2v3 extra-koodilla, joten etuvastuksiaan en siis tarvitse (flyback piiri)?
Eli pitäisikö noita 5.5Ohm suuttimia käsitellä matala- vai korkeaohmisena megassa? Eli laitanko nuo PWM time threshold/limit/period asetukset kumman mukaan?
Käytössä on ms2v3 extra-koodilla, joten etuvastuksiaan en siis tarvitse (flyback piiri)?