Vakioruiskuboksin korjaaminen
Moderator: Masi_K
Vakioruiskuboksin korjaaminen
Mulla on vm "85 bmw 325i:ssä semmonen kumma vika että aina välillä katoo kipinä. ostin toisenkin motronic-boksin ja se toimii paremmin, mutta siinäkin on sama vika lievempänä. Tietääkö joku että korjaako joku noita tai saako niitä edes korjattua? toi on vissii ensimmäisiä malleja tosta ruiskuboksista ja niitä ei löydy oikein mistään...
Voihan noita korjata, ihmisten tekemiä nekin on. Ja noissa vanhemmissa elektroniikka on vielä aika isokokoista, joten juotteleminen on aika helppoa. Eikä se uudemmissakaan näytä olevan mitenkään kovin haastavaa, ainakaan niissä muutamassa Boschin lootassa mitä olen juotellut.
Harrastajapohjalta tehtynä korjaaminen on hiukan tuuripeliä. Ensimmäiseksi kannattaa tietysti katsoa tarkasti kaikki juotokset läpi ja juottaa kaikki vähänkään epäilyttävät uusiksi. Jos vähänkään onnistaa, niin vika korjaantuu tällä. Järjestelmällisempi vianhaku onkin sitten vähän hankalampaa, kun yleensä ei ole käytössä ohjaimen kytkiksiä eikä tarvittavia testereitä. No, Motroniceihin onneksi löytyy jonkin verran skemoja netistä, multakin taitaa löytyä johonkin malliin. Ja mittauksia varten boksin voi tietty kytkeä autoon kiinni, mutta vähän työlääksi menee. Ennemmin kannattaa tehdä sivistyneitä arvauksia vikaan mahdollisesti vaikuttavista komponenteista ja mittailla ja vaihdella niitä.
En muista kuulleeni mistään firmasta, joka korjaisi ruiskubokseja. Siis Suomessa, maailmalta kyllä löytyy. Vaikka saattaa niitä täältäkin löytyä. Mutta kun korjaus ei arvatenkaan saisi maksaa ihan mahdottomia, niin ehdottaisin jonkun harrastajan puoleen kääntymistä. Varsinkaan tuo juotosten tarkistaminen ei osaavalle kolvaajalle ole kummoinenkaan homma.
Harrastajapohjalta tehtynä korjaaminen on hiukan tuuripeliä. Ensimmäiseksi kannattaa tietysti katsoa tarkasti kaikki juotokset läpi ja juottaa kaikki vähänkään epäilyttävät uusiksi. Jos vähänkään onnistaa, niin vika korjaantuu tällä. Järjestelmällisempi vianhaku onkin sitten vähän hankalampaa, kun yleensä ei ole käytössä ohjaimen kytkiksiä eikä tarvittavia testereitä. No, Motroniceihin onneksi löytyy jonkin verran skemoja netistä, multakin taitaa löytyä johonkin malliin. Ja mittauksia varten boksin voi tietty kytkeä autoon kiinni, mutta vähän työlääksi menee. Ennemmin kannattaa tehdä sivistyneitä arvauksia vikaan mahdollisesti vaikuttavista komponenteista ja mittailla ja vaihdella niitä.
En muista kuulleeni mistään firmasta, joka korjaisi ruiskubokseja. Siis Suomessa, maailmalta kyllä löytyy. Vaikka saattaa niitä täältäkin löytyä. Mutta kun korjaus ei arvatenkaan saisi maksaa ihan mahdottomia, niin ehdottaisin jonkun harrastajan puoleen kääntymistä. Varsinkaan tuo juotosten tarkistaminen ei osaavalle kolvaajalle ole kummoinenkaan homma.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Tässä linkki firmaan, joka korjaa Motronic-boxeja. Kokemusta yhden Calibran ecu:n verran, homma toimi ainakin sillä kertaa nopeasti ja edullisesti. Nuo BMW:n sytkäongelmat tuntuvat olevan tuttua kauraa ko. firmalle.
http://www.carelect.demon.co.uk/
http://www.carelect.demon.co.uk/
Ruisku boksien korjaus
Englannissa firma joka korjaa ja uudelleen ohjelmoi kaikki boksit ruisku sytkä ym
ATP www.atpelectonig.co.uk
ATP www.atpelectonig.co.uk