Camaro Iroc-Z 350cid TPi + Paxton SN-93 + Megasquirt asennus

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Camaro Iroc-Z 350cid TPi + Paxton SN-93 + Megasquirt asennus

Post by BlackZ »

No niin, laitetaanpas tänne tämä oma projektikin josta TOIVOTTAVASTI tulee menestystarina eikä menetystarina... :D Elikkä Megasquirt on tarkoitus alkaa rakentamaan tuohon, vielä en osia ole ostanut kun kaipaisin vinkkiä mikä MS:n versio tähän kannattaa laittaa. Aion tehdä myös adapterin MS:n ja Camaron vakiojohtosarjan väliin, joka sisältää turbiinilukituksen ohjaukset yms. tarvittavat ominaisuudet. Niin ja tärkein pointtihan tuossa adapterissa on se, ettei tarvi alkuperäistä johtosarjaa alkaa pilkkomaan, vaan että MS menee plug'n'pray tyylisesti kiinni 3-gen f-bodyyn.. :wink:

Tällä hetkellä on kokoonpano ja asennuslista tällainen moottoria koskien:
• 350cid Truck Crate engine “880” (valmistettu 1995-2000)
• Truck kannet (14102193, swirl port intake port design 65.3cc)
• Truck nokka-akseli (laahaava EFi-nokka)
• PAXTON SN-93 Supercharger
• CRANE CAMS GOLD RACE 1.6 keinuvivut (CRA10758-16)
• EDELBROCK peltipakosarjat (EDE6872)
• EDELBROCK RPM Serie putkisto
• EDELBROCK High-Flow baseplate (portattu)
• EDELBROCK High-Flow runnerit (EDE3865, portattu)
• Portattu Plenum (sovitettu 52mm Throttle Bodylle ja EDELBROCK High-Flow runnereille)
• BBK Power Plus Series 52mm Throttle Body (Jäähdytysnesteen kierto poistettu)
• FORD RACING 30lb/hr suuttimet (BOSCH Red Top)
• CRANE CAMS säädettävä bensaregulaattori (CRA99470-1)
• FMU 1:8 90psi (ProCharger) *Asentamatta, ja voi olla ettei asennetakaan*
• Vakio bensapumppu
• 125psi "Booster" bensapumppu vakiopumpun kanssa sarjaan *Asentamatta*
• Modattu 305TPi ECM (modattu 30lb/hr suuttimille, MEGASQUIRT tulee NYT!!)
• INNOVATE LC-1 + BOSCH LSU4.2. laajakaista lambda
• MAT-anturi siirretty ilmanputsarikoteloon
• K&N vapaavirtaus kartiosuodatin
• Modattu MAF (poistettu ylimääräiset verkot yms.) -> vaihtuu MAP:iin MEGASQUIRTIN asennuksen jälkeen
• Kylmempi termostaatti (75°C)
• Saastelaitteet poistettu
• Ilmastointi poistettu

*TÄÄ ON JO RATKAISTU JA AHDINKIN ON JO ASENNETTU* Eli sellanen setti se nyt on, jollen sattunu jotakin unohtamaan. Tällä hetkellä on ongelmia käynnin kanssa, koska vaihdoin nuo 30lb suuttimet alkuperäisten 19lb tilalle ja tuo vakio ECM modattiin niille. Tosin ainoa muutos mikä sinne tehtiin, oli nimenomaan suutinkoko. Nyt se ei sitten käy kunnolla eikä ole tietoa vielä viasta, voi olla ilmavuotokin. Lisää ongelmasta voi lukea meidän kerhon sivuilta täältä, jossa todella tarkka vikaselostus:
http://www.f-bodyfinland.com/Yabbse/ind ... ic=10186.0

Ja täältä voi lukea itse ahdinasennuksesta tarkemmin jos kiinnostaa:
http://www.f-bodyfinland.com/Yabbse/ind ... pic=9282.0

Ja tässä vielä muutama kuva Camarosta:
http://www.minunauto.com/?page=showcar&id=6155

Jospa se nyt riittäis linkkejä! :D Nyt vinkkiä tulemaan mikä MS mun kannattais laittaa ja mitä ongelmia/ylimääräistä räpläämistä tulossa.. :wink: Olen ymmärtänyt että tuon turbiinilukituksen lisäksi voi joutua taistelemaan tuon sytytyksen kanssa? Pitäneekö paikkansa??

Lisätään nyt vielä, että 19lb suuttimilla ja muuten tuolla yläpuolella olevalla kokoonpanolla, takarenkailta saatiin dynossa 237hv/546Nm alkukesästä -06. Tai no LC-1:nkään ei vielä silloin ollut, mutta eipä se tehoihin vaikutakaan... Saapa nyt nähä mitä tapahtuu, kun on lisätty tuo ahdin + bensansaantia parantavat palikat ja Megasquirt... 8)
Last edited by BlackZ on Wed Dec 27, 2006 13:03, edited 1 time in total.
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Siisti projekti 8)

Unohda toi fmu ja hommaa ahdot tunnistava paineensäädin. (jos toi alkuperäinen ei tunnista?)
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Ja siirrä se imulämpöanturi pois sieltä filsakotelosta. Siellä olevalla läppötilalla kun ei ole mitään tekemistä imuvenan ohi menevän ilman lämpötilan kanssa. Tuon anturin antaman tiedon mukaan kun korjataan ruiskutettavan bensan määrää.

Ehdottomasti siis nopea anturi imusarjaan, ainakin jos meinaat tuon paremmin saada toimimaan.

Ja miksi konetta pitää käyttää vajaalämpöisenä (75 °C termari), liian pieni syylari?
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

kalsket wrote:Ja siirrä se imulämpöanturi pois sieltä filsakotelosta. Siellä olevalla läppötilalla kun ei ole mitään tekemistä imuvenan ohi menevän ilman lämpötilan kanssa. Tuon anturin antaman tiedon mukaan kun korjataan ruiskutettavan bensan määrää.

Ehdottomasti siis nopea anturi imusarjaan, ainakin jos meinaat tuon paremmin saada toimimaan.

Ja miksi konetta pitää käyttää vajaalämpöisenä (75 °C termari), liian pieni syylari?
Löytyy anturi plenumistakin eli TPi imusarjan yläosasta, ei vaadi ku piuhan vaihdon sinne missä se on alunperin ollutkin jos niin haluaa. Jenkkisivustoilla ovat kirjoitelleet ku ovat siirtäneet noita imulämpöantureita pois tuolta imusarjasta sen takia kun tyhjäkäynnillä lämmöt imusarjassa nousee niin korkeaksi. Pitäis toimia paremmin noin, tiedä sitten toimiiko ku en oo siihen niin huomiota kiinnittänyt. Keväällä muutoksen tein. Hyvin toimi ainakin koko kesän ennen noita suuttimien vaihtoa ja ECM:n modausta.

Näissä F-bodyissa on ollut lämpenemisongelmia aina, se on varmaan osasyy miksi viileämpi termari. Toinen on, että sanovat vaan toimivan näin paremmin. Tää on entisen omistajan laittama ja autohan mulla on ollut melkein jo 4 vuotta.

Bensapaineensäädin on normaali ruuvattava regu, johon tule alipaineletku imusarjasta. En tiedä miten toimii ahdoilla???
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
wesulius
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sun Oct 01, 2006 20:58
Location: turku
Contact:

Post by wesulius »

kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Kuuma imusarja lämmittää myös sitä imuilmaa varsin huomattavasti ja olisi viksua huomioida myös ruiskutettavassa bensan määrässä. Jos tämä ei kuitenkaan järin hyvin toimi niin vika on silloin kyllä enemmänkin softassa kuin raudassa.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Sit voidaan taas miettiä kumpi on pahempi? Se että imusarja suoraan johtaa huomattavasti lämpöä anturiin mikä ihan suoraan vääristää lukemia, vai se mitä se imusarja lämmittää ilmaa tolla lyhyellä matkalla.. Jos ensin mainittu vääristää huomattavasti arvoja niin ongelma on enemmänkin raudassa.

Ois hyvä jos joku ois oikeesti testannu asiaa ettei tarttis mennä MUTU-tuntumalla. Ja aika tapauskohtasta on varmaan muutenkin.
Tiara Kit Car - MsnS-E
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Paljon toki vaikuttaa anturin tyyppi ja sijanti imusarjassa. Miluiten pienen massa omaava, pitkäkaulainen ja nopea anturi niin lämmön johtumisesta johtuva virhe minimoidaan.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Joo voidaan tuosta MAT-anturin paikasta alkaa vääntämään vaikka viikkotolkulla, mutta se ei nyt ollut pointti. Se on samanlainen anturi näissä f-bodyissa kuin vedenlämpöanturikin, aika paksu joten tuskin kovin nopea. Katsotaan nyt mihin sen sijoitan kunhan tuon ahtimen saan paikalleen. Silloinhan se imuilman lämpötieto varsinkin on tärkeä tieto...

Mutta joo... Eli mikä MS tuohon mulla kannattais laittaa ja mistäpä se kannattais ostaa? Pitäs tässä nyt lähipäivinä pistää tilaukseen niin pääsis hitsailee sen kasaan.. :wink:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Kannattaa vaihtaa se MAT anturi avoimeen malliin, reagoi nopeammin. Niitä saa jenkkiautoliikkeistä ja sopii suoraan paikalleen.

Maksoi racers placessa muistaakseni 15e.
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

turbosbc wrote:Kannattaa vaihtaa se MAT anturi avoimeen malliin, reagoi nopeammin. Niitä saa jenkkiautoliikkeistä ja sopii suoraan paikalleen.

Maksoi racers placessa muistaakseni 15e.
Juu laitetaan korvan taakse, eipä oo tosiaan mikään kallis sijoitus. Onhan se toki tärkeä tieto moottorinohjauksen kannalta...

Mutta nyt voitais silti keskittyä enempi siihen MS:n hankintaan. Oon ite tullut vähä siihen päätelmään, ettei se MS2 nyt niin välttämätön tuohon olisi. Ja kun on tuo laajakaistalambda härdellikin tuossa niin eikös tuolla MS1:lläkin pysty melko tarkasti tuon koneen säätelemään.. :P
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

No niin! Nyt on Camaro saatu käymään sillä vakio boxillakin ja Megasquirt tilattu Partco:lta. 8) Viaksi paljastui lisäruiskutussuuttimen murtunut O-rengas, pienestä se voi noinkin iso vika olla kiinni... :? Tosin vaihdoin muutenkin imusarjan runnereiden alapään tiivisteet tehdastekoisiin, mutta ei niissä entisissä itse tekemissäni mitään vikaa ollut. Jokatapauksessa imusarjan tiiveys oli ihan eri luokkaa tuon O-renkaan ja tiivisteiden vaihdon jälkeen...

Olisiko jollaki ehdotusta tuollaiseksi avoimeksi MAT-anturiksi? Siis sellainen haussa jonka arvot olisi samat kuin tuossa Camaron alkuperäisessäkin anturissa (joku Fordin anturi tais olla tosi lähellä, vain 1.5 celsiusasteen heitto lämpötiloissa koko skaalan läpi yhden tutun mukaan). Ajattelin kuitenkin tuon avoimen MAT:n hommata ja asentaa sen mahdollisesti ennen läppärunkoa paineputkeen.

Sitten oon sen verran tuohon MS:n Camaroon asentamiseen perehtynyt, että ilmeisesti ainakin seuraavat "muutokset" joutuu tekemään:
- 100ohm vastus sytytykseltä (GM 7-pin HEI) tulevaan maajohtoon (muistaakseni se oli maajohto?)
- transistori ohjaamaan bensapumpun relettä (ei 5V riitä tähän ohjaukseen)
Onko tiedossa muita mahdollisia muutoksia mitä joutuu tuohon tekemään jotta sen saa ongelmitta toimimaan? Pitäis kaikki nyt tietää tuon adapterin suunnittelu vaiheessa ettei mene koko kehitystyö uusiksi... :wink:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

- transistori ohjaamaan bensapumpun relettä (ei 5V riitä tähän ohjaukseen)
MS sisältää polttoainepumpun relettä ohjaavan transistorin, joka maadoittaa relettä. 12V sille releelle voi ottaa vaikkapa virtalukon takaa.
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

BlackZ wrote:Olisiko jollaki ehdotusta tuollaiseksi avoimeksi MAT-anturiksi?
Mulla on ihan GM:n oma avoin anturi käytössä. En osaa sanoa, että just mistä mallista on kyse. Ilmoitin vaan Racers' Placen Makelle, että tämmöinen tarvitaan ja semmoinen sitten hyllystä löytyikin :) Arvot siis samat, kuin mitä MS:n boksissa oletusarvoisesti.

Omassa autossa anturi on sijoitettu ilmanputsarikotelon alapintaan kahden läppärungon väliin. Ei ole ollut lämmön johtumisesta aiheutuneita ongelmia. Tuo avoin malli sietää sitä aika hyvin. Voisi kuvitella, että sulla se toimii siellä plenumissa moitteetta.

Hieno projekti muuten!
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

RP:n Kuitista luntaten:

stmax1 lämpöanturi air chg gm 85-94 15.00e

Kuten Anssi tossa jo totesikin, pyydä avoin anturi ja sillä selvä.
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Jep kiitti, eli RP:hen soitto! :D
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

MS tuli postissa, pitäs alkaa kasailee se tässä joku ilta. Mitenkäs muuten tuon MAP homman kanssa, ku mulla tulee tuo remmiahdin nyt kans tuohon Camaroon niin voinko vetää alipaineletkun MAP:ia varten kabiiniin imusarjasta ja haaroittaa sen saman letkun myös Auto Meterin ahtopainemittarille? Vai pitääkö molemmille vetää omat alipaineletkut imusarjalta asti? Eli häiritseekö ne toistensa toimintaa jos ovat samassa alipaineletkussa? :?
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

voi haarottaa.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Projekti edistyy! 8)
- Megasquirt V2.2 spark'n'extra kasattu ja testattu
- PAXTON SN-93 remmiahdin asennettu täydellisesti ja ekat testiajot pihassa suoritettu, TOIMII JA WIHELTÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!! 8)

Eli seuraavana sen adapterin teko ja kasaus, sitten eiku Megasquirt kiinni ja Camaro trailerille ja dynoon kattelee olisko tehot edes vähäsen noussu.... :twisted: :wink:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

No ei perskules RP:ltä onnistunu ainakaan vielä sen avoimen MAT anturin tilaus, kun pitäis saada sen anturin varaosanro, onkos kellään sitä? Turbosbc? Anssi? Tarjosivat mulle vaan sitä normaalia lämpöanturia, eli TX3:ta mikä EI OLE avoin malli vaan sama mitä käytetään jäähdytysnesteenlämpötila anturinakin... :?
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

ei mullakaan ole mitään osanumeroa, ei kuitissakaan lue muuta kuin tossa aikaisemmin mainitsin....


Tais olla se eräs myyjä jolta ei mikään onnistu...
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

turbosbc wrote:ei mullakaan ole mitään osanumeroa, ei kuitissakaan lue muuta kuin tossa aikaisemmin mainitsin....


Tais olla se eräs myyjä jolta ei mikään onnistu...
Make se oli ite. Sano ettei yhtään muista koko hommaa eikä tiedä varaosanroa. Mut jos voisit nimes antaa mulle niin sen perusteella ne vois sen kuulemma ainakin sieltä tsekata... Tai vaikka laittaisit meilin tms sinne itse missä sun nimi näkyis, niin ne osais mulle kaivaa sen varaosanron tietoon... Olisin erittäin kiitollinen avusta jos se nyt mitään auttaa :lol:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

YV....

Osanumeroa ei ole,

Tossa on kuva...

http://www.auto-nomics.com/cgi-bin/show ... part=11360
HanhiEmo
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sun Jul 10, 2005 20:45
Location: Anjalankoski

Post by HanhiEmo »

Rydäri
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Mon May 02, 2005 2:51

Post by Rydäri »

No ainakin FMI http://www.fmi.vtoy.fi/ myy GM:n avointa MAT anturia.

Laatikon kyljessä viivakoodi ja sen alla numerosarja: 0 91769 00259 6

Valmistaja on STANDARD ja MADE IN USA!
Näyttäs olevan ihan samoja tuotteita punasessa pahvirasiassa kun mitä mm.US Parts - Finn AM ja RP myy.

Anturin tunnistinosan knöölin juureen suositellaan sitten laittamaan vähän silikonia tai jotain ettei se knööli irtoa sieltä.Tälläset ohjeet sain FMI:stä kun ostin joskus omaani.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

joko löytyi?
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

turbosbc wrote:joko löytyi?
Nyt löytyi RP:ltä, vihdoinki.. :roll: Kiitosta vaan kaikille auttaneille.. :D Se löytyi tuolla koodilla 25036751, ei suoraan mutta tuo koodi osoittautui AX1 koodilla niiltä löytyväksi. Eli turbosbc:n alunperin laittamassa viestissä tuo AX1 teksti löytyikin, mutta valitettavasti kun se luki yhdessä tuon STMAX1 tekstin kanssa niin se aiheutti tässä nyt sitten väärinkäsityksen, kun tuolla STMAX1 koodilla sitä ei löytynyt.. Mut pääasia et anturi on nyt tulossa ja oikeanlainen.. :wink:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Nyt kun tuo AX1 avoin imuilmanlämpötila-anturi tuli, niin oon vähä tuota paikkaa sille miettiny. Alkuperäisen anturin paikka on imusarjassa lähellä koneen takaosaa, joten jos sen sinne laittaa niin silloinhan se mittaa jo hieman imusarjassakin lämmennyttä ilmaa. Ja se ilma varmaan on vähän lämpimämpää sitten siellä imusarjan takaosassa kuin mitä imusarjan etuosassa missä on tuo läppärunkokin.

Eli päättelin että olisko se viisainta asentaa just ennen läppärunkoa?? Tällöinhän moottoriin menevän ilman lämpö olis mitattu imusarjan viileimmästä kohdasta juuri ennen läppärunkoa, eli MS ruiskuttaisi seoksen sitten sen perusteella. Keulimmaisille sylintereillehän tuo mitattu imuilmanlämpö olisi varmaan aika lähellä oikeaa ja taemmaisille mitattu ilma hieman viileämpää kuin todellisesti sylintereille menevä ilma (ehtinyt lämmetä vähän, tuskin merkittävästi). Eli näin moottoriin ruiskutettaisiin hieman rikkaammalla seoksella kuin mitä jos asentaisin anturin entiseen paikkaan, missä ilma olisi lämpimämpää ja sitä kautta seoskin olisi myös laihempi. Parempihan sen on olla aavistus rikkaammalla kuin laihemmalla... :wink:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Luulisi, että ingenjöörikin on miettinyt tuota asiaa silloin kun se imusarja on suunniteltu. En myöskään menisi suoralta kädeltä arvioimaan etummaisten sylinterien haukkaaman imuilman lämpötilaa takimmaisiin verrattuna. Arvauksena voisin sanoa, että siellä plenumissa käy semmoinen vilinä, että etummaisten sylinterien saama ilma voi hyvinkin olla jo lämmennyt imusarjan vaikutuksesta. Etummaisetkin sylinterit imevät varmastikin osan ilmasta taempaa plenumista..

Anyway, varmaan paras olisi mitata sylinterien saaman imuilman lämpötilan "keskiarvoa". Itselle tulisi mieleen että se keskiarvo on selkeästi lähempänä totuutta plenumin takaosassa, kuin ennen läppärunkoa!
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Tää hommaki edenny melkoisen verkkaisesti, välillä melkeen kuukauden ollu hyllyllä muiden kiireiden takia. Mutta NYT on vihdoin ensimmäinen versio adapterin piirilevystä jyrsitty, nyt pitäs alkaa tinaamaan siihen liittimet ja kompiaiset paikalleen, hyvällä tuurilla jo viikonloppuna pääsee testaamaan pelaako tuo plug'n'pray adapteri ja Megasquirt yleensäkään.. :D
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
Post Reply