Molemmissa induktiiviset anturit.
Hukkakipinää kahdella puolalla nelitahtisessa moottoripyörässä. Kierroksia pitäisi saada siinä liki 11.000rpm ilman, että loppuu laskentateho?
Kyllä kai joku tuollaisen on jo tehnyt?
Pitääkö tosta nokka-akselin sakarasta höylätä yksi pois vai miten???
Eli siis miten tuon saa ms2.2:een sovellettua?
1. Jätä nokka-akselin anturi käyttämättä ja viilaa kampuran pyörästä hampaita pois. Eli kampuralle 12-1 tai vaikka 6-1 pyörä.
2. Käytä nokka-akselin anturia tahdistamiseen. Eli kampuralle jäisi kaikki 12 hammasta tai sitten poistat joka toisen hampaan. Nokalle jätät kaksi hammasta 180° jaolla, niin että saat yhden pulssin kampuran kierrosta kohti. Nokan pulssin pitää sitten tulla kampuran pulssien välissä, MS voi seota laskuissaan jos pulssit tulevat samaan aikaan.
Vaihtoehto 1 olisi yksinkertainen, mutta mun kokemuksien mukaan siinä on puutteensa. Isolla hammasmäärällä MS alkaa seota laskuissaan korkeilla kierroksilla (>10000 rpm). Pienellä hammasmäärällä taas starttaus voi mennä hankalaksi. Itse en saanut 6-1 pyörää toimimaan mitenkään vanhalla 025-koodilla, nykyiset versiot voisivat ehkä toimia paremmin.
ArttuH wrote:
2. Käytä nokka-akselin anturia tahdistamiseen. Eli kampuralle jäisi kaikki 12 hammasta tai sitten poistat joka toisen hampaan. Nokalle jätät kaksi hammasta 180° jaolla, niin että saat yhden pulssin kampuran kierrosta kohti. Nokan pulssin pitää sitten tulla kampuran pulssien välissä, MS voi seota laskuissaan jos pulssit tulevat samaan aikaan.
Jos kampuralla on kaikki hampaat ja nokalla 2, niin kuinka MS erottaa puolat?
j-k wrote:
Jos kampuralla on kaikki hampaat ja nokalla 2, niin kuinka MS erottaa puolat?
Helposti, kun kyseessä on hukkakipinä sytkä. Eli vaikkapa seuraavasti: Pulssi nokalta - resetoidaan kampuran pulssien lasku, seuraava pulssi kampuralta = hammas 1 - liipaistaan puola 1, 180° eteenpäin kampuralla tulee hammas 7 - liipaistaan puola 2, kampuran kierros täynnä - nokalta toinen pulssi ja homma alkaa alusta.
Eli tuo olisi sama kuin jos toinenkin anturi olisi kampuralla ja sille olisi yksi hammas. Voisihan sinne nokalle laittaa vain yhden hampaan. En vaan ole ihan varma, saisiko tuota toimimaan kahden puolan kanssa, kun kumpikin puola pitäisi liipaista kahdesti syklin aikana. Neljällä puolalla tuo tietysti toimisi.
Kiitokset vaan taas.
Taitaa mennä 12-1 pyörän kannalle ja koetetaan ensin tuolla.
Sitten joskus jos on ongelma, että kierrokset loppuu kesken niin sitä voi murehtua sitten... joskus.
Ennen kuin tuonne asti päästään on vielä monen monta juttua.
reve wrote:
Minulla ainakin on toiminut 6-1 029q2 -koodin kanssa.
Juu, ilmeisesti se toimi vanhemmillakin koodiversioilla (esim. 025) joillakin, toisilla taas ei. Itse en saanut starttausta toimimaan mitenkään luotettavasti. Räiski kipinöitä ihan miten sattuu, en nyt muista varmaksi sainko edes käyntiin kertaakaan.
Teoriassa noilla harvemmilla pyörillä tulee juurikin startatessa enemmän ongelmia mikäli kone ei pyöri tasaisesti (startatessa hyvin harvoin), sillä välit ovat muutenkin jo pitkiä. Edelleen teoriassa kahdella sytkäsisäänmenolla näitä ongelmia ei pitäisi olla sillä nollausimpulssi tulee suoraan boksille eikä sen tarvitse haistella missä on pidempi väli ennen seuraavaa pulssia.
Seuraavaan omaan koneeseen tulossa kampuran hihnapyörä 12 reiällä ja erillinen anturi jakajan akselille. Näkee sitten joskus miten pelittää eikä tarvitse spekuloida.
Jep, tuon toisen anturin pitäisi periaatteessa ratkaista tahdistusongelmat. Itsekin ajattelin viritellä sellaisen käyttöön tässä talven aikana. Nykyisellä 12-1 pyörällä potkii silloin tällöin vastaan startissa, etenkin jos akku on vähän tyhjä ja pyöritys nihkeää.