Ekat Logit ja ei vieläkään..

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Turbo Wolex
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27

Ekat Logit ja ei vieläkään..

Post by Turbo Wolex »

apuja hieman kaipailisin...

Tossa ahtaa ja hyytyy aiheessa kyselin hieman jeesiä ongelmaan ku ahtaa niin samalla hyytyy.

Ny olen tehny monenmoisia muutoksia ja apinoinu karttoja samanlaisien moottorien ruutakartoista (vaikka kaikkihan ne erinlaisia on, ja pitääkin olla). ..Nyt tuli vaan uutena vika että käy aivan kuin kolmella ?? lopultakin sain kuienkin ahtamaan ja mittari taisi parhaimmillaan käydä 0.3 - 0.4 baria (vielä pitkä matka puoleentoista :? :? ). Kun manuaali ehdotti alkaan pienillä paineilla...tohon se siis meni mut vaivanloisesti ja käynti aivan kauheaa...

linkistä löytyy ajosta pari logia jotta jos ystävällisesti noiden logien kanssa pelannut viitsis vilkaista...ja antaa vinkkiä, että pääsisi hieman eteenpäin.
Kertakaikkiaan rupee keinot kohta loppuun.. :(


http://www.mysharefile.com/v/6076261/20 ... 1.xls.html

http://www.mysharefile.com/v/5142527/g2 ... 3.xls.html


Tattis...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Millainen lambda käytössä? Näyttäisi rikkaalla olevan?

Millainen b-paineen säädin ja miten se on asennettu?
Turbo Wolex
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27

Post by Turbo Wolex »

Katsoppas vain...olen lukenut noita muita aiheita ja kirjoitin itse eilen ylös nimimerkin "teg", ihan muiden viestien perusteella. Huomasin, että kaiketi sinulla ihan kivasti kokemusta noista ja oisinkin privaviestillä ehkä kiusannut jos ei tähän yleiseen tule auttavaa vastausta keltään....kiitän siis.

Niin elikkäs...kapeekaistalambda on käytös eli autotune ei juurikaan auta. Lambda on lämmitettävä ja pelaa ihan OK.

Bensapaineen säädin on volvon oma 3bar ja kiinni vakiokiskossa aivan kuten normaalisti. Bensapainemittarin olen laittanut konehuoneeseen ja paine näyttäisi olevan se kolmisen baaria.

Suuttimet vielä tässä vaiheessa Volvon vakiot (liian pienet) eli 337cc/min virtaavat (3barilla).

Niin tosta rikkaalla käynnistä. Nyt karttana turbobricks.com sivuilta kopioitu tuotos(tai sielä ohjattu linkki).

http://www.pbase.com/kdh51/image/40407158.jpg

Lukuisten karttojen jälkeen olen nyt tossa menossa, koska kartta aika matala ni jouduin nostamaan RefFuel arvoa, että ylipäätään auton sai edes käyntiin. Oikee menettelytapa lienee pitää RegFuel siinä lasketussa arvossa (muistaakseni n.12,6) ja karttaa muokata sopivaks , Skaalata??Moottorin koko 2,3l

kun auto käy niin labdapalkki kokoajan punasella (ei ihan tapissa) ja en ole saanut sitä millään heiluun vihreen puolella paitsi äkinäisillä kaasun liikkeillä ihan nollille (täät tietty johtuu ihan kapeelamdan käyrästä...seku on mitä on ja toimii melkein on/off tyyppisesti). Tosiaan ihan sama mikä on RegFuel ja mikä on kartas arvo..aina rikkallaa ??? :? korkeintan yhtäkkiä heittää käymästä ku oikein puottaa arvoja alas.

no mut jospa näillä tiedoilla...
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Turbo Wolex wrote:Niin tosta rikkaalla käynnistä. Nyt karttana turbobricks.com sivuilta kopioitu tuotos(tai sielä ohjattu linkki).

http://www.pbase.com/kdh51/image/40407158.jpg
Tuota... Tuo on sytkän ennakkokartta, ei bensakartta. Ei ihme jos ei pelaa :)
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Turbo Wolex
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27

Post by Turbo Wolex »

niin...noh :oops:

tarkistetaas linkki..juu...tota käytin :D

no mut lähti käyntiin...ihme vehkeitä ku kuitenki käy.

Hain kyseiseltä saitilta hakusanalla VE-table ja moottorini malli...ton sain. siinähän se ignition advance main table seisoo....siis tääpä se just on ku liikaa sohlaa ni ei ite enää huomaa virheitä...vähä niinku oma teksti.
Noh, nyt siis sekin uusiks...mut onhan noita karttoja koneella :)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Turbo Wolex wrote:Bensapaineen säädin on volvon oma 3bar ja kiinni vakiokiskossa aivan kuten normaalisti. Bensapainemittarin olen laittanut konehuoneeseen ja paine näyttäisi olevan se kolmisen baaria.
Kyseessä on siis turbo-volvon säädin? Tyhjäkäynnillä sen paineen pitäisi olla n. 2 bar (eli 3 bar yli imusarjan paineen) - tarkoitit kai tätä?
Lukuisten karttojen jälkeen olen nyt tossa menossa, koska kartta aika matala ni jouduin nostamaan RefFuel arvoa, että ylipäätään auton sai edes käyntiin. Oikee menettelytapa lienee pitää RegFuel siinä lasketussa arvossa (muistaakseni n.12,6) ja karttaa muokata sopivaks , Skaalata??Moottorin koko 2,3l
Generoi vaikka kartta tai kopioi jostain ja laita tyhjäkäyntialuellee VE noin 20-40. Sen jälkeen säädät req_fuelia kunnes seokset on oikein. Siitä onkin hyvä lähteä säätämään :). Req_fuelia saattaa joutua muuttamaan ja karttaa skaalaamaan, mutta se on sitten sen ajan murhe.
cybo
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Sat Nov 26, 2005 14:21
Location: Littoinen

Re: Ekat Logit ja ei vieläkään..

Post by cybo »

Turbo Wolex wrote:apuja hieman kaipailisin...

Tossa ahtaa ja hyytyy aiheessa kyselin hieman jeesiä ongelmaan ku ahtaa niin samalla hyytyy.

Ny olen tehny monenmoisia muutoksia ja apinoinu karttoja samanlaisien moottorien ruutakartoista (vaikka kaikkihan ne erinlaisia on, ja pitääkin olla). ..Nyt tuli vaan uutena vika että käy aivan kuin kolmella ?? lopultakin sain kuienkin ahtamaan ja mittari taisi parhaimmillaan käydä 0.3 - 0.4 baria (vielä pitkä matka puoleentoista :? :? ). Kun manuaali ehdotti alkaan pienillä paineilla...tohon se siis meni mut vaivanloisesti ja käynti aivan kauheaa...

linkistä löytyy ajosta pari logia jotta jos ystävällisesti noiden logien kanssa pelannut viitsis vilkaista...ja antaa vinkkiä, että pääsisi hieman eteenpäin.
Kertakaikkiaan rupee keinot kohta loppuun.. :(


http://www.mysharefile.com/v/6076261/20 ... 1.xls.html

http://www.mysharefile.com/v/5142527/g2 ... 3.xls.html


Tattis...
Kun sun auto hyytyy sun O2 jännite on 0,00v eli bensa loppuu. Kuitenkaan DC ei mene 60% enemmäs niin suuttimet riittää. Vika on siis siinä että bensa loppuu. (Pumpun tuotto ei riitä, suodatin tukossa, linja tukossa, liian matala bensan paine. ) Suuttimien pulssileveyttä lisää.

Edit: sullahan loppuu ve taulukko 100kpa:han. sen pitää mennä yli ahtopaineen eli jos ajat 0,40bar ahdoilla ve taulukon suurin arvo pitää olla sen yli, vaikkapa 160kpa tai suuremmilla paineilla enemmän, yli kilolle 230kpa (maks 255kpa).

Säädä reg fuel niin että ve taulukko on 100kpa kohdassa 100% ja sen jälkeen rikastuu muutaman prosentin (esim 115). Ms:hän laskee pw:n ahtopaineen mukaan eli paineen nousu lisää itsellään polttoaineen määrää, korotus vain seossuhteen rikastamiseen.

Tarkista myös muut engine constant arvot: inject/cycle = 2 ja injectors stagging = alternate (onhan toi 4 syl moottori?)
Turbo Wolex
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27

Post by Turbo Wolex »

Tänään sit töiden jälkeen laittelin uuden kartan kehiin MaxMap arvo 250, Ruottalaiselta turbofanittajien sivuilta kopsattu ja samanlainen moottori..siis ainakin osittain.Mistäpä noista tietää mitä muutoksia ovat tehneet...ja eipä toi omakaan ole vakiokunnossa. No mut jokatapauksessa..

Kartta siis Tuneen, RegFuel arvo uusiks ja kokeilemaan...eipä käyny edelleenkään ku kolmella. Noh, suuttimien testaus ja kaikki toimi. Kipinän tsekkaus ja kaikkiin tuli kipinä...Auto käyntiin ja edelleen kolmella :arrow: auto käynnissä tulpanjohtojen tsekkaus ja nelossylinterin tulpanjohto veti kanteen ja vika löytyi :D

Uudella kartalla ja Regfuel arvolla ajaan ja auto jäi välille :evil: Hinailtiin siinä sit kotiin ja vikaa etsiin -> löytyi ! Peräkontissa työkalupakki lähteny liiteleen ja vetäny siirtopumpun piuhan poikki eli soppa loppu matkalla.
Kaiken tän jälkeen Mörköpimeetä ja vesisade... Homma jatkuu noiden antamienne ohjeiden/vinkkien mukaan viikonloppuna.

Siitä Bensan loppumisesta vielä. Tankkiin olen laittanu siirtopumppun (mekaanisen ruiskun eli tuotto pitäisi riittää) ja pääBensapumppu K-jetin eli siinäkin pitäis poporti riittää näihin tarpeisiin. Bensalinjat olen vetänyt uusiksi ja 10 mm koko matka tankista tukkiin (ei luulisi ahdistavan).
Suodatin on Ok, eikä sekään pitäisi tökkiä vastaan.. Bensaturbo käyttöön tehty.
No tän jälkeen ei sit enää jääkkään muuta ku bensatukki ja suuttimet..Nää siis Bensaturbon (volvo 2,3) vakiot. painesäädin myös. Bensapaine 3bar ja näyttäisi olevan siinä tyhjäkkäynnillä ja kaiketi ajossakin. Kyseessähän on siis vapari auto jonka olen turbottanu jälkikäteen..ja siks olen vaihtanut kaikki uusiks.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Turbo Wolex wrote:Bensapaine 3bar ja näyttäisi olevan siinä tyhjäkkäynnillä ja kaiketi ajossakin. Kyseessähän on siis vapari auto jonka olen turbottanu jälkikäteen..ja siks olen vaihtanut kaikki uusiks.
Jos tuo 3 bar on mittarin lukema, niin bensan painehan on varmaan 3,5-4 bar.
Turbo Wolex
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27

Post by Turbo Wolex »

teg wrote:
Turbo Wolex wrote:Bensapaine 3bar ja näyttäisi olevan siinä tyhjäkkäynnillä ja kaiketi ajossakin. Kyseessähän on siis vapari auto jonka olen turbottanu jälkikäteen..ja siks olen vaihtanut kaikki uusiks.
Jos tuo 3 bar on mittarin lukema, niin bensan painehan on varmaan 3,5-4 bar.
Juu sen se näytää, itseasiassa otin kuvan eilen mittarista ja oisin laittanu linkin mut tuli vähä huono vähäisen valon vuoksi ni jätin laittamatta. ..mut tosiaan..auto ku seisoo pihas normaalisti ni pudottaa paineet nollaan (tai lähes eli norm.)...jos virta-avainta kääntää "virta ON" asentoon niin Ruutahan pitää pumppuja päällä sen muutamansekunnin (siis jos ei sittenkään startata). parilla tällaisella avaimen käännöllä bensanpainemittarin saa näyttään 2,9-3,0 bar.
Mittarina paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä muutamia viikkoja sitten ostettu vaimennettu laadukas painemittari (juuri tällaisiin käyttöihin sopiva) ja kertoivat muutamiin ralliautoihin myös näitä myyneensä. Voisi siis olettaa mittarin olevan aika luotettava.

Eli nyt jos volvon vakiosuuttimille ilmoitetaan virtaus 337cc/min (3bar) ni tossa se olisi huomattavsti enemmän (jos siis tod. paine 3.5-4bar).Siis se todelline tuotto ku autolla ajetaan...vaikka bensapuoli on vakiokunnossa, 3bar paineensäädin jne...

Meni vähä ohi toi, että ei ole 3bar vaikka mittari näyttää :? ?? No mut aina sitä oppii, pitääpä opiskella hieman aihetta. haaroitus mittarille juuri enne kiskoa.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Turbo Wolex wrote:jos virta-avainta kääntää "virta ON" asentoon niin Ruutahan pitää pumppuja päällä sen muutamansekunnin (siis jos ei sittenkään startata). parilla tällaisella avaimen käännöllä bensanpainemittarin saa näyttään 2,9-3,0 bar.
Tämä on ihan oikein, koska kun moottori ei käy, niin imusarjassa on ilmakehän paine eli 1 bar ja sulla on b-paineen mittari, joka näyttää montako baaria b-paine on yli ilmakehän paineen (kai sä sellaisen ostit :).

Eli imusarjassa on 0 bar yli ilmakehän paineen, b-putkistossa 3 bar yli ilmakehän paineen -> paine-ero on 3 bar.

Eli ihan ok. Tyhjäkäynnillä sen sun mittarin pitäisi näyttää ~2,5 bar.

Onhan se ohjattu imusarjan paineen mukaan?
Turbo Wolex
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27

Post by Turbo Wolex »

Juu onhan se..eli se bp-säädin on kiinni kiskon päässä ja siitä paluu tankille. Säätimen toisest päästä paineletku imusarjaan.

Lueskelin tossa ja tietoo kartuttelin...

niin eli imusarjan paine auton ollessa sammuksissa on sama kuin ilmakehän paine -> OK(ton tiesinki)

Norm. ajossa imusarjasssa vallitsee alipaine (jonka ahtopainemittarikin näyttää) noin -0,8bar. Ahtaessa paine siten nousee ylipaineeksi sen verran mikä on "ahtopaineeksi" säädetty. (ja ton)

Tää paine ohjaa painesäätimen kalvoa joka taasen muutta bensan painetta...Riippuen bp-säätimen jousen kireydestä. (ja ton)

mut enpä ole tullutkaan asiaa ajatelleeksi noin että paineet lisätään toisiinsa...? silloinhan ahtopaineen ollessa esim.1bar pitäisi bensapaineen (mittarissa) olla 4bar jotta saavutetaan se 337cc/min tuotto... Ja tästä johtuu, että kaikki bensapumput eivät jaksa muodostaa riittävää painetta suuttimille isoilla ahtopaineilla.

Itellä on vaan tullu ajateltua asia niin yksinkertaisesti, että painesäädin (ja paine)on mikä on (säädetty esim 3 bar)ja pitää paineen samassa. Kun suuttimet avautuu "enemmän" isolla kuormalla niin polttoainetta häipyy bensalinjasta luonnollisesti tiuhempaa ja bensapumpun pitää vain pystyä "lisätuottoon"jotta se poistunut polttoaine saadaan korvattua uudella ja haluttu paine säilytettyä... En ollut siis enne ajatellutkaan tollai paine-eroja miettien..

vai meninkö ihan hakoteille ? :roll:
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

ihan oikein ajattelit...
tuos on just se hyvä syy ostaa niitä bosch:n bensapumppuja, ne jaksaa pitää sen tuoton myös suurilla paineilla, melkein kaikki bosch:n pumput jaksaa pitää 5 bar paineelle asti tuoton hyvänä ja sitten se motorsport pumput jopa 8 bar asti :shock:

mutta sitten ne jotku pienet bosch:n pumput ei pysty kuin n. 3 bar paineeseen, esim bmw325i pumppu (tuotto jotain 110 ltr/h, max.3 bar) huomasin tuon itse, kun menin sellaisia käytettyjä ostamaan :oops: vapariin ihan ok, mutta tubokäytössä niillä ei tee mitään...
Turbo Wolex
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27

Post by Turbo Wolex »

Juu...hyvä tietää, että oikein meni :) Mulla on siis nyt "vakiona" hiukka alle 4.bar bensapaine (mittarissa 3bar) ja tällöin tuotto jotain 350cc/min luokkaa (siis koska huomioidaan imusarja alipaine).

Niin ajatus ajaa max. 1,5 bar paineella eli tuon pienemmän MAP anturin äärirajalla.. bensapumppu on tosiaan Boschin ja mekaaniseen ruiskuun tarkoitettu (Volvo ja K-Jet) "isojen poikien" mukaan ei pitäisi tulla ongelmia.

Suuttimet joudun vaihtaan isompiin akalailla heti (vaikkakin vielä noilla paineilla riittää), eli tämäkin lisää pumpun rasitusta entuudestaan (+ se korotettu ahtopaine).
Turbo Wolex
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27

Post by Turbo Wolex »

Ai niin "höylä". Täysin samanlainen setti tossa paketissa sulle...eli siis samoin toimiva. Ku oli puhetta et mitä tajuu turbosta..
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Turbo Wolex wrote:Juu...hyvä tietää, että oikein meni :) Mulla on siis nyt "vakiona" hiukka alle 4.bar bensapaine (mittarissa 3bar) ja tällöin tuotto jotain 350cc/min luokkaa (siis koska huomioidaan imusarja alipaine).

Niin ajatus ajaa max. 1,5 bar paineella eli tuon pienemmän MAP anturin äärirajalla.. bensapumppu on tosiaan Boschin ja mekaaniseen ruiskuun tarkoitettu (Volvo ja K-Jet) "isojen poikien" mukaan ei pitäisi tulla ongelmia.

Suuttimet joudun vaihtaan isompiin akalailla heti (vaikkakin vielä noilla paineilla riittää), eli tämäkin lisää pumpun rasitusta entuudestaan (+ se korotettu ahtopaine).
senverran vielä kiusaan, että jos sun mittari näyttää 3 bar, se on myös se bensan paine...

kun auto ei käy (imusarjan paine n. 100 kpa megan näytössä) ja pumppu on tehnyt paineen bensalinjaan pitäis mittari siis näyttää 3 bar. kun käynnistät auton ja se käy tyhjäkäyntiä (imusarjan paine 40 kpa), pitäis bensanpaineen olla n. 2.4 bar, tai jopa alle, riippuen tietysti moottorista :roll: sitten taas esim. 0.4 ahtopaineilla (imusarjan paine 140 kpa) taas pitäis bensanpaine mittarin näyttää n. 3.4 bar... silloin kaikki olis ihan ok, jos kyse ei ole progressiivisestä paineen säätimestä.
Turbo Wolex
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27

Post by Turbo Wolex »

Ok...eli noin minäkin asian ajattelisin...jos mittari näyttää 3bar ni paine on silloin 3bar eikä enempää tai vähempää.
Imusarjassa jos on paine -0,6 niin silloin 3bar säädin pitäis antaa 2,4bar mittarille. Mulla toi nyt kuitenkin näyttää (ainakin vielä näyttänyt mitä tota seurannu) 3bar. Olipa auto tyhjänkäynnillä tai vaikka kaasuttelee.. ??
Tutkinpa vielä asiaa tarkemmin illalla.

Tämäpä hieman sekoittikin ajatuksia tossa aikaisemmin..
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Turbo Wolex wrote:Mulla toi nyt kuitenkin näyttää (ainakin vielä näyttänyt mitä tota seurannu) 3bar. Olipa auto tyhjänkäynnillä tai vaikka kaasuttelee.. ??
Tutkinpa vielä asiaa tarkemmin illalla.

Tämäpä hieman sekoittikin ajatuksia tossa aikaisemmin..
No tässähän se vika sitten on. Mistä tuo sun b-paineen säädin ottaa ohjauksen? Imusarjasta? Jos ottaa, niin se lienee rikki :)
Turbo Wolex
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27

Post by Turbo Wolex »

aivan.... :)

pitääpä illalla tsekkailla tilannetta ja laittaa infoa ...
cybo
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Sat Nov 26, 2005 14:21
Location: Littoinen

Post by cybo »

Niin, sen bensan paineen korotuksen ahtopaineella tehtävänä on LISÄTÄ SUUTTIMIEN TUOTTOA, edellytyksenä on tietenkin että bensanpaine pysyy noin baaria suurempana kuin mitä ahtopaine on (jos imusarjassa on 1,5bar painetta ja bensalinjassa 1,4bar niin suuttimet eivät ruiskuta mitään).
Jos suuttimien tuotto on 350ccmin/3bar:lla on se enemmän 4,5barilla lähemmäs 400:aa (katso manuaalista paljonko enemmän).

Sun logissa ei ollut ahtoja enempää kuin 0,4bar joten bensanpaineen pienuudesta ei ole kysymys.
Sulla ei suuttimet ollut auki kuin muistaakseni 10ms luokkaa 3000rpm. Jos korjasit ve taulukon (ja sytkätaulukon) ms kertoo tuon pw:n suoraan paineella joten pw kasvaa 14ms samalla paineella = 40% enemmän bensaa (ei pilkuteta).

Käy nyt ekaks testeillä uusilla kartoilla ennen kuin alat enempää murehtia bensanpaineita. Vasta kun duty cycle alkaa olemaan lähemmäs 100% (eli suuttimet kokoajan auki) voit alkaa murehtia bensanpaineita.
Jos et käytä open loopia anna ego correctionille enemmän korjaus kuin 15%.

J-M
Turbo Wolex
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Thu Jul 27, 2006 9:27

Post by Turbo Wolex »

Turbo Wolex wrote:aivan.... :)

pitääpä illalla tsekkailla tilannetta ja laittaa infoa ...
itse itseäni lainaten :wink:

Eli nyt on bensapaineasiat tsekattu ja VIKAA löyty ainakin bp-säätimen alipaineletkun liitännästä imusarjaan JA tukos poistettu..

Nyt tilanne seuraava paineiden kanssa:

Paine yön jälkeen:
http://i103.photobucket.com/albums/m147 ... jlkeen.jpg

Paine tyhjäkäynnillä:
http://i103.photobucket.com/albums/m147 ... ynnill.jpg

alipaineletku irti:
http://i103.photobucket.com/albums/m147 ... kuirti.jpg

ja alipaineletku kiinni:
http://i103.photobucket.com/albums/m147 ... illaan.jpg

ja vielä tyhjäkäynnillä imusarja paine:
http://i103.photobucket.com/albums/m147 ... ynnill.jpg


ELI nyt noi näyttäiisi olevan oikein.

KOEAJO ajettu ja kun tyhjäkäynniltä alkaa heristään kaasua ni röpeltelee...ku kierroksia saa myllyyn ni vetelee jo kohtuullisesti. Ahtopaineen ollessa 0,4bar ei kuitenkaan voi vedättää ku hetkellisesti...muuten röpeltää.

Nyt siis tilanne korjaantunut huomattavasti..kiitos neuvojen."kumartaa"

nyt seuraavaksi kiihdytysrikastuksia kuntoon ja kartaa jne..se alkukankeus tyhjäkäynniltä lähtiessä ja kaasua painaessa korjaantuu kaiketi noilla kiihytysrikastuksilla.
country sedan
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44

Post by country sedan »

Turbo Wolex wrote: nyt seuraavaksi kiihdytysrikastuksia kuntoon ja kartaa jne..se alkukankeus tyhjäkäynniltä lähtiessä ja kaasua painaessa korjaantuu kaiketi noilla kiihytysrikastuksilla.
Koita hieroa karttaa alkuun ilman kiihdytys rikastuksia. Sitten kun sillä pystyy ajamaan 'miltei normaalisti' niin rikastukset päälle ja niillä se viimenen silaus.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

cybo wrote:Niin, sen bensan paineen korotuksen ahtopaineella tehtävänä on LISÄTÄ SUUTTIMIEN TUOTTOA, edellytyksenä on tietenkin että bensanpaine pysyy noin baaria suurempana kuin mitä ahtopaine on (jos imusarjassa on 1,5bar painetta ja bensalinjassa 1,4bar niin suuttimet eivät ruiskuta mitään).
Jos suuttimien tuotto on 350ccmin/3bar:lla on se enemmän 4,5barilla lähemmäs 400:aa (katso manuaalista paljonko enemmän).

Sun logissa ei ollut ahtoja enempää kuin 0,4bar joten bensanpaineen pienuudesta ei ole kysymys.
Sulla ei suuttimet ollut auki kuin muistaakseni 10ms luokkaa 3000rpm. Jos korjasit ve taulukon (ja sytkätaulukon) ms kertoo tuon pw:n suoraan paineella joten pw kasvaa 14ms samalla paineella = 40% enemmän bensaa (ei pilkuteta).

Käy nyt ekaks testeillä uusilla kartoilla ennen kuin alat enempää murehtia bensanpaineita. Vasta kun duty cycle alkaa olemaan lähemmäs 100% (eli suuttimet kokoajan auki) voit alkaa murehtia bensanpaineita.
Jos et käytä open loopia anna ego correctionille enemmän korjaus kuin 15%.

J-M
vähän pitää puuttua tähän juttuun vielä...
se bensanpaine pitäis pysyä kokoajan siis 2 bar. suurempana, mitä imusarjan paine, suuttimien tuotto siis pyritään pitämään vakiona, tuolla bensanpaineen säätimellä...

eli tämä lause ei sais olla se todellinen tilanne... "Jos suuttimien tuotto on 350ccmin/3bar:lla on se enemmän 4,5barilla lähemmäs 400:aa (katso manuaalista paljonko enemmän)."

tilanne pitäis olla tämä, jos suuttimien tuotto on 350 cc/min 3 bar bensan paineella ja 100 kpa imusarjan paineella, tuotto pitäis olla ihan sama 4.5 bar. bensan paineella ja 250 kpa imusarjan paineella ja sama homma imusarjan alipaine alueella...
cybo
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Sat Nov 26, 2005 14:21
Location: Littoinen

Post by cybo »

Höylä wrote:
cybo wrote:
vähän pitää puuttua tähän juttuun vielä...
se bensanpaine pitäis pysyä kokoajan siis 2 bar. suurempana, mitä imusarjan paine, suuttimien tuotto siis pyritään pitämään vakiona, tuolla bensanpaineen säätimellä...

eli tämä lause ei sais olla se todellinen tilanne... "Jos suuttimien tuotto on 350ccmin/3bar:lla on se enemmän 4,5barilla lähemmäs 400:aa (katso manuaalista paljonko enemmän)."

tilanne pitäis olla tämä, jos suuttimien tuotto on 350 cc/min 3 bar bensan paineella ja 100 kpa imusarjan paineella, tuotto pitäis olla ihan sama 4.5 bar. bensan paineella ja 250 kpa imusarjan paineella ja sama homma imusarjan alipaine alueella...
;) Ajattele nyt uudestaan miksi sitä bensan painetta nostetaan ja lasketaan.
Joutokäynnillä sitä lasketaan jottei pw laskisi liian pieneksi (jt:llä "pienemmät" suuttimet).
Ahdoilla taas sitä nostetaan jotta suuttimet riittäisivät pidemmälle dc<100% ("suuremmat" suuttimet).

4kpl 350cc/min 3bar suuttimet riittävät 160hv (bs 0,65, dc 80%) ja 4,5bar bensanpaineella niistä saadaan irti 200hv. http://www.rceng.com/technical.htm
Muuta merkitystä bensan paineella ei ole kunhan se on enemmän kuin imusarjan paine.
cybo
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Sat Nov 26, 2005 14:21
Location: Littoinen

Post by cybo »

Turbo Wolex wrote:
Turbo Wolex wrote:
ELI nyt noi näyttäiisi olevan oikein.

KOEAJO ajettu ja kun tyhjäkäynniltä alkaa heristään kaasua ni röpeltelee...ku kierroksia saa myllyyn ni vetelee jo kohtuullisesti. Ahtopaineen ollessa 0,4bar ei kuitenkaan voi vedättää ku hetkellisesti...muuten röpeltää.

nyt seuraavaksi kiihdytysrikastuksia kuntoon ja kartaa jne..se alkukankeus tyhjäkäynniltä lähtiessä ja kaasua painaessa korjaantuu kaiketi noilla kiihytysrikastuksilla.
Sähän rikastit seosta 40%, ihme jos röpeltää.
Kiihdytysrikastushan on päällä vain n.0,5sec luokkaa joten sillä ei ole seoksiin juurikaan merkitystä.
Suna laittaisin autotunen päälle, gammae pois päältä, ego switch pointiksi 700mv ja ajelisin kartan suurin piirtein kohdalleen.

Muista tehdä vielä se ennakkokartta uusiksi.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

kyllä mä oon asian ymmärtänyt niin, että se suuttimen tuotto on ihan sama (vaikka nyt se 350 cc/min) jos se imusarjan ja bensatukin välinen paine ero pysyy samana :roll: , jos bensan paine olis vakio (vaikka kiinteä 3 bar.), tuotto lisääntyis kun imusarjassa on alipainetta (mitä suurempi alipaine-> sen suurempi suuttimien tuotto) ja sama asia päinvastoin ahtopaine alueella...

tiedä sitten olenko käsittänyt asian väärin, mutta kyllä se imusarjassa oleva ahtopaine kuitenkin "jarruttaa" sitä bensan tuloa sinne imusarjaan :roll:

progressiivisellä bensanpaineen säätimellä asia on jotakuinkin noin, kuinka sä asian ilmoitit, minä kuitenkin tarkoitan niitä säätimiä, jotka pitävät paine eron samana koko alueella... (eiköhän ne lineaariset säätimet ole niitä yleisimpiä)

itsekkin tänään harkitsin juuri tuon asian takia progressiivisen säätimen hankkimista, kun jäis tyhjäkäynnillä PW vain 1.6 ms mittaiseksi, vois olla helpompi saada säätöihin jos sais keinotekoisesti "pienemmät" suuttimet alakierroksille...
cybo
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Sat Nov 26, 2005 14:21
Location: Littoinen

Post by cybo »

Kyllä se paine menee sinne missä sitä on vähemmän (se on joku fyysiikan laki mitä en nyt muista, tuskin oon koskaankaan muistanut).
Eli jos se bensan paine on 4,50bar niin tuotto on aina sama imusarjan paineilla (noin)3,5bar asti. Sen jälkeen se alkaa pienetä ja imusarjan paineella 4,51bar se onkin sitten jo 0.

Ainakin malpassin halpissäädin on lineaarisesti säätyvä ainakin 1,5 kiloon asti, tuli joskus mitattua. Ja siitä puuttuu takaiskuventtiili jonka johdosta järjestelmä valuu yön aikana tyhjäksi ja käynnistäminen aamulla tulee vaikeammaksi. Eli ei ainakaan tuota halpista kannata ostaa "ilman tarvetta".

Progressiivinen säädin olisi sellainen jossa bensan paine nousisi suhteessa ennemmän mitä sinne johdettu paine. (esim 0bar = 3bar, 1bar = 4,5bar jne). Tuolla saataisiin vielä enemmän hyötyä mitä tavallisella.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

cybo wrote:Kyllä se paine menee sinne missä sitä on vähemmän (se on joku fyysiikan laki mitä en nyt muista, tuskin oon koskaankaan muistanut).
Eli jos se bensan paine on 4,50bar niin tuotto on aina sama imusarjan paineilla (noin)3,5bar asti. Sen jälkeen se alkaa pienetä ja imusarjan paineella 4,51bar se onkin sitten jo 0.
En tiedä mitä ajat takaa, mutta kyllä se tuotto pienenee paineen myötä. Ei ehkä lineaarisesti, mutta pienenee kyllä.

Nuo painesäätimet pyrkivät pitämään bensanpaineen aina säädetyn verran imusarjan paineen yläpuolella, eli vaikka ahtoja olisi 3 bar, nii säädin pyrkii pitämään säädetyn paineen esim. 3 bar päälle eli 6 bar olisi b-paine silloin.
cybo
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Sat Nov 26, 2005 14:21
Location: Littoinen

Post by cybo »

teg wrote:
cybo wrote:Kyllä se paine menee sinne missä sitä on vähemmän (se on joku fyysiikan laki mitä en nyt muista, tuskin oon koskaankaan muistanut).
Eli jos se bensan paine on 4,50bar niin tuotto on aina sama imusarjan paineilla (noin)3,5bar asti. Sen jälkeen se alkaa pienetä ja imusarjan paineella 4,51bar se onkin sitten jo 0.
En tiedä mitä ajat takaa, mutta kyllä se tuotto pienenee paineen myötä. Ei ehkä lineaarisesti, mutta pienenee kyllä.

Nuo painesäätimet pyrkivät pitämään bensanpaineen aina säädetyn verran imusarjan paineen yläpuolella, eli vaikka ahtoja olisi 3 bar, nii säädin pyrkii pitämään säädetyn paineen esim. 3 bar päälle eli 6 bar olisi b-paine silloin.
Näin se varmaan teoriassa on. En osaa silti oikein uskoa että sillä olisi suurta merkitystä koska esim manuaalissa ei siitä puhuta mitään. Tarkoitan että jos bensanpaine on 3bar ja kilon ahdoilla 4/1 niin suuttimet eivät ole saman kokoiset vaan tuon kilon verran suuremmat. Uskoisin niin että kun noita suuttimien tuottoja lasketaan tämä myös huomioidaan laskuissa.
Muutenhan ne olisivat kaikki väärin ilman progressiivisia säätimiä.

J-M
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Cybo nimimerkki on kyllä ihan pihalla näissä bensanpaineissa ja suuttimien tuotoissa...

Suuttimen tuotto muuttuu suoraan sen mukaan mikä sen kärjen ja bensanpaineen ero on.

Ja tuossa edellisessä kun selitit että paine on 4/1 niin siinähän on nimenomaan 3 bar ero suuttimen yli eli suuttimen tuotto on vakio.

Kyllä megamanualista löytyy jopa laskuri millä saa laskettua suuttimen tuoton kun paine muuttuu: http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Post Reply