BMW 2.0l turbo - neuvoja kaivataan
Moderator: Masi_K
BMW 2.0l turbo - neuvoja kaivataan
Nonniiin.. vihdoista viimein ollaan päästy siihen vaiheeseen että nyt tarvitaan apua. Rakentelen tuollaista BMW:tä missä on 4-syl 2litran kone turbolla varustettuna kesää varten. Ostin tuossa talven aikana valmiiksi kasatun Megasquirtin. Ruiskun runkona on L-jetronic, mutta siitä varmaan pystyy käyttämään ainoastaan imusarjan. Suuttimet on hommattu: boschin 390cm3 3bar. Apua tarvitaan siinä että olen tässä vielä aika alottelijan roolissa koska ostin vain boxin valmiina siksi että olen megasquirtista paljon hyvää kuullut ja hinta oli halpa verrattuna muihin säädettäviin.
Tiedot
Kori: BMW E21 -82
Lohko: M10B20 (2002tii)
Kansi: E30 1.8i
Imusarja: E30 1.8i
Nokka: vakio E30 1.8i
Suuttimet: Bosch 390cm3 3bar
Ahdin: Garret 3/4
Pakosarja: itsetehty
Välijäähdytin: - tulossa
Kytkin: Sasch kilpa-asetelma - tulossa
Kannentiiviste: Elring - tulossa
Kannettava tietokone: Joku fujitsu
Tarttis tietää että mitäs sitä nyt tarttee vielä ostaa lähinnä että saa tuon megasquirtin toimimaan tuossa koneessa. Tarkoitan nyt niitä kaikkia antureita jne. Ja mistä osat saa ostettua? Ongelma on akuutti koska ensi viikolla alkaa koneen kasaus pikkuhiljaa ja ajattelin nyt kokeilla jos sais tän toimimaan.
Ne ketkä osaa neuvoa niin pistäkää joku lista kaikista antureista mitä tartten ja sitten vaikka aina perään että mistä käyn ostamassa ja mitä maksaa SUURINPIIRTEIN.
Projektia kasaillaan Pääkaupunkiseudulla.
Tiedot
Kori: BMW E21 -82
Lohko: M10B20 (2002tii)
Kansi: E30 1.8i
Imusarja: E30 1.8i
Nokka: vakio E30 1.8i
Suuttimet: Bosch 390cm3 3bar
Ahdin: Garret 3/4
Pakosarja: itsetehty
Välijäähdytin: - tulossa
Kytkin: Sasch kilpa-asetelma - tulossa
Kannentiiviste: Elring - tulossa
Kannettava tietokone: Joku fujitsu
Tarttis tietää että mitäs sitä nyt tarttee vielä ostaa lähinnä että saa tuon megasquirtin toimimaan tuossa koneessa. Tarkoitan nyt niitä kaikkia antureita jne. Ja mistä osat saa ostettua? Ongelma on akuutti koska ensi viikolla alkaa koneen kasaus pikkuhiljaa ja ajattelin nyt kokeilla jos sais tän toimimaan.
Ne ketkä osaa neuvoa niin pistäkää joku lista kaikista antureista mitä tartten ja sitten vaikka aina perään että mistä käyn ostamassa ja mitä maksaa SUURINPIIRTEIN.
Projektia kasaillaan Pääkaupunkiseudulla.
I Believed I Would Die.
elikkä jos nyt luettelis antureita niin hallanturi imuilmanlämpöanturi (mappi jos ei boksissa ole kiinninäisenä sitä )vedenlämpöanturi kaasuläpänanturi no tuosas nyt jotain ja hallin imuilmanlämpö ja (mappi) saa tuolta http://www.vpv-motorracing.com/index.htm
kaasuläppäpotikan saa vaikka motonetistä volvo v70 on ainaki sopiva ja maksaa 29.90e
kaasuläppäpotikan saa vaikka motonetistä volvo v70 on ainaki sopiva ja maksaa 29.90e
Bmw E32 750ila
eli:Ykä wrote:elikkä jos nyt luettelis antureita niin hallanturi imuilmanlämpöanturi (mappi jos ei boksissa ole kiinninäisenä sitä )vedenlämpöanturi kaasuläpänanturi no tuosas nyt jotain ja hallin imuilmanlämpö ja (mappi) saa tuolta http://www.vpv-motorracing.com/index.htm
kaasuläppäpotikan saa vaikka motonetistä volvo v70 on ainaki sopiva ja maksaa 29.90e
-Hall-anturi - vpv-motorracing
-Imuilmanlämpöanturi = MAP? - vpv-motorracing
-vedenlämpöanturi - motonet?
-kaasuläpänanturi - motonet 29,90e
Mulla on siinä boxissa kyllä sellanen liitäntäntä nippa mihin saa letkun kiinni? Tartteeko tota imuilmanlämpöanturia nyt sitten ostaa?
I Believed I Would Die.
Imuilmaakin on ilmeisesti tämä malli:
Bosch 0 280 130 085 ilmanlämpötila-anturi 33.00 € ahdetuille moottoreille, nopea
Saako nakutusanturia kytkettyä MS?
Bosch 0 261 231 006 nakutusanturi 50.00 €
Sitten tarttee ilmeisesti tuolta myös vedenlämmön:
Bosch 0 280 130 026 vesilämpöanturi 33.00 €
Bosch 0 280 130 085 ilmanlämpötila-anturi 33.00 € ahdetuille moottoreille, nopea
Saako nakutusanturia kytkettyä MS?
Bosch 0 261 231 006 nakutusanturi 50.00 €
Sitten tarttee ilmeisesti tuolta myös vedenlämmön:
Bosch 0 280 130 026 vesilämpöanturi 33.00 €
I Believed I Would Die.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 9
- Joined: Sun Feb 27, 2005 10:06
- Location: tampere
- Contact:
mistäs saan tuohon sitten sopivan mapin? Ja ois kiva jos joku varmistais nuo mitä nyt tilaan tuolta vpv:stä ensi viikolla.
EDIT: Ja lisäystä vielä.. en ole kyllä suunnitellut tähän mitään painekoteloa? Imusarja johon tulee suuttimet, sen jälkeen kaasuläppä ja siitä sitten putki välijäähylle jne..
EDIT: Ja lisäystä vielä.. en ole kyllä suunnitellut tähän mitään painekoteloa? Imusarja johon tulee suuttimet, sen jälkeen kaasuläppä ja siitä sitten putki välijäähylle jne..
I Believed I Would Die.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 9
- Joined: Sun Feb 27, 2005 10:06
- Location: tampere
- Contact:
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 36
- Joined: Sat Feb 26, 2005 17:47
Tate wrote:eli:Ykä wrote:elikkä jos nyt luettelis antureita niin hallanturi imuilmanlämpöanturi (mappi jos ei boksissa ole kiinninäisenä sitä )vedenlämpöanturi kaasuläpänanturi no tuosas nyt jotain ja hallin imuilmanlämpö ja (mappi) saa tuolta http://www.vpv-motorracing.com/index.htm
kaasuläppäpotikan saa vaikka motonetistä volvo v70 on ainaki sopiva ja maksaa 29.90e
-Hall-anturi - vpv-motorracing
-Imuilmanlämpöanturi = MAP? - vpv-motorracing
-vedenlämpöanturi - motonet?
-kaasuläpänanturi - motonet 29,90e
Mulla on siinä boxissa kyllä sellanen liitäntäntä nippa mihin saa letkun kiinni? Tartteeko tota imuilmanlämpöanturia nyt sitten ostaa?
no niin eli jos sulla on tuo liitäntä mihin saa letkun kii niin siinä on jo mappi valmiina että sitä ei tarvi ostaa ja mappi ja imuilmanlämpöanturi on kaksi eri asiaa

tämä anturi jos ottaa tiedon etupyörästä Honeywell 1GT101DC Hall-anturi + vastaliitin 42.00 ja sitten tämä juuri Bosch 0 280 130 085 ilmanlämpötila-anturi 33.00 € ahdetuille moottoreille, nopea
Bmw E32 750ila
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 9
- Joined: Sun Feb 27, 2005 10:06
- Location: tampere
- Contact:
Ykä wrote:tuliki tuossa mieleen että kun m10 on puhe niin virranjakaja on siellä tulipellissä kii niin olisko mahdollista laittaa sinne tuo halli kun vpv myy sitä toista jonka voi sijottaa sinne
Tietääkö kukaan asiasta? Tarttis vähän jelppiä ton kanssa että kumman hall-anturin sitä nyt ostaa...
I Believed I Would Die.
Vastataanpa tähän hieman yleisemmin.Hall-antureita on kahta mallia tuolla, kumpi pitää tai kannattaa ottaa:
Honeywell 1GT101DC Hall-anturi + vastaliitin 42.00 €
Honeywell 2AV54 Hall-anturi 29.00 €
Tietääkö kukaan asiasta? Tarttis vähän jelppiä ton kanssa että kumman hall-anturin sitä nyt ostaa...
Hall-antureiden teknisissä spekseissä on eroa, ratkaiseva tieto (datalehdestä) on rajataajuus jolla anturi vielä toimii.
Jos siis autossasi on esim. Bosch (60-2) tai Ford (36-1) tyypin pulssipyörä ja moottorisi maksimi kierrosnopeus on vaikkapa 8000 1/min niin pulssitaajuus on melko korkea ja tarvitset anturin joka kykenee korkeaan pulssitaajuuteen.
Jos taas triggeripyörä on esim. 4 pulssia / kierros tyyppinen niin pienempään(kin) taajuteen 'pystyvä' anturi voi hyvinkin vielä toimia.
elikäti tarkista asia anturin valmistajan datalehdestä ja valitse korkeampaan taajuuteen pystyvä anturi.
Mikäli moottorisi triggeripyörän pulssitaajuus maksimikierrosnopeudella ylittää anturin speksit niin ei muuta kuin etsimään nopeampaa anturia tai vaihtoehtoisesti käytettävä magneetti l. VR (variable reluctance) anturia.
Huomioon kannattaa lisäksi ottaa, että anturivalmistajan 'speksitaajuudet' on ilmoitettu datalehden 'referenssi' pulssipyörälle, mikäli pulssipyöräsi on erilainen (esim. matalampi hammas tmv.) saattaa toiminnan rajakierrostaajuus olla matalampi kuin speksissä ilmoitettu.
Noista kahdesta listaamastasi vaihtoehdosta lienee tuo GT tyypin anturi korkeampaan kierrostaajuteen kykenevä.
Tuosta VPV:n kauppaamasta Boschin 0 280 130 085 imuilman lämpötila-anturista sen verran, että tuo kiinnitys vähän epäilyttää. Yhdellä pultilla kiinni ja toisella puolella ahtopaineet. Voi olla vaikea kiinnittää tiiviisti ellei liimaa, vai minkälaisia kokemuksia on kyseisestä anturista?
MB 190E 2.3-16 kompressor - projekti kesken
Siinähän on o-rengas läpiviennissä, joten ruuvin ei tarvi pitää kuin se paikallaan siinä reijässä. Ite muuten laitoin sen näinrontuj wrote:Tuosta VPV:n kauppaamasta Boschin 0 280 130 085 imuilman lämpötila-anturista sen verran, että tuo kiinnitys vähän epäilyttää. Yhdellä pultilla kiinni ja toisella puolella ahtopaineet. Voi olla vaikea kiinnittää tiiviisti ellei liimaa, vai minkälaisia kokemuksia on kyseisestä anturista?
Onko toi anturi kovin lähellä kasuläppää ? Meinaan ilman virtaus kun kasvaa, niin lämpötila putoaa..
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
No siinä se on ihan kaasuläpän vieressä. Kovasti sen näkösessä paikassa, että tohon olisi joku anturi tarkotettu. Paineen laskeminenhan sen lämpötilanlaskun kyllä aiheuttaa.. mutta eikös paine teoriassa ole sama kaasuläpän jälkeen joka paikassa. Tuossa kun ei varsinaista ventuuriakaan ole niinkuin kaasarissa. Mutta sitä tuossa vaan ajattelin, että pienelläkin läpän aukeamalla tuo pitäisi ainakin reagoida nopeasti. Toinen mahdollinen vaihtoehto nimittäin olisi ollut imusarjassa melkosen sivussa päävirtauksesta.Masi_K wrote:Onko toi anturi kovin lähellä kasuläppää ? Meinaan ilman virtaus kun kasvaa, niin lämpötila putoaa..
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 36
- Joined: Sat Feb 26, 2005 17:47
Oikein ajateltu - anturi kannattaa sijoittaa kohtaan jossa ilma 'virtaa' pienelläkin kaasuläpän avaamisella.Pecan wrote:...Mutta sitä tuossa vaan ajattelin, että pienelläkin läpän aukeamalla tuo pitäisi ainakin reagoida nopeasti.
Tarkastelkaapa vaikka nykyaikaisia ohjain/toimilaite konstruktioita niissä suurimmassa osassa (siis jos speed density järjestelmä) ilman lämpötila anturi sijaitsee kohdassa jossa joko ilman virtausnopeus on suurin (putkistossa tai mittausinstrumentissa kuristus tmv.) tai sitten kaasuläpän välittömässä läheisyydessä.