Mistä tietää että suuttimien tuotto on liian pieni?
Moderator: Masi_K
Mistä tietää että suuttimien tuotto on liian pieni?
Eli kuinka pystyy lukeemaan esim. logeista onko suuttimet "riittävät"?
Luin MegaLogViewer:stä erään kiihtyvyyden aikana: Dutucycleksi 116 ja PW-arvo oli 10,4.
Luin MegaLogViewer:stä erään kiihtyvyyden aikana: Dutucycleksi 116 ja PW-arvo oli 10,4.
Re: Mistä tietää että suuttimien tuotto on liian pieni?
eikös tuo dutucycle sen kerro aika hyvinSlaba wrote:Eli kuinka pystyy lukeemaan esim. logeista onko suuttimet "riittävät"?

tuohon pw arvoon en ole muistanut niin paljoa vielä keskittyä, että muistaisin aina mitä se tarkoittaa

-
- Kokenut Megasquirttaaja
Jos tuo 116% dutycycle pitää paikkansa ni sitten on tosiaan liian pienet suuttimet. 100% meinaa että suutin on kokoajan auki. En tiiä miks se näyttää yli 100% mutta yleensä suuttimet pitäis mitottaa sillee ettei ne pääse täyskuorman alla määrätyn arvon yli, oliko se jotain 90%:a tai vastaavaa, joku korjatkoon. Eli kokoajan auki ei tee hyvää.
PW (pulse width) tarkoittaa käytännössä sähköpulssin pituutta ja ilmotetaan millisekuneissa. Riippuu suuttimen koosta että kuinka pitkää pulssia sille pitää lähettää määrätyllä VE arvolla. Paremmin tietävät saavat korjata...
PW (pulse width) tarkoittaa käytännössä sähköpulssin pituutta ja ilmotetaan millisekuneissa. Riippuu suuttimen koosta että kuinka pitkää pulssia sille pitää lähettää määrätyllä VE arvolla. Paremmin tietävät saavat korjata...
Mitä tarkoitat tuolla ve-arvolla?Wesq wrote:Niin eihän dutycycle voi olla 116% jos PW-arvo on 10.4ms pw:n pitäisi olla 30ms luokka.
olikohan tuo 116 ve arvo?
Entä mitäs meinaat pw-arvolla?
Nyt tarvittaisiin rautalankaa

Entä vaikuttaako jos on "arvannut" suuttimien arvot väärin megatunessa?
Vaikuttaako se kuinka dutycycle arvoon?
OK!
Eli mitäs toi dutycycle sitte meinaa?
Oli pakko kattoa omaa logia niin sieltähän löyty arvoja aina 200 asti.
Sikäli hassua että tuo DC100/PW12.2 tulee jo 4860rpm ja 0,35bar.
DC200/PW17,2 7001rpm ja 0,9bar .
Olen ajanut yli 1.6bar ylipaineellakin ja jos suuttimet on jo 4800 ja 0.35bar kokoajan auki. Miten ihmeessä soppa riittää vielä 7500 ja 1.6bar jolloin DC on ollut yli 300?
AFR on ollut n:13
Olen ajanut yli 1.6bar ylipaineellakin ja jos suuttimet on jo 4800 ja 0.35bar kokoajan auki. Miten ihmeessä soppa riittää vielä 7500 ja 1.6bar jolloin DC on ollut yli 300?
Tuo dutycyclehän meinaa sitä, paljon suuttimet on auki prosenteissa ajan suhteen.Wesq wrote:OK!
Onko sulla proge-bensanpainesäädin? Sehän selittäisi, että soppaa riittää kovemmillakin ahdoilla/paineilla.
Juu! onhan se!
Se kävi mielessä mutta eikös tuo ylitys ole jo aika hurja.
Kone on 1.6L ja suuttimien virkaa toimittaa Fordista siera coswortista olevat keltaiset ruutat.
ihmeen paljon soppaa kone tarvitsee kun nuokaan ei tunnu riittävän.
Jostain joskus luin ,että ottavat coswortista 300hv vakio ruutilla.
Toihan meinais sitä että mulla pitäis olla 3x isommat suuttimet?WTF
mikäs nyt on piälessä?
Se kävi mielessä mutta eikös tuo ylitys ole jo aika hurja.
Kone on 1.6L ja suuttimien virkaa toimittaa Fordista siera coswortista olevat keltaiset ruutat.
ihmeen paljon soppaa kone tarvitsee kun nuokaan ei tunnu riittävän.
Jostain joskus luin ,että ottavat coswortista 300hv vakio ruutilla.
Toihan meinais sitä että mulla pitäis olla 3x isommat suuttimet?WTF

mikäs nyt on piälessä?
Niin siitä en tiedä miten paljon tuohon on kiihdytys rikastus vaikuttanut.
Mutta ihan kaasu pohjassa oli takoitus kiihdyttää mutta ei se näköjään ihan lattiassa ole ollut.
http://www.saunalahti.fi/wesulius/datal ... 240019.xls
tossa on logia.
Kiihdytys löytyy 745sec kohdalta.
Tietenkään en viitsinyt hirveen pitkään vetää kaasu pohjassa kun nytkin nopeus nousi jo päälle 200km/h.
Mutta ihan kaasu pohjassa oli takoitus kiihdyttää mutta ei se näköjään ihan lattiassa ole ollut.
http://www.saunalahti.fi/wesulius/datal ... 240019.xls
tossa on logia.
Kiihdytys löytyy 745sec kohdalta.
Tietenkään en viitsinyt hirveen pitkään vetää kaasu pohjassa kun nytkin nopeus nousi jo päälle 200km/h.
eikös se laske ne dutycycle arvot siitä minkä kokoiset suuttimet sinne on ilmoitettu... ja sitten sekin vissiin vähän vaikuttaa johonkin asiaan, onko alternating vai simultaneous juttu käytössä ja se ruiskautusten määrä (taisivat kyllä vaikuttaa lähinnä siihen PW-arvoonSlaba wrote:Eikö kukaan viisas osaa selitää?![]()
Kuinkas megatune määrittää Duty cycle:n? Riippuuko Duty Cycle arvo, siitä mitä on Megatuneen suuttimen arvoiksi?

sen ei sais näyttää yli 100% arvoja, itse ainakin pyrin siihen että pysyis alle 100%Slaba wrote:Eli käytännössä: On normaalia että Megatune näyttää yli 100%:n lukemia?teg wrote:Duty cycle 100% on aika kuinka kauan suutin voi olla enimmillään auki (eli silloin se on jatkuvasti auki). Kaikki muu siitä ylöspäin ei enää tuottoa lisää, koska suutin on jatkuvasti auki.
Nettisurffaamisen perusteella max duty cycle olisi noin 85%.Höylä wrote:sen ei sais näyttää yli 100% arvoja, itse ainakin pyrin siihen että pysyis alle 100%Slaba wrote:Eli käytännössä: On normaalia että Megatune näyttää yli 100%:n lukemia?teg wrote:Duty cycle 100% on aika kuinka kauan suutin voi olla enimmillään auki (eli silloin se on jatkuvasti auki). Kaikki muu siitä ylöspäin ei enää tuottoa lisää, koska suutin on jatkuvasti auki.
No nyt pomppasi!
Jos mä haluan että mun dutycycle on alle 100% niin mähän tarviin sitten jo 3x suuremmat suuttimet
Jostain pongasin et noi nykyiset olis 311cc min 3bar.
Mut haloo et 1.6t kone misä on voimaa noin 250hv ei voi ikinä tarvita 4x 1000cc suuttimia .
Ainakin mun toisessa autossa jossa 2.2t kone on 4x 800cc suuttimia ja tehoa +500
Mikäs täsä nyt mättää?
Jos mä haluan että mun dutycycle on alle 100% niin mähän tarviin sitten jo 3x suuremmat suuttimet

Jostain pongasin et noi nykyiset olis 311cc min 3bar.
Mut haloo et 1.6t kone misä on voimaa noin 250hv ei voi ikinä tarvita 4x 1000cc suuttimia .
Ainakin mun toisessa autossa jossa 2.2t kone on 4x 800cc suuttimia ja tehoa +500
Mikäs täsä nyt mättää?
Kaverin 1.6t cvh 390cc@3bar suuttimilla. 2.5bar bensanpaineensäätimellä noin 1.2bar ahtoa niin dutycycle lähellä sata. Nyt progressiivinen säädin ja paineita nostettu, samat ahtopaineet ja dutycycle 50-70 hujakoilla. Suuttimet alternative modissa. Säädöt vielä kesken niin ei tarkkoja arvoja voi antaa. Ahdoilla seokset noin 11-12 pintaan.
Tossa vähän vertailtavaa jos siitä on apua miettimiseen.
Tossa vähän vertailtavaa jos siitä on apua miettimiseen.
Tuo arvo vaihtelee kirjallisuudessa 80-90% tienoilla. Idea on siinä, että pidemmällä aukiololla suutin ei mahdollisesti ennätä enää kunnolla sulkeutua, kun sitä aletaan jo avaamaan, eikä tällaisessa epämääräisessä tilassa olevan suuttimen tuottoa pystytä tietämään.Slaba wrote:Nettisurffaamisen perusteella max duty cycle olisi noin 85%.
Tuohan on jo liian rikkaalla pavars poweri löytyy ylempää.11-12 pintaan.
12.5-13.5 väliltä.
Hmm mulla on bensannpaine 3.5bar siis normaali ilmanpaineessa.
mikäs täsä nyt oikeen mättää?
Onkos jollain tietoa noista Cossun keltaisista suuttimista mikä niiden tuotto oikein on? on jotkut weberin suuttimet!
-
- Megasquirttaaja
Ahdettu kone vaatii alle 12 seossuhteen toimiakseen kunnolla.Wesq wrote:Tuohan on jo liian rikkaalla pavars poweri löytyy ylempää.11-12 pintaan.
12.5-13.5 väliltä.
Onkos jollain tietoa noista Cossun keltaisista suuttimista mikä niiden tuotto oikein on? on jotkut weberin suuttimet!
Ahdettu kone vaatii rikkaamman seoksen kuin vapari. Tästä syystä noissa suutintaulukoissa (mm megamanuaalissa) lukee että ahdettuun 10% suuremmat suuttimet samaan tavoitetehoon kuin vaparissa.
Itsekkin huomasin selvän eron vedossa kun rikastin ahdoilla 12.5 --> 11.5.
Vaikka eihän toi mun mosa oo vielä "Aikuisten oikeesti" edes ahdettu.
Painetta kun ei ole kuin max 0.4 bar...
Itsekkin huomasin selvän eron vedossa kun rikastin ahdoilla 12.5 --> 11.5.
Vaikka eihän toi mun mosa oo vielä "Aikuisten oikeesti" edes ahdettu.

Painetta kun ei ole kuin max 0.4 bar...
Aijaa!
No mites se seos sitte sylinterissä eritavalla palaa kuin esim vaparissa.
Kyllä alle 12 seokset on turhan rikkaalla, tehon ja kulutuksen kannalta vain haittaa.
Kestävyyttähän tuo lisää laskemalla palotilan lämpötilaa, tosin nakutus herkkyys lisääntyy karstoittumisen myötä.
Helpostihan tuo on jarrussa todettavissa että 12 kin on jo turhan rikas seos.
Mutta onkos alkuperäisestä aiheeseen mitään uutta?
No mites se seos sitte sylinterissä eritavalla palaa kuin esim vaparissa.
Kyllä alle 12 seokset on turhan rikkaalla, tehon ja kulutuksen kannalta vain haittaa.
Kestävyyttähän tuo lisää laskemalla palotilan lämpötilaa, tosin nakutus herkkyys lisääntyy karstoittumisen myötä.
Helpostihan tuo on jarrussa todettavissa että 12 kin on jo turhan rikas seos.
Mutta onkos alkuperäisestä aiheeseen mitään uutta?
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 102.html#e
Enhän minä mistään mitään tiedä mutta niin jokapaikassa "jankutetaan".
Enhän minä mistään mitään tiedä mutta niin jokapaikassa "jankutetaan".
311cc/3 bar on cossun suutinten tuotto.Wesq wrote:Tuohan on jo liian rikkaalla pavars poweri löytyy ylempää.11-12 pintaan.
12.5-13.5 väliltä.
Ja ei sitä seosta tarvitse koko skaalalle vetää 11,5 pintaan vaan max tehojen tuntumaan. Eikä tuokaan ole se "ainut oikea" suhde vaan lähinnä konekohtaiseia jos aletaan viimeisiä hevosia hakemaan. Yleensä vaan tahtoo olla et tuo on parempi kuin hieman laihempi seos ~12,5.