Mistä tietää että suuttimien tuotto on liian pieni?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Wesq
Megasquirttaaja

Post by Wesq »

No tästähän on nyt turha alkaa väittelemään.
Jokainen voi itse kokeilla jarrussa mikä on se oikea seossuhde.
Itselläni ainakin 12-13 välissä lähtee paljon parempi henki kuin 11-12.

Mutta nyt näyttää siltä että mun auto tekee muutakin luonnon lakien vastaista.
Eli 300% dutycyclellä :lol: ja säätö toimii :?
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Wesq wrote: Mutta nyt näyttää siltä että mun auto tekee muutakin luonnon lakien vastaista.
Eli 300% dutycyclellä :lol: ja säätö toimii :?
Kuulostaa kyllä varsin mielenkiintoiselta. Pistäppä huviksesi logi tuollaisesta tilanteesta esille, niin voidaan ihmetellä ja spekuloida tarkemmin.
Arttu
GSX1100 -85
Wesq
Megasquirttaaja

Post by Wesq »

Mulla ei ole tallennettua logia tosta 1.6bar paineilla.
Mutta 1bar löytyy tosta 1 sivulta.
Siinäkin on dutycycle yli 200%
Slaba
Megasquirttaaja

Post by Slaba »

Wesq wrote:Mulla ei ole tallennettua logia tosta 1.6bar paineilla.
Mutta 1bar löytyy tosta 1 sivulta.
Siinäkin on dutycycle yli 200%
Wesq, onko mahdollista että toi progressiivinen pa-paineensäädin huolehtii siitä että polttoainetta piisaa, vaikka dc on yli 100%?
Slaba
Megasquirttaaja

Post by Slaba »

Osaisiko joku sanoa että määrittääkö Megatune, duty cyclen, sen perusteella mitä megatuneen laittaa suuttimien arvoiksi?

Pystyyhän ton duty cyclen mittaamaan oskilloskoopilla tai auto käyttöön tehdyllä yleismittarilla(oliskin mittarit niin mittaisin).
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JesseT »

Nyt vasta löysin tämän vanhan aiheen. Itsellä kanssa ahdettu 1.6 (cvh) ja cossun suuttimia joskus alussa kokeilin eikä edes barin ahdoille riittänyt kakku vakiobensanpaineilla jotka on ilmeisesti 2.8bar. Nyt on 380cc ja 1.2 bar riittää. Tehoa noin 250 nyt mittausten perusteella ja duty huitelee 100% hetkittäin. 300hv vakiosuuttimilla cossussa on enemmän urbaania legendaa tai sitten painetta on ollut järjettömät määrät. 16V kone myös toimii paremmalla hyötysuhteella, joten samoihin bensa/teho suhteisiin ei yleensä 8V koneilla pääse.
Se on totta, että paras teho tulee tosiaan ~12-13 seossuhteella, mutta harva uskaltaa tehokasta turboautoa sinne säätää pakolämpöjen takia. Aika äkkiä se mäntä sieltä sulahtaa isoilla ahdoilla tai vähintään ennakkoa joutuu myöhäistämään nakutuksen takia, jolloin laihemmasta seossuhteesta saatu hyöty menetetään.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jankos »

Mulla on sellasta kokemusta että laajakaistalambdaakaan ei saa kovin helpolla näyttämään alle 11 seoksia vedossa. Eli koneesta tullee jo siinä vaiheessa bensaa palamattomana läpi?

Cossun keltaset suuttimet on 311cc/min. Riittäiskohän ne johonkin 240 heppaan turbokäytössä. Koska ihan kaikessa kirjallisuudessa turbokoneelle annetaan paras teho tulevaksi rikkaammalla seoksella kuin vaparissa. Kuten myös weiss taulukossaan antaa turbokoneelle pienemmät tehot samalla suuttimella.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja

Post by turbosbc »

Kun vedin ensimmäisiä vetoja ahdoilla niin innovate näytti kokoajan afr 10. Eli alueen ulkopuolella. Nyt seokset on 11.5 - 12 paineilla ja persetuntumalla vedot huononee selkeästi jos laihentaa lähelle 13...

Tosin persetuntuma on melko epätarkka "mittaväline" :lol:

Tosin tossa chevyn pikkulohkossa on "maailman huonoimmat" palotilat (ainakin noi vanhat tehtaan kannet) sekin vaikuttanee tarvittavaan seokseen.
Wesq
Megasquirttaaja

Post by Wesq »

Wesq, onko mahdollista että toi progressiivinen pa-paineensäädin huolehtii siitä että polttoainetta piisaa, vaikka dc on yli 100%?
Onhan se mahdollista ja jopa todennäköistä.
Se vaan ihmetyttää miksi megatunen säätö toimii vaikka suuttimet on auki 200% eli 2 kampiakselin kierrosta.

Osaisiko joku sanoa että määrittääkö Megatune, duty cyclen, sen perusteella mitä megatuneen laittaa suuttimien arvoiksi?
Tämä voisi olla se todellinen syy tuohon.
Pitääpä tutkia tuon vaikutusta.
Cossun keltaset suuttimet on 311cc/min. Riittäiskohän ne johonkin 240 heppaan turbokäytössä
Jep Tälläisiä tehoja olin aluksi ajatellutkin ,mutta kun tuntuu etteivät nuo suuttimet riitä edes 200hv asti ja mulla on jopa korotetu PA-paine ja proge säädin.

Itsellä kanssa ahdettu 1.6 (cvh) ja cossun suuttimia joskus alussa kokeilin eikä edes barin ahdoille riittänyt kakku vakiobensanpaineilla jotka on ilmeisesti 2.8bar. Nyt on 380cc ja 1.2 bar riittää.
Juu! Aloin juuri etsimään suurempi suuttimia n. 400cc luokkaa.
Tässä mun 1.6 koneessa on kyllä potentiaalia 300hv tehoihin.
Tosin huomenna vaihdan vakio nokka-akselin takas, on ollu hiukan epämukava normaali päivittäis ajossa kun vetoja rupee löytyy vasta 5500rpm maximin ollessa 7500 paikkeilla.
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja

Post by volvoman »

Mulla on lähemmäs 140DC arvoja kun kaasu on pohjassa, jo 1000rpm ja kaasu pohjassa 87DC, 4100rpm @ 95kPa = 137DC, ja 6200rpm @ 95kPa = 115DC.

Ja innovaten laajakaistalambdan mukaan kakkua riittää pitämään AFR arvo 12,5 paikkeilla yli 6000rpm. 3bar bensapaineet ja volvo B234F koneen mukamas 200ccm suuttimet 2,5L 16v vaparissa.

Suutintaulukon mukaanhan 200ccm suuttimet ei pitäis millään riittää yli 150hv, mutta sen sanon, että on tossa koneessa kyllä reippaasti yli 150hv.

Omien testien mukaan 180hv/250Nm, ja 1100kg kopalla 0-100km/h hoituu alle 7s.

Mutta selväähän on, että noi suuttimet on 2,5L 16v koneeseen liian pienet lähemmäs 200hv tehoille, kun ovat tarkoitettu 2,3L 16v koneeseen 159hv tehoille.
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
karspa
Megasquirt aloittelija

Post by karspa »

Slaba wrote:Osaisiko joku sanoa että määrittääkö Megatune, duty cyclen, sen perusteella mitä megatuneen laittaa suuttimien arvoiksi?

Pystyyhän ton duty cyclen mittaamaan oskilloskoopilla tai auto käyttöön tehdyllä yleismittarilla(oliskin mittarit niin mittaisin).
Nostellaan vanhaa aihetta... Eli onko kenelläkään vastausta tähän kysymykseen? Voiko esim. reg fuel vaikuttaa siihen mitä arvoja logeissa näytetään dutycyclelle?

edit: tarkemmin ajateltuna ei reg fuelin arvon ei pitäisi vaikuttaa siihen mitä logissa näkyy, koska myös ve otetaan huomioon ms:n polttoainekaavassa.
Ruuttana
Megasquirttaaja

Post by Ruuttana »

Voisiko ruiskutuksien määrä vaikuttaa duty cyclen lukemaan? Ajelin alternating 2 moodissa ja silloin suuttimet pysy alle 90%. Ilmeni kuitenki että kävi kuumana käynnistettäessä paremmin alternating 4:lla, jonka jälkeen täyskaasukiihdytyksessä alkoi näyttämään 130%. Toimi se kakkosellaki, mutta seoksia joutu aina rikastamaan paljon jos meinas saada auton pysymään käynnissä kuumakäynnistyksen jälkeen.
KariM
Megailija

Post by KariM »

Kyllä se ruiskutusten määrä vaikuttaa.

Jokaiseen ruiskutuskertaan kuuluu myös suuttimen avautumis- (ja sulkeutumis-?) aika. Kun ruiskutuskertojen määrää lisätään aikayksikköä kohti, vähenee varsinaiseen ruiskutukseen käytettävissä oleva aika, koska niitä kiinteitä avautumisaikoja tulee lisää.
Ruuttana
Megasquirttaaja

Post by Ruuttana »

Että jos on suuttimien tuotto täysin käytössä (niinku mulla), niin ei kannata ruveta lisäämään ruiskutustapahtumia, koska se syö ennestäänki rajallista duty cycleä.
Post Reply