Ruiskutusmäärätieto ajotietokoneelle?
Moderator: Masi_K
Ruiskutusmäärätieto ajotietokoneelle?
Audin ajotietokone murjottaa mykkänä puuttuvan polttoaineen ruiskutustiedon takia.
Alunperin K-jetiltä on ajotietokoneelle tullut ruiskutusmäärän mukaan vaihteleva jännite (moottorijarutus = 0V ja täyskaasu = 5V). Onko kellään ehdotusta kuinka vastaavan jänniteen saisi generoitua megasta (joko rautaa lisäämällä, tai mahdollisesti koodia puukottamalla)?
Alunperin K-jetiltä on ajotietokoneelle tullut ruiskutusmäärän mukaan vaihteleva jännite (moottorijarutus = 0V ja täyskaasu = 5V). Onko kellään ehdotusta kuinka vastaavan jänniteen saisi generoitua megasta (joko rautaa lisäämällä, tai mahdollisesti koodia puukottamalla)?
Terveisin, Kari Vänttinen
Helpointa tuo lienee ohjaamalla 5 volttia PWM:llä, jonka duty cycleä säädellään sopivasti suuttimien auki-olo ajan perusteella.
5 volttiahan löytyy ohjaimesta sekä varmaankin yksi vapaa lähtö jonka voisi tähän valjastaa/jota voisi taulukoidusti tai kiinteällä suhteella pulssittaa. Toinen/'nopea' vaihtoehto voisi olla kytkeä trankku suuttimen ohjauslähdön rinnalle/5 volttia edelleen tietokoneelle.
5 volttiahan löytyy ohjaimesta sekä varmaankin yksi vapaa lähtö jonka voisi tähän valjastaa/jota voisi taulukoidusti tai kiinteällä suhteella pulssittaa. Toinen/'nopea' vaihtoehto voisi olla kytkeä trankku suuttimen ohjauslähdön rinnalle/5 volttia edelleen tietokoneelle.
Konemies kun olen, niin tämä sähkötekniikan opiskelu on varsin hidasta. Minulle joutuu siis vääntämään asioita rautalangasta. 
Ulos siis tulisipätkittyä 5V pulssia? - Mahtaakohan ajotietokone ymmärtää tuon pätkityn pulssin matalampana jännitteenä? Ainakin kokeilemisen arvoinen ajatus tuo on... (saisiko tuosta pulssista "tasaista" jännitettä jollakin kela-kondensaattori -hässäkällä?)
Tuo kiinteällä suhteella 5V pulssittaminen saattaa kuitenkin aiheuttaa ongelmia kulutusnäytön "oikeellisuuden" kanssa. Toki ajotietokoneessa on +/- 15%:n säätövara, mutta suuttimien koosta riippuen se saattaa olla riittämätön. (Mahtaisikohan jännitteen skaalaus sopivammaksi onnistua esim. yllämainittuun hässäkkään lisätyllä säätövastuksella?)
Entä kuinka tuon Boost controllin käyttö käytännössä menisi?
- Ensin x4:een ajotietokonetta ruokkiva johto? (tarvinnee jotakin vastuksia tms. jonnekin lisäksi?)
- Sitten Basic Settings -> Codebase and output functions -> x4 (JS2) function = Boost Control
- Seuraavaksi Advanced:n alta parametrien säätöä?
Boost targetit ja duty targetit näyttäisivät olevan kaasuläpän asennon sekä kierrosluvun funktiona, joten mahtaako tuolta saada kovinkaan helposti asetettua "kulutuskarttoja" kohdilleen?
Emmää vaan tiedä, kertokaa kokeneemmat.

Ulos siis tulisipätkittyä 5V pulssia? - Mahtaakohan ajotietokone ymmärtää tuon pätkityn pulssin matalampana jännitteenä? Ainakin kokeilemisen arvoinen ajatus tuo on... (saisiko tuosta pulssista "tasaista" jännitettä jollakin kela-kondensaattori -hässäkällä?)
Tuo kiinteällä suhteella 5V pulssittaminen saattaa kuitenkin aiheuttaa ongelmia kulutusnäytön "oikeellisuuden" kanssa. Toki ajotietokoneessa on +/- 15%:n säätövara, mutta suuttimien koosta riippuen se saattaa olla riittämätön. (Mahtaisikohan jännitteen skaalaus sopivammaksi onnistua esim. yllämainittuun hässäkkään lisätyllä säätövastuksella?)
Entä kuinka tuon Boost controllin käyttö käytännössä menisi?
- Ensin x4:een ajotietokonetta ruokkiva johto? (tarvinnee jotakin vastuksia tms. jonnekin lisäksi?)
- Sitten Basic Settings -> Codebase and output functions -> x4 (JS2) function = Boost Control
- Seuraavaksi Advanced:n alta parametrien säätöä?
Boost targetit ja duty targetit näyttäisivät olevan kaasuläpän asennon sekä kierrosluvun funktiona, joten mahtaako tuolta saada kovinkaan helposti asetettua "kulutuskarttoja" kohdilleen?
Emmää vaan tiedä, kertokaa kokeneemmat.
Terveisin, Kari Vänttinen
Sanoisin, että vähän säätämiseksi tuo menee joka tapauksessa. Itse ehkä lähtisin ottamaan signaalin suoraan suuttimien ohjaukselta, sieltä kuitenkin saa pulssisuhteen, joka on suoraan verrannollinen bensan kulutukseen.
Eli jos vaikka ottaisi signaalin toisen suutinfetin kannalta ja tekisi sille alipäästösuodatuksen. Näin saataisiin 0-100% PW:llä 0-12V välillä liikkuva jännite. Sitten jännitettä voisi pudottaa säädettävällä jännitteenjaolla oikealle hehtaarille. Lopuksi ohjelmassa olisi kulutuksen seurantaa ja säädön rukkailua kunnes ajotietokoneen näyttö on riittävän tarkka.
Huonona puolena tuossa olisi kyllä se, että jännite muuttuisi latausjännitteen mukaan. Jos tästä tulee liikaa virhettä, niin sitten pitää ottaa signaali ennen fettiajuria. Tässä tapauksessa saataaisiin 0-5V jännite, joka olisi tarkempi, koska 5V on reguloitu. Mutta luultavasti kytkentään tarvittaisiin myös vahvistusta, että näyttämä saataisiin oikeaksi. Joten menee vähän monimutkaisemmaksi, ei kuitenkaan mitenkään ylitsepääsemättömän hankalaksi.
Voidaan pohtia käytännön toteutusta tarkemmin, jos satutaan osumaan samaan aikaan tallille
Eli jos vaikka ottaisi signaalin toisen suutinfetin kannalta ja tekisi sille alipäästösuodatuksen. Näin saataisiin 0-100% PW:llä 0-12V välillä liikkuva jännite. Sitten jännitettä voisi pudottaa säädettävällä jännitteenjaolla oikealle hehtaarille. Lopuksi ohjelmassa olisi kulutuksen seurantaa ja säädön rukkailua kunnes ajotietokoneen näyttö on riittävän tarkka.
Huonona puolena tuossa olisi kyllä se, että jännite muuttuisi latausjännitteen mukaan. Jos tästä tulee liikaa virhettä, niin sitten pitää ottaa signaali ennen fettiajuria. Tässä tapauksessa saataaisiin 0-5V jännite, joka olisi tarkempi, koska 5V on reguloitu. Mutta luultavasti kytkentään tarvittaisiin myös vahvistusta, että näyttämä saataisiin oikeaksi. Joten menee vähän monimutkaisemmaksi, ei kuitenkaan mitenkään ylitsepääsemättömän hankalaksi.
Voidaan pohtia käytännön toteutusta tarkemmin, jos satutaan osumaan samaan aikaan tallille

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Kaverin kanssa mietitty myös kulutus mittaria ja mietittiin, että paljonko toi suutinten avautumis-/sulkeutumisaika tekee heittoa todelliseen bensan läpikulkumäärään, jos ottaa suutinbankilta fetin ohjauksesta syötön? kyseessä olisi mulla kuitenkin neljä 525cc suutinta kahdenlitran turbo koneessa. Alakierroksillahan tuo heitto on isoin, jos sitä tulee.
Yrittelijä+virittelijä=3 vuotta, eikä valmista
K-jettin kulutus tieto lähtee ilmamäärä mittarin kyljeessä olevalta potikalta, sillä ei sis ole mitään muuta tehtävää toisin kuin ke jetissä samassa paikkaa olevalla potikalla. Ja tieto on siis muotoa ilman vitausta aika yksikköä kohden mikä on käytännössä sama kuin litraa/tunti tieto, mittari sitten laskee siitä ja ajonopeudesta tuon liraa/100km. Tuo litraa/tunti on aivan suoraan verrannollinen suuttimien aukioloaikaan bensanpainehan pysyy vakiona imusarjan paineeseen, joten suuttimien pulssista kela vastus konkka viritelmällä sen suodattaisin jännite tiedoksi. ja skaalaisin vastus jaolla (normi 3napainen potikka) sopivalle tasolle että mittari näyttäis oikein.
Pelkkä K-jettihän ilman E:tä oli siis korvattu ruiskutusjärjestelmä.
Nyt alkaa olla uskoa siihen, että ratkaisu ajotietokoneen ruokkimiseksi on olemassa.
Seuraavaksi täytyy tehdä jonkinlainen protokytkentä ja testata homma käytännössä. - Onko kellään ehdotuksia Turbiinin esittämän kytkennän fyysisiksi komponenteiksi?
Nyt alkaa olla uskoa siihen, että ratkaisu ajotietokoneen ruokkimiseksi on olemassa.
Seuraavaksi täytyy tehdä jonkinlainen protokytkentä ja testata homma käytännössä. - Onko kellään ehdotuksia Turbiinin esittämän kytkennän fyysisiksi komponenteiksi?
Terveisin, Kari Vänttinen
Hihasta ravistaen: Kytke kilo-ohmin vastus toisen suutinfetin ohjaukseen, vastuksen toisen pään ja maan väliin 470uF elko, tämä olisi se alipäästö, eli elkon plus-navasta pitäisi löytyä kohtuullisen tasainen pulssisuhteen mukaan muuttuva jännite. Tästä sitten jännite 10 kilo-ohmin potikan toiseen laitaan, toinen laita maihin ja jännite ajotietokoneelle potikan keskeltä. Tällä voisi aloittaa kokeilut.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Nyt palikka tuli liitettyä autoon ja todettua sen toimivan. Kulutusnäyttöä saa skaalattua potikasta haluamaansa suuntaan ja ainakin mielestäni sain sen muutaman ensimmäisen kilometrin jälkeen näyttämään varsin järkeviä lukemia.
Kiitokset siis kaikille vastanneille!
Gizmon rakenne on seuraava: Suutinfetin ylösvedosta lähtee 1k:n vastuksella ulosotto. Ulosoton ja maan välissä on 470uF:n konkka. Konkan plusjalan ja ulosoton yhdyspisteessä on lähtö 47k:n säätövastuksen oikeaan jalkaan. Säätövastuksen keskimmäinen jalka on lähtevä signaali ajotietokoneelle ja vasen jalka maissa.
Seuraavaksi Audin voisikin kai raportoida onnistuneesti Megasquirtatuksi.
Kiitokset siis kaikille vastanneille!
Gizmon rakenne on seuraava: Suutinfetin ylösvedosta lähtee 1k:n vastuksella ulosotto. Ulosoton ja maan välissä on 470uF:n konkka. Konkan plusjalan ja ulosoton yhdyspisteessä on lähtö 47k:n säätövastuksen oikeaan jalkaan. Säätövastuksen keskimmäinen jalka on lähtevä signaali ajotietokoneelle ja vasen jalka maissa.
Seuraavaksi Audin voisikin kai raportoida onnistuneesti Megasquirtatuksi.
Terveisin, Kari Vänttinen
Meinasin itsekkin kokeilla laittaa omaan Mega hässäkkään vastaavan kytkennän.
Laitoitko omaan kytkentääsi tosiaan 47k ohm säätövastuksen, vai oliko se type error? ArttuH:n repäisyssä potikka oli 10k. Jos laitoit, niin laitoitko suoraan tuon 47k, vai totesitko tuon 10k toimimattomaksi?
Tuntuu suurelta erolta ja mietinkin onko laite helppo säätää tuolla 47k potikalla. Jos on, niin teen samoin.
Sitten: Tämä oli KE-jet:n sovellus. Toimiiko sama modi myös esim Motronic 1.3 kulutusmittarin kanssa? Se killuu nyt siellä mittaritaulussa toimimattomana koska en alku suunnitelmien mukaan jaksanutkaan alkaa muokkaamaan sen paikalle vaihtovaloa...
Laitoitko omaan kytkentääsi tosiaan 47k ohm säätövastuksen, vai oliko se type error? ArttuH:n repäisyssä potikka oli 10k. Jos laitoit, niin laitoitko suoraan tuon 47k, vai totesitko tuon 10k toimimattomaksi?
Tuntuu suurelta erolta ja mietinkin onko laite helppo säätää tuolla 47k potikalla. Jos on, niin teen samoin.
Sitten: Tämä oli KE-jet:n sovellus. Toimiiko sama modi myös esim Motronic 1.3 kulutusmittarin kanssa? Se killuu nyt siellä mittaritaulussa toimimattomana koska en alku suunnitelmien mukaan jaksanutkaan alkaa muokkaamaan sen paikalle vaihtovaloa...
LE-jetronicin kulutusmittari söi pulssinleveystietoa. Sellaisen otin lediltä (led17?), laittamalla toiminnoksi squirt. Saisihan sen myös esim. tuolta suutinfetin ohjauksesta, jos en käyttäisi PWM:ää.
Tämä tietenkin edellyttää alkuperäisten suuttimien käyttämistä, koska niiden virtaus on koodattu itse ajotietokoneeseen. Parempi olisi tehdä MS:n softaan kokonaan oma, skaalattava lähtö.
Tämä tietenkin edellyttää alkuperäisten suuttimien käyttämistä, koska niiden virtaus on koodattu itse ajotietokoneeseen. Parempi olisi tehdä MS:n softaan kokonaan oma, skaalattava lähtö.
Potikan koolla ei tässä tapauksessa ole kauhean suurta merkitystä, koska se toimii jännitteenjakajana. Sen olisi kuitenkin hyvä olla selkeästi isompi kuin se ennen konkkaa oleva vastus ja toisaalta hillittömän isoja arvoja ei kannata käyttää, ettei kytkentä mene liian häiriöherkäksi.Neppo wrote:Meinasin itsekkin kokeilla laittaa omaan Mega hässäkkään vastaavan kytkennän.
Laitoitko omaan kytkentääsi tosiaan 47k ohm säätövastuksen, vai oliko se type error? ArttuH:n repäisyssä potikka oli 10k. Jos laitoit, niin laitoitko suoraan tuon 47k, vai totesitko tuon 10k toimimattomaksi?
Tuntuu suurelta erolta ja mietinkin onko laite helppo säätää tuolla 47k potikalla. Jos on, niin teen samoin.
Sitten: Tämä oli KE-jet:n sovellus. Toimiiko sama modi myös esim Motronic 1.3 kulutusmittarin kanssa? Se killuu nyt siellä mittaritaulussa toimimattomana koska en alku suunnitelmien mukaan jaksanutkaan alkaa muokkaamaan sen paikalle vaihtovaloa...
Kytkentä ei luultavasti toimi Motronicin kulutusmittarin kanssa. Todennäköisesti se haluaa pulssinleveystietoa sisäänsä, eli kannattaa kokeilla tuota KariM:n ehdottamaa kytkentää.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Voisko joku oikeasti kertoa noobille miten ton pulssileveystiedon sais otettua tuolta lediltä? mitä komponentteja tarvii ja jne jneKariM wrote:LE-jetronicin kulutusmittari söi pulssinleveystietoa. Sellaisen otin lediltä (led17?), laittamalla toiminnoksi squirt. Saisihan sen myös esim. tuolta suutinfetin ohjauksesta, jos en käyttäisi PWM:ää.
Tämä tietenkin edellyttää alkuperäisten suuttimien käyttämistä, koska niiden virtaus on koodattu itse ajotietokoneeseen. Parempi olisi tehdä MS:n softaan kokonaan oma, skaalattava lähtö.
Re: Ruiskutusmäärätieto ajotietokoneelle?
Audi Coupeen -89 tehty kuvatunlainen ajotietokoneen kytkentä ja jännite tieto on samana kuin korjaamokäsikirjan Fuel Rate signal tarkastuksessa. Eli Korjaamokirjassa mainittu paikallaan 1000-4000rpm mukaan 0,4-0,8V pitäisi tasaisesti jänniteen muuttua. Onko joku bootaus ajotietokoneelle tehtävä tai koodaus että toimisi?? Vai tuleeko yhä vääränlainen tieto ajotietokoneeseen??
Tieto oli vääränlainen ja yleismittarilla mitattuna jännite näyttää tuolta, mutta PWM signaaliahan se ajotietokone halusi pureskella.. Boostcontrol lähdöstä tein syötön samanlaisella transistorikytkennällä kuin rpm mittarin.. Skaalaillut nyt tuota boostmappia sitten kohdalleen, jotta näyttäisi lähelle todellisia lukemia..
Millä saan transistorin jännite syötön katkeamaan silloin kuin kone ei ole käynnissä.. Nyt kun laittaa virrat päälle, muttei käynnistä konetta niin ajotietokone saa 12V ja näyttää sit näytöllä keskikulutus nousevan kauheata vauhtia...
Tieto oli vääränlainen ja yleismittarilla mitattuna jännite näyttää tuolta, mutta PWM signaaliahan se ajotietokone halusi pureskella.. Boostcontrol lähdöstä tein syötön samanlaisella transistorikytkennällä kuin rpm mittarin.. Skaalaillut nyt tuota boostmappia sitten kohdalleen, jotta näyttäisi lähelle todellisia lukemia..
Millä saan transistorin jännite syötön katkeamaan silloin kuin kone ei ole käynnissä.. Nyt kun laittaa virrat päälle, muttei käynnistä konetta niin ajotietokone saa 12V ja näyttää sit näytöllä keskikulutus nousevan kauheata vauhtia...