2nd wheel =kolmesakaraa ?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Saren
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Sun Jul 23, 2006 17:28
Contact:

2nd wheel =kolmesakaraa ?

Post by Saren »

laitetaan nyt oikeen tännekin seuraava konfiguraatio:

kampuran päässä 12 hammasta ja kaikki tallella http://tinyurl.com/yh27fm

nokka-akselilla kolme sakaraa http://tinyurl.com/yclb2h

Molemmissa induktiiviset anturit.
Hukkakipinää kahdella puolalla nelitahtisessa moottoripyörässä. Kierroksia pitäisi saada siinä liki 11.000rpm ilman, että loppuu laskentateho?

Kyllä kai joku tuollaisen on jo tehnyt? :shock:

Pitääkö tosta nokka-akselin sakarasta höylätä yksi pois vai miten???
Eli siis miten tuon saa ms2.2:een sovellettua?


Ihmettelee
Marko

www.markosaren.com
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Vastataan nyt tännekin :)

Kaksi päävaihtoehtoa.

1. Jätä nokka-akselin anturi käyttämättä ja viilaa kampuran pyörästä hampaita pois. Eli kampuralle 12-1 tai vaikka 6-1 pyörä.

2. Käytä nokka-akselin anturia tahdistamiseen. Eli kampuralle jäisi kaikki 12 hammasta tai sitten poistat joka toisen hampaan. Nokalle jätät kaksi hammasta 180° jaolla, niin että saat yhden pulssin kampuran kierrosta kohti. Nokan pulssin pitää sitten tulla kampuran pulssien välissä, MS voi seota laskuissaan jos pulssit tulevat samaan aikaan.

Vaihtoehto 1 olisi yksinkertainen, mutta mun kokemuksien mukaan siinä on puutteensa. Isolla hammasmäärällä MS alkaa seota laskuissaan korkeilla kierroksilla (>10000 rpm). Pienellä hammasmäärällä taas starttaus voi mennä hankalaksi. Itse en saanut 6-1 pyörää toimimaan mitenkään vanhalla 025-koodilla, nykyiset versiot voisivat ehkä toimia paremmin.
Arttu
GSX1100 -85
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

ArttuH wrote: 2. Käytä nokka-akselin anturia tahdistamiseen. Eli kampuralle jäisi kaikki 12 hammasta tai sitten poistat joka toisen hampaan. Nokalle jätät kaksi hammasta 180° jaolla, niin että saat yhden pulssin kampuran kierrosta kohti. Nokan pulssin pitää sitten tulla kampuran pulssien välissä, MS voi seota laskuissaan jos pulssit tulevat samaan aikaan.
Jos kampuralla on kaikki hampaat ja nokalla 2, niin kuinka MS erottaa puolat?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

j-k wrote: Jos kampuralla on kaikki hampaat ja nokalla 2, niin kuinka MS erottaa puolat?
Helposti, kun kyseessä on hukkakipinä sytkä. Eli vaikkapa seuraavasti: Pulssi nokalta - resetoidaan kampuran pulssien lasku, seuraava pulssi kampuralta = hammas 1 - liipaistaan puola 1, 180° eteenpäin kampuralla tulee hammas 7 - liipaistaan puola 2, kampuran kierros täynnä - nokalta toinen pulssi ja homma alkaa alusta.

Eli tuo olisi sama kuin jos toinenkin anturi olisi kampuralla ja sille olisi yksi hammas. Voisihan sinne nokalle laittaa vain yhden hampaan. En vaan ole ihan varma, saisiko tuota toimimaan kahden puolan kanssa, kun kumpikin puola pitäisi liipaista kahdesti syklin aikana. Neljällä puolalla tuo tietysti toimisi.
Arttu
GSX1100 -85
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Nyt meni jakeluun :P On siis puola x nokkahammas=pyttyjen määrä

Sekoilin siinä, kun mopon kampuralla on 1 "hammas" ja 2 coilia antureina ja tuo nokalla joka kiertää puolinopeudella..
Saren
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Sun Jul 23, 2006 17:28
Contact:

Post by Saren »

Kiitokset vaan taas.
Taitaa mennä 12-1 pyörän kannalle ja koetetaan ensin tuolla.
Sitten joskus jos on ongelma, että kierrokset loppuu kesken niin sitä voi murehtua sitten... joskus.
Ennen kuin tuonne asti päästään on vielä monen monta juttua.

Kumartaen takavasemmalle poistuen...
Marko

www.markosaren.com
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

ArttuH wrote:Itse en saanut 6-1 pyörää toimimaan mitenkään vanhalla 025-koodilla, nykyiset versiot voisivat ehkä toimia paremmin.
Minulla ainakin on toiminut 6-1 029q2 -koodin kanssa.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

reve wrote: Minulla ainakin on toiminut 6-1 029q2 -koodin kanssa.
Juu, ilmeisesti se toimi vanhemmillakin koodiversioilla (esim. 025) joillakin, toisilla taas ei. Itse en saanut starttausta toimimaan mitenkään luotettavasti. Räiski kipinöitä ihan miten sattuu, en nyt muista varmaksi sainko edes käyntiin kertaakaan.
Arttu
GSX1100 -85
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Teoriassa noilla harvemmilla pyörillä tulee juurikin startatessa enemmän ongelmia mikäli kone ei pyöri tasaisesti (startatessa hyvin harvoin), sillä välit ovat muutenkin jo pitkiä. Edelleen teoriassa kahdella sytkäsisäänmenolla näitä ongelmia ei pitäisi olla sillä nollausimpulssi tulee suoraan boksille eikä sen tarvitse haistella missä on pidempi väli ennen seuraavaa pulssia.

Seuraavaan omaan koneeseen tulossa kampuran hihnapyörä 12 reiällä ja erillinen anturi jakajan akselille. Näkee sitten joskus miten pelittää eikä tarvitse spekuloida.
Tiara Kit Car - MsnS-E
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Jep, tuon toisen anturin pitäisi periaatteessa ratkaista tahdistusongelmat. Itsekin ajattelin viritellä sellaisen käyttöön tässä talven aikana. Nykyisellä 12-1 pyörällä potkii silloin tällöin vastaan startissa, etenkin jos akku on vähän tyhjä ja pyöritys nihkeää.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply