BMW 2.0l turbo - neuvoja kaivataan

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Tate
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Mon Feb 28, 2005 22:25
Location: Klaukkala
Contact:

BMW 2.0l turbo - neuvoja kaivataan

Post by Tate »

Nonniiin.. vihdoista viimein ollaan päästy siihen vaiheeseen että nyt tarvitaan apua. Rakentelen tuollaista BMW:tä missä on 4-syl 2litran kone turbolla varustettuna kesää varten. Ostin tuossa talven aikana valmiiksi kasatun Megasquirtin. Ruiskun runkona on L-jetronic, mutta siitä varmaan pystyy käyttämään ainoastaan imusarjan. Suuttimet on hommattu: boschin 390cm3 3bar. Apua tarvitaan siinä että olen tässä vielä aika alottelijan roolissa koska ostin vain boxin valmiina siksi että olen megasquirtista paljon hyvää kuullut ja hinta oli halpa verrattuna muihin säädettäviin.

Tiedot

Kori: BMW E21 -82
Lohko: M10B20 (2002tii)
Kansi: E30 1.8i
Imusarja: E30 1.8i
Nokka: vakio E30 1.8i
Suuttimet: Bosch 390cm3 3bar
Ahdin: Garret 3/4
Pakosarja: itsetehty
Välijäähdytin: - tulossa
Kytkin: Sasch kilpa-asetelma - tulossa
Kannentiiviste: Elring - tulossa
Kannettava tietokone: Joku fujitsu


Tarttis tietää että mitäs sitä nyt tarttee vielä ostaa lähinnä että saa tuon megasquirtin toimimaan tuossa koneessa. Tarkoitan nyt niitä kaikkia antureita jne. Ja mistä osat saa ostettua? Ongelma on akuutti koska ensi viikolla alkaa koneen kasaus pikkuhiljaa ja ajattelin nyt kokeilla jos sais tän toimimaan.

Ne ketkä osaa neuvoa niin pistäkää joku lista kaikista antureista mitä tartten ja sitten vaikka aina perään että mistä käyn ostamassa ja mitä maksaa SUURINPIIRTEIN.

Projektia kasaillaan Pääkaupunkiseudulla.
I Believed I Would Die.
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

elikkä jos nyt luettelis antureita niin hallanturi imuilmanlämpöanturi (mappi jos ei boksissa ole kiinninäisenä sitä )vedenlämpöanturi kaasuläpänanturi no tuosas nyt jotain ja hallin imuilmanlämpö ja (mappi) saa tuolta http://www.vpv-motorracing.com/index.htm
kaasuläppäpotikan saa vaikka motonetistä volvo v70 on ainaki sopiva ja maksaa 29.90e
Bmw E32 750ila
Tate
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Mon Feb 28, 2005 22:25
Location: Klaukkala
Contact:

Post by Tate »

Ykä wrote:elikkä jos nyt luettelis antureita niin hallanturi imuilmanlämpöanturi (mappi jos ei boksissa ole kiinninäisenä sitä )vedenlämpöanturi kaasuläpänanturi no tuosas nyt jotain ja hallin imuilmanlämpö ja (mappi) saa tuolta http://www.vpv-motorracing.com/index.htm
kaasuläppäpotikan saa vaikka motonetistä volvo v70 on ainaki sopiva ja maksaa 29.90e
eli:

-Hall-anturi - vpv-motorracing
-Imuilmanlämpöanturi = MAP? - vpv-motorracing
-vedenlämpöanturi - motonet?
-kaasuläpänanturi - motonet 29,90e

Mulla on siinä boxissa kyllä sellanen liitäntäntä nippa mihin saa letkun kiinni? Tartteeko tota imuilmanlämpöanturia nyt sitten ostaa?
I Believed I Would Die.
Tate
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Mon Feb 28, 2005 22:25
Location: Klaukkala
Contact:

Post by Tate »

Hall-antureita on kahta mallia tuolla, kumpi pitää tai kannattaa ottaa:

Honeywell 1GT101DC Hall-anturi + vastaliitin 42.00 €
Honeywell 2AV54 Hall-anturi 29.00 €
I Believed I Would Die.
Tate
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Mon Feb 28, 2005 22:25
Location: Klaukkala
Contact:

Post by Tate »

Imuilmaakin on ilmeisesti tämä malli:

Bosch 0 280 130 085 ilmanlämpötila-anturi 33.00 € ahdetuille moottoreille, nopea

Saako nakutusanturia kytkettyä MS?

Bosch 0 261 231 006 nakutusanturi 50.00 €

Sitten tarttee ilmeisesti tuolta myös vedenlämmön:

Bosch 0 280 130 026 vesilämpöanturi 33.00 €
I Believed I Would Die.
jarkkoscosworth
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sun Feb 27, 2005 10:06
Location: tampere
Contact:

Post by jarkkoscosworth »

no nyt olet hieman sotkenut tuon MAP anturin kanssa.
map on imusarjanpaineanturi ja siihen vedetään letku painekotelosta.
luultavasti ?? se on siinä megassasi valmiina se pieni musta mötikkä
jossa on letkun paikka.
Tate
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Mon Feb 28, 2005 22:25
Location: Klaukkala
Contact:

Post by Tate »

mistäs saan tuohon sitten sopivan mapin? Ja ois kiva jos joku varmistais nuo mitä nyt tilaan tuolta vpv:stä ensi viikolla.

EDIT: Ja lisäystä vielä.. en ole kyllä suunnitellut tähän mitään painekoteloa? Imusarja johon tulee suuttimet, sen jälkeen kaasuläppä ja siitä sitten putki välijäähylle jne..
I Believed I Would Die.
jarkkoscosworth
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sun Feb 27, 2005 10:06
Location: tampere
Contact:

Post by jarkkoscosworth »

no joka tapauksessa vedä se letku kaasuläpän jälkeen olevaan imusarjan osaan kiinni. sullako ei sitten ole sitä mappia valmiina??
ne ulkoiset mapit on aika kalliita....jne :D
taitaa sielä vpv:llä olla sekin ihan ok hintainen.
Tate
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Mon Feb 28, 2005 22:25
Location: Klaukkala
Contact:

Post by Tate »

siis on mulla tollanen juoteltuna siihen megasquirttiin kiinni.. se taitaa olla sitten se mappi? :) Eli tosta vaan letku imusarjaan..?
I Believed I Would Die.
TuningUkkeli
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:47

Post by TuningUkkeli »

Ykän mukaan vedenlämpöanturi käy oma.
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

Tate wrote:
Ykä wrote:elikkä jos nyt luettelis antureita niin hallanturi imuilmanlämpöanturi (mappi jos ei boksissa ole kiinninäisenä sitä )vedenlämpöanturi kaasuläpänanturi no tuosas nyt jotain ja hallin imuilmanlämpö ja (mappi) saa tuolta http://www.vpv-motorracing.com/index.htm
kaasuläppäpotikan saa vaikka motonetistä volvo v70 on ainaki sopiva ja maksaa 29.90e
eli:

-Hall-anturi - vpv-motorracing
-Imuilmanlämpöanturi = MAP? - vpv-motorracing
-vedenlämpöanturi - motonet?
-kaasuläpänanturi - motonet 29,90e

Mulla on siinä boxissa kyllä sellanen liitäntäntä nippa mihin saa letkun kiinni? Tartteeko tota imuilmanlämpöanturia nyt sitten ostaa?

no niin eli jos sulla on tuo liitäntä mihin saa letkun kii niin siinä on jo mappi valmiina että sitä ei tarvi ostaa ja mappi ja imuilmanlämpöanturi on kaksi eri asiaa :D ja kyllä ainaki bmw 6 koneissa on vedenlämpöanturi joka sopii suoraa tuon mekan kanssa yhtee

tämä anturi jos ottaa tiedon etupyörästä Honeywell 1GT101DC Hall-anturi + vastaliitin 42.00 ja sitten tämä juuri Bosch 0 280 130 085 ilmanlämpötila-anturi 33.00 € ahdetuille moottoreille, nopea
Bmw E32 750ila
Tate
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Mon Feb 28, 2005 22:25
Location: Klaukkala
Contact:

Post by Tate »

siis tuleeko tuo hall-anturi etuvanteeseen vai?
I Believed I Would Die.
jarkkoscosworth
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sun Feb 27, 2005 10:06
Location: tampere
Contact:

Post by jarkkoscosworth »

etupyörä?
taitaa tarkottaa moottorin etupuolella olevaa kampiakselin siivapyörää.
oisko vauhtipyörä sitten takapyörä?
en kylläkään katsonut mihin käyttöön tuo halli on tarkoitettu mutta oikeanlainen hallanturi asennetaan jompaankumpaan mainitsemistani
pyöristä. tai oikeastaan pyörän viereen :D
Tate
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Mon Feb 28, 2005 22:25
Location: Klaukkala
Contact:

Post by Tate »

No sitä minäkin että se sinne tulee :D
I Believed I Would Die.
Tate
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Mon Feb 28, 2005 22:25
Location: Klaukkala
Contact:

Post by Tate »

Eli ostoslistalla:

Bosch 0 280 130 085 ilmanlämpötila-anturi 33.00 € ahdetuille moottoreille, nopea

Honeywell 1GT101DC Hall-anturi + vastaliitin 42.00 €

Kaasuläppäpotikka Volvo V70 29,90 €



Tarttenko muuta?
I Believed I Would Die.
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

Tate wrote:siis tuleeko tuo hall-anturi etuvanteeseen vai?

totaalinen repeeminen tässä kohtaa :lol: :lol:

eiköhän noi riitä aluksi kun ostat sitten myöhemmin kasa lisää no ei tuo oli vitsi :D
Bmw E32 750ila
Tate
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Mon Feb 28, 2005 22:25
Location: Klaukkala
Contact:

Post by Tate »

Heheh saa revetä 8)

Mites tuo nakutusanturi.. saako sitä toimimaan mitenkä helposti?
Sama homma sytkän kanssa? Mitäs palikkaa tarttee että saa toimimaan tuossa lohkossa.
I Believed I Would Die.
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

tuliki tuossa mieleen että kun m10 on puhe niin virranjakaja on siellä tulipellissä kii niin olisko mahdollista laittaa sinne tuo halli kun vpv myy sitä toista jonka voi sijottaa sinne :?:
Bmw E32 750ila
Tate
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Mon Feb 28, 2005 22:25
Location: Klaukkala
Contact:

Post by Tate »

Niin aivan.. Se tosiaanki törröttää siinä apumiehen puolella tulipellin lähellä. Viisaammat kertokoon? :shock:
I Believed I Would Die.
Tate
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Mon Feb 28, 2005 22:25
Location: Klaukkala
Contact:

Post by Tate »

Ykä wrote:tuliki tuossa mieleen että kun m10 on puhe niin virranjakaja on siellä tulipellissä kii niin olisko mahdollista laittaa sinne tuo halli kun vpv myy sitä toista jonka voi sijottaa sinne :?:

Tietääkö kukaan asiasta? Tarttis vähän jelppiä ton kanssa että kumman hall-anturin sitä nyt ostaa...
I Believed I Would Die.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Hall-antureita on kahta mallia tuolla, kumpi pitää tai kannattaa ottaa:

Honeywell 1GT101DC Hall-anturi + vastaliitin 42.00 €
Honeywell 2AV54 Hall-anturi 29.00 €

Tietääkö kukaan asiasta? Tarttis vähän jelppiä ton kanssa että kumman hall-anturin sitä nyt ostaa...
Vastataanpa tähän hieman yleisemmin.

Hall-antureiden teknisissä spekseissä on eroa, ratkaiseva tieto (datalehdestä) on rajataajuus jolla anturi vielä toimii.

Jos siis autossasi on esim. Bosch (60-2) tai Ford (36-1) tyypin pulssipyörä ja moottorisi maksimi kierrosnopeus on vaikkapa 8000 1/min niin pulssitaajuus on melko korkea ja tarvitset anturin joka kykenee korkeaan pulssitaajuuteen.

Jos taas triggeripyörä on esim. 4 pulssia / kierros tyyppinen niin pienempään(kin) taajuteen 'pystyvä' anturi voi hyvinkin vielä toimia.

elikäti tarkista asia anturin valmistajan datalehdestä ja valitse korkeampaan taajuuteen pystyvä anturi.

Mikäli moottorisi triggeripyörän pulssitaajuus maksimikierrosnopeudella ylittää anturin speksit niin ei muuta kuin etsimään nopeampaa anturia tai vaihtoehtoisesti käytettävä magneetti l. VR (variable reluctance) anturia.

Huomioon kannattaa lisäksi ottaa, että anturivalmistajan 'speksitaajuudet' on ilmoitettu datalehden 'referenssi' pulssipyörälle, mikäli pulssipyöräsi on erilainen (esim. matalampi hammas tmv.) saattaa toiminnan rajakierrostaajuus olla matalampi kuin speksissä ilmoitettu.

Noista kahdesta listaamastasi vaihtoehdosta lienee tuo GT tyypin anturi korkeampaan kierrostaajuteen kykenevä.
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

Itsellä käytössä imuilman lämpöanturina seuraava mötikkä ja hyvin on pelannut. On vähän edullisempi kuin tuo Bosch...

Cosworth Ilma-anturi RUSKEA (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3322 10.90 ??? (Motonet)

-k
rontuj
Megasquirttaaja
Posts: 32
Joined: Fri Mar 11, 2005 23:56
Location: Tampere

Post by rontuj »

Tuosta VPV:n kauppaamasta Boschin 0 280 130 085 imuilman lämpötila-anturista sen verran, että tuo kiinnitys vähän epäilyttää. Yhdellä pultilla kiinni ja toisella puolella ahtopaineet. Voi olla vaikea kiinnittää tiiviisti ellei liimaa, vai minkälaisia kokemuksia on kyseisestä anturista?
MB 190E 2.3-16 kompressor - projekti kesken
Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Post by Pecan »

rontuj wrote:Tuosta VPV:n kauppaamasta Boschin 0 280 130 085 imuilman lämpötila-anturista sen verran, että tuo kiinnitys vähän epäilyttää. Yhdellä pultilla kiinni ja toisella puolella ahtopaineet. Voi olla vaikea kiinnittää tiiviisti ellei liimaa, vai minkälaisia kokemuksia on kyseisestä anturista?
Siinähän on o-rengas läpiviennissä, joten ruuvin ei tarvi pitää kuin se paikallaan siinä reijässä. Ite muuten laitoin sen näin
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Onko toi anturi kovin lähellä kasuläppää ? Meinaan ilman virtaus kun kasvaa, niin lämpötila putoaa..
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Post by Pecan »

Masi_K wrote:Onko toi anturi kovin lähellä kasuläppää ? Meinaan ilman virtaus kun kasvaa, niin lämpötila putoaa..
No siinä se on ihan kaasuläpän vieressä. Kovasti sen näkösessä paikassa, että tohon olisi joku anturi tarkotettu. Paineen laskeminenhan sen lämpötilanlaskun kyllä aiheuttaa.. mutta eikös paine teoriassa ole sama kaasuläpän jälkeen joka paikassa. Tuossa kun ei varsinaista ventuuriakaan ole niinkuin kaasarissa. Mutta sitä tuossa vaan ajattelin, että pienelläkin läpän aukeamalla tuo pitäisi ainakin reagoida nopeasti. Toinen mahdollinen vaihtoehto nimittäin olisi ollut imusarjassa melkosen sivussa päävirtauksesta.
TuningUkkeli
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:47

Post by TuningUkkeli »

Käytännössä jos se ilma on lämpimämpää mitä mittari kertoo niin onko sillä nyt merkitystä. Teuriassa saa enempi bensaa mitä siihen lämpötilaan tulisi syöttää. Mutta haittaakos se nyt mitn?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

No saahan se liian rikkaan seoksen, mutta jos se ei haittaa niin... :P
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Pecan wrote:...Mutta sitä tuossa vaan ajattelin, että pienelläkin läpän aukeamalla tuo pitäisi ainakin reagoida nopeasti.
Oikein ajateltu - anturi kannattaa sijoittaa kohtaan jossa ilma 'virtaa' pienelläkin kaasuläpän avaamisella.

Tarkastelkaapa vaikka nykyaikaisia ohjain/toimilaite konstruktioita niissä suurimmassa osassa (siis jos speed density järjestelmä) ilman lämpötila anturi sijaitsee kohdassa jossa joko ilman virtausnopeus on suurin (putkistossa tai mittausinstrumentissa kuristus tmv.) tai sitten kaasuläpän välittömässä läheisyydessä.
Post Reply