Volvo 242 1.9L -78 (2.3 Turbo)

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Muutama projekti kuva.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Uusi puola tulee maanantaina, joten sitten uudelleen tulille laajakaista lambdan kanssa.
Volvo 242 & 240
HanhiEmo
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sun Jul 10, 2005 20:45
Location: Anjalankoski

Post by HanhiEmo »

Hienon näköisiä nuo siniset moottorin osat. Mitä maalia tuohon käytit että kestää lämmön/muut myrkyt?
Volvon konehuoneessa on kyllä kadehdittavan paljon tuota tilaa työskennellä :)
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

HanhiEmo wrote:Hienon näköisiä nuo siniset moottorin osat. Mitä maalia tuohon käytit että kestää lämmön/muut myrkyt?
Volvon konehuoneessa on kyllä kadehdittavan paljon tuota tilaa työskennellä :)
Maalasin paukkupullosta vasaralakalla. Ei kestä hirveesti liuottimia, joten en suosittele. :lol:

Kyllä tuo konehuone vaan kävi jo niin ahtaaksi että piti siirtää akku peräkonttiin. Plus sähköflekti pitää vielä sovittaa ja tilanpuutteen vuoksi vapaavirtaussuodatin antamaan tehoa.
Volvo 242 & 240
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Image
Image
Image
Image
Volvo 242 & 240
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Lukko ja cooleri näyttää hyvältä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
eaton/holset power
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 102
Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
Location: ruovesi
Contact:

Post by eaton/holset power »

ihan siistin näköstä jälkeä. mistä hommasit lukon ja paljon oli hintaa ?
Suppari
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Sun Aug 27, 2006 8:11

Post by Suppari »

Muistatko mitä tuli maksamaan punoslinjat?Painelinja sullakin vissiin vaan tosta?
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

eaton/holset power:
Lukko on porukkatilauksella hommattu ameriikasta. Hintaa tuli lukolle ja kestävämmälle tapille n. 360 euroa.

Suppari:
Painelinja on auton alla kupariputkea. Loppu teräspunosta. Tuli maksamaan about 50-60 euroa.
Volvo 242 & 240
eaton/holset power
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 102
Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
Location: ruovesi
Contact:

Post by eaton/holset power »

selväpätämä
kiitos tierosta:)
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Polttoaine kartta alkaa olemaan kohdillaan. Sytkäkarttaan lisäsin reilulla kädellä lisää ennakkoa. Vetoa alkaa pikkuhiljaa löytymään... :lol:

Perstuntumalla on volvossa jo saman verran potkua, kun tuossa nykyisessä käyttöautossa (saab 9000 turbo, 175hv).

Pientä epäröintiä löytyy, jos vedättää matalilta kierroksilta. Tarkoituksena tänään lisätä taas reippaasti ennakkoa. Jospa se sillä korjaantuu.

Nykyinen sytkäkartta:
Image

Ylipainetta löytyy nyt 0,6bar. Pensiinipumpun tuotossa huomattavissa pientä notkahdusta, joten ahtopaineta ei pysty nostamaan.

Noh, jahka saan se leimauskuntoon, käyn sen penkittämässä niin näkee ne todelliset tehot. Eikä pelkoa, tuo t03:n lähtee mäkeen joulun aikana. Hommattuna jo 50mm hukkis, joten sille vielä kunnon kaveri... jolla tulee järkevällä hyötysuhteella 1,5bar ulos.
Volvo 242 & 240
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Tapsa84 wrote: Image

Ylipainetta löytyy nyt 0,6bar. Pensiinipumpun tuotossa huomattavissa pientä notkahdusta, joten ahtopaineta ei pysty nostamaan.
Tämä kartta käytössä nyt:

Image

Vetoa tuli taas tuntuvasti lisää.
Volvo 242 & 240
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

onhan tuo sun oma melko samanlainen mikä mulla on käytössä (kopsattu tupla turbo mitsun vakio kartasta) vaikka sulla onkin hieman enemmän asteita joissakin kohdissa, oliskohan mullakin varaa terävöittää tuota omaa :roll:

Image
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Höylä wrote:onhan tuo sun oma melko samanlainen mikä mulla on käytössä (kopsattu tupla turbo mitsun vakio kartasta) vaikka sulla onkin hieman enemmän asteita joissakin kohdissa, oliskohan mullakin varaa terävöittää tuota omaa :roll:
Kannattaa sitten kuullostella nakuttelua todella tarkkaan. Ittellä on palotiloista poistettu kaikki terävät reunat ja männät tulee 0,3mm yli kansitason, joten paljerakoa ei ole... ruttuakin on vain n. 8,7 joten ei saisi alkaa naulaamaan.
Volvo 242 & 240
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

no, mulla on ruttua 10:1 :P kyllä ne jenkeissä on käyttäneet sellaista 12-14 PSI:n ahtopainetta noissa vapareista tehdyissä turbokoneissa :roll: (siis näissä mitsun 3 litraisis V6 24 v DOHC), joku hurja oli kokeillut 19 PSI:n ahtojakin, mutta siinä vaihees oli sitten jo männät luopuneet :D
capri-69
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Mon Nov 21, 2005 8:30
Location: Kouvola

Post by capri-69 »

hyvältä näyttää! minkälainen toteutus on toi sytytys puoli? pitäs ittelle laittaa volvoon kanssa toi sytkä mut oon pikkusen pihalla kun lumiukko. eli jos vaikka varaosa numerotkin sattuis olemaan tallessa niin auttaisi pirusti!
volvo 745 2,3 tic -90
Ford capri -69 2,2 tic
kawasaki zxr-750 -93
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

capri-69 wrote:hyvältä näyttää! minkälainen toteutus on toi sytytys puoli? pitäs ittelle laittaa volvoon kanssa toi sytkä mut oon pikkusen pihalla kun lumiukko. eli jos vaikka varaosa numerotkin sattuis olemaan tallessa niin auttaisi pirusti!
Mulla on lm-signaalimuunnin piiri, jotta pystyy käyttää tuota volvon omaa vr-anturia (asentotunnistin vauhtipyörällä). Kaksi vb921:ta sytkäkiveä kiinni megassa, ja puola on Bosch 0 221 503 407.
Volvo 242 & 240
capri-69
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Mon Nov 21, 2005 8:30
Location: Kouvola

Post by capri-69 »

mistäs tuo alkuperäinen asento tunnistin löytyy? ilmeisesti se on jakopään kotelon sisällä?
volvo 745 2,3 tic -90
Ford capri -69 2,2 tic
kawasaki zxr-750 -93
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Mitattu 80-120km/h.

Post by Tapsa84 »

capri-69 wrote:mistäs tuo alkuperäinen asento tunnistin löytyy? ilmeisesti se on jakopään kotelon sisällä?
Löytyypi vauhtipyörältä. Mulla on se kaksoismassa vauhtipyörä joka on 60-2 tyyppinen, eli lh:n. Tarkoituksena vaihtaa tuon möhkö vauhtipyörän tilalle semmonen kymppisarjan koneesta löytyvä littupyörä, samalla kun päivitän tuota voimansiirtoa ja siirrän asentotunnistimen siimapyörän päähän haistelemaan 36-1 triggeri pyörää.

Kävin myös mittaamassa kiihtyvyyden välille 80-120km/h. Kolmosella ja lentävällä lähdöllä. Huonoin aika 3,6sek ja paras 3,1sek, joten siihen väliin liikkuu tuo rumilus. Tämä siis tuolla to3:lla pakokaasujarrulla ja 0,6bar ahtopaineilla. Tuo mun käyttöauto (175hv saab 9000) meni saman hurjalla 5 sekunnin ajalla... :lol:
Volvo 242 & 240
capri-69
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Mon Nov 21, 2005 8:30
Location: Kouvola

Post by capri-69 »

mulla alkais olla paketti megan asennusta vaille valmis! nyt on laitettu to 3/4 ihan uusi ahdin, 410cc suuttimet 3,5" down pipe ja loppu putki vapaa virtaus 3" pakosarja avarrettu vakiosta xl twister nyt jos asentais megan toimivaksi ja sitten laakerois porais ja rengastais myllyn kunhan mega toimii ja sitte vielä kannen tekis. jännittää vaan toi megan asennus kun ensimmäistä kertaa laitan ja tuosta sytkästä en oikeen ymmärrä mitään! ja ilmeisesti kaikki alkuperäiset sytkä ja ruisku sähköt pitää purkaa pois niin saa nähä uskaltaako käydä tuohon hommaan!
volvo 745 2,3 tic -90
Ford capri -69 2,2 tic
kawasaki zxr-750 -93
capri-69
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Mon Nov 21, 2005 8:30
Location: Kouvola

Post by capri-69 »

pystyykö noita joltain ostamaan noita signaalin muunnin piirejä kun ite en osaa piirilevy toimiviksi kolvata!
volvo 745 2,3 tic -90
Ford capri -69 2,2 tic
kawasaki zxr-750 -93
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

capri-69 wrote:pystyykö noita joltain ostamaan noita signaalin muunnin piirejä kun ite en osaa piirilevy toimiviksi kolvata!
Yks mahdollisuus ois hankkia jostain Hei4-moduuli tai Boschin VR-sytkänohjausmoduuli ja käyttää sitä vaan signaalinmuuntimena.

Mullaki on noita muutama mutta vähän kaukana kun tallit on eri paikkakunnalla.Biltemasta ja motonetistäki saa ton boschin kopioita. Esim 80-luvun 500-sarjan bemuissa on ainaki.

Kytkemiseen löytyy infoa lisää extran kotivuilta muistaakseni msns-sytkämoodin alta. En tosin tiedä onko noita kukaan käyttäny wheel decoderin kanssa.. ainakin msns-moodissa Hei4 toimii hienosti.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Tein uuden takapöntön. 3" ja rosteria.

Image
Image
Volvo 242 & 240
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

ihan mielenkiinnosta minkälaisia moottorinlämpöjä pitää tasakaasu/pinta ajolla noilla ennakoilla ? omassa kärryssä pudotin "matka-ajo sarakkeesta"5ast.pois niin sain lämmöt tippumaan 92 85een
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Nyt on tulossa uusi ahdin mallia garret gt40. Myös tarkoituksena tehdä tilaus 1500cc suuttimille. Myös kerääjä säiliö on melkein valmis, jotta saa ruokittua kaksi painepumppua. Pitää varmaan tehdä vähän isompi linja tuonne auton alle.

Niin ja moottori vaihtoi koria. Nykyisin majailee 740:n korissa. Vaihteiston kokeilumielinen vahvistaminen myös aloitettu. Katotaan saako tommosta nelilovista kestämään yli 450Nm vääntöä.

miki wrote:ihan mielenkiinnosta minkälaisia moottorinlämpöjä pitää tasakaasu/pinta ajolla noilla ennakoilla ? omassa kärryssä pudotin "matka-ajo sarakkeesta"5ast.pois niin sain lämmöt tippumaan 92 85een
Ei mulla ajossa tule ongelmaa noilla ennakoilla. Tosin liikennevaloissa aina vähän jänskättää.
Volvo 242 & 240
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

1500cc suuttimet kotiutuu ensiviikon alusta. Leikkasin plasmalla pakosarjan laipan ja ahtimen laipan. Nyt sitten odotellaan ahtimen saapumista. Niin ja pitääpä tehdä nuo hukkiksen laipat valmiiksi.
Volvo 242 & 240
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

On muutes aika herkät säätää nuo 1500 suuttimet. 8)
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

kynsi wrote:On muutes aika herkät säätää nuo 1500 suuttimet. 8)
On varmaan. Onneksi mulla on 4kpl 200cc suuttimia siinä rinnalla alipaineelle. :wink:
Volvo 242 & 240
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Voiskos udella mistä tilasit noi 1500cc suuttimet ja paljonko maksoi? Jos et kehtaa tähän pistää niin YV:kin kelpaa...
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Ahdin saapui. Vielä puuttuu asetelma, levy ja triggeri pyörä. Tarkoituksena olisi saada nyt ensikuun aikana takaisin ajoon.

Image
Volvo 242 & 240
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Miten projekti jakselee?
Post Reply