Säätäminen pakokaasumittausta varten

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

tupihepi wrote:tänään itse kävin paikallisella pajalla katseleen arvoja ja näyttivät seuraavalta: CO n. 4,5 ja HC reilun 1000.
Eli pielessä. Lambda-arvo suunnilleen kohdillaan, mutta ei oikein käy enään hyvin kun laihentaa. Eli käy vaan rikkaalla hyvin ja sittten (muistaakseni) CO-arvo nousee liian ylös.
Moottorina audin 5-pyttynen 20V AAN ja n. 690 tuottoiset suuttimet.
Vinkkejä säätämiseen tarvis.
Jos joku asiantuntevampi asuis seudulla niin helpointahan olis tarkastella paikanpäällä. Apu olis tervetullutta.
Aika tuttu juttu. Ainakin MS1:llä tekee vähän tiukaa saada kone mahtumaan päästörajoihin isoilla suuttimilla vaikka käykin ihan nättiä tyhjäkäyntiä. Ruiskutus menee isoilla suuttiimilla vaan aika epätarkaksi. Ottamalla bensakartoilla CO:n ylärajoille ja säätämällä sytkää voi löytää arvot, joilla HC:n saa tiputettua alle sallitun. Tai niin se on ainakin täälläpäin ratkennut.

Ja jos ei muu auta, niin vaihda "katsastussuuttimet" jostain vakioautosta.
Yrkesman
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Tue Apr 12, 2005 17:45
Contact:

Post by Yrkesman »

reve wrote:
tupihepi wrote:tänään itse kävin paikallisella pajalla katseleen arvoja ja näyttivät seuraavalta: CO n. 4,5 ja HC reilun 1000.
Eli pielessä. Lambda-arvo suunnilleen kohdillaan, mutta ei oikein käy enään hyvin kun laihentaa. Eli käy vaan rikkaalla hyvin ja sittten (muistaakseni) CO-arvo nousee liian ylös.
Moottorina audin 5-pyttynen 20V AAN ja n. 690 tuottoiset suuttimet.
Vinkkejä säätämiseen tarvis.
Jos joku asiantuntevampi asuis seudulla niin helpointahan olis tarkastella paikanpäällä. Apu olis tervetullutta.
Ja jos ei muu auta, niin vaihda "katsastussuuttimet" jostain vakioautosta.
Melkein käyttäisin ne katsastussuutin rahat ms2:een.

Itse taistelin viime kesänä vähäpäästöisen auton kanssa todella paljon että sain sen menemään päästörajoista läpi. Ensin 1000cc suuttimilla, sitten noin 800cc suuttimilla, uudella katilla, jne, jne. Puristuspaineet tuli mitattua ja ne oli ok, ohivuodot oli ok, nokkien ajoitus oli ok, uudet tulpat ja johdot, uudet öljyt ja suodatin, pakoputki ei vuotanut, sytkää rukkailtiin edestakas, pakoputken päästä koitettiin kuristaa lähtöä. Seos pysyi laajakaistan mukaan noin lambda ykkösessä, mutta muistaakseni lopullisena ongelmana oli kierroksilla hieman korkea co. Loppujen lopuksi päästöt sai menemään läpi kun vaan jakso lämmittää autoa kierroksilla. Mut mitään syytä ei selvinny miksi se oli noin nihkeetä. Katotaan jos sieltä jotain nyt löytyis kun lähiviikkoina pistän koneen palasiksi.
BMW E46 328i HX40 - Ecumaster Black
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

Yrkesman wrote:Melkein käyttäisin ne katsastussuutin rahat ms2:een.
Vanhoja liian pieniä romusuuttimia tapaa harrastajilla lojua nurkat pullollaan. Jos ei itsellä, niin yleensä ainakin jollakin kaverilla.

MS2:n kanssa on ainakin aika pitkän aikaa ollut ongelmana se, että softa ei tue kaikkia MS1-extran ominaisuuksia. Mahtaakohan MS2:ssa olla jo nykyään wastefire, wheel decoder ja launch control? Jos ei, niin se ei ole aikanaan mun hommissa vaihtoehto.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Hireskoodilla leimasäädöt???
tupihepi
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat May 14, 2005 10:40
Location: Lempäälä

Post by tupihepi »

Pitää tulevana viikonloppuna jotain keksiä. Katsella nuo asetukset ja hommata ehkä nuo katsastussuuttimetkin varmuuden vuoksi ainakin.
tupihepi
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat May 14, 2005 10:40
Location: Lempäälä

Post by tupihepi »

jos vaihdan suuttimet pienempiin, niin voiko jotain asetuksia muuttaa siten, että bensakarttoihin ei tarvis koskea?
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

tupihepi wrote:jos vaihdan suuttimet pienempiin, niin voiko jotain asetuksia muuttaa siten, että bensakarttoihin ei tarvis koskea?
Laita vain req. fuel oikeaksi. Jos sulla on ollut req.fuel aikaisemmin oikea, ei muihin säätöihin ole tarve koskea (paitsi korkeintaan suutinten avautumisaikaan, jos on eri uusilla suuttimilla tai ollut väärä vanhoilla). Bensakarttahan on VE-kartta, eikä se ota kantaa suutinten kokoon.
tupihepi
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat May 14, 2005 10:40
Location: Lempäälä

Post by tupihepi »

Eli hommasin nuo vakiosuuttimet. Aikaisemmin ollut reg fuel 1,8 tuolla basic settingsseissä. Mikähän olis lähellä oikeaa nyt? Suuttimien tuotto tippu puoleen.
tupihepi
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat May 14, 2005 10:40
Location: Lempäälä

Post by tupihepi »

Nostin asteittain aina n. arvoon 10 ja ei edes yritä käyntiin. Bensa ei haise putken päästä nuuskaistessa. Onko jotain unohtunut?
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Cranking ja priming on ainakin suoraan millisekunteina (noihin ei req fuel vaikuta mitään, eli se takaisin mistä aloitit uusilla suuttimilla), eli niitä joutuu lisäileen aikalailla...
tupihepi
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat May 14, 2005 10:40
Location: Lempäälä

Post by tupihepi »

Vaihdoin suuttimet taas alkuperäisiin eli pienempi tehoisiin ja kasvatin injpwm peak time arvon 25.5:teen. Sitten kone käyntiin ja tyhjäkäynti kohdilleen reg fuelia nostamalla arvoon 9. Ja seon vissiin siinä.
Käy hienosti ja ei ole arvot enään ongelmana luulen mä.
Kiitos avuista!
fsohc
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Tue Jul 05, 2005 17:22

Post by fsohc »

TheMan wrote:Miksei onnistuisi? Muutama minullakin ollut Opelit on mennyt päästöistä läpi rikkonaisella katilla :roll: Tosin siitä katin poistosta ei oikeesti ole mitään hyötyä ellei se katti ole aivan tukossa :wink:
Jos siis puhutaan oikeasti vähäpäästöisestä uudemmasta kuin '90 autosta, niin ei varmasti mene läpi päästöistä jos ei ole katti kunnossa. Kokemusta on, ei saanut '91 opelia meneen ei sitten mitenkään läpi päästöistä ennenkuin hommas uuden katin siihen.
tupihepi
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat May 14, 2005 10:40
Location: Lempäälä

Post by tupihepi »

Laitetaan vielä tiedoksi, että sain päästöt kohdilleen ja leima tuli.
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

jatketaan nyt tähän, vaikka menee hieman asian vierestä. Eli saako noita VE taulukoota ja reg fuelia säätää lennosta, ilman että autoa sammuttaa ja tekee säädöt silloin?
tupihepi
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat May 14, 2005 10:40
Location: Lempäälä

Post by tupihepi »

Lennosta. Olis muuten hieman työlästä. Muista kuitenkin tallennella aina välillä, ettei muutokset huku.
jose
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Thu Oct 12, 2006 15:57
Location: Alahärmä

Post by jose »

selvä homma. Olen sammuttanut aina välillä :D
pjr
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Tue Mar 22, 2005 19:01
Location: JKL
Contact:

Post by pjr »

Supa^ wrote:Kelpaako korjaamon lappu jos auto uudelleen rekisteröidään ja suoritetaan täten rekisteröintikatsastus, vaikuttaako se asiaan?
Kokemuksesta. kelpaa rekisteröintikatsastuksessa.
ei riemulla rajaa, kun...
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

itelläkin ois tässä katsastus edessä, ja ongelmana on että tyhjäkäynti seilaa niin perkeleesti, parhaimmillaan jotain 700-1100 rpm... pitäis vissiin saada toi kondikseen että olis toiveita saada se leima, eli oisko heittää jotain vinkkiä miten lähtee näpräilee tuota tyhjäkäyntiä kuntoon?
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

sepä menikin jo läpi, eli eipä tartte noita säätöapuja enää...
ToniV
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:19
Location: Tampere

Post by ToniV »

Onpa teillä pieniä ongelmia meillä päin HC on noin 2500 ja CO 6
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

ToniV wrote:Onpa teillä pieniä ongelmia meillä päin HC on noin 2500 ja CO 6
Mikä nokka paikoillan. Tuli itselle vastaavat arvot viri nokan kanssa.
HC ei mennyt alle 2500 0.40 väljyksilläkään.
ToniV
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:19
Location: Tampere

Post by ToniV »

Joku 280 asteinen visiin kyllä tolla pitäs saada läpi. Toissa vuonna meni läpi tupla ventiili välyksillä.
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

Itellä oli 285:n ja sillä ei saanut päästöistä fordin ohc-konetta läpi(tiedossa ainakin 3-ruisku autoa jotka ei onnistunut).Kadotti lähes kokonaan alipaineet kun kierrokset tippuivat alle 1000rmp.
Post Reply