36-1 vs 6-1
Moderator: Masi_K
36-1 vs 6-1
Mitä etuja saavuttaa jos käyttää tuota 36-1 kiekko verrattuna jos laittaisi vain 5 tappia kampuralle? Sen tiedän että tuolla 36-1 vois käyttää Edis vermeitä, mutta muuta en sitten keksi..
Tarkoituksena olisi siis hukkakipinä kutoseen, Mondeon Edis puolalla..
Tarkoituksena olisi siis hukkakipinä kutoseen, Mondeon Edis puolalla..
36-1 voi käyttää trigger returnia - eli määrittää suoraan minkä hampaan kohdalla annetaan startatessa kipinää, jos ei ole erillistä hammasta tohon käyttöön niin ajoitus lasketaan.
Trigger returnia voi käyttää harvemmallakin kiekolla kunhan hampaat riittää sytkäpulsseille + trigger returneille.
Tosin ton kanssa on ollu joillain ongelmia sytkäpäätteiden kanssa (ainaki joissain koodiversioissa jättää jossain tilanteessa päätteet n. 2s päälle kerrallaan jos moottori sammuu, normaalisti hyvään jäähdytyspintaan asennetut päätteet kestää kyllä tämän). Eli time based-asetus on turvallisempi.
Trigger returnia voi käyttää harvemmallakin kiekolla kunhan hampaat riittää sytkäpulsseille + trigger returneille.
Tosin ton kanssa on ollu joillain ongelmia sytkäpäätteiden kanssa (ainaki joissain koodiversioissa jättää jossain tilanteessa päätteet n. 2s päälle kerrallaan jos moottori sammuu, normaalisti hyvään jäähdytyspintaan asennetut päätteet kestää kyllä tämän). Eli time based-asetus on turvallisempi.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Koodi on tehty alunperin juuri 36-1 hammastukselle, ja noilla harvoilla hammastuksilla on aikaisemmin ilmennyt ongelmia. Itse valitsin projektiin 36-1 pyörän juuri tästä syystä. Boschin 60-2 pyörä toimii myös ongelmitta.
Koodin kannalta hampaan ja kolon on syytä olla yhtä pitkät, tämä ei toteudu jos laittaa kampuran pyörälle 5 pulttia.
Koodin kannalta hampaan ja kolon on syytä olla yhtä pitkät, tämä ei toteudu jos laittaa kampuran pyörälle 5 pulttia.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Eikai sillä hampaan ja kolon suhteella ole muuten mitään väliä kunhan hammas on tunnistettavissa anturilla? Tärkeää siis anturin oma erottelutarkkuus. Mega lukee vain laskevan reunan ja tekee laskutoimituksensa sen perusteella oli nouseva reuna missä tahansa, näin olen käsittänyt. VR-anturin tuottama pulssi on aina lyhyempi kanttimuunnettunakin.TVH wrote:Koodin kannalta hampaan ja kolon on syytä olla yhtä pitkät, tämä ei toteudu jos laittaa kampuran pyörälle 5 pulttia.
Tiara Kit Car - MsnS-E
TVH wrote:Koodi on tehty alunperin juuri 36-1 hammastukselle, ja noilla harvoilla hammastuksilla on aikaisemmin ilmennyt ongelmia. Itse valitsin projektiin 36-1 pyörän juuri tästä syystä. Boschin 60-2 pyörä toimii myös ongelmitta.
Koodin kannalta hampaan ja kolon on syytä olla yhtä pitkät, tämä ei toteudu jos laittaa kampuran pyörälle 5 pulttia.
Toimiiko sulla tuo 60-2 kuinka korkealle? Mulla ainakin menee sekaisin jossain 7krmp jälkeen. -> saa kaivella halkinaisia mäntiä koneesta.
Kyllä toi 6-1 pitäs riittää.. sytytyimpulssit ja triggauspulssit pitää vaan olla 180 asteen päässä toisistaan...j-k wrote:Eikös hammasluvun pitänyt olla jaollinen pyttyjen määrälle?
eli käytännössä tyyliin: 1.pulssi, 1.paluu, käyttämätön, 2.pulssi, 2.paluu, tyhjä väli.
tai 1.pulssi, tyhjä väli, 1.paluu, 2.pulssi, käyttämätön, 2.paluu
Joka tapahtumalle pitää olla hammas, tyhjä väli ei käy, tällöin 6-1 on vähin mikä toteuttaa nämä ehdot.
Tiara Kit Car - MsnS-E
7200 on korkein lukema minkä 8 venasella uskalsin kokeilla (sekin jo 1200rpm punarajan yläpuolella) ja logeissa ei ollut kierrossignaalissa mitään sekoilua... 60-2 pyörä sai lähteä multa sen painavan vauhtipyörän takiac16v wrote:TVH wrote:Koodi on tehty alunperin juuri 36-1 hammastukselle, ja noilla harvoilla hammastuksilla on aikaisemmin ilmennyt ongelmia. Itse valitsin projektiin 36-1 pyörän juuri tästä syystä. Boschin 60-2 pyörä toimii myös ongelmitta.
Koodin kannalta hampaan ja kolon on syytä olla yhtä pitkät, tämä ei toteudu jos laittaa kampuran pyörälle 5 pulttia.
Toimiiko sulla tuo 60-2 kuinka korkealle? Mulla ainakin menee sekaisin jossain 7krmp jälkeen. -> saa kaivella halkinaisia mäntiä koneesta.


205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Ja edelleen, mitä enemmän (lue: tiheämmässä) hampaita, sitä suurempi merkitys anturin tarkkuudella. Ongelmat ei aina johdu pelkästä koodista. Mitä lyhyempi hammasväli sen tarkempi asennuskin.
Jos on ongelmia sytkän sekoilujen kanssa, niin kannattaa tarkistaa onko esim megan vakiosytkäsisäänmenoon pistetty Ed-konkka. Orggis mega on suunniteltu niin että tuolla tasoitetaan häiröitä kun sytkäpulsseja tulee muutama kierroksen aikana.
Koska 60-2 hammaskehästä ei saada mitään hyötyä, päinvastoin enemmän päänvaivaa, en suosittelisi yli 36-1 hammaskehää uuteen asennukseen ellei koneessa ole jo tuota pyörää.
Jos on ongelmia sytkän sekoilujen kanssa, niin kannattaa tarkistaa onko esim megan vakiosytkäsisäänmenoon pistetty Ed-konkka. Orggis mega on suunniteltu niin että tuolla tasoitetaan häiröitä kun sytkäpulsseja tulee muutama kierroksen aikana.
Koska 60-2 hammaskehästä ei saada mitään hyötyä, päinvastoin enemmän päänvaivaa, en suosittelisi yli 36-1 hammaskehää uuteen asennukseen ellei koneessa ole jo tuota pyörää.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Itselläni on tarkoituksena myös rakennella talven aikana 6-1 triggeröinti ja tällä ohjata saabin DI-kasettia wasted-sparkkina.
Pistän paineasetelmaan pidemmät pultit, jolloin ne tulevat vauhtipyörästä läpi. Pitää vielä kokeilla, että mahtuu moottori pyörimään. Sitten pistän Honeywell 1GT101DC Hall-anturin haistelemaan näitä vauhtipyörän läpi tulevia pultteja.
Paineasetelmassa on 6 pulttia, joten näistä 5 vaihdan pidemmiksi -> saan 6-1 wheelin.
Sitten kun sieltä tulee RPM megalle, niin eikun wasted sparkkia tekemään.
Extran ohjeet on ollut niin epäselviä, mutta nyt olen löytänyt tiedon että tuo 6-1 toimii ihan ok 4-pyttysessä. Vielä on epäselvää, että missä kulmassa ensimmäisen hampaan pitää olla? 10 astetta EYKK??
Pistän paineasetelmaan pidemmät pultit, jolloin ne tulevat vauhtipyörästä läpi. Pitää vielä kokeilla, että mahtuu moottori pyörimään. Sitten pistän Honeywell 1GT101DC Hall-anturin haistelemaan näitä vauhtipyörän läpi tulevia pultteja.
Paineasetelmassa on 6 pulttia, joten näistä 5 vaihdan pidemmiksi -> saan 6-1 wheelin.
Sitten kun sieltä tulee RPM megalle, niin eikun wasted sparkkia tekemään.

Extran ohjeet on ollut niin epäselviä, mutta nyt olen löytänyt tiedon että tuo 6-1 toimii ihan ok 4-pyttysessä. Vielä on epäselvää, että missä kulmassa ensimmäisen hampaan pitää olla? 10 astetta EYKK??
TVH wrote:7200 on korkein lukema minkä 8 venasella uskalsin kokeilla (sekin jo 1200rpm punarajan yläpuolella) ja logeissa ei ollut kierrossignaalissa mitään sekoilua... 60-2 pyörä sai lähteä multa sen painavan vauhtipyörän takiac16v wrote:TVH wrote:Koodi on tehty alunperin juuri 36-1 hammastukselle, ja noilla harvoilla hammastuksilla on aikaisemmin ilmennyt ongelmia. Itse valitsin projektiin 36-1 pyörän juuri tästä syystä. Boschin 60-2 pyörä toimii myös ongelmitta.
Koodin kannalta hampaan ja kolon on syytä olla yhtä pitkät, tämä ei toteudu jos laittaa kampuran pyörälle 5 pulttia.
Toimiiko sulla tuo 60-2 kuinka korkealle? Mulla ainakin menee sekaisin jossain 7krmp jälkeen. -> saa kaivella halkinaisia mäntiä koneesta.Sulla ei oikein säkä käy megojen kanssa
No nyt tein siitä 20-1 pyörän ja otin siitä muutekin melko lailla lastua pois.
kun vielä saisi koneen takaisin paikalleen niin pääsisi taas rikkomaan jotain.
