Mapista

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Mapista

Post by Sultzi »

Map näyttää kiinteästi 100kpa, ei vaikuta vaikka puhaltais tai imis. Vaihdoin MAPinkin jo uuteen, mutta silti ei toimi. Kaikki muut toimii. Kokeilin myös toisella prossulla, ei vaikutusta.

Mikä kumma voi olla vialla? MAPin lovettu jalka on neliössä, joten anturi ei ole väärinkäänpäin. Kyseessä Partcon sarjan 2,5barin map.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Ootko kattonu tinaukset?? Entä muuten kytkentä.?
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Onhan MAP-anturi asennettu oikein päin levylle? Sen voi myös asentaa väärin päin.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Mapin lovettu jalka on kuulemma neliössä joten on kyllä oikeinpäin.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Jasen2624 wrote:Ootko kattonu tinaukset?? Entä muuten kytkentä.?
Oon näitä muutaman kasaillut ja tämä on ainoa jossa on ongelmia tuon MAPin kanssa, tinaukset pitäis olla ok. Anturi on kyllä oikeinpäin. Loppuu ideat kesken ton kanssa :? Vanhaakin anturia yritin ensin poistaa tinat ja tinata uudestaan, ei vaikutusta. Piirilevyssä jotain?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

No mittaa jännite siitä MAPin lähdöstä, pitäisi olla n.2V ja sen pitäisi muuttua hiukan, kun puhallat tai imet anturia. Kannattaa käyttää vaikka injektioruiskua, keuhkoilla ei kovin ihmeellisiä muutoksia saa aikaan. Jos anturin lähtö näyttää järkevältä, niin mittaa jännite siitä prossun jalasta, mihin signaali menee. Pitäisi tulla sama tulos. Jos tämäkin on oikein, niin mittaa VREF prossun jalasta, pitäisi olla sen 5V. Jos tämäkin on ok, niin sitten alkaa olemaan vähän erikoisempi probleema.
Arttu
GSX1100 -85
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Tyhmä kysymys, Mapin lähdöstä, eli? Mikäs pinni prossulla on sitten se mistä myös mitata? Kasasin tänään toisen ruutan, se toimii, ei mitään ongelmia.
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

pinni 23 prossulla

mapin ulostulon (lovettu pinni) ja prossun välissä osat R2

jaD1 5,1V zener ja C4 mapin ulostulo linjasta maihin

eli mapin ja prossun pinnin väliltä pitäis löytyä 1K vastus
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Mapin ulostulo näytti 1,7v ja lukema muuttui imettäessä pienemmäksi ja puhallettaessa isommaksi. Prossun jalasta 23 en saanut mitään lukemaa, 0v näytti.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

No niin, vika on lähes löydetty. Nyt sitten mittaat vastusmittauksella siitä prossun jalasta maahan, pitäisi olla jotain 10 kilo-ohmia, joka tapauksessa selkeästi nollasta poikkeava lukema. Sitten prossun jalasta siihen MAPin jalkaan, pitäisi löytyä se kilo-ohmi. Näistä sitten voit päätellä onko jossain katkos vai oikosulku.

Ainoa mikä tässä ihmetyttää on se, että sanoit Megatunen näyttävän 100kPa arvoa. 0V jännitteellä sen pitäisi näyttää suurinpiirtein nollaa.
Arttu
GSX1100 -85
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

mitta r2:sen kummaltakin puolelta jännitteet jotta näkyykö

tai mittaile yleismittarilla ilman virtoja ohmit linjasta

map-prossunjalka (mieluimin prossu irti)
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Prossun jalasta 23 on suora maayhteys, eli juotos tai joku vetää maihin? Mapin lähdön ja 23 jalan välillä on se 1kohmi.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Juu, oikosulku jossain prossun jalan ja sen yhden kilon vastuksen välissä.
Arttu
GSX1100 -85
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

pitäisikö r2 vasempi jalka olla suoraan maissa? Oikeasta jalasta kilo ohmi maihin.
Junez
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Wed Jun 14, 2006 22:03
Location: Varkaus

Post by Junez »

Sultzi wrote:pitäisikö r2 vasempi jalka olla suoraan maissa? Oikeasta jalasta kilo ohmi maihin.
Ei pitäs olla maissa. Tarkista D1 "jos kytketty" ja C4 juotokset. Ne on ainoot mitä on tuon vastuksen ja prossun välillä.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Nopeesti leiskoista katottuna vasen jalka R2 pitäs olla prossun jalkaan suoraan yhteydessä eli ei saa olla maissa. Tarkista D1 (jos asennettu) ja C4. Jos piirilevy partcon niin kannattaa tarkistaa myös piirilevyn johtimet ton signaalin (ja miksei muidenkin) osalta.

Edit-> junes ehti eka :)
Tiara Kit Car - MsnS-E
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Minkälaisia arvoja tuo mappi näyttää yleensä ku tutkiskelee normaalia ilmanpainetta? Mulla se on 96kpa. Noin satahan sen kait pitäis olla, mutta eipä mikään mega mulla oo sellasta näyttäny, 96-98 välillä heilunu.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Kiitän avusta, nyt toimii!

C4 ylempi nasta oli maissa.

Tulipahan turhaan ostettua uus MAP, mutta ei voi mitään enään.
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

ArttuH wrote: Ainoa mikä tässä ihmetyttää on se, että sanoit Megatunen näyttävän 100kPa arvoa. 0V jännitteellä sen pitäisi näyttää suurinpiirtein nollaa.
Tähän vaan selvennyksenä että jos tuosta MAPin AD muunnoksesta tulee 0-2 tai 254-255 tulkitaan se rikkinäiseksi anturiksi ja tune näyttää sen merkkinä 100kPa.

clip kpafactor4250.inc :

KPAFACTOR: ; KPA ADC Volts (* = out of sensor range)
DB 100T ; 0 - 0.000*
DB 100T ; 1 - 0.020*
DB 100T ; 2 - 0.039*
DB 12T ; 3 - 0.059
.
.
.
DB 253T ; 253 - 4.961
DB 100T ; 254 - 4.980*
DB 100T ; 255 - 5.000*
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Sultzi wrote:Kiitän avusta, nyt toimii!

C4 ylempi nasta oli maissa.

Tulipahan turhaan ostettua uus MAP, mutta ei voi mitään enään.
onko ihan se normaali 250 kpa:n MAP vai kenties hieman isommille paineille :wink: vois kiinnostaa, jos ei oo se normaali 250 kpa:n malli...
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Normi 250kpa vain.
Post Reply