Ongelmia johtopäivityksen jälkeen

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Ongelmia johtopäivityksen jälkeen

Post by Supa^ »

Alunperin mulla oli suht toimiva setti mikä koostui itetehdystä relekortista sekä hyvinkin sekaisesta johtosotkusta sen ympärillä :D
Nyt kuitenkin halusin lisää ominaisuuksia megasta käyttöön ja huomasin että relekorttiin oli tehtävä niin paljon muutoksia joten jätin sen kokonaan pois ja pistin releet ja sulakkeet suoraan johtojen väliin. näin sain sotkusta jopa siistimmän ja menemään pienempään tilaan.

Samalla tuli tosiaan tehtyä muita muutoksia, kuten pwm lisäilmaventtiili (3pin bosch) jota varten muutin sytkäulostulon led17:stä kautta ja käytin fidle lähtöä tuon venttiilin kanssa korvattuani pikkutransistorin TIP122:lla. Siirsin myös erillisellä kotelossa olleen LM1815 kytkennän suoraan megaruutan boksin sisälle. Ja tein kierrosluku ulostulon kytkennän myös boksin sisään. Tämä setti toimii nyt muuten hyvin mutta...ensinnäkin sytytysennakko eroaa megatunen näyttämään aika paljon, eli on oikeasti aikasemmalla mitä mittari näyttää megassa. Ja vaikka säädän kiinteen 10asteen ennakon niin oikea ennakko kasvaa kierroksia nostaessa.

Toinen ongelma on sytytysyksikkö joka lämpeää tyhjäkäynnillä jo aika reilusti. Edellisellä setillä relekortin kanssa pystyin käyttämään hyvin 3ms dwell aikaa eikä moduuli lämmennyt paljoo mitään mutta nyt jo 1.6ms lämmittää sitä aivan liikaa. Käytössä boschin 7pin tyhmä moduuli siis. Sytytysmoduulia, puolaa tai muutakaan vaihtanut, ainoastaan kabiinin puolella siis poistanut relekortin ja tehnyt kytkennät suoraan johdoilla. Wheeldecoderin asetukset tai muutkaan eivät ole muuttuneet ja olen koittanut polttaa niitä uudestaan prosuun. Käytössä siis 60-2 pyörä ja vr-anturi. Ja mikä hassuinta, vr-anturin johtojen kääntäminenkään ei vaikuttanut mitenkään em. ongelmiin.

Koodina käytössä 029q2 mutta ajattelin seuraavaksi päivittää sen 029t:hen josko se auttaisi. Ja olen tehnyt kyllä tarvittavat muutokset, eli sytkäulostulo led17 sekä fidle idle käyttöön yms niin rauta kuin softatasolla. Onko mitään veikkauksia mitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla? :?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Et muuttanut mitää softassa? Esim. sytkä inverted/noninverted - kuulostaisi ihan siltä.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Sytkä on edelleen inverted kun tuo moduuli niin haluaa. Kun katsoo tuota lediä (led17) niin se palaa kun auto ei käy elikkä tästä vois päätellä että signaalitaso on "inverted" eli muuten ylhäällä muttakun pitää kipinä lähettää niin menee alas, eikös näin ole?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Jos ledi palaa, riippuen tietenkin sinun kytkennästäsi, on lähtö maissa. Siis Mikäli olet tehnyt tuon extra-sivun mukaisen ylösvedon LED17 lähtöön.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Juu olen lisännyt vastuksen niinkun kytkennässä sanottiin. Eli oletin väärin että tuohon invert säätöön ei tarvitse koskea jos muuttaa ulostuloa, pitäisikö tota kokeilla nyt sitten noninvertedillä?
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Heh kuten ollakkaan, lähti pelittää kun heitti Inverted: No :D
Ajattelin tuon moduulin vaatiman signaalitason jotenkin hassusti. Mutta kiitoksia kuitenkin teg:lle paljon! Ongelma oli kuitenkin aika yksinkertainen loppupeleissä :)
Post Reply