TPS-anturi vippaa
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
TPS-anturi vippaa
Mikähän voisi olla ongelmana kun Hucon potikan kalibroi, niin kaasuläppä kiinni lukema on 4% ja täysin tapissa 94% tuolta realtime displaysta katsottuna. Mikähän on vialla? 0% ja 100% välillähän sen pitäis soutaa?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Faijan HUCO TPS anturissa saman tyylistä vikaa! Ensin kun painat kaasupoljinta, niin menee hetki ennenkuin reagoi ja sittenkun päästää polkimen, niin jää just 8%, vaikka läppä on 3% auki aluksi.
Prätkässä mulla on keihinin TPS ja se kyllä skulaa tosi hienosti ja tarkasti. Ei mitään tollasia probleemia. Eikä oo myöskään häiriöitä.
Eipä toi TPS niin tärkeä oo tossa faijan bilikassa, skulaa ihan ookoo nytkin.
Prätkässä mulla on keihinin TPS ja se kyllä skulaa tosi hienosti ja tarkasti. Ei mitään tollasia probleemia. Eikä oo myöskään häiriöitä.
Eipä toi TPS niin tärkeä oo tossa faijan bilikassa, skulaa ihan ookoo nytkin.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Mut mä en ny hiffaa oikein että miks se ei kalibroinnin jälkeen toimi oikein. Megallehan "näytetään" arvo kun kaasuläppä on kiinni ja arvo kun se on täysin auki? Eikös siis potikalla anneta megalle jännitelukema? Kun jännite on X, megalle kalibroinnissa sanotaan että tuolla jännitteellä läppä on kiinni jne?j-k wrote:Päihin jää vastusta. Ei mene täysin maihin/+5 volttiin.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Se Megatunen Calibrate TPS on vähän harhaanjohtava. Ainakin muistelisin ettei tuolla oikeasti kalibroida itsellään mitään, vaan ennemminkin katsotaan että TPS anturi on asennettu oikein? Ainoa mitä tolla siis tehdään on kaasuläpän signaalien tarkastaminen. Kun kaasuläppä kiinni, TPS-arvo ei saa mennä yli sen mikä määrittää Flood clear - eli täyskaasumoodin, oisko ollu arvo 155. Samalla kun tarkastetaan kaasuläppä auki-arvo niin nähdään että luku kasvaa - ainakin sen pitäisi tai muuten on piuhat väärin.Volkkarijermu wrote:Mut mä en ny hiffaa oikein että miks se ei kalibroinnin jälkeen toimi oikein. Megallehan "näytetään" arvo kun kaasuläppä on kiinni ja arvo kun se on täysin auki? Eikös siis potikalla anneta megalle jännitelukema? Kun jännite on X, megalle kalibroinnissa sanotaan että tuolla jännitteellä läppä on kiinni jne?j-k wrote:Päihin jää vastusta. Ei mene täysin maihin/+5 volttiin.
Kai ton alkuperäinen funktio on olla jonkin asteinen dummy-tarkastus mutta se ennemminkin sekoittaa nyt. Vai onko ton kalibroinnin suhteen tapahtunu jotain muutoksia extra-koodien myötä?
Tiara Kit Car - MsnS-E
No ainakin tuolla pitäisi pystyä kalibroimaan Megatunen näyttö niin, että kaasun äärilaidoiksi saadaan 0% ja 100%. Samalla se vaikuttaa myös logeissa näkyvään TPS-arvoon, siis prosentteina. Mutta itsekin olen siinä uskossa, että itse MS ei tiedä eikä välitä kalibroinninsta yhtään mitään, se pelaa ainoastaan ADC-arvoilla.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Ei taida Megatune 'polttaa' mitään piirille kalibroinnin jälkeen eli tehdä tarvittava korjaus algoritmiin? Miten tärkeä tuo absoluuttinen läpän asento on vai onko TPS sivuseikka kun on olemassa MAP-tietokin? Jos TPS olisi tärkeä tieto niin opari olisi paikallaan jotta voisi nollata signaalin ja asettaa täysnäyttämä kun läppä on auki. Silloin olisi aivan sama mikä potikka siellä on ja mitä se näyttää kunhan on erotettavissa auki/kiinni -tieto toisistaanArttuH wrote:No ainakin tuolla pitäisi pystyä kalibroimaan Megatunen näyttö niin, että kaasun äärilaidoiksi saadaan 0% ja 100%. Samalla se vaikuttaa myös logeissa näkyvään TPS-arvoon, siis prosentteina. Mutta itsekin olen siinä uskossa, että itse MS ei tiedä eikä välitä kalibroinninsta yhtään mitään, se pelaa ainoastaan ADC-arvoilla.

Noin toi tais ollakkin, muistelin vain ettei ruiskun toimintaan pitäny vaikuttaa millään tavallaArttuH wrote:No ainakin tuolla pitäisi pystyä kalibroimaan Megatunen näyttö niin, että kaasun äärilaidoiksi saadaan 0% ja 100%. Samalla se vaikuttaa myös logeissa näkyvään TPS-arvoon, siis prosentteina. Mutta itsekin olen siinä uskossa, että itse MS ei tiedä eikä välitä kalibroinninsta yhtään mitään, se pelaa ainoastaan ADC-arvoilla.
Ei sillä TPS-anturin asennolla ole muutoin väliä kunhan ADC-arvo on reilusti alle sen flood clear-moodin. Täyskaasutilan ADC saavutetaan kuitenkin lähes läpällä kuin läpällä jos kytketty oikein. Mitä tulee eri TPS-antureiden toiminta-alan eroihin, niin sen takiahan tuolla on kiihdytysrikastuksille TPSdot tresholdit ja ratet yms millä rukataan arvoja mikäli TPS:sää megassa ylipäänsä käytetään tähän tarkoitukseen.j-k wrote:tarvittava korjaus algoritmiin? Miten tärkeä tuo absoluuttinen läpän asento on vai onko TPS sivuseikka kun on olemassa MAP-tietokin? Jos TPS olisi tärkeä tieto niin opari olisi paikallaan jotta voisi nollata signaalin ja asettaa täysnäyttämä kun läppä on auki. Silloin olisi aivan sama mikä potikka siellä on ja mitä se näyttää kunhan on erotettavissa auki/kiinni -tieto toisistaan
Tiara Kit Car - MsnS-E
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Nii siittähän tulikin mieleen että onko TPS oikeestaan tarpeellinen ollenkaan? Kyseessä olis 1.8 8v turbokone. Eikös aika suurilta osin nuo rikastukset sun muut tehdä MAPin avulla eikä tepsiä tarvita juuri mihinkään. Tulpatkin voi kuivata paineilmalla normaalisti eikä siihen sitä floodia tarvita. Ja loppujen lopuks miks pitäis kone laittaa tulvimaan edes? 

www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Luulisi TPS:n olevan paaljon nopeammin reagoiva äkillisille kaasutuksille kuin MAP, mutta hyvinhän se tuntuu monilla pelaavan ilmankin.Volkkarijermu wrote:Nii siittähän tulikin mieleen että onko TPS oikeestaan tarpeellinen ollenkaan? Kyseessä olis 1.8 8v turbokone. Eikös aika suurilta osin nuo rikastukset sun muut tehdä MAPin avulla eikä tepsiä tarvita juuri mihinkään.
Oman kulkupelin vakioruiskusta hajosi TPS ja ainut ongelma oli tosiaan se että sen jälkeen ei tehty kovin nopeita kiihdytyksia, muuten tuli 2t koneista tuttu BOOOOOO sekunniksi
