Megasquirt vai lisärikastusjärjestelmä
Moderator: Masi_K
Megasquirt vai lisärikastusjärjestelmä
Eli tarvittais vähä neuvoja. Moottori on IS sierran 2.0 ohc porattu 2.1 litraiseksi + fööni ahdot n.0.7 bar Ja is:n vakio ruiskulla ja suuttimilla. Autolla ei tosin ole ajettu vielä metriäkään koska käy ihan liian laihalla. (ei viitti sulattaa heti uusia takomäntiä) Vaihtoehtoina on nyt joku megaruutta tai sit lisärikastusjärjestelmä esim. Proturbon sivuilta löytyvä kokoonpano. Kumpi näistä olisi järkevämpi laittaa?, tarkoitus on vaan ohjata bensaa et sais ton käymaan rikkaammalla. Ja megasquirtista ja sen säätämisestä en tiedä oikeastaan mitään eli pitäis käydä asentamassa ja säädättämässä se sit jossain liikkeessä tai jollain joka tajuaa noista jotain. Ja toi proturbon lisärikastussysteemi vaikuttaa ainakin yksinkertaiselta säätää.
MS:llä voit kyllä rikastaakin seoksia ja muutenki tuollainen viritetty kone lähes vaatii säädettävän moottorinohjausjärjestelmän, mutta jos multa kysytään (enkä oo mikää ford expertti) niin ei varmasti riitä nuo is:n suuttimet antamaan riittävästi bensaa tuohon sun kombinaatioon...
Ainakin bensanpaineita sun pitää nostaa rajusti eikä sekään välttämättä riitä...

CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
Aluksi tuli Saabissa yhden lisärikastimen kanssa värkkäiltyä, mutta eihän siinä mitään järkeä ollut. Rahat meni hukkaan varsinkin kun lisärikastin makaa nyt hyllyllä. Viisaampaa ostaa megasquirt ja käyttää sitä aluksi vaikka lisärikastimena. Myöhemmin kokemuksen karttuessa voit sitten jatkojalostaa projektia ja siirtää ruiskutuksen sekä sytytyksen kokonaan MS:n harteille.
Eikös megasquirtin käyttäminen lisärikastimena ohjaamaan yhtä suutinta ole melko yksinkertaista? Käsittääkseni riittää letku sisäiselle MAP-anturille, kierroslukutieto puolalta ja sähkösuutin. Lämpötila-antureita tuskin on pakko edes kytkeä tai korvaa vaikka vastuksilla. Säätämistäkään ei jää ihan hirveästi. Jos tietokonetta ei ole nähnyt ja kolvikin on vieras esine, niin sitten voi olla kyllä hieman hankalaa megan kanssa
Itse Megasquirt boksinhan saat valmiiksi kasattuna vaikkapa tämän foorumin kautta.
Eikös megasquirtin käyttäminen lisärikastimena ohjaamaan yhtä suutinta ole melko yksinkertaista? Käsittääkseni riittää letku sisäiselle MAP-anturille, kierroslukutieto puolalta ja sähkösuutin. Lämpötila-antureita tuskin on pakko edes kytkeä tai korvaa vaikka vastuksilla. Säätämistäkään ei jää ihan hirveästi. Jos tietokonetta ei ole nähnyt ja kolvikin on vieras esine, niin sitten voi olla kyllä hieman hankalaa megan kanssa

Itse Megasquirt boksinhan saat valmiiksi kasattuna vaikkapa tämän foorumin kautta.
Saab 900 Turbo 8v -88 MegaSquirt
Ite sanoisin että vaihda vaan isommat suuttimet ja asenna se MS samalla siihen. Hommaa on mutta kannattaa eikä tartte alkaa kikkailemaan millään lisärikastusjärjestelmillä...
Helpoin tapa on laittaa progressiivinen bensanpainesäädin tai FMU, jolla voit nostaa bensanpaineita reilusti.. Soppa saattaa riittää, riippuu siitä kuinka pitkälle paineita suuttimet kestää nostaa että avautuvat vielä..

Helpoin tapa on laittaa progressiivinen bensanpainesäädin tai FMU, jolla voit nostaa bensanpaineita reilusti.. Soppa saattaa riittää, riippuu siitä kuinka pitkälle paineita suuttimet kestää nostaa että avautuvat vielä..
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
Asentaisin toki MS:n mutta kun en oo oikeen hyvö noissa sähköhommissa
Tietenkin jos löytää jonkun ennenkin MS:ssää asentaneen henkilön vaasan seudulta joka vois auttaa asennuksessa tai asentaa sen kokonaisuudessa korvausta vastaan niin olis erittäin hyvä
Koska epäilen että itseltä ei löydy tarpeeksi tietoa ja taitoa tohon projektiin 


