Toyota MR2 AW11
Moderator: Masi_K
Toyota MR2 AW11
Autocross/rallisprint käyttöön rakennettu -87 MR2
Moottorina Peugeot EW10J4, ratanokat 292/304 ast, 12.00mm/10.6mm
Kansi portattu ja venttiilit muotoiltu, puristussuhde n. 12:1
Itse tehty imusarja 270mm pitkillä imuputkilla, 6 ast kartiolla, 70mm läppärunko. 304g/min Bosch matalaohmiset suuttimet+esivastukset.
Pakosarja 44.5mm 4-1, merged-tyyppisellä kollektorilla.
Venttiilikoneisto muutettu mekaaniseksi, pakonokan päähän tehty paikka Saab 900 virranjakajalle. Peruja 1.versiosta joka oli suunniteltu 40mm Mikunin mp-kaasuttimille. Megasquirtin myötä kaasarit jäivät pois kuvioista, toistaiseksi fuel only. Tulossa 12-1 triggeripyörä ja wasted spark-yhdistelmä.
Partcon v 2.2 levy, msnsextra 29q2. Boschin nopea imuilma ja jäähdytysnesteen anturi, TPS-potikka myös Bosch. Triggeröinti suoraan puolalta (Pertonix Ignitor+saman valmistajan kilpakäyttöön tarkoitettu puola)
Auto käynnistyi ensistartilla Megatunen kartalla, seoksia piti tosin laihentaa melko reippaasti. Alpha-n käytössä ja rpm-pohjainen kiihdytysrikastus. Ajettu ei ole vielä metriäkään koska auto on muuten vielä "vaiheessa". Vastaa kuitenkin aika kipeästi kaasuun vaikka säädöt ovat vielä alkutekijöissään.
Moottorina Peugeot EW10J4, ratanokat 292/304 ast, 12.00mm/10.6mm
Kansi portattu ja venttiilit muotoiltu, puristussuhde n. 12:1
Itse tehty imusarja 270mm pitkillä imuputkilla, 6 ast kartiolla, 70mm läppärunko. 304g/min Bosch matalaohmiset suuttimet+esivastukset.
Pakosarja 44.5mm 4-1, merged-tyyppisellä kollektorilla.
Venttiilikoneisto muutettu mekaaniseksi, pakonokan päähän tehty paikka Saab 900 virranjakajalle. Peruja 1.versiosta joka oli suunniteltu 40mm Mikunin mp-kaasuttimille. Megasquirtin myötä kaasarit jäivät pois kuvioista, toistaiseksi fuel only. Tulossa 12-1 triggeripyörä ja wasted spark-yhdistelmä.
Partcon v 2.2 levy, msnsextra 29q2. Boschin nopea imuilma ja jäähdytysnesteen anturi, TPS-potikka myös Bosch. Triggeröinti suoraan puolalta (Pertonix Ignitor+saman valmistajan kilpakäyttöön tarkoitettu puola)
Auto käynnistyi ensistartilla Megatunen kartalla, seoksia piti tosin laihentaa melko reippaasti. Alpha-n käytössä ja rpm-pohjainen kiihdytysrikastus. Ajettu ei ole vielä metriäkään koska auto on muuten vielä "vaiheessa". Vastaa kuitenkin aika kipeästi kaasuun vaikka säädöt ovat vielä alkutekijöissään.
Syyskuun jälkeen ei autoa ole käytelty muiden kiireiden takia. Hr_08 koodi on päivitetty Megaan sen jälkeen mutta startti on aiheuttanut harmeja. On hieman liian pienitehoinen ja vielä ei ole löytynyt sopivaa tilalle. Joulukuun puolella toivottavasti päästään yrittämään muutama veto dynossa jos muita ongelmia ei tule eteen.
Löytyiskö tuosta mitään kuvia, varsinkin imu/pakosarjoista?
Miksi Toyotaan on pitänyt pösön kone laittaa?
Miksi Toyotaan on pitänyt pösön kone laittaa?
Honda Civic '90 1.6 SOHC VTEC (D16Z6) ITB VEMS GenBoard V3.2
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
Noita EW10J4:ia on vielä 4kpl varaosiksi, joten hyvä syy tehdä niistä. Itse perusmoottoriin ei rahaa ole juuri kulunut koneistuksia lukuunottamatta (CNC-sorvattu vauhtipyörä, nokka-akseleiden hionta). Kalleimmat osat mitä rahalla ostettu on Cat Camsin jousisarja ja hydraulipatruunat korvaavat "kovat" palikat. Kaikki mekaaniset muutokset ja koneistukset on tehty itse, mkl. retainerien muutos tuplajousille sopiviksi ja venttiilinnostimet. Ainoa hieman arveluttava kohta tuossa hommassa on alkuperäiset kiertokanget, jotka ovat mielestäni hieman "hentoisen" oloiset.
Ensimmäinen varovainen veto dynossa tuli myös otettua joulukuun alussa, tosin sytytysongelmien saattelemana (pahoja katkoksia heti 6700rpm jälkeen). Sytytysennakko turvallisesti nakutusrajan alapuolella saimme lappuihin 206.1Nm/6720rpm, huipputehon lukemat jäivät saamatta em. sytytyskatkojen vuoksi. 200hv on joka tapauksessa ylitetty jo pelkän vääntölukeman perusteella.
Kuvia "projektista" ei kauheasti ole, mutta katson jos jotakin löytyis.
Ensimmäinen varovainen veto dynossa tuli myös otettua joulukuun alussa, tosin sytytysongelmien saattelemana (pahoja katkoksia heti 6700rpm jälkeen). Sytytysennakko turvallisesti nakutusrajan alapuolella saimme lappuihin 206.1Nm/6720rpm, huipputehon lukemat jäivät saamatta em. sytytyskatkojen vuoksi. 200hv on joka tapauksessa ylitetty jo pelkän vääntölukeman perusteella.
Kuvia "projektista" ei kauheasti ole, mutta katson jos jotakin löytyis.
Kuvia:
http://s137.photobucket.com/albums/q239/W-PH/
Edit..
..keleen ulkomaalaiset, kuvatekstit muuttuivat siansaksaksi slideshowssa.
http://s137.photobucket.com/albums/q239/W-PH/
Edit..
..keleen ulkomaalaiset, kuvatekstit muuttuivat siansaksaksi slideshowssa.
Ihan asiallisen näkönenhän tuo on. Pakosrj liki tasan yhtä pitkä ku mulla, mut itellä vaan 41.5mm putkea. Minkäskokonen putki tuosta srjsta lähtee pihalle, 2"?
Joko on enempi päässy ajeleen?
Joko on enempi päässy ajeleen?
Honda Civic '90 1.6 SOHC VTEC (D16Z6) ITB VEMS GenBoard V3.2
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
Pienen hiljaiselon jälkeen jotain pientä uutta.12-1 triggeripyörä +korvakko jotakuinkin valmis.
2 uutta kuvaa:
http://s137.photobucket.com/albums/q239/W-PH/
Tein piirilevylle muutokset hukkakipunaa varten ja testasin niiden
toiminnan "Stim for Wheel"- toiminnolla megatunessa sekä IRQ-trigger
asetuksella ja LED18-ulostulolla. IRQ ja ledit 17 ja 19 ainakin vilkkuivat iloisesti.
Puolaksi tulee Fordin nelitorninen ja sytytysvahvistimeksi joku
Boschin kopio...
2 uutta kuvaa:
http://s137.photobucket.com/albums/q239/W-PH/
Tein piirilevylle muutokset hukkakipunaa varten ja testasin niiden
toiminnan "Stim for Wheel"- toiminnolla megatunessa sekä IRQ-trigger
asetuksella ja LED18-ulostulolla. IRQ ja ledit 17 ja 19 ainakin vilkkuivat iloisesti.
Puolaksi tulee Fordin nelitorninen ja sytytysvahvistimeksi joku
Boschin kopio...
Moottori saatiin käyntiin, joskin rikastukset tuottivat päänvaivaa. Nykyinen Req Fuel arvo 11.8, suuttimet 304 g/min + 10% painetta.
Cranking pulse 6.5 ms, ASE 45%, WUE 140% ja vieläkin hankala saada jäämään käyntiin +20 asteen lämmöstä.
Onneksi trigger return toimii, voisi olla hitaan startin takia mahdoton käynnistää time based-asetuksella.
Kaivannee hienosäätöä....
Edit:
Jos jollakin on jäänyt -95 Mondeon puolan pistoketta nurkkiin,niin saa tarjota vaikka privalla
Cranking pulse 6.5 ms, ASE 45%, WUE 140% ja vieläkin hankala saada jäämään käyntiin +20 asteen lämmöstä.
Onneksi trigger return toimii, voisi olla hitaan startin takia mahdoton käynnistää time based-asetuksella.
Kaivannee hienosäätöä....
Edit:
Jos jollakin on jäänyt -95 Mondeon puolan pistoketta nurkkiin,niin saa tarjota vaikka privalla
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 10
- Joined: Sun Mar 23, 2008 17:25
- Location: Snappertuna
olisin kiinnostanut siistä että oliko se unipoint modulin malli UNI0505 B09???W-PH wrote:Sytytyslaitteet saatu paikalleen ja KIRKAS kipinä tulee. Puola ja sytytysjohdot tuli (uudet) -95 Mondeosta,
moduli Unipoint ja triggeröinti 1GT101 Hall. Huomenissa yritellään käyntiin kunhan asetukset saadaan
muilta osin kohdilleen uusimpaan HR-koodiin.
_________________
Pientä päivitystä, dynossa tuli taas käytyä.
230.8 Nm, 5830 1/min. 164.6kW, 7420 1/min. Vääntöalue mukavan "laaja",
alueella 4000-8000 koko ajan 200 Nm käytettävissä, teho pysyi tasaisena 7400-8000 jonka jälkeen alkoi pudota.
Pientä parannettavaa vielä jäi, vääntökäyrässä on notko n. 4500 1/min kohdalla pakosarjan mitoituksesta johtuen. Korjataan kun ehditään
.
230.8 Nm, 5830 1/min. 164.6kW, 7420 1/min. Vääntöalue mukavan "laaja",
alueella 4000-8000 koko ajan 200 Nm käytettävissä, teho pysyi tasaisena 7400-8000 jonka jälkeen alkoi pudota.
Pientä parannettavaa vielä jäi, vääntökäyrässä on notko n. 4500 1/min kohdalla pakosarjan mitoituksesta johtuen. Korjataan kun ehditään
