Toyota MR2 AW11

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Toyota MR2 AW11

Post by W-PH »

Autocross/rallisprint käyttöön rakennettu -87 MR2

Moottorina Peugeot EW10J4, ratanokat 292/304 ast, 12.00mm/10.6mm
Kansi portattu ja venttiilit muotoiltu, puristussuhde n. 12:1

Itse tehty imusarja 270mm pitkillä imuputkilla, 6 ast kartiolla, 70mm läppärunko. 304g/min Bosch matalaohmiset suuttimet+esivastukset.
Pakosarja 44.5mm 4-1, merged-tyyppisellä kollektorilla.

Venttiilikoneisto muutettu mekaaniseksi, pakonokan päähän tehty paikka Saab 900 virranjakajalle. Peruja 1.versiosta joka oli suunniteltu 40mm Mikunin mp-kaasuttimille. Megasquirtin myötä kaasarit jäivät pois kuvioista, toistaiseksi fuel only. Tulossa 12-1 triggeripyörä ja wasted spark-yhdistelmä.

Partcon v 2.2 levy, msnsextra 29q2. Boschin nopea imuilma ja jäähdytysnesteen anturi, TPS-potikka myös Bosch. Triggeröinti suoraan puolalta (Pertonix Ignitor+saman valmistajan kilpakäyttöön tarkoitettu puola)

Auto käynnistyi ensistartilla Megatunen kartalla, seoksia piti tosin laihentaa melko reippaasti. Alpha-n käytössä ja rpm-pohjainen kiihdytysrikastus. Ajettu ei ole vielä metriäkään koska auto on muuten vielä "vaiheessa". Vastaa kuitenkin aika kipeästi kaasuun vaikka säädöt ovat vielä alkutekijöissään.
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

Joko kulkee?
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Syyskuun jälkeen ei autoa ole käytelty muiden kiireiden takia. Hr_08 koodi on päivitetty Megaan sen jälkeen mutta startti on aiheuttanut harmeja. On hieman liian pienitehoinen ja vielä ei ole löytynyt sopivaa tilalle. Joulukuun puolella toivottavasti päästään yrittämään muutama veto dynossa jos muita ongelmia ei tule eteen.
rushi
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Tue Nov 08, 2005 1:27
Location: Valkeala
Contact:

Post by rushi »

Löytyiskö tuosta mitään kuvia, varsinkin imu/pakosarjoista?
Miksi Toyotaan on pitänyt pösön kone laittaa?
Honda Civic '90 1.6 SOHC VTEC (D16Z6) ITB VEMS GenBoard V3.2
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Noita EW10J4:ia on vielä 4kpl varaosiksi, joten hyvä syy tehdä niistä. Itse perusmoottoriin ei rahaa ole juuri kulunut koneistuksia lukuunottamatta (CNC-sorvattu vauhtipyörä, nokka-akseleiden hionta). Kalleimmat osat mitä rahalla ostettu on Cat Camsin jousisarja ja hydraulipatruunat korvaavat "kovat" palikat. Kaikki mekaaniset muutokset ja koneistukset on tehty itse, mkl. retainerien muutos tuplajousille sopiviksi ja venttiilinnostimet. Ainoa hieman arveluttava kohta tuossa hommassa on alkuperäiset kiertokanget, jotka ovat mielestäni hieman "hentoisen" oloiset.

Ensimmäinen varovainen veto dynossa tuli myös otettua joulukuun alussa, tosin sytytysongelmien saattelemana (pahoja katkoksia heti 6700rpm jälkeen). Sytytysennakko turvallisesti nakutusrajan alapuolella saimme lappuihin 206.1Nm/6720rpm, huipputehon lukemat jäivät saamatta em. sytytyskatkojen vuoksi. 200hv on joka tapauksessa ylitetty jo pelkän vääntölukeman perusteella.

Kuvia "projektista" ei kauheasti ole, mutta katson jos jotakin löytyis.
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Kuvia:

http://s137.photobucket.com/albums/q239/W-PH/

Edit..

..keleen ulkomaalaiset, kuvatekstit muuttuivat siansaksaksi slideshowssa.
rushi
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Tue Nov 08, 2005 1:27
Location: Valkeala
Contact:

Post by rushi »

Ihan asiallisen näkönenhän tuo on. Pakosrj liki tasan yhtä pitkä ku mulla, mut itellä vaan 41.5mm putkea. Minkäskokonen putki tuosta srjsta lähtee pihalle, 2"?

Joko on enempi päässy ajeleen?
Honda Civic '90 1.6 SOHC VTEC (D16Z6) ITB VEMS GenBoard V3.2
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

2-tuumaa, laajentuen aika pian kartionmalliseen resonaattoriin.
Putki jatkuu resonaattorin jälkeen saman kokoisena ja perässä on yksi absorptiovaimennin.

Ajettu ei ole, hukkakipinää tulossa jotta saataisiin ne sytytysongelmat hierottua pois....
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Pienen hiljaiselon jälkeen jotain pientä uutta.12-1 triggeripyörä +korvakko jotakuinkin valmis.
2 uutta kuvaa:

http://s137.photobucket.com/albums/q239/W-PH/

Tein piirilevylle muutokset hukkakipunaa varten ja testasin niiden
toiminnan "Stim for Wheel"- toiminnolla megatunessa sekä IRQ-trigger
asetuksella ja LED18-ulostulolla. IRQ ja ledit 17 ja 19 ainakin vilkkuivat iloisesti.
Puolaksi tulee Fordin nelitorninen ja sytytysvahvistimeksi joku
Boschin kopio...
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Sytytyslaitteet saatu paikalleen ja KIRKAS kipinä tulee. Puola ja sytytysjohdot tuli (uudet) -95 Mondeosta,
moduli Unipoint ja triggeröinti 1GT101 Hall. Huomenissa yritellään käyntiin kunhan asetukset saadaan
muilta osin kohdilleen uusimpaan HR-koodiin.
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Moottori saatiin käyntiin, joskin rikastukset tuottivat päänvaivaa. Nykyinen Req Fuel arvo 11.8, suuttimet 304 g/min + 10% painetta.
Cranking pulse 6.5 ms, ASE 45%, WUE 140% ja vieläkin hankala saada jäämään käyntiin +20 asteen lämmöstä.
Onneksi trigger return toimii, voisi olla hitaan startin takia mahdoton käynnistää time based-asetuksella.

Kaivannee hienosäätöä....

Edit:

Jos jollakin on jäänyt -95 Mondeon puolan pistoketta nurkkiin,niin saa tarjota vaikka privalla
Musta_Surma
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Sun Mar 23, 2008 17:25
Location: Snappertuna

Post by Musta_Surma »

W-PH wrote:Sytytyslaitteet saatu paikalleen ja KIRKAS kipinä tulee. Puola ja sytytysjohdot tuli (uudet) -95 Mondeosta,
moduli Unipoint ja triggeröinti 1GT101 Hall. Huomenissa yritellään käyntiin kunhan asetukset saadaan
muilta osin kohdilleen uusimpaan HR-koodiin.
olisin kiinnostanut siistä että oliko se unipoint modulin malli UNI0505 B09???
_________________
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

En muista, mutta ko. kikkaletta en aio käyttää enää. Jos sytystyslähtö jää päälle niinkuin hiljattain tällä foorumilla on keskusteltu, simahtaa moduli alta aikayksikön. Kolmatta en viitsinyt ostaa ja vaihdoin SX:n vastaavaan jonka kanssa ko. ongelmaa ei ole ollut.
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Pientä päivitystä, dynossa tuli taas käytyä.

230.8 Nm, 5830 1/min. 164.6kW, 7420 1/min. Vääntöalue mukavan "laaja",
alueella 4000-8000 koko ajan 200 Nm käytettävissä, teho pysyi tasaisena 7400-8000 jonka jälkeen alkoi pudota.
Pientä parannettavaa vielä jäi, vääntökäyrässä on notko n. 4500 1/min kohdalla pakosarjan mitoituksesta johtuen. Korjataan kun ehditään :wink: .
Raaseri
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jan 19, 2006 23:17
Location: Espoo

Post by Raaseri »

HIPHEI! Hienot lukemat! Pitää päästä joskus testaamaan kunhan pohjoseen päin oon tulossa.
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Image
Post Reply