kaasuläpä asento tunnistin

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
smoke
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Mon Apr 17, 2006 20:34

kaasuläpä asento tunnistin

Post by smoke »

mistä tiiän onko asento tunnistin potentiometri tyyppinen? (tunnistin on nissan 200sx s13)
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Re: kaasuläpä asento tunnistin

Post by koskar »

smoke wrote:mistä tiiän onko asento tunnistin potentiometri tyyppinen? (tunnistin on nissan 200sx s13)
Mittaa yleismittarilla vaihtuuko arvot liikkeen aikana.
smoke
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Mon Apr 17, 2006 20:34

Post by smoke »

entä voiko siinä käyttää ihan semmosta tavallista potentiometriä mitä elektroniikka liikeissä myydään?
PE-LE
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 151
Joined: Sat Mar 26, 2005 11:59
Location: Lahti

Post by PE-LE »

voi, mutta sellaisen kiinnitys saattaa tuottaa ongelmia,
smoke
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Mon Apr 17, 2006 20:34

Post by smoke »

entä onko sen arvoilla merkitystä? ja vielä aikasemnpaan eli käykö esim kouluelektroniikalta Lineaarinen, 1 K ohm, ø 6 mm:n akseli, muovi tommonen?
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Epäilen että se on kovinkaan kestävä saatika tarkka. Ei mee kauaa kun tps signaali alkaa heittelehtimään itekseen. Suosittelen jotain asiaan suuniteltua asentotunnistinta.
smoke
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Mon Apr 17, 2006 20:34

Post by smoke »

motonetistä varmaan saa sopivia mutta en tiedä mistä autoissa on potentiometri tyyppisiä asento tunnistimia. jos joku voisi laittaa niitä motonetin tuote numeroita sopivista tunnistimista? haulla en löytänyt yhtäkään.
smoke
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Mon Apr 17, 2006 20:34

Post by smoke »

ja lisäksi semmonen että kun kalibroi tuon tunnistimen niin pitääkö kaasu läpä olla kokonaan kiinni vai saako siellä olla sen verran rakoa että pääsee ilmaa läpi?
T-Tech
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Mon Jun 13, 2005 14:03
Contact:

Post by T-Tech »

semmoinen kysymys että minulla on tuossa Keihinin valmistama TPS, tämä ilmeisesti kelvannee kun on lineaarinen, Ohmit vaihtuvat ääripäästä ääripäähän välillä 135-4500 Ohm Sinisen ja keltaisen johdon välillä.
Mustan ja keltaisen taas 4600-250 Ohm kun pyöritetään potikkaa molemmissa samalla lailla.

Toimineeko tuossa megassa sitten? hirveen pienellä käännöllä tuo kyllä muuttuu eli liikerajaa on todella vähän.
- Harrastuksiin menneitä rahoja ei lasketa -
-- Turbo makes torque n torque makes fun --
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

T-Tech wrote:semmoinen kysymys että minulla on tuossa Keihinin valmistama TPS, tämä ilmeisesti kelvannee kun on lineaarinen, Ohmit vaihtuvat ääripäästä ääripäähän välillä 135-4500 Ohm Sinisen ja keltaisen johdon välillä.
Mustan ja keltaisen taas 4600-250 Ohm kun pyöritetään potikkaa molemmissa samalla lailla.

Toimineeko tuossa megassa sitten? hirveen pienellä käännöllä tuo kyllä muuttuu eli liikerajaa on todella vähän.
Ei kaasuläpänkään liikerata ole kuin vajaa 90 astetta :twisted: Normaali potikka kääntyy noin 270 astetta. Sulla on oikeastaan hyvä potikka kun suhteet ovat laidoissa 3-5,4% Huonompiakin on nähty..
T-Tech
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Mon Jun 13, 2005 14:03
Contact:

Post by T-Tech »

Elikkä tuo siis paikalleen. Kiitoksia, säästyi töiltä taas ja paljon. :)
- Harrastuksiin menneitä rahoja ei lasketa -
-- Turbo makes torque n torque makes fun --
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Noi keihinin TPS anturit on kyllä laatua.. vissiin jostain gsx-r?

Mulla ei oo oikeestaan yhtään häiriöitä TPS signaalissa ja on helvetin tarkka. Reagoi heti alusta asti! + on vielä tosi pieni kokoisia 8)

Toisinkuin toi faijan bilikassa oleva huco tjsp.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Mitä noihin halpoihin elektroniikan peruspotikoihin tulee niin niiden arvot tosiaan saattaa/todnäk.lähtee helpolla vaeltamaan eri lämpötiloissa, jo pelkkä käytön aiheuttama kitka saattaa vääristää arvoja mikäli potikka jatkuvassa liikkeessä.

Oli joskus kymmenisen vuotta sitten PC:n perässä tee-se-itse-mallinen ratti-pedaaliyhdistelä, oikea ralliratti ja oikeat auton pedaalit. Rattin kytkettiin peruspotikka joka toimi ihan hyvin niin kauan kunnes lämpeni ja ratin kalibroitu keskipiste siirtyi arvojen muuttuessa, oli aina kesken pelin kalibroitava uudelleen jos ei halunnut pitää rattia koko ajan vinossa. Toikin ois ratkennu ostamalla laadukkaamman potikan mutta jäi lopulta tekemättä.
Tiara Kit Car - MsnS-E
T-Tech
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Mon Jun 13, 2005 14:03
Contact:

Post by T-Tech »

Joo Gigseristä tuo on. Hyvä tietää että ovat laatua, hieman epäilytti koska Keihineistä on mopoaikana aika huonoja kokemuksia :D
Tuo oma boschin, mikä alunperin piti laittaa, vaikuttaa paljon enemmän "heiluri" mallilta. Tai sitten siinä on vaan lämpeemistoleranssit suuret :D
- Harrastuksiin menneitä rahoja ei lasketa -
-- Turbo makes torque n torque makes fun --
Post Reply