Ajattelin tuon flektin kytkeä tuossa Camarossa tuohon LED18:een, koska tuolla X2:lla olisi tarkoitus ohjata vesi-metanoli ruiskutusta kunhan sen saan hankittua. Onko näin, että tuolle LED18 kytkennälle ei tarvi tehdä mitään muutoksia (MS V2.2 Partco), jos kytkee flektin tuohon?? Eli kytketäänkö flektin releen maadoitettava piuha vaan tuohon LED18:n "-" jalkaan ja sillä hyvä, kunhan asetukset vielä laittaa kuntoon Megatunesta?
Täällähän ne ohjeet oli, enkä hoksannut ainakaan että muutoksia tarvisi tehdä:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/outputs.htm
Flektin kytkeminen LED18:een (MS V2.2 extra)
Moderator: Masi_K
Flektin kytkeminen LED18:een (MS V2.2 extra)
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
Ei se rele taida vetää vielä tolla jännitteellä. Varmuudeks kannattaa vaihtaa trankun etuvastus 330>1kohm, ja sit 1kohm ylösveto siitä - jalasta +12volttiin. Eli samal tapaa ku sytkälähdön tapauksessa mut ylösveto ei mee +5v vaan +12v. Siin o prossun vieressä sopiva piste mistä löytää ton jännitteen, jossain boot-jumpperin lähellä. Ton jälkee normaali autorele pitäs ainaki fudaa.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Joo tietty noin, tuli vaan joku ajatusvirhe ku tutkiskelin noita extra sivustoja... Mut hyvä et oikaisit, olisin muuten kytkeny sen enempää ajattelematta sen noin ku ehdotin!risu wrote:Ei se rele taida vetää vielä tolla jännitteellä. Varmuudeks kannattaa vaihtaa trankun etuvastus 330>1kohm, ja sit 1kohm ylösveto siitä - jalasta +12volttiin. Eli samal tapaa ku sytkälähdön tapauksessa mut ylösveto ei mee +5v vaan +12v. Siin o prossun vieressä sopiva piste mistä löytää ton jännitteen, jossain boot-jumpperin lähellä. Ton jälkee normaali autorele pitäs ainaki fudaa.

CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
Samaan aiheeseen lisäten niin pitäisi flektiä ohjata megalla ja ajattelin tuolla X2 hoitaa sen kun ei mitään vesiruiskutuksia taida tulla
Mitäs tuo x2 nyt sitten tekee, kun se ei ole kytketty x2 ei johda mihinkään ja kun on kytketty niin maadoittaako. Jos näin niin hyppylanka X2 --> X12 eli pin27 ja siitä flektin releelle ohjaus maadoittamalla. Vai tarvitseeko jotain vastuksia väliin vai miten menee
Mitäs tuo x2 nyt sitten tekee, kun se ei ole kytketty x2 ei johda mihinkään ja kun on kytketty niin maadoittaako. Jos näin niin hyppylanka X2 --> X12 eli pin27 ja siitä flektin releelle ohjaus maadoittamalla. Vai tarvitseeko jotain vastuksia väliin vai miten menee
Samasta aiheesta olisi hieman kysymystä täälläkin. Olen nyt tutkaillut noita outputteja ja haluaisin jättää X2,X3 vapaiksi FAN ja muista hommista jos joskus laittaa ne vesitsydeemit.
Sytyn otan LED17:stä ja FAN:n LED18:sta. Kysymys "ylösvedoista":
Jenkki foorumeilla ja Megan jenkkisivustoilla on joissakin ohjeissa, että esim. sytty voidaan ottaa jo vastuksen R25 "Right hand site":lta, eli prossun puolelta, ja sille tehdä ledien mukainen trankkukytkentä ja ylösveto +12V. Tätä suositeltiin häiriöiden välttämiseksi (Bosch -139 systeemi). Pitäisikö tähänkin kytkentään laittaa lisäksi diodi maahan heti trankun 3-jalan jälkeen?
LED18:lle tekisin samanlaisen kopiokytkennän. Olenko menossa oikeaan ja turvalliseen suuntaan vai teenkö turhaa työtä? Meinaan siksi tehdä erilliset piirit erilliselle ylälevylle, koska noista ledeistä näkis toimiiko esim. FAN ja muuten nuo ledit menee hieman himmeiksi.
Lisälevylle tulisi samalla Tachometerille vastaava ylösvetokytkentä +12V, vaihtovalon piiri yhdelle isolle LED:lle ja Launch In 2.2K vastus +5V:iin. Laitan samalla vastaavat ylösvedot diodeilla mahdollisille X2 ja X3 vesisysteemeille, että niillä voisi ohjata releitä.
Etukäteen vastauksista kiittäen,
Neppo
Sytyn otan LED17:stä ja FAN:n LED18:sta. Kysymys "ylösvedoista":
Jenkki foorumeilla ja Megan jenkkisivustoilla on joissakin ohjeissa, että esim. sytty voidaan ottaa jo vastuksen R25 "Right hand site":lta, eli prossun puolelta, ja sille tehdä ledien mukainen trankkukytkentä ja ylösveto +12V. Tätä suositeltiin häiriöiden välttämiseksi (Bosch -139 systeemi). Pitäisikö tähänkin kytkentään laittaa lisäksi diodi maahan heti trankun 3-jalan jälkeen?
LED18:lle tekisin samanlaisen kopiokytkennän. Olenko menossa oikeaan ja turvalliseen suuntaan vai teenkö turhaa työtä? Meinaan siksi tehdä erilliset piirit erilliselle ylälevylle, koska noista ledeistä näkis toimiiko esim. FAN ja muuten nuo ledit menee hieman himmeiksi.
Lisälevylle tulisi samalla Tachometerille vastaava ylösvetokytkentä +12V, vaihtovalon piiri yhdelle isolle LED:lle ja Launch In 2.2K vastus +5V:iin. Laitan samalla vastaavat ylösvedot diodeilla mahdollisille X2 ja X3 vesisysteemeille, että niillä voisi ohjata releitä.
Etukäteen vastauksista kiittäen,
Neppo
Juu mittailimpas tuossa hieman, näyttää siltä että X2 antaa päällä ollessaan +5v ja pois ollessaan 0V. Eli jonkinnäköinen ylösveto ja transistori ohjaus varmaan tarvitaan, olenko ihan hukassa
Toisaalta jos tuo alkaa käydä vaikeaksi niin voin kyllä käyttää esim tuota LED18 flektille, ei ole paljoa hyötyä nähdä onko warmup päällä vai ei, jos tarvii nähdä niin todennäköisesti jotain täytyy silloin säätää ja sen näkee megatunestakin vai näkeekö enää jos sen valjastaa flektikäyttöön ??
Ilmeisesti tuohon ledikäyttöön ei tarvitse tehdä muuta kuin samanlainen ylösveto kuin LED17 joka on EDIS käytössä tällä hetkellä
Eli jos joku ihan rautalangasta viitsii vääntää vaikka molempien vaihtoehtojen käytännön toteutuksen
Toisaalta jos tuo alkaa käydä vaikeaksi niin voin kyllä käyttää esim tuota LED18 flektille, ei ole paljoa hyötyä nähdä onko warmup päällä vai ei, jos tarvii nähdä niin todennäköisesti jotain täytyy silloin säätää ja sen näkee megatunestakin vai näkeekö enää jos sen valjastaa flektikäyttöön ??
Ilmeisesti tuohon ledikäyttöön ei tarvitse tehdä muuta kuin samanlainen ylösveto kuin LED17 joka on EDIS käytössä tällä hetkellä
Eli jos joku ihan rautalangasta viitsii vääntää vaikka molempien vaihtoehtojen käytännön toteutuksen
Releen ohjaamiseen X2:sesta tarvitset vastaavan kytkennän kuin bensapumpun ohjauksessa. Eli 1kohm etuvastus, trankku ja trankulle vielä mielellään diodi (voidaan sijoittaa releeseen tai jos on rele jossa on diodi jo valmiina niin ei ole pakollinen).VesQ wrote:Juu mittailimpas tuossa hieman, näyttää siltä että X2 antaa päällä ollessaan +5v ja pois ollessaan 0V. Eli jonkinnäköinen ylösveto ja transistori ohjaus varmaan tarvitaan, olenko ihan hukassa
Katso tän aiheen toinen viesti. Koska tossa on LED myös välissä tarttet ylösvedon (ilman lediä ei tartte) ja se ylösveto pitäis mennä +12v eikä +5v tai muuten rele saattaa jäädä koko ajan päälle. Myös suojausdiodi lisäksi tähänkin (unohtu ekassa viestissä mainita).VesQ wrote:Toisaalta jos tuo alkaa käydä vaikeaksi niin voin kyllä käyttää esim tuota LED18 flektille, ei ole paljoa hyötyä nähdä onko warmup päällä vai ei, jos tarvii nähdä niin todennäköisesti jotain täytyy silloin säätää ja sen näkee megatunestakin vai näkeekö enää jos sen valjastaa flektikäyttöön ??
Ilmeisesti tuohon ledikäyttöön ei tarvitse tehdä muuta kuin samanlainen ylösveto kuin LED17 joka on EDIS käytössä tällä hetkellä
Tiara Kit Car - MsnS-E