v3 squirt kartat

Keskustelu Megasquirtin firmwaresta ja muista Megasquirtiin liittyvistä ohjelmistoista

Moderator: Masi_K

Post Reply
starba
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Thu Sep 08, 2005 13:29
Location: Valkeakoski
Contact:

v3 squirt kartat

Post by starba »

onko kukaan miettinyt, että voiko squirtin karttoja laajentaa esim. 20x20 kartoiksi tai vieläkin tarkemmiksi? korkealle kiertävä ja isoilla ahdoilla olevaa moottoria säädettäessä noi 12x12 kartat jää auttamatta karkeiksi. jos joku ymmärtää ohjelmointia enemmän kuin minä voisi miettiä onko se mahdollista?
Starlet -80 1300 16v turbo +MS 25n9
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Re: v3 squirt kartat

Post by reve »

starba wrote:onko kukaan miettinyt, että voiko squirtin karttoja korkealle kiertävä ja isoilla ahdoilla olevaa moottoria säädettäessä noi 12x12 kartat jää auttamatta karkeiksi.
Minkälaista jakoa olet käyttänyt kartoissa?

Ainakin meidän rakennelmissa VE ei ainakaan paljoa muutu ahtopuolella eikä yläkierrosalueella.. ? Oikeastaan tuon kilpurin koko motin käyttöalue eli kaikki välillä 4-8krm ja 150-300kpa menisi vaikka yhdellä ja samalla VE:llä ilman että seokset olisivat kovinkaan paljoa metsässä?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Voihan niitä laajentaa, kun vaan osaa. MS2:lla tuo voisi onnistua jopa tinkimättä hirveästi muista ominaisuuksista. MS2-extra-koodiin on kai tarkoitus tehdä 16x16 kartat joskus myöhemmin, jos resursseja jää riittävästi vapaaksi.

Onko sulla ihan kokemusta, että 12x12 ei riitä, vai arvailetko vaan? Mun kokemuksien mukaan tuo nimittäin riittää aika pitkälle, kunhan vaan säätöpisteet sijoittelee sopivasti. Kierroslukupuolella säätöpisteitä tarvitaan eniten varsinaisen tehoalueen alapuolella, kun koneen hengitys on vähän mitä sattuu ja vaihtelee rajusti. Tehoalueella hengitys on yleensä aika tasaista, jolloin säätöpisteet voi olla harvemmassa. Vastaavasti myös ylipaineilla hengitys näyttäisi olevan aika lineaarista, eli sinnekään ei tarvitse kovin tiuhaan säätöpisteitä.

Tosin tuo mun kone on vielä aika helppo tapaus, ei kierrä kuin kymmpitonnin ja ahtojakaan ei ole kuin reilu 0,5 bar. Mutta tuon kanssa on pärjätty komeasti. Vaparina ajelin yhden kesän 8x8 taulukolla, sekin toimi ihan kohtuullisesti, mutta alakierrosten säätö oli vähän hankalaa. Laajemmilla taulukoilla ei tiety tarvitsisi olla niin tarkkana säätöpisteiden sijoittelussa, eli siinä suhteessa ne olisi ihan kiva juttu. Toisaalta säädettäviä pisteitä tulisi reilusti lisää, saattaisi mennä käpy naputellessa :)
Arttu
GSX1100 -85
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Tässä tulee taas esiin vertailu tiettyihin tehdasbokseihin missä on ennalta määritelty esim 22 ennaltamäärättyä kierroslukualuetta joiden arvoja voidaan säätää. Megasquirtissahan näiden alueiden sijoittelu on vapaa eikä tarvitse säätää kaikkia alueita tasan 500rpm välein.
Tiara Kit Car - MsnS-E
starba
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Thu Sep 08, 2005 13:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Post by starba »

sytytyskartassa noi 12x12 riittääkin ihan mainiosti, mutta jos haluaa seoksen pysymään läpi alueen haluttuna niin 12x12 jää turbokoneessa vajaaksi. omassa moottorissa jouduin laittamaan alakierrosalueen säätöpisteet tiuhalle välille koska kyseesä on katuauto ja moottorin tulisi toimia hyvin sekä osa että täyskaasulla(kokeilin osakaasualueita harvemmalla välillä mutta seosta ei saa pysymään stabiilina). jos ajetaan 2 barin ahdoilla ja vedetään 8000rpm niin säätöpisteet joutuu jättään todella harvaan ahtopainealueelle ja korkeilla kierroksilla, koska turbon heräämiskohdan joutuu myös laittaan tiheälle jaolle. omassa koneessa (1300 16 venttiilinen turbo) seos ei käyttäydy aivan lineaarisesti paineen ja kierrosluvun noustessa jolloin tarvittaisiin lisää säätöpisteitä jotta polttoaineen määrän kasvun saisi enemmän progressiiviseksi. toi moottori on ~7.7:1 puristuksilla niin tyhjäkäynti ja alipainealue on jokatapauksessa vaikea saada hyväksi, mutta pienemmällä säätöpistevälillä onnistuu huomattavasti helpommin. kaikki moottorit ovat tietystikkin erilaisia, jotkut saa säätöihin karkeammilla kartoilla kuin toiset.
Starlet -80 1300 16v turbo +MS 25n9
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

starba wrote:sytytyskartassa noi 12x12 riittääkin ihan mainiosti, mutta omassa koneessa (1300 16 venttiilinen turbo) seos ei käyttäydy aivan lineaarisesti paineen ja kierrosluvun noustessa jolloin tarvittaisiin lisää säätöpisteitä jotta polttoaineen määrän kasvun saisi enemmän progressiiviseksi.
Käytätkö muuten mpxh6400 map-anturia?

Minä olen huomannut että pw:n laskukaavassa extra-koodilla (029q2) käytetään 4bar mapin kanssa pulssipituuden laskennassa map-arvona aina 200kpa, kun map todellisuudessa on 200kpa tai yli. Viittaisi mielestäni bugiin koodissa? Asian joutui kompensoimaan "tolkuttomilla" VE-arvoilla yli 200kpa riveillä (ei ole kovin järkevää että moottorin mappiin suhteutettu VE olisi 170% 2bar ahtopaineella..). VE lueteaan kyllä kartasta oikean map-arvon kohdalla, mutta pw:n laskennassa map jumiutuu arvoon 200kpa?

Asia tuli aika hyvin ilmi tuossa meidän vehkeessä, jossa oli aikanaan ve-taulukko, jossa oli vakio-ve yli 200kpa arvoilla. Homma toimi hienosti 250kpa map-anturin kanssa mutta 400kpa mapilla pulssipituus jämähti vakioksi aina yli 200kpa map-arvoilla ja kone rupesi vetämään laihalle.

Ainakin tämä "ominaisuus" lisäsi meidän tapauksessa ylipainepuolella säätörivien määrän tarpeellisuutta, vaikka niitä muuten ei olisikaan tarvittu. En tiedä onko tuossa meillä jokin parametri väärin?

Onko kukaan muu törmännyt tähän?
Post Reply