En tiiä tuliko ihan oikeeseen osioon mutta...
Tuollaiseen bmw 320i h.autoon olen tuota ruuttaa asentamassa. V. 2.2, voiko sillä ohjata myös sytytystä? Auto on 6-sylinterinen ja olen ajatellut toteuttaa sytytyksen hallilla ja alkup. jakajalla. 3 triggeriä hitsaamalla kampiakselin hihnapyörään, onko järkevää? Miten paljon ennen YKK se eka pitää laittaa? ymmärtääkseni niin paljon kuin haluu maksimiennakkoa + 10-15 ast.?
tekniikkana muuten 2.3 litrainen matalapuristeinen (7.5-8:1?) vakio 12-tappinen, turbolla höystettynä. Tarkoitus saada joskus ahtoja yli 1bar. Suuttimiksi 370cc/min, pitäisi riittää alkuun.
Tärkein asia on kuitenkin saada kone toimimaan arkikäyttöön kunnolla. Megamanualia ja ohjelman toimintaa olen tässä kuukauden yrittänyt sisäistää ja eiköhän ala pikkuhiljaa olla termit hanskassa. Jotkin arvot säätöohjelmassa kuitenkin tuottavat päänvaivaa, niistä sitte myöhemmin.
Megasquirt v.2.2 asentaminen 6-koneeseen (squirt n' spark).
Moderator: Masi_K
dodiin, löin boksin kiinni läppäriin ihan vaan testailumielessä, että kaikki toimii.. Hyvin meni ohjelma päälle ja MAP-anturi reagoi, mut MegaTune valittaa että väärä controller versio? Boksissa on siis myyjän mukaan v2.2 extra koodi. Mistä saan vastaavat tiedostot MegaTuneen, tai mitä parametreja joudun muuttamaan?
http://megasquirt.sf.net/extra/
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup.html
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/files/
Virheilmoitus kertoo mikä firmware boksissa on, latailet sen mukaisen paketin ja teet tarvittavat muutokset.
Petteri
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup.html
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/files/
Virheilmoitus kertoo mikä firmware boksissa on, latailet sen mukaisen paketin ja teet tarvittavat muutokset.
Petteri
Noniin, asennus jo jotenkin mallillaan. Nyt vaan pari tiukkaa kysymystä kun tuota faktaa on kaikkialla, mutta ei oo oikein samaa faktaa missään.
MSnS extra koodi boksissa, uusin tietty. Mistäs revin Hall-anturille virran, käyttää 5V? ja huomaako boksi koneen kierrokset kun kytken Hallin signaalin PIN 24:seen joka oisi normaalisti kiinni puolan miinus-puolessa. Näin ymmärsin tuon asian, että sinne se pitäis laittaa?
Suuttimet kytketty OK, kaikki lämpötila-anturit, TPS ja MAP ok. Teen tuon trigger wheelin kolmella triggerillä, joista eka on 60 astetta ennen YKK:ta, kuulostaako järkevältä?
MSnS extra koodi boksissa, uusin tietty. Mistäs revin Hall-anturille virran, käyttää 5V? ja huomaako boksi koneen kierrokset kun kytken Hallin signaalin PIN 24:seen joka oisi normaalisti kiinni puolan miinus-puolessa. Näin ymmärsin tuon asian, että sinne se pitäis laittaa?
Suuttimet kytketty OK, kaikki lämpötila-anturit, TPS ja MAP ok. Teen tuon trigger wheelin kolmella triggerillä, joista eka on 60 astetta ennen YKK:ta, kuulostaako järkevältä?
Minkälainen hall sinulla on?Supra^ wrote:Noniin, asennus jo jotenkin mallillaan. Nyt vaan pari MSnS extra koodi boksissa, uusin tietty. Mistäs revin Hall-anturille virran, käyttää 5V? ja huomaako boksi koneen kierrokset kun kytken Hallin signaalin PIN 24:seen joka oisi normaalisti kiinni puolan miinus-puolessa. Näin ymmärsin tuon asian, että sinne se pitäis laittaa?
Jos on toiminnaltaan yhtenevä honeywellin kanssa, niin tämä ainakin toimii:
-+5v haarottamalla tps:n jännitesyötöstä (muistaakseni pin26)
-MS:n input kytkentä tämän mukaan:

Eli D5 ja R10 pois, D8:n tilalle vastus ja lisäksi kaksi hyppylankaa.
-hall-anturin signaalipiuha ms:n pinniin 24.
Pitäisi olla honeywell compatible.reve wrote:Minkälainen hall sinulla on?Supra^ wrote:Noniin, asennus jo jotenkin mallillaan. Nyt vaan pari MSnS extra koodi boksissa, uusin tietty. Mistäs revin Hall-anturille virran, käyttää 5V? ja huomaako boksi koneen kierrokset kun kytken Hallin signaalin PIN 24:seen joka oisi normaalisti kiinni puolan miinus-puolessa. Näin ymmärsin tuon asian, että sinne se pitäis laittaa?
Jos on toiminnaltaan yhtenevä honeywellin kanssa, niin tämä ainakin toimii:
-+5v haarottamalla tps:n jännitesyötöstä (muistaakseni pin26)
-MS:n input kytkentä tämän mukaan:
Eli D5 ja R10 pois, D8:n tilalle vastus ja lisäksi kaksi hyppylankaa.
-hall-anturin signaalipiuha ms:n pinniin 24.
Nyt on TPS:ssä kiinni ja antaa signaalia ulos mitattuna n. 4 mV kun triggeri menee ohi. Riittääkö tämä megasquirtille?
-Mihin megasquirtin pinniin tuo tulee kiinni, JOKA paikassa lukee eri pin number.
-Entäs puolan - johto, jossain luki että se tulisi tuohon hallin signaaliin kiinni ja siinä se nyt on.
-Sytkä on alkup. jakajalla ja boschin 7-pin boksilla, megassa kiinni PIN30. Megatunen kanssa tuli ongelma(?) kun laitoin FIDLE:n outputiksi Spark output A:n, niin sen seuraavan outputin (LED 16?) joutuin muuttamaan squirtiksi, vaikka sen ei pidä mikään olla.
Tossa megasquirt-boksissa on nyt uusin extra koodi sisällä ja auto rupee oleen nipussa, ni tarvitsisin oikeesti sen pikkuhiljaa reagoimaan RPM ja antaa kipinää.
Voinko siis kytkeä hallin tämän kaavion mukaan, ja toimiiko?

Pitäs tänään saada tietoa tosta että miten saa toimii, että pääsee jo kytkee. Eri infoa joka puolella eikä noista tajua enään mitään. Kaikki muut ruiskuun liittyvät kaapelit ja anturit kytketty ja kaikki toimii.
Nyt siis BMW:n M20 koneeseen pitäs kytkeä, ennen ollut M30 koneessa tutulla ja toiminut ongelmitta.

Pitäs tänään saada tietoa tosta että miten saa toimii, että pääsee jo kytkee. Eri infoa joka puolella eikä noista tajua enään mitään. Kaikki muut ruiskuun liittyvät kaapelit ja anturit kytketty ja kaikki toimii.
Nyt siis BMW:n M20 koneeseen pitäs kytkeä, ennen ollut M30 koneessa tutulla ja toiminut ongelmitta.