Polttoaine pumpun ohjaus

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
V740
Megasquirttaaja

Polttoaine pumpun ohjaus

Post by V740 »

Elikkäs autosta löytyi ennen K-jet ruiskutus järjestelmä ja joku boschin elektroninen sytytysjärjestelmä...Ruiskun korvaan MS:llä mutta sytytys jäisi vielä tässä vaiheessa ennalleen. Tutkin nuita alkuperäisiä sähkökaavioita, josta kävi selväksi, että bensa pumppuja ohjaa puolalta tuleva kierrosluku tieto, releellä... Jättäisinkö tämän ennalleen ja MS:n pinnin 37(fuel pump) tyhjäksi. Onko tästä haittaa jos mega ei ohjaakkaan pumppuja??
Höylä
Megajumala

Re: Polttoaine pumpun ohjaus

Post by Höylä »

V740 wrote:Elikkäs autosta löytyi ennen K-jet ruiskutus järjestelmä ja joku boschin elektroninen sytytysjärjestelmä...Ruiskun korvaan MS:llä mutta sytytys jäisi vielä tässä vaiheessa ennalleen. Tutkin nuita alkuperäisiä sähkökaavioita, josta kävi selväksi, että bensa pumppuja ohjaa puolalta tuleva kierrosluku tieto, releellä... Jättäisinkö tämän ennalleen ja MS:n pinnin 37(fuel pump) tyhjäksi. Onko tästä haittaa jos mega ei ohjaakkaan pumppuja??
mulla ainakin on polttoaine pumput nykyään erillisen katkaisimen takana, eikä siitä mitään haittaa ole ollut... tuo on lähinnä lisäominaisuus tuo megalla ohjattava polttoaine pumppujen käyttö...

samoin olen vaihtanut puolille ja sytkäyksikölle menevän virran erillisen katkaisimen taakse, kun meinas ruveta palamaan pilalle liian monta sytkäyksikköä :evil: mulla alkaa olemaan pian katkaisijoita kuten lentokoneessa :P
risu
Himopostaaja

Post by risu »

Bensapumpun ohjaus on kyllä hyvä juttu jo siinä mielessä että ei ainakaan tule tilannetta jossa koitetaan käyttää suuttimia kuivina jos bensapumpun ohjaus unohtuu kytkeä päälle. Jos ohittaisin ton ohjauksen niin vois olla silti kätevä mikäli bensapumppu automaattisesti käynnistyis virrat päällä.

Lisäksi releohjaus estää turhan bensapumpun käyttämisen mikäli moottori ei käy, voi olla jo turvallisuustekijä jos bensalinja katkeaa esim onnettuustilanteessa kun ei pumpata koko tankkia pellolle.

Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen niin K-jetin erikoisrele tosiaan käy ihan yhtälailla.. Oikeastaan se tekee just saman mitä megakin omalla lähdöllään eli ei ole pakko mennä sitä sorkkimaan. K-jetin rele tais olla tosin melko tyyris jos sattuu hajoomaan, ainakin verrattuna perusreleeseen.

Jos käyttää megaa sytkän säätämiseen niin saman bensapumpun releen taakse kannattaa kytkeä sytkäpuolen osat niin eivät pääse kärähtelemään silloin kun auto ei käy.
Tiara Kit Car - MsnS-E
V740
Megasquirttaaja

Post by V740 »

En meinaa kytkimellä laittaakkaan toimimaan...Mulla on tuossa autossa valmiina alkuperäinen bensapumppujen ohjaus. joka toimii kierrosluku tiedosta. Eli voin jättää sen ennalleen vaikka mega ohjaakin bensa puolta??
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

tarkennetaan hieman vielä tuota omaa juttua, eli mulla on erillinen katkaisija siinä megalta lähtevän polttoaine pumpun ohjauksen ja releen välissä, ja suuttimille menevä virta on kytketty myös samaan piuhaan, eli suuttimetkaan ei saa virtaa, jos ei pumppukaan pyöri :wink:

ja kyllä vain kärähtää ne sytkäosatkin siinä 2 sekunnis, siksi myös niiden virta kulkee vain silloin kun itse haluan, nimim. 2 yksikköä palanut tuolla pelkällä polttoaine pumpun releen takaa otetulla kytkennällä :evil: 2 tai 3 kpl epäonnistunutta starttausta riittää ne polttamaan mun konees...

eli voin nykyään starttailla konetta kytkemättä "sytytysvirtaa" ja suuttimia käyttöön, jos haluan...

sytkän pois kytkemisestä on sekin hyöty, kun tuo antaa aina kipinän, kun megaan kytkee virrat päälle, ampui joskus aika pahsti imusarjaankin, ennen tuota mun lisäkatkaisijaa...
V740
Megasquirttaaja

Post by V740 »

Noh aijon kokeilla tuolla alkuperäisellä pumppujen ohjauksella...Pitää sitten laittaa mega ohjaamaan nuita jos ei muuten onnistu.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja

Post by j-k »

Mikä tahansa hilavitkutin käy pumpulle, yksinkertaisin 2 sek. päästöhidasteinen rele joka saa vetopulssin aina kun kipinä iskee.

Minä luotan megan pumpun ohjaukseen, mutta kolaritilannetta varten laitan tuon riesasta sosialisoidun inertiareleen vielä sarjaan ja asennan samaan paikkaan eli varapyöräkoteloon. Tuohon puolan suojaukseen ajattelin käyttää hilan alasvetotransistoria mikäli puolan virta kasvaa liikaa (>8....10A). Sytkä siis noilla IGBT-trankuilla, joko hukka tai semi-COP :P
Post Reply