2 polttoaine pumppua peräkkäin?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

2 polttoaine pumppua peräkkäin?

Post by mazajns »

Elikkäs ongelma on tämä että ilmeisesti hondan omasta pumpusta loppuu hönkä kesken n.130 pyörä hevosen kohdalla. Dynokäyrässä tulee jyrkkälasku 5000rpm/130hv/0.6bar jälkeen ja 6000 kierroksen kohdalla löytyy enää n.60 hevosta... :(

No tuli sitten mieleen että jos laittaisi ton orggispumpun jälkeen tankin ulkopuolelle asennettavan pumpun kiinni. Eli pumput olisi peräkkäin ja orkkis pumppaisi isommalle pumpulle tavaraa? lisiko tästä jotain haittaa ja saako näin edes mitään hyötyä tuohon rakennelmaan? Civikissä kun tuo pumppu on tankin sisällä niin sinne ei kiinnostaisi ruveta isompaa pumppua väsäämään..

Edit: tosin voi olla että suuttimetkin loppuu kesken tuossa. 240cc/min oli penkityksessä paikallaan. tänään laitoin 310cc/min paikalleen
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: 2 polttoaine pumppua peräkkäin?

Post by Höylä »

mazajns wrote:Elikkäs ongelma on tämä että ilmeisesti hondan omasta pumpusta loppuu hönkä kesken n.130 pyörä hevosen kohdalla. Dynokäyrässä tulee jyrkkälasku 5000rpm/130hv/0.6bar jälkeen ja 6000 kierroksen kohdalla löytyy enää n.60 hevosta... :(

No tuli sitten mieleen että jos laittaisi ton orggispumpun jälkeen tankin ulkopuolelle asennettavan pumpun kiinni. Eli pumput olisi peräkkäin ja orkkis pumppaisi isommalle pumpulle tavaraa? lisiko tästä jotain haittaa ja saako näin edes mitään hyötyä tuohon rakennelmaan? Civikissä kun tuo pumppu on tankin sisällä niin sinne ei kiinnostaisi ruveta isompaa pumppua väsäämään..
mikä ettei auttais, mutta todennäköisesti siitä hondan omasta pumpusta loppuu tietyn paineen jälkeen tuo tuotto, eli jos ei olis ahtopaine nostamassa bensan painetta pumppu kyllä jaksais tuupata linjaan bensaa vielä paljon suuremmille tehoille...

eli jätät sen vakio pumpun tankkiin ensiöpumpuksi ja laitat vaikka bosch:n pumpun tekemään sitten sen kunnon paineen ja tuoton sinne linjaan yleensä bosch:n pumput jaksaa n. 5 bar. asti pitää tuoton oikeastaan samana, kuin ilman painetta ;) eli jos bensanpaine normaalisti on 3 bar. + ahtopaineen tekemä korotus 0.6 bar. = 3.6 bar. bensanpaine). tällä periaatteella bosch:n pumppu pysyy mukana vielä 3 bar. peruspaineella + 2 bar. ahtopainneen tekemällä korjauksella...

niin ja kyllä nuo sun suuttimet näyttäis pieneksi jäävän myös siinä n. 130-140 hepan kohdalla, mutta sen ei pitäis romahduttaa tehoja tuohon 60 heppaan... (vaan tehojen pitäis pysyä samassa, mitä siihenkin asti) eli polttoaineen paineen aiheuttamaan tuoton loppumiseen tuo kyllä enemmän viittais :roll:

vielä kun rakennat tälläisen polttoaineen "tasaaja säiliö" systeemiin, niin pitäis poistua muitakin mahdollisia tulevia ongelmia... bensan tasaaja

edit: päivitetty tuota tasaajan kuvaa...
Last edited by Höylä on Sun Nov 19, 2006 21:18, edited 1 time in total.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Mulla teki saman tuo oma härveli kilolla penkitettynä ja aijemmin kaasareilla kesti vetää reiluun 1.5.. Taitaa olla tuo entinen 9000 saabin pumppu aikalailla lopussa jos ei riitä enää yli 200hp... Pitää kokeila pistää toinen samanlainen rinnalle kuhan alkaa tulee kesä.. Ja mulla on 8kpl suuttimia et ne ei pitäs loppua mut käyrät tekee siinä 5000 jälkeen samanlaisen laskun ku vasikan häntä.. :cry:
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Kaverin 200SX S14 nismoon vaihdettiin tässä taannoin pumppu tankin sisälle. Simppeli homma, about 2h meni aikaa koeajoineen. Orkkispumppu vaihtui Walbron 255l/h malliin. Oli melkeen "plug and play" hommaa.
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
rushi
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Tue Nov 08, 2005 1:27
Location: Valkeala
Contact:

Post by rushi »

Suosittelen myös laittamaan suosiolla ton Walbron pumpun.. Noita saa jenkeistä melko halvalla, itelläkin moinen (toistaiseksi hyllyssä), TunerToysilta taisi maksaa $77 tienoilla, ja asennussrj parikymppiä..
Honda Civic '90 1.6 SOHC VTEC (D16Z6) ITB VEMS GenBoard V3.2
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
Post Reply