kuuden pytyn suorasytkä ja sen asetukset
Moderator: Masi_K
kuuden pytyn suorasytkä ja sen asetukset
kuka tuntee olevansa perillä noista asetuksista vois käydä mulkaseen
http://www.msextra.com/viewtopic.php?p=145343#145343
- Tero
http://www.msextra.com/viewtopic.php?p=145343#145343
- Tero
Oon itse kuvitellu että noi kipunat pitäs laittaa järjestyksessä niin että sun spark e ja f ois a ja b ja hampaat kasvais sitä mukaa. En ole edes miettinyt toimisko toi muutoin.
Toi nokan anturi ei oikeen auennu mulle. Mitä se anturi oikeen mittaa tuolla? Sen pitäs saada ainoastaan yks impulssi per nokan kierros / koneen kaks kierrosta.
Toi nokan anturi ei oikeen auennu mulle. Mitä se anturi oikeen mittaa tuolla? Sen pitäs saada ainoastaan yks impulssi per nokan kierros / koneen kaks kierrosta.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Itellä 4syl COP suorasytkä (EI wasted) 20-1 pyörällä, joka on nokalla.
Sytytysjärjestys vakio 1-3-4-2
Asetukset kutakuinkin näin:
Wheelbaseteeth: 20, missing: 1
Trigger A: 2-4
Trigger B: 7-9
Trigger C: 12-14
Trigger D: 17-19
1.hammas puuttuu, ja on 70astetta EYKK.
A-ulostulossa siis 1. puola, B ulostulossa 3. puola, C ulostulossa 4. puola ja D ulostulossa 2. puola.
Eli puolat SYTYTYSJÄRJESTYKSESSÄ.
Hall-anturina mulla Honeywell 1GT101DC nokka-akselipyrää lukemassa. Kampuralla mulla EI ole anturia. Toimii nätisti.
Kutoskoneelle tarttet pyörän, jossa hammasluku mielellään vähintään 6x3, eli 18, mikätahansa 6 jaollinen käy.
Sitten vaan puolien "triggeröinnit" sytytysjärjestykseen.
Tossa sun linkissä ideana on 60-2 pyörä kampuralla, jolla mahdollistetaan suorasytkä (wasted), ja sitten nokalle pyörä, että ruisku tietää ollaanko pako vai puristustahdin alla missäkin pytyssä, että voidaan ajaa OIKEAA suorasytkää, eli SEKVENTIAALINEN COP.
Itellä periaatteessa sama idea, vaan että ollaan huitastu kampuran anturi hiiteen, ja nokalla sitten "oikea" pyörä, triggeritapin sijaan. Tällä säästytään siis yhdeltä ylimääräiseltä anturilta ja potentiaaliselta vikakohteelta.
Sytytysjärjestys vakio 1-3-4-2
Asetukset kutakuinkin näin:
Wheelbaseteeth: 20, missing: 1
Trigger A: 2-4
Trigger B: 7-9
Trigger C: 12-14
Trigger D: 17-19
1.hammas puuttuu, ja on 70astetta EYKK.
A-ulostulossa siis 1. puola, B ulostulossa 3. puola, C ulostulossa 4. puola ja D ulostulossa 2. puola.
Eli puolat SYTYTYSJÄRJESTYKSESSÄ.
Hall-anturina mulla Honeywell 1GT101DC nokka-akselipyrää lukemassa. Kampuralla mulla EI ole anturia. Toimii nätisti.
Kutoskoneelle tarttet pyörän, jossa hammasluku mielellään vähintään 6x3, eli 18, mikätahansa 6 jaollinen käy.
Sitten vaan puolien "triggeröinnit" sytytysjärjestykseen.
Tossa sun linkissä ideana on 60-2 pyörä kampuralla, jolla mahdollistetaan suorasytkä (wasted), ja sitten nokalle pyörä, että ruisku tietää ollaanko pako vai puristustahdin alla missäkin pytyssä, että voidaan ajaa OIKEAA suorasytkää, eli SEKVENTIAALINEN COP.
Itellä periaatteessa sama idea, vaan että ollaan huitastu kampuran anturi hiiteen, ja nokalla sitten "oikea" pyörä, triggeritapin sijaan. Tällä säästytään siis yhdeltä ylimääräiseltä anturilta ja potentiaaliselta vikakohteelta.
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
eli siis tuossa nokkaakselin päässä on tuo D:n mallinen palanen niin sitä tuo mittaa tuon nokanasennon.. ja sitten tuolla http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html luki... ->risu wrote:Oon itse kuvitellu että noi kipunat pitäs laittaa järjestyksessä niin että sun spark e ja f ois a ja b ja hampaat kasvais sitä mukaa. En ole edes miettinyt toimisko toi muutoin.
Toi nokan anturi ei oikeen auennu mulle. Mitä se anturi oikeen mittaa tuolla? Sen pitäs saada ainoastaan yks impulssi per nokan kierros / koneen kaks kierrosta.
Working example 4
EDIS8 replacement - working on Rover V8
36-1 wheel aligned the same as EDIS8 (see EDIS pages)
Hand twisted pair cable from VR sensor to Megasquirt box routed well away from plug leads.
trigger angle=60
Timebased cranking and 10deg cranking angle.
trig A=35
trig B=8
trig C=17
trig D=26
I have four VB921 to drive the coils and set LED17,LED18,LED19,output3 all as spark outputs.
Spark output "inverted"
Dwell control with 5ms cranking, 4ms running and a 0.1ms min discharge. Be sure to use code 025i6 or newer.
tuossa nuo trigger hampaat eivät ole pienemmästä isompaan..
Juu siis oma setuppi toi on mutta en jaksanut ruveta kirjoittamaan samaa tekstiä uudestaan tänne suomeksi.. ja koneessa on vakiona 6kpl puolia kannessa ja en viitsisi rikkoa harmoniaa vetelemällä tuplanjohtoja ympärikonehuonetta.. tällähetkellä kierrosluku näkyy oikein megatunessa mutta ongelmana on se että en saa nokkaakselin asentotunnistinta maadoittamaan prossun nastaa 11 vaan siinä pysyy kokoaika 5v.. sitten siinä samalla tuli mieleen että onkohan tuo setuppi ollenkaan toimiva..volvoman wrote:Itellä 4syl COP suorasytkä (EI wasted) 20-1 pyörällä, joka on nokalla.
Sytytysjärjestys vakio 1-3-4-2
Asetukset kutakuinkin näin:
Wheelbaseteeth: 20, missing: 1
Trigger A: 2-4
Trigger B: 7-9
Trigger C: 12-14
Trigger D: 17-19
1.hammas puuttuu, ja on 70astetta EYKK.
A-ulostulossa siis 1. puola, B ulostulossa 3. puola, C ulostulossa 4. puola ja D ulostulossa 2. puola.
Eli puolat SYTYTYSJÄRJESTYKSESSÄ.
Hall-anturina mulla Honeywell 1GT101DC nokka-akselipyrää lukemassa. Kampuralla mulla EI ole anturia. Toimii nätisti.
Kutoskoneelle tarttet pyörän, jossa hammasluku mielellään vähintään 6x3, eli 18, mikätahansa 6 jaollinen käy.
Sitten vaan puolien "triggeröinnit" sytytysjärjestykseen.
Tossa sun linkissä ideana on 60-2 pyörä kampuralla, jolla mahdollistetaan suorasytkä (wasted), ja sitten nokalle pyörä, että ruisku tietää ollaanko pako vai puristustahdin alla missäkin pytyssä, että voidaan ajaa OIKEAA suorasytkää, eli SEKVENTIAALINEN COP.
Itellä periaatteessa sama idea, vaan että ollaan huitastu kampuran anturi hiiteen, ja nokalla sitten "oikea" pyörä, triggeritapin sijaan. Tällä säästytään siis yhdeltä ylimääräiseltä anturilta ja potentiaaliselta vikakohteelta.
pitäisikö "knocked" valo vilkkua megatunessa kun 2nd triggeriin tulee signaali? nakutustunnistushan tulee samaan nastaan kuin tuo 2nd trigger..
tällähetkellä ykköspyttyyn on tullut kipinä ja siihen tämä on sitten tyssännytkin.. muissa kun ykkösessä ja kutopytyssä puolaa ei tällä hetkellä ole kiinni... täytyy varmaa tarkastella tuoleeko mihinkään muuhun pyttyyn kipinää..
alkaa vaan tulemaan kiire kun talli on alla enää tän kuun loppuun ja auto ei käy..
- Tero
Niinpä onkin, en jotenkin hahmottanut eka, toi pitäs käydä hyvin jos anturi on hall-tyyppinen.fraatti wrote:eli siis tuossa nokkaakselin päässä on tuo D:n mallinen palanen niin sitä tuo mittaa tuon nokanasennon.. ja sitten tuolla http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html luki... ->
Tiara Kit Car - MsnS-E
onko asia yleensä aina näin, että tuo 2nd trigger signaali tulee tuohon samaan mihin nakutusanturin johtofraatti wrote:
pitäisikö "knocked" valo vilkkua megatunessa kun 2nd triggeriin tulee signaali? nakutustunnistushan tulee samaan nastaan kuin tuo 2nd trigger..


omaan 6 pyttyiseen koneeseen saisin suorasytkän, kun peittäisin vielä tuosta cas anturista yhden reijän lisää sisäkehältä ja tekisin myös D, E ja F ulostulot... tietysti joutuisin myös vaihtamaan puolat ja sytkäyksikön, joten jos tuo toimii kunnolla turbotettuna tuolla hukkakipinä systeemilläkin, niin tuskin alan siihen "oikeaa" suorasytkää rakentamaan...
cas anturin levy eikös tuo toimisi suorasytkänkin kans, kun peittäis vielä yhden reijän lisää sisäkehältä

Ne on ihan eri pinnit prossulla. Knock on pinni 17. 2nd trigger pinni 11.Höylä wrote:onko asia yleensä aina näin, että tuo 2nd trigger signaali tulee tuohon samaan mihin nakutusanturin johtofraatti wrote: pitäisikö "knocked" valo vilkkua megatunessa kun 2nd triggeriin tulee signaali? nakutustunnistushan tulee samaan nastaan kuin tuo 2nd trigger..
sitten mun on turha sitä nakuanturia alkaa vielä kytkemäänkään, ellen tee muutoksia megaan
vai onko tuo vain sun asetuksis tuolla tavalla järjestetty?
Tiara Kit Car - MsnS-E
Anturin toimintaa ei kannata testata kytkemällä suoraan megaan vaan koita eka saada se anturi toimimaan koneessa, kytke vaan sille sähköt ja mittaa yleismittarilla. Ootko kytkeny ton suoraan prossuun vai onko sulla jotain siinä välissä? Trankku tai opto väliin ei ois huono idea prossun suojaamiseksi.fraatti wrote:tällähetkellä kierrosluku näkyy oikein megatunessa mutta ongelmana on se että en saa nokkaakselin asentotunnistinta maadoittamaan prossun nastaa 11 vaan siinä pysyy kokoaika 5v.. sitten siinä samalla tuli mieleen että onkohan tuo setuppi ollenkaan toimiva..
Tiara Kit Car - MsnS-E
kyllä tuossa välissä opto on.. mutta nyt sain nokkaakselin asentotunnistuksen pelaamaan.. nokan asento tieto käy 5v kammenhampaan 46kohdalla ( 72astetta ennenyläkuolokohtaa) muuten se maadottaa prossun nastaa..risu wrote:Anturin toimintaa ei kannata testata kytkemällä suoraan megaan vaan koita eka saada se anturi toimimaan koneessa, kytke vaan sille sähköt ja mittaa yleismittarilla. Ootko kytkeny ton suoraan prossuun vai onko sulla jotain siinä välissä? Trankku tai opto väliin ei ois huono idea prossun suojaamiseksi.fraatti wrote:tällähetkellä kierrosluku näkyy oikein megatunessa mutta ongelmana on se että en saa nokkaakselin asentotunnistinta maadoittamaan prossun nastaa 11 vaan siinä pysyy kokoaika 5v.. sitten siinä samalla tuli mieleen että onkohan tuo setuppi ollenkaan toimiva..
ja sitten näillä asetuksilla
wheel dec base teeth: 120
2nd trigger enable: 2nd trigger
2nd trigger enable: falling
2nd tri. and missing teeth: missing
missing: -2
trig pos a: 47
trig return pos a: 55
trig pos b: 67
trig return pos b: 75
trig pos c: 87
trig return pos c: 95
trig pos d: 107
trig return pos d: 115
trig pos e: 7
trig return pos f: 15
trig pos f: 27
trig return pos f: 35
jokaisesta puolasta tuli kipinä juuri niinkuin pitikin ja samalla tuli katsottua että kipinä ilmestyy sytytysjärjestyksen mukaan.. no siitä sitten innoissani laitoin puolat paikoilleen mutta eipä lähtenyt käyntiin vaan paukutti putkeen ja imusarjaan..
sitten tuli mieleen että jos kipinä on yhdenalakerran kiepin pielessä... eli kipinä tulee ykkösen sijasta kutospyttyyn.. sitten vaihdoin trigger pos a ja d:n paikkaa, b:n ja e:n sekä c:n ja f:n.. siitä seurasi se että se kyllä alkoi käymään muutamalla pytyllä vaivalloisesti mutta siinäpä se sitten olikin..
ja sitten paloikin jo muutama vb981:nkin.. prkl.. mutta pitäisiköhän vaihtaa nuo sytytysulostulojen piuhat a-c ja d-f keskeskenään koska kuitenkin noilla ensimmäisillä trigger pointeilla millä kokeilin kipinä kulki oikeassa järjestyksessä puolasta toiseen?
Entäs millä tiedän että kipinä tulee juuri silloin kun venttiilit ovat kiinni? eikä sillonkuin ne ovat auki.. Venttiilikoppa auki ja katsomaan nokkaakselin asentoa startatessa ja tutkimaan puola kerrallaan että tuleeko kipinä kun venttiilit ovat kiinni?
Ne VB:t pitää olla hyvässä jäähdytyspinnassa kiinni tai ne kärvähtää siinä vaiheessa ku ne jää odottamaan trigger returnia mitä ei tuu jos kone pysähtyy sopivasti ennen. Mega sammuttaa kyllä sytkälähdöt sit parin sekunnin päästä mut sitä ennen pääte voi jäädä johtavaan tilaan. Time based-asetuksilla ei oo tota juttua.
Vaikka noi toimiskin niin eikö toi ois selvintä pistää wheel decoderille hammasasetukset pienimmästä hampaasta isompaan ja johdottaa vaan puolille sitten sytkäjärjestyksen mukaisesti? Samaten oikeiden kulmien laskeminen on suoraviivasempaa. Jos toi toimii irrallaan sun mielestä oikein eli antaa joka tulpalle kipunaa vuorollaan niin sulla on vaan tosiaan ajotus tai järjestys päin honkia.
Vinkki-> voisit alkuun koittaa saada edes käymään time basedilla niin ei palais loputkin sytkäkivet.
Vaikka noi toimiskin niin eikö toi ois selvintä pistää wheel decoderille hammasasetukset pienimmästä hampaasta isompaan ja johdottaa vaan puolille sitten sytkäjärjestyksen mukaisesti? Samaten oikeiden kulmien laskeminen on suoraviivasempaa. Jos toi toimii irrallaan sun mielestä oikein eli antaa joka tulpalle kipunaa vuorollaan niin sulla on vaan tosiaan ajotus tai järjestys päin honkia.
Vinkki-> voisit alkuun koittaa saada edes käymään time basedilla niin ei palais loputkin sytkäkivet.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Täytyy vaihtaa tuohon time basediin jos tuo todella auttaa. VBt on kyllä vanhasta vahvistimestä leikatussa alumiiniklimpissä kiinni, joten kyllä niiden jäähtyä pitäisi.risu wrote:Ne VB:t pitää olla hyvässä jäähdytyspinnassa kiinni tai ne kärvähtää siinä vaiheessa ku ne jää odottamaan trigger returnia mitä ei tuu jos kone pysähtyy sopivasti ennen. Mega sammuttaa kyllä sytkälähdöt sit parin sekunnin päästä mut sitä ennen pääte voi jäädä johtavaan tilaan. Time based-asetuksilla ei oo tota juttua.
Vaikka noi toimiskin niin eikö toi ois selvintä pistää wheel decoderille hammasasetukset pienimmästä hampaasta isompaan ja johdottaa vaan puolille sitten sytkäjärjestyksen mukaisesti? Samaten oikeiden kulmien laskeminen on suoraviivasempaa. Jos toi toimii irrallaan sun mielestä oikein eli antaa joka tulpalle kipunaa vuorollaan niin sulla on vaan tosiaan ajotus tai järjestys päin honkia.
Vinkki-> voisit alkuun koittaa saada edes käymään time basedilla niin ei palais loputkin sytkäkivet.
Mutta mites tuon second triggerin kanssa. Onko sillä mitään väliä missä vaiheessa se tulee?
jollei sillä ole väliä niin sitten voin laittaa noi näin:
spark A trig 6 -> cyl 2
spark B trig 26 -> cyl 4
spark C trig 46 -> cyl 1
spark D trig 66 -> cyl 5
spark E trig 86 -> cyl 3
spark F trig 106 -> cyl 6
ja vielä tostakin voi 2,4,1 ja 5,3,6 sytyt joutua vaihtamaan keskenään..
No jos se toimii noin niin ei siinä sitten mitään
Tuli vaan mieleen kun tossa on jotain juttuja mitkä pitää toteuttaa tietyssä järjestyksessä, esim sytkälähdöt on ainakin sellasia. Eli jos on yksi lähtö käytössä niin led17 tai fidle käy mutta jos on spark A sekä spark B niin pitääkin olla led17 ja led19, fidle ei enää käy. Ja samaten spark-lähdöt pitää täyttää aakkosjärjestyksessä eikä esim spark A ja spark D jolloin B ja C jää käyttämättä.

Tuli vaan mieleen kun tossa on jotain juttuja mitkä pitää toteuttaa tietyssä järjestyksessä, esim sytkälähdöt on ainakin sellasia. Eli jos on yksi lähtö käytössä niin led17 tai fidle käy mutta jos on spark A sekä spark B niin pitääkin olla led17 ja led19, fidle ei enää käy. Ja samaten spark-lähdöt pitää täyttää aakkosjärjestyksessä eikä esim spark A ja spark D jolloin B ja C jää käyttämättä.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Käyppä läpi www.msefí.com ja www.msextra.com:sta Jon K:n viestit. Kyseessä myös M5# moottori.Osa BS:ää, mutta asiaakin on joukossa.
Jossain vaiheessa noita keskusteluketjuja James nimenomaan sanoi, että triggereiden pitää mennä kasvassa järjesteyksessä A-F eikä koodi toimi kunnolla jos ne tulevat "sikin sokin". Höylä tuossa tosin kuitenkin kirjoitti toisin.
Petteri
Jossain vaiheessa noita keskusteluketjuja James nimenomaan sanoi, että triggereiden pitää mennä kasvassa järjesteyksessä A-F eikä koodi toimi kunnolla jos ne tulevat "sikin sokin". Höylä tuossa tosin kuitenkin kirjoitti toisin.
Petteri
dodiih eli tässä kun nyt sitten järkeilin niin tuossa ensimmäsessä vaihtoehdossa trigger A on hammas 47 ja nokan triggeri tulee vielä juuri ennen sitä eli hampaalla 45 niin pitääkö tuon nokan triggerin nimenomaan tulla juuri hetki ennen tuota triger a:ta.. tuostahan voisi tuota trigger anglea vielä pienentää niin tuota päällekkäisyyttä ei olisi niin helposti..
Noh nyt ainakin tietää tosiaan että noi triggerit ei tarvi olla numerojärjestyksessä..
mukavana piirteenä tuossa koneessa on vielä säätyvä imunokkaakseli joka aikaistaa nokkaa 25astetta.. ja samalla liikkuu myös tuo d:n mallinen palikka joten haastetta tulee varmaan piisaamaan.. ajattelin kokeille sen ohjausta sitten joskus nos outista kun sen pitäs mennä päälle reilulla tuhannella kierroksella ja lähteä pois 5000korvilla..
Noh nyt ainakin tietää tosiaan että noi triggerit ei tarvi olla numerojärjestyksessä..
mukavana piirteenä tuossa koneessa on vielä säätyvä imunokkaakseli joka aikaistaa nokkaa 25astetta.. ja samalla liikkuu myös tuo d:n mallinen palikka joten haastetta tulee varmaan piisaamaan.. ajattelin kokeille sen ohjausta sitten joskus nos outista kun sen pitäs mennä päälle reilulla tuhannella kierroksella ja lähteä pois 5000korvilla..
Mullakin on joku muistikuva kyllä että ne pitäisi olla järjestyksessä mutta en tosiaan muista mistä tuon sain päähäni. Voihan se myös olla että jotenkin toimii vaikkei olisikaan järjestyksessä mutta toimii sitten epämääräisellä tavalla?
Niinku tonne extran foorumeillekki vastasin niin en tarkalleen tiedä miten toi 2nd trigger vaikuttaa silloin kun kampuran hammaskehällä puuttuu hampaita. Ilman puuttuvia hampaita 2nd trigger aina nollaa megan "hammaslaskurin" eli 2nd triggerin jälkeinen hammas on aina nro 1. Tää vois selittää miks sulla on vaikeuksia saada kipinöimään oikeean pyttyy oikeaan aikaan.
Tosin jos sulla lisäksi heiluu toi D-kiekko eri paikkoihin kierroksilla niin se on aika käyttökelvoton megan 2nd triggerin kanssa jollei koodissa ole jotain ihan eri tavalla toimivaa spesiaalimoodia puuttuvan hammaskiekon kanssa. Tota moodia ei ole missään dokumentoitu, joten suosittelisin kysymään suoraan Jamesiltä extran foorumeilla. Kannataa infota siellä myös että toi D-osaki liikkuu.
Tässä vaiheessa en oikeen usko että suomalailla squirttaajilla on tosta sun tapauksesta kokemuksia kun COP on muutenkin megassa niin tuore juttu. Todennäköistä on, että joudut etsimään uuden 2nd triggerin joka ei muuta sijaintiaan.
Niinku tonne extran foorumeillekki vastasin niin en tarkalleen tiedä miten toi 2nd trigger vaikuttaa silloin kun kampuran hammaskehällä puuttuu hampaita. Ilman puuttuvia hampaita 2nd trigger aina nollaa megan "hammaslaskurin" eli 2nd triggerin jälkeinen hammas on aina nro 1. Tää vois selittää miks sulla on vaikeuksia saada kipinöimään oikeean pyttyy oikeaan aikaan.
Tosin jos sulla lisäksi heiluu toi D-kiekko eri paikkoihin kierroksilla niin se on aika käyttökelvoton megan 2nd triggerin kanssa jollei koodissa ole jotain ihan eri tavalla toimivaa spesiaalimoodia puuttuvan hammaskiekon kanssa. Tota moodia ei ole missään dokumentoitu, joten suosittelisin kysymään suoraan Jamesiltä extran foorumeilla. Kannataa infota siellä myös että toi D-osaki liikkuu.
Tässä vaiheessa en oikeen usko että suomalailla squirttaajilla on tosta sun tapauksesta kokemuksia kun COP on muutenkin megassa niin tuore juttu. Todennäköistä on, että joudut etsimään uuden 2nd triggerin joka ei muuta sijaintiaan.
Tiara Kit Car - MsnS-E
taas on tullut tallilla tapeltua mutta laihoin tuloksin..
tommonen osui silmiin
tommonen osui silmiin
It doesn't really matter, but somewhere before the missing tooth before the trigger for cylinder A will make life easier.
In COP mode the code waits for a second trigger then waits for a missing tooth and then starts counting teeth.
James
No toi selittääkin jo
Sit jos toi sun nokan "D" sattuiski liikkumaan sopivissa kohtaa niin se vois jopa toimia noin. Ettei vaan käy niin että kun nokka muuttaa asentoa niin se hyppääkin just puuttuvien hampaiden yli.

Tiara Kit Car - MsnS-E
Tällähetkellä nokan asentoa ei muuttele mikään. Tulevaisuudessa toivottavasti megapruutta.risu wrote:No toi selittääkin joSit jos toi sun nokan "D" sattuiski liikkumaan sopivissa kohtaa niin se vois jopa toimia noin. Ettei vaan käy niin että kun nokka muuttaa asentoa niin se hyppääkin just puuttuvien hampaiden yli.
spark a trigger 47 ja nokan tieto tulee hampaalla 45 joten tulee ennen tirgger a:ta..
Ensin kone odottaa nokan signalin ja sitten puuttuvan hampaan.. ja lasku alkaa.. mutta sitten kipinä trigger a:ssa pitäskin mennä jo pyttyyn kuusi ja mulla on spark a -> 1 pyttyyn.. eikö näin. ?
Ilmesti onkin niin, että triggerit voi asetettaa pyörimisjärjetykseen, vaikka eivät välttämättä mene pienimmästä hampaasta isompaan alkaen A:sta. Eli A voi olla > B kunhan seuraavat triggerit tulevat pyörmisjärjestyksessä eikä niissä hypitä edestakaisin. ttp://www.msextra.com/viewtopic.php?p=145453#145453
Petteri
Petteri
eli tuo selittäis miksi mun systeemi pelaa ihan ok.petteriu wrote:Ilmesti onkin niin, että triggerit voi asetettaa pyörimisjärjetykseen, vaikka eivät välttämättä mene pienimmästä hampaasta isompaan alkaen A:sta. Eli A voi olla > B kunhan seuraavat triggerit tulevat pyörmisjärjestyksessä eikä niissä hypitä edestakaisin. ttp://www.msextra.com/viewtopic.php?p=145453#145453
Petteri

noniin ja homma on taas edennyt.. köytin puolat tulppineen rinnakkain jotta näkisin sytytysjärjestyksen ja että kaikkiin ylipäätään tulisi kipinä edes miltei oikeaan aikaan..
No, trigger anglea muuttelemalla huomasin että trigger A:n ollessa <47 niin pruutta huomasi luki 2nd triggerin ja kipunoita sinkoili joka puolaan.. mutta.. välillä kipinä oli vain kolmessa puolassa ja välillä kaikissa.. no taas trigger anglen muuntelua ja sitten 48 ylöspäin mentäessä kipinä siirtyi toiseen kolmen nippuun.. ei ihmekään kun kävi muutamalla pytyllä tuossa muutama päivä sitten
Tästä sitten päättelin että nokan triggeri häviää johonkin/jää huomaamatta ja boksi sytyttelee samoja pyttyjä kokoajan. No vaihdoin anturin toisenlaiseen mikä antaa signaalia jatkuvasti sen ollessa raudassa kiinni.. ja sitten alkoi homma toimiaan kun laittoi trigger angleksi 42-46 väliltä jotain. . kipinä rupesi tulemaan siististi joka starttauksen yhteydessä eikä mitään erikoista näkynyt enään..
No huomenna/sunnuntaina sitten täytyisi taas kokeilla laitetta tulille..
prkl kun täytyy välillä töissäkin käydä.. viihtyisi tallilla juuri nyt paremmin..
No, trigger anglea muuttelemalla huomasin että trigger A:n ollessa <47 niin pruutta huomasi luki 2nd triggerin ja kipunoita sinkoili joka puolaan.. mutta.. välillä kipinä oli vain kolmessa puolassa ja välillä kaikissa.. no taas trigger anglen muuntelua ja sitten 48 ylöspäin mentäessä kipinä siirtyi toiseen kolmen nippuun.. ei ihmekään kun kävi muutamalla pytyllä tuossa muutama päivä sitten
Tästä sitten päättelin että nokan triggeri häviää johonkin/jää huomaamatta ja boksi sytyttelee samoja pyttyjä kokoajan. No vaihdoin anturin toisenlaiseen mikä antaa signaalia jatkuvasti sen ollessa raudassa kiinni.. ja sitten alkoi homma toimiaan kun laittoi trigger angleksi 42-46 väliltä jotain. . kipinä rupesi tulemaan siististi joka starttauksen yhteydessä eikä mitään erikoista näkynyt enään..
No huomenna/sunnuntaina sitten täytyisi taas kokeilla laitetta tulille..
prkl kun täytyy välillä töissäkin käydä.. viihtyisi tallilla juuri nyt paremmin..
Ja nyt vehkeellä käyty jopa ajelemassa.. Oli helvetinmoisia ongelmia saada kampiakselin asentotunnistimen signaali täysin häiriöttömäksi.. Noin kahdentonnikierroksilla jostain käsittämättömästä syystä kierrosluku pomppi miten sattuu..
Mutta nyt on tämäkin hoidossa. 60-2 pyörän ja hall anturin sain vain tämän kytkennän kanssa pelaamaan.. ihme kyllä kun skoopissa signaali näytti ihan hyvälle..
http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=22863
Nythän joku voisi testata toimiiko tuo honeywelli tuolla 60-2 pyörällä.. itsellä auton oma anturi..
Mutta nyt on tämäkin hoidossa. 60-2 pyörän ja hall anturin sain vain tämän kytkennän kanssa pelaamaan.. ihme kyllä kun skoopissa signaali näytti ihan hyvälle..
http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=22863
Nythän joku voisi testata toimiiko tuo honeywelli tuolla 60-2 pyörällä.. itsellä auton oma anturi..
mutta ajattelinkin että jos ei mulla pelannut vakiokytkennän kanssa tuo oma hall anturi niin pelaako honeywellikään.. joten tuolla uudella kytkennällä se saattaisi toimia.. ? mitä silloin sitten kävi kun testasit tuota honeywelliä?
vakiokytkennällä kierrosluku pomppi ainakin ihan miten sattuu.. ja toi mikä pelaa on kopioitu Vemsistä
vakiokytkennällä kierrosluku pomppi ainakin ihan miten sattuu.. ja toi mikä pelaa on kopioitu Vemsistä
Minulla oli M50:sen 60-2 sorvissa kiinni eikä ko. sorvista löydetty niin hiljaista nopeutta, että anturilta olisi saanut signaalia. Käsin pyöräyttämällä meno pysäsi jo ~60rpm kohdalla. Boksissa oli testissä virranjakaja moodi käytössä, joten jokainen hammas (58kpl) toimi liipaisimena, ei 60-2 tilassa. Tämä voi aiheuttaa heittoa lopputulokseen, mutta 1GT101DC:n datasheetinkin mukaan hammaskoko on liian pieni. Muistaaksei ko. hammaskoolla pyörän pitäisi olla D~400mm kokoinen, jotta hampaiden väli riittävän suuri.fraatti wrote:mutta ajattelinkin että jos ei mulla pelannut vakiokytkennän kanssa tuo oma hall anturi niin pelaako honeywellikään.. joten tuolla uudella kytkennällä se saattaisi toimia.. ? mitä silloin sitten kävi kun testasit tuota honeywelliä?....
Petteri