m20b25 turbo + megasquirt edikselle muutettu

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Bemu325tic
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Thu Oct 12, 2006 21:44

m20b25 turbo + megasquirt edikselle muutettu

Post by Bemu325tic »

Tarkoitus olisi rakentaa suorasytkä tuohon megankautta

Onko kellään tietoa trikkeripyörästä joka pitäis asentaa ka. päähän et tuleeko siihen nastat 120 asteen välein?

ja saisko mistä johdotus kaaviota bmw-motronic-liittimen ja megasquirt välille et vois alkuperäistä johtosarjaa hyödyntää mahdollisimman paljon??? :?: :?: :?: ??

Jos jostain sais vaikka kytkentä kuvia? :?: :?:

tai jos joku on väsännyt moista viritelmää niin antas neuvoja :?: :?:
!!!~Veri Vetää Itään Kun Päihteistä Pitää~!!!
Supra^
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jun 08, 2006 17:30

Post by Supra^ »

http://img465.imageshack.us/img465/2209/p1030607bf0.jpg Tuollanen on itselläni. siitä vaan rälläkkä käteen ja 55 turhaa hammasta pois siitä vanhasta 60-2 pyörästä. eka hammas tietty hallista mitattuna 60EYKK, ja seuraavat kaks hammasta 120 asteen välein.
plagu
Perustajajäsen
Posts: 98
Joined: Fri Dec 16, 2005 22:50
Location: Vihti
Contact:

Post by plagu »

Supra^ wrote:http://img465.imageshack.us/img465/2209/p1030607bf0.jpg Tuollanen on itselläni. siitä vaan rälläkkä käteen ja 55 turhaa hammasta pois siitä vanhasta 60-2 pyörästä. eka hammas tietty hallista mitattuna 60EYKK, ja seuraavat kaks hammasta 120 asteen välein.
niin tai sitte käyttää vaan wheel decoderia, pikkasen sivistyneempi ratkaisu
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Jeps, wheel decoderi vaa kehii
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mikä tuosta trigger return asetuksesta tekee niin ylivoimaisen, että kaikkien olis siihen pyrittävä :roll: olettaisin edellisten viestien kirjoittajien tarkoittaneen trigger return asetuksen käyttöön ottamista... (tuolla wheel decoder jutulla), mulla on käytössä time based asetus ja lähtee tod.näk. paremmin käyntiin, kuin useimmilla trigger return asetuksen käyttäjillä :wink: (1-1.5 kierrosta ehtii yleensä moottori pyörähtää startilla... aina ei sitäkään :P) eikä akussa ole todellakaan aina sitä virtaa kunnon pyöritykseen...

edit: korjattu viesti siihen muotoon millainen sen piti olla alunperinkin :oops:
Last edited by Höylä on Mon Nov 20, 2006 0:15, edited 2 times in total.
plagu
Perustajajäsen
Posts: 98
Joined: Fri Dec 16, 2005 22:50
Location: Vihti
Contact:

Post by plagu »

Höylä wrote:mikä tuosta wheel decoder asetuksesta tekee niin ylivoimaisen, että kaikkien olis siihen pyrittävä :roll: mulla on käytössä time based asetus ja lähtee tod.näk. paremmin käyntiin, kuin useimmilla wheel decoderin käyttäjillä :wink: (1-1.5 kierrosta ehtii yleensä moottori pyörähtää startilla... aina ei sitäkään :P)
se ettei tartte tuhota orkkis hammaspyörää ja saa halutessaan vielä palautettua systeemin ennalleen.

edit: ollaaki näemmä supa^ kanssa samoilta seuduilta :roll:
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Höylä wrote:mikä tuosta wheel decoder asetuksesta tekee niin ylivoimaisen, että kaikkien olis siihen pyrittävä :roll: mulla on käytössä time based asetus ja lähtee tod.näk. paremmin käyntiin, kuin useimmilla wheel decoderin käyttäjillä :wink: (1-1.5 kierrosta ehtii yleensä moottori pyörähtää startilla... aina ei sitäkään :P)
Taisi mennä munat ja kanat sekaisin :D wheel decoder tarkoittaa sitä että mega käyttää yleensäkin hammaskehää kampikulman tunnistamiseen ilman mitään edis juttuja siis.

Time based ja tigger return ovat sitten niitä käynnistykseen liittyviä juttuja.

Tigger returnissa on se hyväpuoli että kone on mahdollista saada käyntiin vaikka akku olisi niin loppu, että enään vaivoin pyörittää konetta, kunhan pyörittää. Tällaisessa tilanteessa tima based asetuksella kipinät tulevat luultavasti milloin sattuu.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Termit oli hieman vääriä :P mutta samasta asiasta kai kaikki puhui... menin vain epähuomiossa jatkamaan tuota wheel decoder juttua, vaikka piti kirjoittaa sen paikalle trigger return asetus :oops:
kaikkivaltias wrote:

niin tai sitte käyttää vaan wheel decoderia, pikkasen sivistyneempi ratkaisu
kun eikös nuo molemmat asetukset ole wheel decoder asetuksia (trigger return tai time based)

Ps. korjasin aikaisemman viestini siihen muotoon, millainen siitä olisi pitänyt tulla heti alunperinkin... (paitsi se akku juttu lopussa, sen lisäsin vasta nyt)
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Itse ymmärsin tämänviestin
kaikkivaltias wrote:niin tai sitte käyttää vaan wheel decoderia, pikkasen sivistyneempi ratkaisu
siten että käytttää wheel dekoderia sen alkuperäisen pyörän kanssa ilman rälläkkää.

:roll:
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

saattaapi olla, mutta jotenkin mulle tuli mieleen se trigger return asetuksen käyttäminen, kun epäsuorasti sanottiin, ettei tekisi siitä 60-2 pyörästä 4-1 pyörää rälläkällä :roll: kummallakin noista pyöristä pystyis käyttämään time based asetusta, mutta vain 60-2 pyörällä trigger return asetusta :wink:

toisaalta tuon 60-2 pyörän käyttäminen ei ole kovin järkevää mun käsittääkseni :roll: tulee vissiin aika paljon tietoa laskettavaksi megalle ja se näkyy yläkierrosten tarkkuudessa, saattaa kipinän antaminen olla yli 5000 rpm jo melkoista arpa peliä...

edit: nyt vasta luin ajatuksella tuon ensimmäisen viestin ja siellä puhuttiin suorasytkästä :roll: vielä kun tietäis onko kyseessä 4 vai 6 pyttyinen kone (bemari se ainakin vissiin on) 6 pyttyisen suorasytkän rakentamiseen tuo 4-1 pyörä ei sitten varmaan enää riitäkkään... (ellei sitten tarkoiteta suorasytkällä myös hukkakipinä systeemiä)

edit 2: ja nyt selvis mulle sekin asia, että moottori on 6 pyttyinen suora kutonen :)

vielä kun alkuperäinen kysyjä ilmoittaa tarkennuksensa tuohon suorasytytys asiaan, niin alkaa varmaan loputkin asiat selkenemään :wink:
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Höylä wrote:...toisaalta tuon 60-2 pyörän käyttäminen ei ole kovin järkevää mun käsittääkseni :roll: tulee vissiin aika paljon tietoa laskettavaksi megalle ja se näkyy yläkierrosten tarkkuudessa, saattaa kipinän antaminen olla yli 5000 rpm jo melkoista arpa peliä...
Jaa - asia kyllä on päinvastoin. Kunnon pulssipyörän (36-1 tai 60-2) käyttö on erittäinkin järkevää - ja ainakin itsellä pelaa hienosti 8000 1/min asti, kenties toimisi tätäkin suuremmilla kierrosnopeuksilla, mutta eipä nyt ole käytössä moottoria jota voisi jatkuvasti kierrättää suuremmilla kierrosnopeuksilla.

Eräs seikka jota tässä keskustelussa ei ole huomioitu on pulssipyörän hammasaikojen (ts. moottorin kulmanopeuden muutosten) tarkastelu mahdollisuus (ainakin MSII mahdollistanee ja Genboardissa l. VEMSissä mahdollista) pulssipyörää käytettäessä. Hammasajoista voidaan tutkia mm. moottorin mekaanista kuntoa jne.

Jos moottorissa anturointi vakiona niin puuhastelu/pyörän modifiointi turhaa. Sama pätee EDIS järjestelmään, jos autossa ei kyseistä ole niin ei sellaista (pelkän limp home / 10 asteen moodin vuoksi) kannata asentaakaan. Ohjaamalla puolaa/tyhmää päätettä suoraan saadaan MS ohjaimen kaikki edut käyttöön.
Supra^
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jun 08, 2006 17:30

Post by Supra^ »

Benkku wrote:
Höylä wrote:...toisaalta tuon 60-2 pyörän käyttäminen ei ole kovin järkevää mun käsittääkseni :roll: tulee vissiin aika paljon tietoa laskettavaksi megalle ja se näkyy yläkierrosten tarkkuudessa, saattaa kipinän antaminen olla yli 5000 rpm jo melkoista arpa peliä...
Jaa - asia kyllä on päinvastoin. Kunnon pulssipyörän (36-1 tai 60-2) käyttö on erittäinkin järkevää - ja ainakin itsellä pelaa hienosti 8000 1/min asti, kenties toimisi tätäkin suuremmilla kierrosnopeuksilla, mutta eipä nyt ole käytössä moottoria jota voisi jatkuvasti kierrättää suuremmilla kierrosnopeuksilla.

Eräs seikka jota tässä keskustelussa ei ole huomioitu on pulssipyörän hammasaikojen (ts. moottorin kulmanopeuden muutosten) tarkastelu mahdollisuus (ainakin MSII mahdollistanee ja Genboardissa l. VEMSissä mahdollista) pulssipyörää käytettäessä. Hammasajoista voidaan tutkia mm. moottorin mekaanista kuntoa jne.

Jos moottorissa anturointi vakiona niin puuhastelu/pyörän modifiointi turhaa. Sama pätee EDIS järjestelmään, jos autossa ei kyseistä ole niin ei sellaista (pelkän limp home / 10 asteen moodin vuoksi) kannata asentaakaan. Ohjaamalla puolaa/tyhmää päätettä suoraan saadaan MS ohjaimen kaikki edut käyttöön.
Tein tuon 3 triggerisen sen takia ettei ollu alkup. VR-anturia, vaan hall. Ja just nuo "mutu"puheet kaikunu niin vakuuttavasti että se kuormittaa prossua ihan turhaan, ni sen takia kans.
Post Reply