Mistä tietää että suuttimien tuotto on liian pieni?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Slaba
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Feb 28, 2005 21:31

Mistä tietää että suuttimien tuotto on liian pieni?

Post by Slaba »

Eli kuinka pystyy lukeemaan esim. logeista onko suuttimet "riittävät"?

Luin MegaLogViewer:stä erään kiihtyvyyden aikana: Dutucycleksi 116 ja PW-arvo oli 10,4.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Mistä tietää että suuttimien tuotto on liian pieni?

Post by Höylä »

Slaba wrote:Eli kuinka pystyy lukeemaan esim. logeista onko suuttimet "riittävät"?

Luin MegaLogViewer:stä erään kiihtyvyyden aikana: Dutucycleksi 116 ja PW-arvo oli 10,4.
eikös tuo dutucycle sen kerro aika hyvin :roll: 100 tarkoittaa, että suutin on jatkuvasti auki... (niin olen asian käsittänyt)

tuohon pw arvoon en ole muistanut niin paljoa vielä keskittyä, että muistaisin aina mitä se tarkoittaa :oops:
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Jos tuo 116% dutycycle pitää paikkansa ni sitten on tosiaan liian pienet suuttimet. 100% meinaa että suutin on kokoajan auki. En tiiä miks se näyttää yli 100% mutta yleensä suuttimet pitäis mitottaa sillee ettei ne pääse täyskuorman alla määrätyn arvon yli, oliko se jotain 90%:a tai vastaavaa, joku korjatkoon. Eli kokoajan auki ei tee hyvää.

PW (pulse width) tarkoittaa käytännössä sähköpulssin pituutta ja ilmotetaan millisekuneissa. Riippuu suuttimen koosta että kuinka pitkää pulssia sille pitää lähettää määrätyllä VE arvolla. Paremmin tietävät saavat korjata...
Wesq
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Fri Jul 29, 2005 13:20
Location: turku

Post by Wesq »

Niin eihän dutycycle voi olla 116% jos PW-arvo on 10.4ms pw:n pitäisi olla 30ms luokka.

olikohan tuo 116 ve arvo?
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Mulla näytti myös toi dutycycle yli sataa kun nostin ahtoja liikaa. Sitten pudotin ahtoja niin että dytycycle on nyt max 88.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

ok. jotenkin noin sen pw arvon olinkin ymmärtänyt, eli siksi en siihen niin paljoa ole siihen keskittynytkään (tyhjäkäynnillä sen arvon piti kai olla jossain tietyissä rajoissa, mutta muuten sillä ei kai ole hirveästi väliä :roll: )
Slaba
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Feb 28, 2005 21:31

Post by Slaba »

Wesq wrote:Niin eihän dutycycle voi olla 116% jos PW-arvo on 10.4ms pw:n pitäisi olla 30ms luokka.

olikohan tuo 116 ve arvo?
Mitä tarkoitat tuolla ve-arvolla?

Entä mitäs meinaat pw-arvolla?

Nyt tarvittaisiin rautalankaa :roll:


Entä vaikuttaako jos on "arvannut" suuttimien arvot väärin megatunessa?
Vaikuttaako se kuinka dutycycle arvoon?
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Paljon koneessa on kierroksia tuon vedon aikana? tuolla 10,4:n pw:llä 100% dutycycle tulee kierroksilla 5770 rpm (1/0,0104s * 60s). 116% kierroksia pitäisi olla 6690 rpm (1,16/0,0104s * 60s) 10,4:n pw:llä.
Slaba
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Feb 28, 2005 21:31

Post by Slaba »

Kiihdytyksen alussa: pw 8,9 , Dutycycle 40,1 ja rpm 2700
Kiihdytyksen lopussa: pw 10,4 Dutycycle 116,1 ja rpm 6700
Wesq
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Fri Jul 29, 2005 13:20
Location: turku

Post by Wesq »

OK!

Eli mitäs toi dutycycle sitte meinaa?
Oli pakko kattoa omaa logia niin sieltähän löyty arvoja aina 200 asti.
Sikäli hassua että tuo DC100/PW12.2 tulee jo 4860rpm ja 0,35bar.
DC200/PW17,2 7001rpm ja 0,9bar .
Olen ajanut yli 1.6bar ylipaineellakin ja jos suuttimet on jo 4800 ja 0.35bar kokoajan auki. Miten ihmeessä soppa riittää vielä 7500 ja 1.6bar jolloin DC on ollut yli 300?
AFR on ollut n:13
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Wesq wrote:OK!

Eli mitäs toi dutycycle sitte meinaa?
Oli pakko kattoa omaa logia niin sieltähän löyty arvoja aina 200 asti.
Sikäli hassua että tuo DC100/PW12.2 tulee jo 4860rpm ja 0,35bar.
DC200/PW17,2 7001rpm ja 0,9bar .
Olen ajanut yli 1.6bar ylipaineellakin ja jos suuttimet on jo 4800 ja 0.35bar kokoajan auki. Miten ihmeessä soppa riittää vielä 7500 ja 1.6bar jolloin DC on ollut yli 300?
AFR on ollut n:13
Tuo dutycyclehän meinaa sitä, paljon suuttimet on auki prosenteissa ajan suhteen.
Onko sulla proge-bensanpainesäädin? Sehän selittäisi, että soppaa riittää kovemmillakin ahdoilla/paineilla.
Wesq
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Fri Jul 29, 2005 13:20
Location: turku

Post by Wesq »

Juu! onhan se!
Se kävi mielessä mutta eikös tuo ylitys ole jo aika hurja.
Kone on 1.6L ja suuttimien virkaa toimittaa Fordista siera coswortista olevat keltaiset ruutat.
ihmeen paljon soppaa kone tarvitsee kun nuokaan ei tunnu riittävän.
Jostain joskus luin ,että ottavat coswortista 300hv vakio ruutilla.
Toihan meinais sitä että mulla pitäis olla 3x isommat suuttimet?WTF :?
mikäs nyt on piälessä?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

onko ne max. dutycyclen arvot otettu tasakaasulla ajosta, ettei vain kiihdytysrikastukset ole päässeet vääristämään tilannetta :roll:
Wesq
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Fri Jul 29, 2005 13:20
Location: turku

Post by Wesq »

Niin siitä en tiedä miten paljon tuohon on kiihdytys rikastus vaikuttanut.
Mutta ihan kaasu pohjassa oli takoitus kiihdyttää mutta ei se näköjään ihan lattiassa ole ollut.
http://www.saunalahti.fi/wesulius/datal ... 240019.xls
tossa on logia.
Kiihdytys löytyy 745sec kohdalta.
Tietenkään en viitsinyt hirveen pitkään vetää kaasu pohjassa kun nytkin nopeus nousi jo päälle 200km/h.
Slaba
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Feb 28, 2005 21:31

Post by Slaba »

Eikö kukaan viisas osaa selitää? :shock:

Kuinkas megatune määrittää Duty cycle:n? Riippuuko Duty Cycle arvo, siitä mitä on Megatuneen suuttimen arvoiksi?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Duty cycle 100% on aika kuinka kauan suutin voi olla enimmillään auki (eli silloin se on jatkuvasti auki). Kaikki muu siitä ylöspäin ei enää tuottoa lisää, koska suutin on jatkuvasti auki.
Slaba
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Feb 28, 2005 21:31

Post by Slaba »

teg wrote:Duty cycle 100% on aika kuinka kauan suutin voi olla enimmillään auki (eli silloin se on jatkuvasti auki). Kaikki muu siitä ylöspäin ei enää tuottoa lisää, koska suutin on jatkuvasti auki.
Eli käytännössä: On normaalia että Megatune näyttää yli 100%:n lukemia?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Slaba wrote:Eikö kukaan viisas osaa selitää? :shock:

Kuinkas megatune määrittää Duty cycle:n? Riippuuko Duty Cycle arvo, siitä mitä on Megatuneen suuttimen arvoiksi?
eikös se laske ne dutycycle arvot siitä minkä kokoiset suuttimet sinne on ilmoitettu... ja sitten sekin vissiin vähän vaikuttaa johonkin asiaan, onko alternating vai simultaneous juttu käytössä ja se ruiskautusten määrä (taisivat kyllä vaikuttaa lähinnä siihen PW-arvoon :roll: )
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Slaba wrote:
teg wrote:Duty cycle 100% on aika kuinka kauan suutin voi olla enimmillään auki (eli silloin se on jatkuvasti auki). Kaikki muu siitä ylöspäin ei enää tuottoa lisää, koska suutin on jatkuvasti auki.
Eli käytännössä: On normaalia että Megatune näyttää yli 100%:n lukemia?
sen ei sais näyttää yli 100% arvoja, itse ainakin pyrin siihen että pysyis alle 100%
Wesq
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Fri Jul 29, 2005 13:20
Location: turku

Post by Wesq »

Sikäli hassua jos 100% yläpuolella ei enää suihkutus aika pitene.
Eli jos vähennän tuosta 200% vaikka 150% niin ei sen pitäisi silloin lyhentyäkään.
Sitä en tiedä lyheneekö se mutta ainakin seossuhde menenee laihemmalle.
Ja tämän olen testannut. :shock:

Eli ihmetellääs lisää?
Slaba
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Feb 28, 2005 21:31

Post by Slaba »

Höylä wrote:
Slaba wrote:
teg wrote:Duty cycle 100% on aika kuinka kauan suutin voi olla enimmillään auki (eli silloin se on jatkuvasti auki). Kaikki muu siitä ylöspäin ei enää tuottoa lisää, koska suutin on jatkuvasti auki.
Eli käytännössä: On normaalia että Megatune näyttää yli 100%:n lukemia?
sen ei sais näyttää yli 100% arvoja, itse ainakin pyrin siihen että pysyis alle 100%
Nettisurffaamisen perusteella max duty cycle olisi noin 85%.
Wesq
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Fri Jul 29, 2005 13:20
Location: turku

Post by Wesq »

No nyt pomppasi!
Jos mä haluan että mun dutycycle on alle 100% niin mähän tarviin sitten jo 3x suuremmat suuttimet :shock:
Jostain pongasin et noi nykyiset olis 311cc min 3bar.
Mut haloo et 1.6t kone misä on voimaa noin 250hv ei voi ikinä tarvita 4x 1000cc suuttimia .
Ainakin mun toisessa autossa jossa 2.2t kone on 4x 800cc suuttimia ja tehoa +500

Mikäs täsä nyt mättää?
meizzzi
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Sat Oct 15, 2005 9:13

Post by meizzzi »

Kaverin 1.6t cvh 390cc@3bar suuttimilla. 2.5bar bensanpaineensäätimellä noin 1.2bar ahtoa niin dutycycle lähellä sata. Nyt progressiivinen säädin ja paineita nostettu, samat ahtopaineet ja dutycycle 50-70 hujakoilla. Suuttimet alternative modissa. Säädöt vielä kesken niin ei tarkkoja arvoja voi antaa. Ahdoilla seokset noin 11-12 pintaan.

Tossa vähän vertailtavaa jos siitä on apua miettimiseen.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Slaba wrote:Nettisurffaamisen perusteella max duty cycle olisi noin 85%.
Tuo arvo vaihtelee kirjallisuudessa 80-90% tienoilla. Idea on siinä, että pidemmällä aukiololla suutin ei mahdollisesti ennätä enää kunnolla sulkeutua, kun sitä aletaan jo avaamaan, eikä tällaisessa epämääräisessä tilassa olevan suuttimen tuottoa pystytä tietämään.
Wesq
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Fri Jul 29, 2005 13:20
Location: turku

Post by Wesq »

11-12 pintaan.
Tuohan on jo liian rikkaalla pavars poweri löytyy ylempää.
12.5-13.5 väliltä.

Hmm mulla on bensannpaine 3.5bar siis normaali ilmanpaineessa.
mikäs täsä nyt oikeen mättää?
Onkos jollain tietoa noista Cossun keltaisista suuttimista mikä niiden tuotto oikein on? on jotkut weberin suuttimet!
country sedan
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44

Post by country sedan »

Wesq wrote:
11-12 pintaan.
Tuohan on jo liian rikkaalla pavars poweri löytyy ylempää.
12.5-13.5 väliltä.

Hmm mulla on bensannpaine 3.5bar siis normaali ilmanpaineessa.
mikäs täsä nyt oikeen mättää?
Onkos jollain tietoa noista Cossun keltaisista suuttimista mikä niiden tuotto oikein on? on jotkut weberin suuttimet!
Ahdettu kone vaatii alle 12 seossuhteen toimiakseen kunnolla.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Ahdettu kone vaatii rikkaamman seoksen kuin vapari. Tästä syystä noissa suutintaulukoissa (mm megamanuaalissa) lukee että ahdettuun 10% suuremmat suuttimet samaan tavoitetehoon kuin vaparissa.

Itsekkin huomasin selvän eron vedossa kun rikastin ahdoilla 12.5 --> 11.5.

Vaikka eihän toi mun mosa oo vielä "Aikuisten oikeesti" edes ahdettu. :lol:
Painetta kun ei ole kuin max 0.4 bar...
Wesq
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Fri Jul 29, 2005 13:20
Location: turku

Post by Wesq »

Aijaa!
No mites se seos sitte sylinterissä eritavalla palaa kuin esim vaparissa.
Kyllä alle 12 seokset on turhan rikkaalla, tehon ja kulutuksen kannalta vain haittaa.
Kestävyyttähän tuo lisää laskemalla palotilan lämpötilaa, tosin nakutus herkkyys lisääntyy karstoittumisen myötä.

Helpostihan tuo on jarrussa todettavissa että 12 kin on jo turhan rikas seos.

Mutta onkos alkuperäisestä aiheeseen mitään uutta?
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 102.html#e

Enhän minä mistään mitään tiedä mutta niin jokapaikassa "jankutetaan".
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

Wesq wrote:
11-12 pintaan.
Tuohan on jo liian rikkaalla pavars poweri löytyy ylempää.
12.5-13.5 väliltä.

Hmm mulla on bensannpaine 3.5bar siis normaali ilmanpaineessa.
mikäs täsä nyt oikeen mättää?
Onkos jollain tietoa noista Cossun keltaisista suuttimista mikä niiden tuotto oikein on? on jotkut weberin suuttimet!
311cc/3 bar on cossun suutinten tuotto.

Ja ei sitä seosta tarvitse koko skaalalle vetää 11,5 pintaan vaan max tehojen tuntumaan. Eikä tuokaan ole se "ainut oikea" suhde vaan lähinnä konekohtaiseia jos aletaan viimeisiä hevosia hakemaan. Yleensä vaan tahtoo olla et tuo on parempi kuin hieman laihempi seos ~12,5.
Post Reply