Ongelma, päärele vain naksuu (ratkaistu)

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Ongelma, päärele vain naksuu (ratkaistu)

Post by JTbo »

Tänään sain uuden suuttimen ja käynnistysyritys oli tulokseton, huomasin että TPS on 254 eikä kaasu vaikuta tuohon. Ongelmaa tutkittuani havaitsin, että TPS:n maajohto oli irronnut pikkuliittimestään, tein uuden liitoksen ja suojasin jälleen liitoksen, mittailin mittarilla ja pelasi ok.

Sitten uudestaan starttiyritystä, mutta virrat päällä kuuluu vaan raps, raps, raps, nopeassa tahdissa tuosta pääreleestä, jos otan polttoainepumpun releen pois ei rapsetta kuitenkaan tule. Mittasin liittimen nastan 37 ja polttoainepumpun releen maan välistä jännitteen -11.63V, tämä hieman ihmetyttää.

Koska päärele nyt putoaa jatkuvasti poispäältä ei myöskään megaan saa yhteyttä. Otin pa-pumpulta johdot irti, muttei vaikuttanut mitään, TPS:n johdotkin nypin irti, sekä kaikki muut sulakkeet paitsi megan ja päävirran, ei vaikuta mitään. Mittailin kaikki liittimen nastat ja ei oikosulkuja.

Nyt alan olla jo vähän pihalla missä vika voisi olla? Onko megasquirt boksi entinen syystä tuntemattomasta?

Mistähän ja mitenkähän tätä vikaa pitäisi lähteä rajaamaan? Mega pitäisi tietenkin testata ensin, tosin on aavistuksen hankalahkoa kun ei ole db37 liitintä ylimääräisenä.

Vaikken oikein usko, että mega olisi hajalla, miten se voisi rikkoutua TPS:n puuttuvasta maasta?

Tässä vielä sähköistä tuo kuva:
http://www.janiervast.com/projekti/kuva ... kaavio.jpg
Last edited by JTbo on Sun Apr 17, 2005 10:03, edited 1 time in total.
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

9V paristolla mega ainakin tunnistuu tietokoneessa ja välkyttelee ledejä ihan ok.

En nyt oikein ymmärrä, periaatteessahan tuossa pitäisi herätevirran hyppiä päältä pois, koska tuo rele naksuu, mutta miksi tarvitsee tuon pa-pumpun releen maan, että alkaa naksumaan?

Mielestäni en edes koskenut muualle, kuin noihin TPS:n johtoihin ja yhteen suuttimen liittimeen, kun ongelmat jo alkoivat. Jotain jossain täytyy olla pielessä, eikä ole vähäisintäkään aavistusta mikä se voisi olla.
Volvo 360GL -88
Rape
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:41
Location: Janakkala
Contact:

Post by Rape »

Tuleeko releelle varmasti päävirta niinku pitää? Jos vaikka pääsulake puuttuu, rele vaan napsuttaa, eikä jää päälle.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Rape wrote:Tuleeko releelle varmasti päävirta niinku pitää? Jos vaikka pääsulake puuttuu, rele vaan napsuttaa, eikä jää päälle.
Täytyy vielä tarkastella ja mittailla nuo huomenna. Pitää katsoa myös kaikki muutkin liittimet, jos olisi joku huono liitos heilahtanut, jostain sitä on vaan alettava lankakerää purkamaan :)
Volvo 360GL -88
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Äkkiseltään epäilisin MS:n maadoituksen olevan vialla. Olen törmännyt muissa vehkeissä, viimemmäksi -98 Volvo V40 2,0 kanssa samaan ongelmaan. Ohjausyksikön maadoituspiste venttiilikopassa ja rungon/moottrin välinen maadoitus oli huono ja päävirtarele jäi "hakkaamaan" päälle. Boksiin ei saanut testerillä yhteyttä mutta kun maadoitus tuli kuntoon, ongelma poistui. Voisit kokeilla mitata jännitehäviön maadoituksen yli kun virta on päällä. Mikäli häviötä on virta päällä enemmän kuin 0,3V on maayhteys huono. Vika voi tosin olla piirilevyn juotoksessakin joten ne kannattaa myös tarkistaa.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Jos bensarele naksuu tiuhaan tahtiin on vika squirtin asetuksissa, tämä ilmaistaan vika ilmoituksella naksuttamalla bensapumpun relettä.

Tarkistappa squirtin ulostulojen asetukset uudestaan.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Bensapumpun rele ei siis naksu, vaan tuo päävirran rele, kaaviossani oikeanpuoleinen. Bensapumpun releen maa menee sitten tuohon db37:n nastaan 37 ja tuon johdon irroittamalla naksunta loppuu, mutta ei tule virtojakaan sen paremmin. Megan ohjelmapuoleen en ole koskenut, edelleen samoilla asetuksilla kuin silloin kun kävi.

Kaaviosta puuttuu virtakytkin, joka on tuossa herätevirtapiuhassa. Molemmat releet saa herätevirran tuosta samasta piuhasta ja eipä varmaan mitään ongelmaa, koska toimi ennen suuttimen vaihtoa ja tps:n piuhojen retusoimista ihan ok.

Vähän turhan sateista tänään tutkia ongelmaa, joten jää huomiseen.

Veikkauksena jokin maakontakti voisi ollakkin osuva, jotenkin tuo virta kiertää oudosti ja jonkin maan puuttuminen voi tuota aiheuttaa. Sen näkee nyt huomenna, tarkastusehdotuksia toki otetaan vastaan lisääkin :)
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Eli tuon pääreleen maakontakti oli muuttunut resistanssiltaan huomattavan suureksi :roll:

Eipä tuo suutinvikakaan ole sitten kun käy vaan kolmella, db37 ja suuttimen liittimen välit kaikki mitattu ok, samoin sulakkeen ja suuttimen liittimen väli on ok. Eli johdoissa ei myöskään vika voisi olla.

Mitenkäs sitten Megasquirtin juotokset, voisiko joku niistä aiheuttaa käyntiä kolmella?

Tuo on suutin nro4, jonka johdon pois jättämällä käynti ei muutu.

Tinailen nyt uusiksi ainakin piirilevyllä olevan liittimen, ettei siinä olisi ongelma.
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

¤¤%%%%&&&!!####&&&%%&%&&&%&!&#&¤& ja vielä &&%%¤¤¤%¤%¤%

No niin, helpotti. Tulppa pimeä, mystisesti pimentynyt samaan aikaan kun vaihdettiin imusarja ja laitettiim megasquirtti kiinni.

Olo on jotenkin turhautunut. Vaan virheistä oppii.

Ei tuo kovin hyvin vieläkään käy, mutta kaikki on nyt enemmän tai vähemmän mukana. Bensapaineet on seuraava suuri kysymysmerkki, mekaaninen pa-pumppu ei välttämättä sovellu tuohon kaveriksi?

Melkoinen 'myrsky' tuossa läpinäkyvässä filtterissä ainakin oli ja aika sopivasti käynnin ontumisen tahtiin, mutta pitää nyt logit tutkia ensin.
Volvo 360GL -88
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

JTbo wrote:Bensapaineet on seuraava suuri kysymysmerkki, mekaaninen pa-pumppu ei välttämättä sovellu tuohon kaveriksi?
:lol: No ei! Pumpun tulee pystyä tekemään vaparikäytössä vähintään 3bar paine riittävällä tuotolla. Kaasarin kohokammion täyttämiseen tarkoitettu mekaaninen bensapumppu ei pääse lähellekään tuota. Oikeanlaista bensapumppua käyttäessä läpinäkyvässä filtterissä (joka muuten ei sovi painejärjestelmään sekään) ei näy yhtäkään kuplaa.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Hehe, no on minulla tuo painepumppu ihan oikea ruiskun pumppu, se kun on konehuoneessa, niin siirtopumppuna tuota auton mekaanista käytän, ja painepumpun imupuolellahan tuo läpinäkyvä filtteri on :)

Minä taas selitän kaiken sekavasti :(
Volvo 360GL -88
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Okei, minä jo hetken kuvittelin kohdanneeni ihmeen, että miten kone ylipäänsä käy pelkän mekaanisen pumpun tuotolla... Se paineen riittävyys painepuolella olisi kyllä hyvä mittaamalla tarkistaa.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Ei se taida paineista olla nyt kiinni, jotain muuta.

Tämä nimittäin jatkuu:
viewtopic.php?t=191
Volvo 360GL -88
Post Reply