Mega ja muuttava imu-nokan ajoitus
Moderator: Masi_K
Mega ja muuttava imu-nokan ajoitus
MB 500 SL vm.1992:n KE-Jetronic sisältää solenoidi-ohjatun muuttuvan imunokan ??
Kuinkas sen toiminnon ohjaaminen käy Megalla, ei tietääkseni ainakaan Extra-koodi pysty siihen...
Monimutkainenhan tuo on/off solenoidi-systeemin ohjaus ei voi olla, se luultavasti vetää tyhjäkäynnillä sekä huippukierroksilla myöhästyttäen imunokkaa ja keskialueella(jossa käyttöä on enemmän) on vakio-asetuksessa(jännitteetön?) aikaistaen imunokkaa...Huom ! toiminta periaate vielä arvattu !
Minä en mitään elektroniikasta ymmärrä, mutta eikös tälläisen ohjaaminen ole yksinkertaista vrt. sytkän säätö ??
Ei sen ohjaaminen nyt ihan must ole, alavääntöä on tulossa tukemaan Eaton M112, mutta asia kiinnostaisi kuitenkin...
Pekka
Kuinkas sen toiminnon ohjaaminen käy Megalla, ei tietääkseni ainakaan Extra-koodi pysty siihen...
Monimutkainenhan tuo on/off solenoidi-systeemin ohjaus ei voi olla, se luultavasti vetää tyhjäkäynnillä sekä huippukierroksilla myöhästyttäen imunokkaa ja keskialueella(jossa käyttöä on enemmän) on vakio-asetuksessa(jännitteetön?) aikaistaen imunokkaa...Huom ! toiminta periaate vielä arvattu !
Minä en mitään elektroniikasta ymmärrä, mutta eikös tälläisen ohjaaminen ole yksinkertaista vrt. sytkän säätö ??
Ei sen ohjaaminen nyt ihan must ole, alavääntöä on tulossa tukemaan Eaton M112, mutta asia kiinnostaisi kuitenkin...
Pekka
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 253
- Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
- Location: Seinäjoki
- Contact:
Jos tuo on pelkästään on-off toiminen, eli ei säädy muuta kuin kahteen asentoon, niin tuon ohjaaminen extra koodilla pitäisi onnistua. Siinä on mahdollisuus kytkeä ulostulo päälle / pois vaikkapa tietyllä kierrosluvulla tai MAP arvolla. Tuolla tavalla sen ohjaus olisi mahdollista toteuttaa.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/outputs.htm Tuollapa tarinaa englanniksi
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/outputs.htm Tuollapa tarinaa englanniksi
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
eaton
eli kiinnostaisi muakin tuo homma kun pitäisi tulevaisuudessa ohjata eattonin magneettikytkintä, eli matka ajossa ei pyörisi mutta sitten kun antaa hanaa niin pyöris ,säästäis bensan kulutuksessa. eikö tuo onnistuisi juuri tuolla mapilla ja rpm tietojen hakemisella kohileen. vinkkejä kytkennästä? maadoittaako megan ulos otot pelkästään?
Mutta, mutta: toiminta on varmaan on/off -tyyppinen, mutta tehtaan ratkaisussa ohjaus ei tapahdu pelkästään kierrosluvun perusteella vaan asiaan vaikuttaa useampi parametri. Millaisissa rajoissa kytkentä sitten tapahtuu, siitä minulla ei ole tietoa. Todennäköisesti toimii kiinteällä kierroslukurajalla ihan OK.
Petteri
Petteri
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
eaton m 45
eli eli rpm:mmän perusteella ei omaa systeemiä kyllä sais toimimaan. mutta mappi arvon ja tps:sän mukaan sais ehkä ympättyä tuon jotenkin toimimaan, jos pystyy tuollaisilla määräämään tuon ohjauksen, mutta ongelmana vois olla semmonen että remmiahdin ei lähde matalilla kierroksilla mapin ollessa alhainen niin mukaan pyörimään. mene ja tiedä tämmösestä sitten? eli olennaista nyt olis siis että remmi on mukana aina
paitsi esim kun mappi arvo on vaikka 30-70% eli mitä nyt sitten onkaan noin suunninpiirtein niin tiettyjen arvojen välillä mega kytkis magneetti kytkimen pois päältä? sillä systeemillä sais tuon rpm mukaan toimimaan että laittais sen semmoseen arvoon mikä olis esim 80 km:h kierroksia. eli sillon katkaisisi remminpyörimisen viimestään. mutta tästä tulee kanssa ongelmia koska remmin pitäisi pyöriä niin kauan kun pakokaasu ahdin herää kun annetaan kunnolla lämää rotiskolle.
vinkkejä vaan antamaan jos tulee jotain mieleen miten tämmösen vois saada toimimaan ja mitkä ovat suureet millä yleensä megan saa ohjaamaan lisä ulos tuloja.
taitaa olla vähän epäselvä pähkäilyn aihe
paitsi esim kun mappi arvo on vaikka 30-70% eli mitä nyt sitten onkaan noin suunninpiirtein niin tiettyjen arvojen välillä mega kytkis magneetti kytkimen pois päältä? sillä systeemillä sais tuon rpm mukaan toimimaan että laittais sen semmoseen arvoon mikä olis esim 80 km:h kierroksia. eli sillon katkaisisi remminpyörimisen viimestään. mutta tästä tulee kanssa ongelmia koska remmin pitäisi pyöriä niin kauan kun pakokaasu ahdin herää kun annetaan kunnolla lämää rotiskolle.
vinkkejä vaan antamaan jos tulee jotain mieleen miten tämmösen vois saada toimimaan ja mitkä ovat suureet millä yleensä megan saa ohjaamaan lisä ulos tuloja.
taitaa olla vähän epäselvä pähkäilyn aihe

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44
Re: eaton
Ihan noin OT:nä, tuleeko sulle joku ohitus systeemi jota kautta kone imuroi ilmaa, kun ahdin on seis?eaton/holset power wrote:eli kiinnostaisi muakin tuo homma kun pitäisi tulevaisuudessa ohjata eattonin magneettikytkintä, eli matka ajossa ei pyörisi mutta sitten kun antaa hanaa niin pyöris ,säästäis bensan kulutuksessa. eikö tuo onnistuisi juuri tuolla mapilla ja rpm tietojen hakemisella kohileen. vinkkejä kytkennästä? maadoittaako megan ulos otot pelkästään?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
sitä sun tätä ja vähän tota
no periaatteessa se sais olla tps:ssän mukaan pelkästään eli ei vaan paina kaasua ihan loppuun asti eli pelaisi silleen kyllä mutta on se vähän hankala kun kunnolla vaikka radalla kanttaillaan niin ei siinä kerkee paljon polkimen asentoa miettimään. ja silleen sen sitten huomaisi että koska saa painaa pohjaaan asti kun toinen ahtopaine mittari alkaa laskemaan .
kyllä tulee eränlainen ohitus systeemi todella löysä itse tehty takaisku ventage etuna takaiskussa on se että se tietää itse koska aueta kun hx 40 alkaa näyttään elonmerkkejä. onnistuu tämä toki muillakin systeemeillä eli ihan sähkösellä ojauksella tai paine kllo ohjauksella mutta joutuu hakemalla hakeen sen koska ahdin vaihtaa vähän niinkun toimintansa. mutta kyllä aika tarkkaan on kaikki systeemit ympättävä että saa todella hyvin pelaavan .ja saa se ahdin koko aika toki pyöriäkkin siellä ei tehoa vie kun ei se painetta joudu tekemään, mutta sais laittaa hurjat välitykset että 3 suhde 1 välityksillä olis eattonissa se 12000 kierrosta moottorin pyöriessä 4000 rpm eli pakokaasu ahdin olis jo varmasi herännyt ja sen sais tuolla magneetti kytkimellä tiputtaa pois kun eattonille tosiaan on n 14000 aika maksimi. mutta yksi hieno asia tälläsessä risteytyksessä on että isohko ahdin herää jokun verran aikasemmin kun hönkii jonkin verran savuja pakosarjaan paremmin , kun ei remmi ahdinta olisi. lisäksi periaatteessa "yli" iso ahdin mutta herää. maltilliset pakopaineet eli lisää hönkää. ei muuta kun muutkin vaan rakentamaan risteytyksiä tässä oli hieman pientä visioo niin ja puhumattakaan nätistä vääntökäyrästä mitä on mahdollista myös saada.
itse tiedän että suomessa on ainakin yksi foordi ja yksi diesel mersu rakennettu kahdella ahtimella ja ruotsissa hillmerssonin a-manta.
manta on rakennettu hieman oudon vaikealla ratkaisulla mutta tehoa kyllä on mutta kovat pakopaineet taitaa viedä siitä ne viimeset hevoset pakosarjan punotuksesta päätellen ja remmiahtimen pyörittäminen suljetussa tilassa isoilla kierroksilla. diesel mersussa taasen on asennettu ahtimet rinnan mitään takaiskuja rakentamatta millä on taas omat huonot puolensa . foorstoni on rakennettu niin kuin pitääkin.
kyllä tulee eränlainen ohitus systeemi todella löysä itse tehty takaisku ventage etuna takaiskussa on se että se tietää itse koska aueta kun hx 40 alkaa näyttään elonmerkkejä. onnistuu tämä toki muillakin systeemeillä eli ihan sähkösellä ojauksella tai paine kllo ohjauksella mutta joutuu hakemalla hakeen sen koska ahdin vaihtaa vähän niinkun toimintansa. mutta kyllä aika tarkkaan on kaikki systeemit ympättävä että saa todella hyvin pelaavan .ja saa se ahdin koko aika toki pyöriäkkin siellä ei tehoa vie kun ei se painetta joudu tekemään, mutta sais laittaa hurjat välitykset että 3 suhde 1 välityksillä olis eattonissa se 12000 kierrosta moottorin pyöriessä 4000 rpm eli pakokaasu ahdin olis jo varmasi herännyt ja sen sais tuolla magneetti kytkimellä tiputtaa pois kun eattonille tosiaan on n 14000 aika maksimi. mutta yksi hieno asia tälläsessä risteytyksessä on että isohko ahdin herää jokun verran aikasemmin kun hönkii jonkin verran savuja pakosarjaan paremmin , kun ei remmi ahdinta olisi. lisäksi periaatteessa "yli" iso ahdin mutta herää. maltilliset pakopaineet eli lisää hönkää. ei muuta kun muutkin vaan rakentamaan risteytyksiä tässä oli hieman pientä visioo niin ja puhumattakaan nätistä vääntökäyrästä mitä on mahdollista myös saada.

itse tiedän että suomessa on ainakin yksi foordi ja yksi diesel mersu rakennettu kahdella ahtimella ja ruotsissa hillmerssonin a-manta.
manta on rakennettu hieman oudon vaikealla ratkaisulla mutta tehoa kyllä on mutta kovat pakopaineet taitaa viedä siitä ne viimeset hevoset pakosarjan punotuksesta päätellen ja remmiahtimen pyörittäminen suljetussa tilassa isoilla kierroksilla. diesel mersussa taasen on asennettu ahtimet rinnan mitään takaiskuja rakentamatta millä on taas omat huonot puolensa . foorstoni on rakennettu niin kuin pitääkin.
Niin juu, sulla tulikin tuo kaksoisahdin järjestelmä.. Jos mekaaniselle laittaa esim. 1bar ahdot ja turbolle 1.5 tms. kuitenkin mekaanisella hieman turboa pienemmät paineet. Tämän jälkeen laittaa MAP:n perusteella ohjauksen ikkunan siten että kun MAP on jonkun verran yli tyhjäkäyntiarvon, mekaaninen lähtee päälle ja kun ahdot ovat lähelle turbon asetettua, mekaaninen sammuu. Tuolla ikkunoinnilla pitäisi periaatteessa eliminoida mekaanisen herääminen moottorijarrutuksessa, mutta mene ja tiedä.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
juu vois se noinkin pelata mutta muttamsivula wrote:Niin juu, sulla tulikin tuo kaksoisahdin järjestelmä.. Jos mekaaniselle laittaa esim. 1bar ahdot ja turbolle 1.5 tms. kuitenkin mekaanisella hieman turboa pienemmät paineet. Tämän jälkeen laittaa MAP:n perusteella ohjauksen ikkunan siten että kun MAP on jonkun verran yli tyhjäkäyntiarvon, mekaaninen lähtee päälle ja kun ahdot ovat lähelle turbon asetettua, mekaaninen sammuu. Tuolla ikkunoinnilla pitäisi periaatteessa eliminoida mekaanisen herääminen moottorijarrutuksessa, mutta mene ja tiedä.

m sivula näemmä kuuluu kanssa ruoveden koviin squirttaajiin huomasin vaan

Solenoidi
Hyvä tietää, että saadaan mahdollisesti Imunokan muuttuva ajoitus pelaamaan...
Tälläisessä MB:n V8:ssa on alkup. moottorin-ohjauksessa ns. kylmän moottorin automaattivaihteiston-ohjaus; Se vedättää kylmällä koneella vaihto-hetkeä ylemmäksi, jotta katit lämpiäisi nopeammin...
Ollaan menossa tällä Projektilla ajastaan Emissio-mittaukseen. Huhujen mukaan mittaus on "simuloitu kaupunki-ajo" rullilla ja sen toteutus tai mittaushetkeen sopiva kartta on helppo räätälöidä...
Mutta mutta, jos siellä onkin kylmän moottorin kuormitus ja siitä päästömittaus, tälläiset katin lämpiämis-kikat vois olla tarpeellisia...?
Jos ei saada "kirstulle" Megalla ohjausta, voihan katit lämmittää nopeammin muuttamalla sytkä-ennakoita myöhäsemmälle ja tuolla aiheena olevalla imunokan ajoituksen hallinnallakin...
Aiheen ohi, mutta onko kellään haisua, millainen emissio-mittauksen ajo-simulointi oikein on ??
Pekka
Tälläisessä MB:n V8:ssa on alkup. moottorin-ohjauksessa ns. kylmän moottorin automaattivaihteiston-ohjaus; Se vedättää kylmällä koneella vaihto-hetkeä ylemmäksi, jotta katit lämpiäisi nopeammin...
Ollaan menossa tällä Projektilla ajastaan Emissio-mittaukseen. Huhujen mukaan mittaus on "simuloitu kaupunki-ajo" rullilla ja sen toteutus tai mittaushetkeen sopiva kartta on helppo räätälöidä...
Mutta mutta, jos siellä onkin kylmän moottorin kuormitus ja siitä päästömittaus, tälläiset katin lämpiämis-kikat vois olla tarpeellisia...?
Jos ei saada "kirstulle" Megalla ohjausta, voihan katit lämmittää nopeammin muuttamalla sytkä-ennakoita myöhäsemmälle ja tuolla aiheena olevalla imunokan ajoituksen hallinnallakin...
Aiheen ohi, mutta onko kellään haisua, millainen emissio-mittauksen ajo-simulointi oikein on ??
Pekka
Re: Solenoidi
Meet siis VTT:lle mittaamaan päästöt vai? En ole koskaan kuullut että joku olisi ihan oikeasti mennyt mittaamaan VTT:lle päästöjä muutetusta moottorista mittauksen korkean hinnan vuoksi. "Ajo simulointi rullilla" tarkoittaa varmaan ihan normaalia hellää kaausttelua esim 0-40km/h rullilla jne kuten kaupungissa normaalisti autolla ajettaisiin.pee wrote:Hyvä tietää, että saadaan mahdollisesti Imunokan muuttuva ajoitus pelaamaan...
Tälläisessä MB:n V8:ssa on alkup. moottorin-ohjauksessa ns. kylmän moottorin automaattivaihteiston-ohjaus; Se vedättää kylmällä koneella vaihto-hetkeä ylemmäksi, jotta katit lämpiäisi nopeammin...
Ollaan menossa tällä Projektilla ajastaan Emissio-mittaukseen. Huhujen mukaan mittaus on "simuloitu kaupunki-ajo" rullilla ja sen toteutus tai mittaushetkeen sopiva kartta on helppo räätälöidä...
Mutta mutta, jos siellä onkin kylmän moottorin kuormitus ja siitä päästömittaus, tälläiset katin lämpiämis-kikat vois olla tarpeellisia...?
Jos ei saada "kirstulle" Megalla ohjausta, voihan katit lämmittää nopeammin muuttamalla sytkä-ennakoita myöhäsemmälle ja tuolla aiheena olevalla imunokan ajoituksen hallinnallakin...
Aiheen ohi, mutta onko kellään haisua, millainen emissio-mittauksen ajo-simulointi oikein on ??
Pekka
Megan kanssa tommoiseen päästömittaukseen mennessä on vaarana että kartat jäävät liian karkeiksi jolloin pienissä kiihdytyksissä ym kuormitustilanteiden muutoksissa (kun kartta vaihtaa solua) voi kuorma mennä vähän rikkaalle tai laihalle hetkellisesti. Tämä sentakia että megassa kun on 12x12 kartat (extra) niin joutuu tekemäään solusta isoja. Ahdetussa moottorissa esim 1solu voi olla ahdoilla 0.2bar tai suurempi jos käytetään isoja ahtopaineita. Esimerkki: moottorin on kuormitus solussa 1-1.3bar kuitenkin ahtopainetta on tällähetkellä 1.05bar kartta on säädetty niin että moottori ei mene missään välissä laihalle. eli käytännössä moottori käy nyt rikkalla koska 1.3bar solu on säädetty niin että seos on optimaalinen vain 1.3bar paineella.
Tähän ongelmaan silti ahdoilla säätyvä bensanpaineensäädin auttaa kompensoimaan jonkinverran.
Toivottavasti joku sai selityksestä selvää

Kyseessä oleva V8 tuskin on ahdettu mutta tämäntapaisia ongelmia voi tulla.. Esim Haltech X8 on 32x32 taulukot.. mutta onhan se vähän kalliimpikin kuin MS
mun käsityksen mukaan tuo mega osaa käyttää tuota VE karttaa "soveltaen", eli se ottaa neljästä lähimpänä olevasta solusta ne arvot ja osaa muokata niiden tietojen perusteella oikean seoksen sen hetkiseen kuormitustilanteeseenpetski3 wrote:megassa kun on 12x12 kartat (extra) niin joutuu tekemäään solusta isoja. Ahdetussa moottorissa esim 1solu voi olla ahdoilla 0.2bar tai suurempi jos käytetään isoja ahtopaineita. Esimerkki: moottorin on kuormitus solussa 1-1.3bar kuitenkin ahtopainetta on tällähetkellä 1.05bar kartta on säädetty niin että moottori ei mene missään välissä laihalle. eli käytännössä moottori käy nyt rikkalla koska 1.3bar solu on säädetty niin että seos on optimaalinen vain 1.3bar paineella.

megalowvieweristä vain tein tuollaisen päätelmän... ei nimittäin ole kuin tosi harvoin gve lukema (onko se jotain "korjattu VE arvo" suomeksi tai sinnepäin) sellainen mitä löytyy VE kartasta

Joo mega ei todellakaan mee porrastaen solun mukaan vaan todellakin laskee jokaisen väliarvon viereisten kenttien mukaan. Faktaa, ei mutua. Juuri tämän ja itse valittavien säätöpisteiden takia megan 12x12 kartat ei oo niin huonot mitä jengi nopeesti ajattelee.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Tämänhän voisi mainita vaikka ihan Megamanuaalissarisu wrote:Joo mega ei todellakaan mee porrastaen solun mukaan vaan todellakin laskee jokaisen väliarvon viereisten kenttien mukaan. Faktaa, ei mutua. Juuri tämän ja itse valittavien säätöpisteiden takia megan 12x12 kartat ei oo niin huonot mitä jengi nopeesti ajattelee.

Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
Totta osittain sekin, sytkä kylläkin lasketaan MS1extrakoodeissa vain 100rpm välein, mutta lasketaan kyllä viereisten pisteiden keskiarvona. Joten tota pienempiä rpmvälejä on turha sinne sytkäkarttoihin laittaa hienosäätöjä ajatellen (tuskin kukaan muutenkaan laittais 50rpm välein säätöpisteitä). MS2 orggiskoodissa ja extrassa sytkä lasketaan 1rpm välein.
Tiara Kit Car - MsnS-E
joka tapauksessa tuo ykkös megankin systeemi hakkaa perinteiset jakaja sytkät 100-0risu wrote:Totta osittain sekin, sytkä kylläkin lasketaan MS1extrakoodeissa vain 100rpm välein, mutta lasketaan kyllä viereisten pisteiden keskiarvona. Joten tota pienempiä rpmvälejä on turha sinne sytkäkarttoihin laittaa hienosäätöjä ajatellen (tuskin kukaan muutenkaan laittais 50rpm välein säätöpisteitä). MS2 orggiskoodissa ja extrassa sytkä lasketaan 1rpm välein.

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
Re: Solenoidi
petski3 wrote:
Meet siis VTT:lle mittaamaan päästöt vai? En ole koskaan kuullut että joku olisi ihan oikeasti mennyt mittaamaan VTT:lle päästöjä muutetusta moottorista mittauksen korkean hinnan vuoksi. "Ajo simulointi rullilla" tarkoittaa varmaan ihan normaalia hellää kaausttelua esim 0-40km/h rullilla jne kuten kaupungissa normaalisti autolla ajettaisiin.

eli onhan noita niistä ei vaan ihan kauheasti huudella, ja onhan nuo skylinet joita tuotiin aikaiseemin kaikki jouduttu tuolla käyttämään (tai tct:llä)
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
Re: Solenoidi
No tuo 'paperi' hiukan epäselvä, mutta käsittääkseni kyseisessä otteessa kyse moottorinvaihdosta (alunperin 1.6 litraiseen Hondaan) -> 2 litrainen moottori.kaikkivaltias wrote:eli onhan noita niistä ei vaan ihan kauheasti huudella, ja onhan nuo skylinet joita tuotiin aikaiseemin kaikki jouduttu tuolla käyttämään (tai tct:llä)petski3 wrote:
Meet siis VTT:lle mittaamaan päästöt vai? En ole koskaan kuullut että joku olisi ihan oikeasti mennyt mittaamaan VTT:lle päästöjä muutetusta moottorista mittauksen korkean hinnan vuoksi. "Ajo simulointi rullilla" tarkoittaa varmaan ihan normaalia hellää kaausttelua esim 0-40km/h rullilla jne kuten kaupungissa normaalisti autolla ajettaisiin.
Tähän riittää (olettaen että vaihdokki tekniikka on vähäpäästöisestä autosta mukaanlukien moottorinohjain ja pakokaasunpuhdistuslaitteito) oikeaksi todistettu dynomittaus, jonka voi teettää muuallakin kuin auktorisoidussa/akkretoidussa päästömittauslabrassa (VTT, TCT).
Sen sijaan yllämainitun Mercedeksen tapauksessa on täysin mahdollista että akkreditoidun labran päästöpaperi tarvitaan. Tässäkään tapauksessa 'virallista päästöpaperia' ei tarvita jos/kun tekniikka (kts. yllä) on peräisin vähäpäästöisestä autosta. Tällöin merkkiorganisaation (Veho jne.) tarkastus/selvitys allekirjoituksin riittänee.
juurikin näin, ja tuo auto on käytetty vtt:llä jotta sieltä on saatu dokumentit leimaamiseen.msivula wrote:Kuutiotilavuus kuvassa olevassa rekisteriotteessa on 1,59cm3. Ruattia en paljoa osaa, mutta lisätiedoissa kerrotaan että koneeseen on laitettu turbosarja välijäähdyttimellä, teho 118KW.
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
No juu, kuvaa en saanut suurennettua eli tuo seikka että kyseessä ahdettu ei selvinnyt. Kyseisen merkin tapauksessa ahdin tekniikkaa ei ole vakiona/vähäpäästöisenä saatavana, tietty mittautettava virallisesti.kaikkivaltias wrote:juurikin näin, ja tuo auto on käytetty vtt:llä jotta sieltä on saatu dokumentit leimaamiseen.msivula wrote:Kuutiotilavuus kuvassa olevassa rekisteriotteessa on 1,59cm3. Ruattia en paljoa osaa, mutta lisätiedoissa kerrotaan että koneeseen on laitettu turbosarja välijäähdyttimellä, teho 118KW.
Ko. Mesen systeemistä ei ole hajuakaan, mutta esim. Hondan VTEC-ohjauksen (on/off) saa toteutettua aika kätsysti esim. Megan NOS-ohjauksella. Itellä se on tehty nyt VEMSissä ihan rpm-switchinä, kun MiscOut(rpm/tps/map) funktio käyttämässäni firmwaressa sisälti bugin, että pelasi TPS <99% mutta ei 100%:lla..
Selvitä myös, miten tota voi ohjata. Hondan solenoidin toinen pää on kytketty sisäisesti runkoon/kanteen/maihin, eli solenoidille on syötettävä +12V. Onnistuu helposti esim. releellä(hyi helv.. huonoin vaihtoehto), tai sitten niinkuin ite tein P-kanavaisella darlington-transistorilla. Defaulttina megan kaikki lähdöt taitaa olla opencollector-tyyppisiä(paitsi askelmoottoripiiri), joten askartelua on tiedossa.
Selvitä myös, miten tota voi ohjata. Hondan solenoidin toinen pää on kytketty sisäisesti runkoon/kanteen/maihin, eli solenoidille on syötettävä +12V. Onnistuu helposti esim. releellä(hyi helv.. huonoin vaihtoehto), tai sitten niinkuin ite tein P-kanavaisella darlington-transistorilla. Defaulttina megan kaikki lähdöt taitaa olla opencollector-tyyppisiä(paitsi askelmoottoripiiri), joten askartelua on tiedossa.
Honda Civic '90 1.6 SOHC VTEC (D16Z6) ITB VEMS GenBoard V3.2
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower