ford escort 1.3 megasquirtin asennus ja turbotus

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
janneyliranta
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Dec 19, 2006 18:25
Location: Helsingby

ford escort 1.3 megasquirtin asennus ja turbotus

Post by janneyliranta »

Olis tällainen projekti alkamassa, aikomukseni olis laittaa tuohon megasqirt ja turbo ja tulevaisuudessa suorasytkä, mutta tällä hetkellä olis vain aikomus laittaa normaali jakaja megasqirtin ohjauksella! Olen aloittelija näissä hommissa, jotenka mitä minun tulisi hommata tuohon, jotta homma toteutuisi(mikä boksi,antureita jne)? Kiitoksia jo etukäteen!
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

kaikki ruiskun kamppeet, imusarja, pumppu, suuttimet yms. Sitten anturit niinkuin MEGAMANUAL sanookin, eli imuilman lämpö,kaasuläppä, jäähdytinveden lämpö yms. Virranjakajasta sen verran että jos ei ole turbon niin joutuu muokkaamaan..Rs turbo ecsortista voisi löytyä oikean lainen
janneyliranta
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Dec 19, 2006 18:25
Location: Helsingby

Post by janneyliranta »

Mikä megasquirtin versio tuohon olis passeli?
Last edited by janneyliranta on Wed Dec 20, 2006 17:50, edited 1 time in total.
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

janneyliranta wrote:Mikä ruiskun versio tuohon olis passeli?
Osta käytetty 1.6 EFi vaan jostain. Ei luulis paljoa maksavan ja ei tarvi kaikkia osia erikseen metsästää. Toki turbokäyttöön pitäis männät ottaa RST:stä? Mutta joo, ruiskuosia kyselit.
Hessu
Megasquirttaaja
Posts: 57
Joined: Sat Feb 26, 2005 7:07
Location: Häijää

Post by Hessu »

Niin, olikos tämä Escort Mk3 eli CVH vai Mk4 (Valencia)? Vaikuttaa "jonkin verran" osien saatavuuteen ja virityskelpoisuuteen.
VW T1 -68 MS1 + EDIS
janneyliranta
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Dec 19, 2006 18:25
Location: Helsingby

Post by janneyliranta »

Mk 1, en diggaa etuvetoisista!
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

eli onko tämä nyt sitten vanhakoppainen, kenttilääsellä koneella? :?:
janneyliranta
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Dec 19, 2006 18:25
Location: Helsingby

Post by janneyliranta »

Kyllä.
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

sitten asioosta tulee mutkikkaammat :D eihän noita kenttejä ole valmistettu ollenkaan ruiskuja, tietääkseni, tai ainakin on harvinainen. Yksi vaihtoehto on vaihtaa OHC
janneyliranta
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Dec 19, 2006 18:25
Location: Helsingby

Post by janneyliranta »

Eihän se sen mutkikkaampaa ole, sama periaate molemmissa! Saako noihin valmista johtosarjaa vai pitääkö ne tehdä itse, liittimetkin tietenkin auttaisi, mut olishan se helpompaa, jos olis valmis, josta vois pienellä modifioinnilla saada sopivan tuohon?
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

Post by tmikkola »

voithan ottaa mistä tahasa ruiskuautosta, missä on alunperin kaikki tarpeelliset anturi liitännät johtosarjan ja juotaa siihen vaan sopivat liittimet.. Pääset siinäkin jo aikapaljon helpommalla..
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

toki periaate on sama. Ohc:hen löytyy efin ruisku jo valmiina mistä saisi osat ja viritettävyys on ehkä parempi jatkoa ajatellen. Mutta kukin tallaa tavallaan
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Tässähän ei kysytty kumpi on parempi, joten?

Läppärungot on yks keino saada ruisku siihen. Sitten vaikka ruisku sierran johtosarja sinne, tai tosiaan melkein minkä tahansa ruisku vehkeen.
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

joo ei kysyttykään. Läppärungot on toki yksi keino saada ja tosiaan joku fordin johtosarja. Itse tekisin kuitenkin johtosarjan alusta alkaen itse, ei ollut niin kova homma kuin luulisi
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

kuinkas noi kenttilääset kestää ton turbon kans sit? ei tietoa minulla..kun otsikossa luki turbotus..
janneyliranta
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Dec 19, 2006 18:25
Location: Helsingby

Post by janneyliranta »

Jos 1.2 corsan vakiokone kestää 1.6 kilon turbopaineet, niin eiköhän kenttikin kesä, onhan niitä viritetty iät ajat!
Last edited by janneyliranta on Sun Dec 24, 2006 21:42, edited 1 time in total.
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

Ymmärrän. Toki jos saat 1.3 kentin kestämään 1.6bar paineet niin uskon että hommat täytyy olla aika hyvin hanskassa jo valmiiksi sinulla,että nämä neuvot mitä tässä topicissa on tullut niin on turhia.
Tarkoitatto TÄYSIN vakiota corsan konetta??[/quote]
janneyliranta
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Dec 19, 2006 18:25
Location: Helsingby

Post by janneyliranta »

Onko noihin saatavana valmiit liittimet(suuttimiin, boksiin jne), vois tehdäkkin itse ton johtosarjan jos vain liittimet sais edes tai tietenkin jos jollain olis myynnis is:n jotosarja, niin sekin kiinnostais? Megasqirtin mä laitan tuohon, halvin ja varmasti riittää kotikäytössä!
janneyliranta
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Dec 19, 2006 18:25
Location: Helsingby

Post by janneyliranta »

[quote="jose"]Ymmärrän. Toki jos saat 1.3 kentin kestämään 1.6bar paineet niin uskon että hommat täytyy olla aika hyvin hanskassa jo valmiiksi sinulla,että nämä neuvot mitä tässä topicissa on tullut niin on turhia.
Tarkoitatto TÄYSIN vakiota corsan konetta?? Vakioalakerralla se oli ja kuulemma kesti! Enkä minä tiedä varmasti, mitä kentti kestää, mutta kiinnostaa niin pirusti kokeilla, meillä noita koneita on kuin halkoja, niin ei haittaa vaikkei onnistuisikaan heti enskerralla. Kyllähän ne kaikki saa rikki jos vetää täysillä koko ajan!
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

hieman ohi aiheesta

Post by tmikkola »

miten muuten tuon fordin alkuperäisen jarrutehostimen kanssa aiotko pitää sen käytössä?
Toimiiko tuo tehostin niin kuin sen pitää myös kun se on paineistettu?
Vai meinasitko laittaa erillisen alipaine pumpun?
Vai eri tehostimen?
janneyliranta
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Dec 19, 2006 18:25
Location: Helsingby

Post by janneyliranta »

Tässä mallissa ei ole tehostinta, joten ei pakosti tarvi laittaa, mut jos haluaa, niin ei alipainepumpunkaan laitto mikään mahdottomuus ole laittaa!
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Post by mazajns »

hiukan off-topic mutta mikäs ongelma siinä on kone saada kestää vaikka 2 Barin ahdot? Se on sitten toinen tarina että tuottaako se tehoa niin... kun kyllähän siellä sylinterissä on hiukan isommat paineet jo muutenkin kuin 2 bar. sytkää vaan sopivan myöhäiseksi että ahtaa mutta palaa lähinnä pakoputkessa Niin eiköhän se aikansa kestä... :D kunnes ahdin tai pakosarja sulaa...
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
janneyliranta
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Dec 19, 2006 18:25
Location: Helsingby

Post by janneyliranta »

Minä en kaipaile sit mitään v....tuilua tänne, vai kyselen neuvoa(koneen kokoon en ole kaivannut neuvoja!), on sitä ennenkin pesty 1.3l koneilla 2 litraisia!!! Jos pienessä koneessa saadaan teho/painosuhde kohdilleen, niin on 2 litraisillakin tekemistä pysyä perässä! V....ttuilut siis voi jättää kertomatta!!!Kiitos!
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Post by mazajns »

janneyliranta wrote:Minä en kaipaile sit mitään v....tuilua tänne, vai kyselen neuvoa(koneen kokoon en ole kaivannut neuvoja!), on sitä ennenkin pesty 1.3l koneilla 2 litraisia!!! Jos pienessä koneessa saadaan teho/painosuhde kohdilleen, niin on 2 litraisillakin tekemistä pysyä perässä! V....ttuilut siis voi jättää kertomatta!!!Kiitos!
En mä sillä... omakin on 1.4 turbo honda... Vaikka kaikki sanoi että mikäs järki tossa on kun 1.6 dohci on olemassa :D Ensimmäisenä sun varmaan kannattaisi hankkia tuohon se imusarja. Todennäköisesti suurin ongelma on se. liitimet yms saat vaikka purkaamolta sitten.

Onkos tämä läpihengittävä kone vai imu ja pako samalla puolella?
On aika pitkä aika kun viimeksi olen tälläistä kone räpeltäny niin ei voi muistaa...

Jos läpihengittävä niin ota tuo alkup. imusarjan laipasta vaikka malli paperille. Sitten etsimään purkaamoilta sopivalla aukko jaolla olevaa imusarjaa. Sitten siitä laippa pois ja tilalle kentin laippa. Näin tehtiin yhden kaverin celicaan ja tuli hyvä. Taisi olla se imusarja jostain etuveto rollasta joka siihen sovitettiin.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Fintoyssillä joku oli muistaakseni tehny takaveto rollaan silleen et siinä ku on imu ja pakosarjat samalla puolen niin et sorvannu suuttimien alapäihin semmoset palikat jotka oli hitsannu sitten imusarjaan kiini ja kaasarin kiinitys kohtaan laippa. siitä ylöspäin aika iso putki ja se käänty eteenpäin johon tuli sitten kaasuläppäkotelo kiini. Kuviakin on mistä lähettää jos kiinostaa..
Niin ja jos on jarrutehostin niin laittaa vaan yksisuuntaventtiilin siihen letkuun niin ei katoa alipaineet ahtoillakaan.. Niin oon ite tehny ja se toimii. Jos ei ole mitään venaa niin saattaa lähtee se tehostin maatakiertävälle raallle aika äkkiä..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

toki, tarkoitus ei ollut vittuilla. Kiinnostaa vain itseäkin kuinka nuo "pienemmät" koneet kestää turbojen kanssa, koska niissä on sitten todellakin se teho painosuhde kohdallaan. Niin niitä liittimiä kannattaa kysellä autosähköliikkeistä, ja ne aidot boschilaiset on Hel*etin kalliita,elikä niitä halvempia kannattaa. Yksi vaihtoehto olisi vpv-motorracing.com siellä on kans mukavasti tavaraa johtosarjoihin yms, ja vekoy.com, sielläkin on halpoja liittimiä.
Post Reply