Ajattelin tossa että miten saisin ledin kojelautaan kertomaan, että esim. ahtimen vesikierron sähköpumppu tai muu sähkölaite todennäköisesti toimii?
Eli kauhukuvat mitkä tulee mieleen, on:
oikosulku -> sulake pamahtaa, ei virtaa johdossa
avoin piiri ->ei virtaa johdossa
Riittäisi kai, että mittaa, että moottorin/laitteen läpi menee virtaa?
Onko jotain suositeltavaa ratkaisua tähän?
Miten toteuttaa sähkölaitteen toiminnan merkkivalo?
Moderator: Masi_K
Niin edellä mainitussa kytkennässä käämin ollessa poikki, hiilien ollessa kuluneet -> moottorin maadoitus puuttuu -> ledi ei syty...
Tuossa yksi hieman varmempi tapa...
http://www.akmcables.com/mezinst2.jpg
Sinänsä onko tuollaisesta sitten mitään hyötyä -> ei tietoa pyöriikö toimilaite oikeasti 'normi' nopeudella vai ovatko esim. laakerit jumissa/pyörintä hidastunut tmv.
Tietysti jonkin suureen valvonta - lämpötila ahtimen rungossa veden kierron sisäänmenossa tmv. kertoo/kertoisi viimekädessä toimiiko laite oikeasti.
Tuossa yksi hieman varmempi tapa...
http://www.akmcables.com/mezinst2.jpg
Sinänsä onko tuollaisesta sitten mitään hyötyä -> ei tietoa pyöriikö toimilaite oikeasti 'normi' nopeudella vai ovatko esim. laakerit jumissa/pyörintä hidastunut tmv.
Tietysti jonkin suureen valvonta - lämpötila ahtimen rungossa veden kierron sisäänmenossa tmv. kertoo/kertoisi viimekädessä toimiiko laite oikeasti.
Joo jotain täytyy rakentaa että saa kivoja ledejä kojelautaan jos ei muuta.
En sitten tiedä miten paha homma on jos siellä on vettä joka ei kierrä, ilman vettähän ton turbon kai pitäisi toimia.
Onko tossa meziere-pumpussa sitten vielä oma varoitusledi pumpun hajoamisen varalle? Kun tossa tarkkaillaan sulakkeen ja releen kuntoa sekä maadoitusta. Jos moottorin käämi on katki, ei mielestäni maadoitusledi syty. Vai?
Yks mikä tuli mieleen, olis mitata vaikka sulakkeen yli olevaa jännitettä, mutta saisiko niin pientä jännitettä vahvistettua jotenkin että saisi vaikka vihreän ledin palamaan kun sen yli on jännite?
En sitten tiedä miten paha homma on jos siellä on vettä joka ei kierrä, ilman vettähän ton turbon kai pitäisi toimia.
Onko tossa meziere-pumpussa sitten vielä oma varoitusledi pumpun hajoamisen varalle? Kun tossa tarkkaillaan sulakkeen ja releen kuntoa sekä maadoitusta. Jos moottorin käämi on katki, ei mielestäni maadoitusledi syty. Vai?
Yks mikä tuli mieleen, olis mitata vaikka sulakkeen yli olevaa jännitettä, mutta saisiko niin pientä jännitettä vahvistettua jotenkin että saisi vaikka vihreän ledin palamaan kun sen yli on jännite?
Siihen voisi vielä lisätä toisen ledin, joka ottaa jännitteensä moottori +:lta ja on maadoitettu OMALLA maadoituksella. Jos hiilet/käämi/maadoitus on poikki, moottorin yli vaikuttaa 12V jännite.Benkku wrote:Niin edellä mainitussa kytkennässä käämin ollessa poikki, hiilien ollessa kuluneet -> moottorin maadoitus puuttuu -> ledi ei syty...
Miten sitten huomaan ajossa ledien perusteella, että moottorista vaikkapa loppui hiilet?teg wrote:Siihen voisi vielä lisätä toisen ledin, joka ottaa jännitteensä moottori +:lta ja on maadoitettu OMALLA maadoituksella. Jos hiilet/käämi/maadoitus on poikki, moottorin yli vaikuttaa 12V jännite.Benkku wrote:Niin edellä mainitussa kytkennässä käämin ollessa poikki, hiilien ollessa kuluneet -> moottorin maadoitus puuttuu -> ledi ei syty...
Eikös toi lisätty ledi pala myös moottorin toimiessa?
Moottorin virran tunnistamiseen on muutamia vaihtoehtoja. Selkein on laittaa pieni vastus moottorin ja maan välille ja mitata sen yli olevaa jännitettä. Yksinkertaisimmillaan kytkentä syntyy trankusta ja muutamasta vastuksesta.
Toinen vaihtoehto olisi mitata piuhassa kulkevan virran aiheuttamaa magneettikenttää. Yksinkertaisimmillaan tuo voisi onnistua reed-kytkimellä, siis sellaisella jota käytetään esim. murtohälyttimissä ja polkupyörän nopeusmittareissa magneetin tunnistamiseen. Sitten vaan kiedotaan moottorin virtapiuhaa kytkimen ympärille tai kytkimen viereen sijoitetun magneettisydämen ympärille. Kuulemma toimii parhaimmillaan oikein hyvin, itse en ole kokeillut. Vaatinee vähän testailua.
Toinen vaihtoehto olisi mitata piuhassa kulkevan virran aiheuttamaa magneettikenttää. Yksinkertaisimmillaan tuo voisi onnistua reed-kytkimellä, siis sellaisella jota käytetään esim. murtohälyttimissä ja polkupyörän nopeusmittareissa magneetin tunnistamiseen. Sitten vaan kiedotaan moottorin virtapiuhaa kytkimen ympärille tai kytkimen viereen sijoitetun magneettisydämen ympärille. Kuulemma toimii parhaimmillaan oikein hyvin, itse en ole kokeillut. Vaatinee vähän testailua.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85